Jump to content

Guttetur til fjells!


_husby_

Recommended Posts

Jeg og en kammerat har planlagt en fjelltur til hegla, denne turen har vi gledet oss til siden påske!

Vi skal på et fjell med flust(les: maaaaaaaaaaaaaaaaange) bitte små tjern som er full av ørret å røy! Det er ikke uvanlig å dra iland 1kg's-fisk der oppe! :D

Eneste nedturen var at jeg akkurat nå sjekka værmeldinga for helga. Det er meldt regn :cry:

Opptil 5mm nedbør. Jaja, får snu det til det positive å tenke på at da blir det liv i fisken etter en måneds varme!

 

Noen som har noen "lure ting" de har med seg på slike turer for å gjøre ting litt enklere eller triveligere?

Link to comment
Share on other sites

Hei og god tur fra en utflytta trønder med fast adresse i Grane.

Tipper det blir godt "bett i fisken" når endelig nedbøren kommer!

Håper dette holder seg ei uke lenger, for da skal jeg også ut med fiskestanga i distriktet.

Blir det røye over 2-3kg (som er målet :roll: ) kommer garantert bilde i tråden her!

Tips? Spørs om dere skal over bjørkebeltet?

Mitt lille tips er MYGGNETT av typen som kan henges i taket for å dekke ei dobbeltseng (skeidar har).

2enowew.jpg

Har vært på overnattingstur med småbarn med bare en presenning og slikt nett som eneste krypinn,

og det har fungert TOPP. Har IKKE savnet teltet!

15k5t3.jpg

Sett opp 6-8 bjørkestranger opp mot hverandre og slå presenningen rundt etter tipimetoden.

Myggnettet henges fra toppen når mygga og knotten blir som værst eller når det er dags at kôye.

5y50ch.jpg

Lett å ta med er det også. Presenningen er jo lettere enn hvilket som helst 2-manns klauskammer, og myggnettet er det nesten oppdrift i... :wink:

16945fr.jpg

Da er det jo lettere å bære heim fangsten også... :lol: Kaffekjelen ble liten gitt!

 

Skitt fiske!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen! Hadde helt glemt av denne tråden jeg, da det ikke ble noen tur! :cry::cry:

Jeg måtte kjøre foreldrene mine på hytta på Krutfjellet, siden jeg selv måtte ha bilen til arbeid! :cry::cry:

Synd, men planen er å ta turen en av de siste helgene før skolestart!

Link to comment
Share on other sites

Ikke Skogseid nei... Kan vel røpe at vi snakker om Nordland fylke.

Boleeffekten kommer av at det er et avsidesliggende fjellvann med uante matmengder og dårlig gytesuksess.

De som er der lever et liv i overflod, og da legger det seg lett rundt midjen, eller...?

 

Måtte langt ut og dypt ned for å nå dem, så da ble båt og tynget amerikaner redningen.

Snertet ikke røya på mindre enn 8 meters dyp.

 

Nå bærer turen til Ski på jobb i 14 dager, men har litt å leve på :D

Link to comment
Share on other sites

Knall! :D

Jeg funderer og på å tynge ned marklokkeren igjen, hadde suksess med det for noen år siden, og nå er det litt vel høy overflatetemperatur i innsjøen... 12,5 grader midt utpå for noen dager siden, betydelig varmere nært land og på grunnene. Og nå har det vært over 20 grader i lufta i flere dager igjen...

Link to comment
Share on other sites

Spent på hvordan det går _husby_, du får sende et PM så får vi utveksle litt erfaringer...

 

Hei Ranger, Det kan nok være lurt å gå litt dypt inntil høstvindene utjevner tempen i vannene.

Sommern er preget av et termisk skille mellom varmt overfleatevann og kalde dyp.

Røya sparer mye energi på å gå i kulda, så "dyprigg" kan være lurt...

 

Få høre få høre!!!

Link to comment
Share on other sites

Da var turen gjennomført! :mrgreen:

Turen ble ikke helt slik vi hadde tenkt oss, da kompissen min måtte gå ned fra fjellet på lørdagskvelden grunnet familiebesøk på søndag...

En annen uventet overraskelse fikk vi allerede da vi kom opp til Stortjønna, vannet vi skulle camp'e ved; der står det ei lita, gammel seterbu, tilhørende familie til en jeg gikk 10 år sammen med på grunnskolen. Når vi kom fram, satt jaggu han og et søskenbarn der! :mrgreen:

Ingen som visste at noen av oss var der, før vi plutselig dukket opp! :mrgreen:

Dermed ble det ikke noe fisking fredagskvelden...

 

Hele lørdagen brukte vi i alle de små tjønnene rundt oppå hele Pilfjellet. Det resulterte i mye småfisk, 5 ørretter på 6-7 hekto + 4stk. veldig solbrente overkropper!

 

Den berømte storfisken vi var ute etter, så vi lite til.

Siden det var folk i seterbua, fikk vi tilgang til båt på Stortjønna. Vi dorget en del, men fisken viste seg bare ved en anledning. Det ble en kjapp anledning også, en stoooor ørret sleit snøret i nappet! :shock: Så bare ryggfinnen som forsvant i vannfilmen...

 

Skulle ha lastet opp bilder fra turen, men siden jeg ikke har kamera, og det kameraet vi hadde med oss, ble ødelagt på fredagskvelden(...) har jeg desverre ikke bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...