Jump to content

Rifle som kan passe til meg? Hva kan jeg få for den gamle?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg trenger litt råd av dere flinke folk her inne... :lol:

 

Jeg har idag en rem 700 ADL i 30.06, jeg er veldig førnøyd med børsa og den samler som en drøm. Men, det er jo alltid et men. Jeg har lyst på en børse som har et litt mindre kaliber, men som fortsatt er god nok til jakt i norsk skog. Altså elg og nedover. Tankene mine går da til kaliber 6,5x55. Den har, såvidt jeg har forstått, en snillere rekyl en 30.06 og er godkjent til elg. Jeg har ikke lyst på et amerikansk våpen, men utelukker det ikke. Jeg har kikket litt rundt, og merker jeg har litt lyst på en tikka t3 light.

 

Så til det jeg trenger råd om. Jeg kunne da tenke meg å selge rifla jeg har idag. Det er som sagt en Remington ADL i cal. 30.06, jeg har både en orginal rem synth stokk og orginal trestokk. Jeg tenker å selge med basene (leupold stål), men ikke ringer og kikkert. Rifla samler som en drøm og har ingen rust såvidt jeg kan se. Den er fra 1976, men har nok ikke skutt mer enn 4-500 skudd. Hva tror folket jeg kan få for rifla?

 

Og har dere noen gode tips til rifle og kaliber? Det må ikke være tikka og det må ikke nødvendigvis være i 6,5x55. Men kostnad mellom 5 og 8 lapper, og kaliberet må opprettholde elgkravet.

 

Kjetil A.

 

(Ps. det kan godt være en brukt rifle, sånn i tilfelle noen vet noe om noen som skal selge :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en god idé forsåvidt, men jeg er litt bekymret for tyngden på den? Hvor mye mer vekt vil det bli? Tyngden har noe å si til en viss grad da jeg har bikkje jeg kommer til å gå med.

 

 

Den letteste lyddemperen veier vel 300gram eller noe sånt. Altså ikke stort. Kapper du av litt på pipa kompenserer du noe av vektøkningen.

 

ADL`en får du ikke stort for. Uten å være ekspert gjetter jeg på et par tusen eller noe sånt. Så lyddemper-løsningen blir sikkert den billigste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka i 6,5x55 og er storfornøyd med denne.

Jeg har forrige modell men tror at om du skulle velge ei Tikka vil du bli fornøyd uansett.

 

Mange diskusjoner rundt 6,5x55 på elg men jeg har bare god erfaring med dette kaliberet.

Kan anbefalest. Jeg for min del skyter bedre med mindre rekyl og dermed er 6,5 et godt alternativ for meg.

 

Skulle jeg brukt lyddemper i elgjakta hadde jeg valgt 308. Da har man mer å gå på hvis du skulle ønske å kappe løpet for en evt lyddemper.

 

Feller ikke elg selv med kanon hvis første-skuddet ikke sitter der det skal.

 

Men som du sikkert forstår etter de 2 forrige innleggene er det ikke alle som er enige med meg..

:wink:

 

PS:I den prisklassen hadde jeg kanskje tatt en titt på Antonio Zoli. (Kanskje det vil være i overkant av budsjettet ditt.)

Link to comment
Share on other sites

Har en 6,5x55 og en 3006 og fikk montert lydemper på 3006 og den ble snillere å skyte med en 6,5.

Men har og demper til 6,5 og det er jo som å skyte med salong.

 

Kapp pipa på 3006 og kjøp deg en aludemper som ikke er så stor til jakt A-tech, Hausken, viking, er sikker på at du blir fornøyd da.

Jeg har en br refleks T10 på 3006 og den er veldig snill da men litt fram tung for det er en stål demper på ca700gr....

 

Men går fint å bikke elg med 6,5x55 og tikka produserer gode våpen.

 

Har du tenkt på våpen med byttepipe system??? Kan ha flere kaliber på et våpen.

Kan i så fall på det tryggeste anbefale røssler titan, har en selv og er stor fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

For 5-8 lapper ville jeg sterkt ha vurdert å skifte pipe til ei i 6,5x55. Da kan du få en toppkvalitetspipe i den profilen du ønsker og i rustfri utførelse om du vil for 5-6 tusen.

 

M700 er jo mye brukt som basis for langholdsrigger og når din samler godt med 3006 tyder det på at alt er som det skal være med rifla. Så hvorfor kaste noe som du heller kan oppdatere og heller forbedre ytterligere?

Link to comment
Share on other sites

Da er planen klar. Jeg kommer til å gjøre som mange av dere anbefaler meg, å kappe løpet og montere på demper. Det blir en hausken demper som kommer til å bli plassert på den :mrgreen: Er jo enig med det som blir sagt her inne om hvorfor en skal bytte ut en allerede fungerende rifle med en annen.

Link to comment
Share on other sites

Hausken er vel bra?

 

 

nei, hausken er bare noe dritt.... hvorfor tror du ellers jeg selger den til deg?

 

 

neida... hausken er bra den, minuset med hausken fremfor a-tec er at den ikke er modul demper, men denne er jo passe stor som den er, du blir nok fornøyd skal du se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg trenger litt råd av dere flinke folk her inne... :lol:

 

Jeg har idag en rem 700 ADL i 30.06, jeg er veldig førnøyd med børsa og den samler som en drøm. Men, det er jo alltid et men. Jeg har lyst på en børse som har et litt mindre kaliber, men som fortsatt er god nok til jakt i norsk skog. Altså elg og nedover. Tankene mine går da til kaliber 6,5x55. Den har, såvidt jeg har forstått, en snillere rekyl en 30.06 og er godkjent til elg. Jeg har ikke lyst på et amerikansk våpen, men utelukker det ikke. Jeg har kikket litt rundt, og merker jeg har litt lyst på en tikka t3 light.

 

Så til det jeg trenger råd om. Jeg kunne da tenke meg å selge rifla jeg har idag. Det er som sagt en Remington ADL i cal. 30.06, jeg har både en orginal rem synth stokk og orginal trestokk. Jeg tenker å selge med basene (leupold stål), men ikke ringer og kikkert. Rifla samler som en drøm og har ingen rust såvidt jeg kan se. Den er fra 1976, men har nok ikke skutt mer enn 4-500 skudd. Hva tror folket jeg kan få for rifla?

 

Og har dere noen gode tips til rifle og kaliber? Det må ikke være tikka og det må ikke nødvendigvis være i 6,5x55. Men kostnad mellom 5 og 8 lapper, og kaliberet må opprettholde elgkravet.

 

Kjetil A.

 

(Ps. det kan godt være en brukt rifle, sånn i tilfelle noen vet noe om noen som skal selge :lol: )

 

Du sier at rekylen har mye av skylda for at du vil bytte børse, men hvorfor bruke maaange tusenlapper på ei ny rifle i et mindre kaliber når du kan få montert en demper på den du allerede har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...