Jump to content

Hvor ofte bytter du choker?


Gammelfiskaren

Hvor ofte bytter du choke  

94 members have voted

  1. 1. Hvor ofte bytter du choke

    • Aldri !
      51
    • 2-5 ganger pr sesong!
      23
    • Oftere !
      22


Recommended Posts

Er i den hyggelige situasjon at jeg skal kjøpe meg hagle nå, etter ca 20 års pause!

Har studert tråder til øyet har blitt stort og vått, og spørsmålet som nå gjenstår er å finne ut HVOR viktig det egentlig er med løse choker! Poenget er at hvis jeg greier meg bra uten så er jo tilbudet på bruktmarkedet mye større, og prisene lavere ! Har f eks sett en lanber baron i grei stand til 3k !

 

Så da spør jeg dere: Hvor ofte skifter du choke ??

Link to comment
Share on other sites

-Full til rådyr-, rev og figurjakt.

-Halv til det meste av fugljakt pluss harejakt.

-Kvart til jegertrap og lerduesti.

-Cylinder til skeet.

 

Det er vel de jeg bytter imellom, og de byttes relativt ofte. Jeg ville ikke hatt hagle med faste choker, men det kommer jo selvsagt ann på hva du skal bruke hagla til.

Link to comment
Share on other sites

Aldri, av den enkle grunn at mine hagler har ikke choker.

Har kanskje heller aldri savnet det, i så fall måte den ene gangen være da jeg skaut ei rype på 10m med ei enkeltløpet hagle med full trangboring.

Denne rypa fikk en fulltreffer og var ganske full av blyhagl.

 

Men med hagle som ble brukt til både sjøfugljakt og skogsfugl / rype så ville jeg ha skiftet choker.

På den andre siden igjen, er det mange som ikke bruker den samme hagla til rype / skogsfugl kontra sjøfugl som gås og skarv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Remington 870 SuperMagnum. Med bare ett løp, blir det litt bytting. Gås 3/4, due og rype tidlig sesong kåll åpen, skogsfuggel og rype sein sesong 1/2.

Men for all del, man går nu der å bær på en trang choke også i september, man veit jo aldri når det kan bli nødvendig å strekke seg 5 meter ekstra.

På den tida jeg gikk med to løp, stod det hele tida 1/4 og 3/4, følte ikke det var behov for noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker jeg ikke om full choke er mest åpent osv, men jeg bruker mest åpent og halv på dua, halv og tre kvart i skogen tidlig på sesongen og halv og full (?) sent på sesongen. Så har tre "innstillinger" på o/u'en pr høst. Brukte for øvrig de to mest åpne chokene på leirduebanen for et par uker siden, så i år blir det fire innstillinger.

 

Kombien har ikke utskiftbar choke. Den er tynn som et sugerør i fronten... Hadde det vært noen idè å få borret den opp til halv? Er det tilrådelig? Er for øvrig en Antonio Zoli fra ca 2000 (12/76).

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med halvatomat og alltid med halv trangboring, så for den del så trenger jeg ikke skifte choker. Men jeg skyter på bane også, og jeg bruker halv til trening på trap, og kvart eller åpnere på skeet.

 

Dessuten så har jeg kjøpt meg noen esker med Remington Wingmaster HD. De skyter så trange skuddbilder at jeg bør bruke full åpning dersom jeg skal bruke dem i tiurskogen.

 

Konklusjonen er at jeg ikke ville vært uten muligheten til å skifte trangboring. Dessuten så begynner jeg å angre på at jeg kjøpte enløper pga. at det er en klar ulempe i konkurranser, f.eks leirduesti der jeg må skyte både på lange og korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Min S/S har faste boringer og bruges kun på skovjagt med bismuth hagl. Boring 1/2 og 3/4.

Min O/U benyttes til compak sporting lerduer og jagt med stål og bismuth hagl. Løse chokes 1/4 og 1/2. Skifter aldrig da de har fantastisk god dækning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter aldri. Men har ei beretta urika sport med 76cm løp. Bytter derimot ammo etter forholdene. Lader ammo sjøl og da bestemmer en en del hvordan skudd bildet kan/skal bli etter bruk av forskjellige forladninger. Funker bra. Men rifla er jo med uansett

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med halvatomat og alltid med halv trangboring, så for den del så trenger jeg ikke skifte choker. Men jeg skyter på bane også, og jeg bruker halv til trening på trap, og kvart eller åpnere på skeet.

 

Dessuten så har jeg kjøpt meg noen esker med Remington Wingmaster HD. De skyter så trange skuddbilder at jeg bør bruke full åpning dersom jeg skal bruke dem i tiurskogen.

 

Konklusjonen er at jeg ikke ville vært uten muligheten til å skifte trangboring. Dessuten så begynner jeg å angre på at jeg kjøpte enløper pga. at det er en klar ulempe i konkurranser, f.eks leirduesti der jeg må skyte både på lange og korte hold.

 

Står det ikke i reglene for lerduesti at alle postene skal kunne skytes med kvart choke?....jeg bruker skeetchoke nesten konsekvent på lerduesti og har (nesten) aldri hatt noen problemer med det. og den ene gangen var når det ble skutt ut 2 trapduer samtidig, jeg har normalt ikke noe problem å skyte trapduer med skeetchoke, men akkurat da ble den andre litt lang.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel heller hvor aktiv er du som jeger og leirdueskytter. Hvis man jakter 4 dager på rype i året, samt fyrer av 50 skudd på banen, blir vel svaret aldri for de fleste. Hvis man derimot jakter alt fra småfugl til rådyr, og jakter igjennom hele sesongen, ser jeg stor nytte i å kunne bytte choker. Så det kommer an på bruken. Jeg er en av de som bytter etter hva jeg jakter på, og når på sesongen jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også forskjell på patronene, når jeg skyter figurjakt har jeg en liten beholdning av patroner i ene lomma som skyter ca. en choke trangere enn de fleste konkurransepatronene som brukes i fall det skulle være litt lange avstander med små lapper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...