Jump to content

Helt vilt treffpunkt på første skudd


VeT|Us

Recommended Posts

Okay kammerater,

noen må vite noe om dette.

 

Rifla, en Rem 700 VSF i 308 har fungert utmerket siden mars ifjor.

For nøyaktig 2 uker siden begynte den å oppføre seg rart,

ved at det første skuddet for dagen går 15-25cm høyt.

 

Dette har aldri skjedd før, men nå skjer det hver gang.

 

Første gangen dette skjedde var med Nosler BT.

Alle første-skudd-for-dagen siden da har vært med Nosler BT og senere Swift Scirocco II,

og det samme skjer hver gang. 15-25cm for høyt.

 

Alle skudd etter første skuddet sitter tett og fint akkurat der dem skal.

 

Først trodde jeg det var kulene (Nosler BT), men det samme skjedde idag med Scirocco II,

så nå virker det som om ikke kulene er problemet.

Skal teste senere idag når pipa er god og kald igjen om det skjer med helmantel..

 

Har skrudd rifla helt fra hverandre idag og det eneste jeg kunne sette fingeren på er at fremre skjefteskrue kunne strammes til litt. Ellers var det ingenting spesielt.

 

Har ringt J&F og de har aldri hørt om liknende problem.

 

Hva feiler børsa???

 

Bukkejakt snart og dette holder meg våken om nettene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser aldri etter hver skyting, og den har ikke vært pusset de siste 2 ukene siden problemet startet.

Pusset den godt igår kveld og testet igjen idag tidlig, samme problem.

 

Etter jeg startet tråden har jeg tatt den helt fra hverandre og satt den sammen igjen.

Skjøt to skudd etter det og da virket ting normale igjen. Pipa hadde da fått kjøle seg ned i 3 timer, så regner med den var helt kald.

Friskmelder den derimot ikke før den er prøvd en gang til imorra tidlig.

Det kan virke som om fremre skjefteskrue var en halv omgang fra å være helt tilskrudd.

 

Rart at det skal ha så mye å si, på en slik konsekvent måte.

 

Kommer tilbake med mer info imorra om den fremdeles fusker, eller fungerer som normalt.

Link to comment
Share on other sites

100m. Nøyaktig 2.5MIL for høyt treffpunkt idag. Så på 300 ville første skuddet gått småpene 75cm høyt..

 

Krysser alt som kan krysses for at den fungerer imorra.

 

Kan du sende meg en PM med dine tanker om Scirocco II, K? Så i en annen tråd at du bruker dem og jeg har just kjøpt dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et lignende problem med saueren min til baneskyting, det første skuddet gikk høyt i nieren eller lav åtter, men etter første gikk resten der de skulle.

Dette skjedde bare på første skudd i liggende stilling.

Jeg starta da med å klikke et tomt kammer på første avtrekk, da kom problemet bort.

Det skal da nevnes at jeg hadde fått ny skytterjakke, det var da dette starta.

 

Har et sp.mål. Er børsa bedda?

 

Etter jeg tok bedding på saueren har problemet med høyt førsteskudd ikke hendt.

 

Jeg vet ikke om problemet var manglende bedding eller om børsa ikke satt i skuldra som den skulle, skytterjakken er nå velbrukt og noe strammere... :oops:

Men uansett har jeg vert offer for fenomenet du beskriver. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme med en Ruger. Treffpunktet rørte seg ikke i 2 sesonger + oppskyting til tredje sesong. Så flyttet det seg plutselig ca.15-20 cm opp til høyre. Det eneste jeg kan huske var at jeg hadde skrudd til skruen fremst på avtrekkerbøylen fordi den var løs. Forsøkte å skyte den inn på nytt flere ganger, men det ble endel kluss med dårlig tid, jakt som ventet, skytebane stengt og umulig å få tak i den vanlige ammoen i tide. Jeg fikk ikke tilbake tilliten til rifla og ga den opp.

Link to comment
Share on other sites

At våpen setter første skudd litt "utafor" resten er vel vanlig, men så mye som du beskriver tyder på en teknisk feil et eller annet sted. Det er ingenting med pusserutiner etc du har forandret på i det siste? Riktignok har jeg aldri klart å få pipa til å kaste så mye som du beskriver, men erfaringen min tilsier at jo "mer" olje (ikke mye selvsagt) som er igjen i løpet etter pussing jo mer kaster den kule litt odde også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...