Jump to content

"Den frie jakten på hav og fjord" - Liten feiltolkning


Gjest2077

Recommended Posts

Kartet gjelder for vestagder og her står det at både måkejakt og andejakt er lov under den frie jakten på havet:

http://vestagder.miljostatus.no/dm_docu ... _pubGa.pdf

 

 

Her derimot, står det at det ikke er lov:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html

 

Det jeg vil frem til; Har jeg lov å jakte måke fra båt uten motor i Vest-agder?

Link to comment
Share on other sites

Fiskemåke, gråmåke og svartbak Hele landet med det unntak som nevnes nedenfor 21.08. 28.02./29.02.

Den frie jakten på hav og fjord, jf. viltloven § 32, fra svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke. 10.09. 28.02./29.

Det står at du ikke har lov å jakte måke før 10.09 i vest-agder:) så jakta begynner ca 20 dager senere bare:)

Edit: sånn jeg tolka det:)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og ser på ut i naturen på nrk1 og kom til å tenke på en ting. Bare for nyskjerrighetens skyld. Ville aldri vært aktuelt for meg å skyte i en slik tenkt situasjon uansett...

 

Hva med rådyr som svømmer over fjorden f.eks, eller står i vannet og spiser tang? Har man loven på sin side til å kunne skyte?

Link to comment
Share on other sites

Det beste er ikke å stå ett par meter unna annens eiendom å skyte.

Man kan komme opp i situasjoner der skadeskyting inntreffer eller man tror man skadeskyter og må inn på en eiendom man ikke har jaktrettigheter på hvis viltet/fuglen tar den veien.

 

I en slik situasjon hvor man leter etter vilt man tror er skadeskutt, kan grunneier komme og treffe på jeger som går rundt med våpen.

Kan man da ikke dokumentere at viltet er påskutt på lovlig grunn, så kan man være i vanskeligheter og risikere en anmeldelse.

 

Når det gjelder skyting av hårvilt i vann, så blir jo Sel ofte skutt mens den er i sjøen.

Mange sjøfugl blir også skutt mens de ligger på vannet.

 

Selv skjøt jeg en rev i ett meget smalt sund for mange 10-år siden.

En kompis og jeg hadde delt oss opp, var på hver vår side av sundet som forøvrig hadde en fylling/vei tvers over.

Hørte ett par haglskudd noen 100m unna, og noe roping.

 

En rev kom mot meg i fullt firsprang på andre side av sundet med kompisen min etter. han hadde ytterligere rev i hånden.

 

Reven som kom mot meg hoppet ut i det smale sundet uten å se meg, var midtveis da han ble oppmerksom på meg og jeg skjøt den med hagle.

Sundet var ca 20 - 30m bredt, jeg skjøt også fordi muligheten for at reven var skadeskutt av min kompis var stor.

Jeg hadde jo hørt flere hagleskudd minutter før.

Brukte forøvrig 2 skudd på den, muligens den var død etter første skudd.

 

 

Har også tatt livet av mink i sjøen med årer.

Når det gjelder rådyr og elg så hadde jeg ikke skutt de i vann under jakt, hadde jo ikke hatt annen mulighet enn hodeskudd da det meste av dyret er under vann.

Link to comment
Share on other sites

Hva med rådyr som svømmer over fjorden f.eks, eller står i vannet og spiser tang? Har man loven på sin side til å kunne skyte?

 

Lov om viltet, § 22:

 

Svømmende hjortevilt må ikke jages eller avlives med mindre det forfølges som såret.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...