Jump to content

Hjelp,Hjelp er det et godt kjøp?


Jonas.L

Recommended Posts

Hei jeg er ny her og er i gang med mitt første riflekjøp og jeg lurer på om noen kunne si sine meninger om saken siden jeg er såpass fersk. Jeg har fått tilbud om og kjøpe en Kongsber Mauser med 6,5 elgbaneløp og 308 baneløp,Devold stokk,svingmontasje og rifla er bedda.Løpene har gått 2000 og 4000. Jeg skal gi 6000,- for dette ,men er usikker på om jeg kjøper katta i sekken.Rifla veier ca 6kg så den burde være stabil.

Håper noen kan ytre noen meninger og tusen takk til de som evt.gjør det.

 

Mvh

 

Jonas.L

Link to comment
Share on other sites

Hadde planer om og bruke den til toppjakt og reinsdyr med tiden.Tenkte at jeg trengte en rifle til langhold?

Ei rifle på 6 kg er ikkje akkurat det eg ville valt til denslags jakt. Eg ville hatt ei lettast muleg rifle. 3 kg hadde vore meir passande. Mauser på 6 kg er meir passande til bøjakt etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Synes prisen er litt i overkant.

 

Det er jeg også enig i.... 6000,- virket en tanke dyrt, også med tanke på hvor mange skudd løpene har gått. 6 kgs rifle på jakt blir også tungt om du har tenkt å bevege litt på deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis lav pris er viktig ville jeg nok sett på Howa, interarms og jaktdepotet fører disse og har også pakketilbud med rimelige kikkerter. Evt Weatherby hos xxl eller Winchester hos pvas.no

 

En kompis kjøpte Winchester i 3006 hos pvas og som pakketilbud er jo prisen meget bra, selv om jeg holder en knapp på Howa, jeg er hvertfall meget fornøyd med min i 308 :)

 

Kjøpte den hos interarms som pakke med Nikko kikkert, grei kikkert men har nå en Meopta oppå :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen så langt,det er ikke nødvendighvis pris det står på,men jeg ønsker og gjøre et innkjøp av en presis rifle,siden den skal brukes på fugl i starten og det er "små blinker" på 2-300m. Har noen noe gode forslag til rifle?Prismessig lhar jeg lagt meg på 15000 til 20000 for rifla og tilsvarende for kikkert.Hadde håpet på Leica på kikkertfronten,men jeg må se noen testresultater først.Har avstandsmåler og kameraer derfra så jeg er nok litt subjektiv der.Hvis noen har gode forslag mottaes det med takk.

 

Mvh

 

Jonas L

Link to comment
Share on other sites

Interarms selger Sauer 202 Classic til 20500, siden du sier den skal brukes på fugl i starten leser jeg det slik at storvilt ikke er utelukket? Da vil nok 6.5x55 være et bra valg, hvis ikke er jo også 223 bra til fugl.

 

Ellers er jo Tikka et alternativ men til det budsjettet du skisserer hadde nok Sauer eller Blaser vært mitt valg :)

Link to comment
Share on other sites

Det du ikke bør spare penger på er kikkerten, da er det bedre å kjøpe billig våpen med dyr kikkert enn omvendt.

Tysk anbefales, selv bruker jeg zeiss victory, men swarovski har samme kvalitet.

De fleste som kjøper børse første gang sparer somregel på pengene når det kommer til optikken, men angrer senere. :wink:

 

Men for all del, har en råd så klasker man til for fullt på begge deler... :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslag :) Jeg har litt lyst på en Sauer 202 eller Mauser 03.Er det noen som har erfaring med presisjonen i disse? Jeg kan godt også jenke litt på kravene ang.utseende så lenge jeg kan hente inn presisjon i andre enden. Håper noen av dere kan skrive noen ord om presisjonserfaringer med disse våpnene,eller andre for den saks skyld.

 

Hjertelig takk oppfølging av tråen og gode råd,de er uunværlige på et tidlig stadiet som jeg er på :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ei rifle på 6 kg er vel noe tung å drasse på i skogen på toppjakt? :roll:

Dette er helt sikkert en veldig god og solid rifle (mauser :wink: ) men å drasse på 6 kg rifle lange strekninger i skogen ser jeg på som en straff :? Et våpen på såpass mange kg egner seg nok best til en jaktform det du sitter iro og kan sette våpenet ifra deg.

En rifle på rundt 3kg er nok mer passende til toppjakt.

 

Men som sagt, det er ei meget god rifle du vurderer å kjøpe :wink: Men noen kg for tung å drasse med seg på toppjakt, med mindre du er en stor og sterk kar...

 

Så at du avlyste kjøpet, og det var nok et riktig valg, dersom du skal jakte toppfugl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med et budsjett på 40lapper, så er det meste av kvailitetsvåpen og optikk innenfor rekkevidde.

Sauer 202, Blazer R93 og Mauser 03 er sterke kandidater. Bipebyttesystemer alle sammen, noe som kan være en fordel nå som våpengarderoben er et faktum.

Det finnes haugevis med andre kvalitetsvåpen på markeded innfor budsjettet ditt, så det hadde hjulpet noe om du hadde fortalt hva slags kaliber du kunne tenkt deg, og om du lader selv eller ikke.

Ta en titt på den nye Z6 serien fra Swarovski, når det gjelder sikter. Velger du tysk optikk fra øverste hylle, så vil du aldri angre, og det er 20 års garanti.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 6,5x55 i tankene på kalibersiden,da dekker jeg det meste tror jeg.Jeg lader ikke selv pga plassmangel (Har leilighet). Har vurdert 308 win også fordi jeg vil hs en lyddemper på også.Har ikke helt bestemt meg fordi jeg ikke ser de store forrskjellene på disse kalibrene. Hvet noen hvilket kaliber som er mest presist?og som dekker alt av jakt? Har denne "våpengarderoben"litt i tankene. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslag :) Jeg har litt lyst på en Sauer 202 eller Mauser 03.Er det noen som har erfaring med presisjonen i disse?

 

Jeg har erfaring med Sauer 202. Presisjonen er av den typen at jeg kan samle 5 skudd på et kronestykke på 100 meter. Det holder i massevis. Den gir en god kvalitetsfølelse, jeg ville valgt det samme igjen. Jeg har valgt 6,5 og er godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du satser på å prikke fugl på 2-300 m, som du skriver, ville jeg nok lagt noen laken i øvingsammunisjon også... :wink: Og for å være ærlig; med mindre du er på kongelaget, noe jeg antar du ikke er ut fra hva du skriver, håper jeg at du kutter avstanden med 100 m eller så...

Forøvrig er det vel ikke sånn at ønsket om lyddemper direkte ekskluderer andre kalibre enn 308. Men etter hva jeg har skjønt er det et kaliber som tåler kortere løpslengder godt, og dermed er godt egnet til demper.

Link to comment
Share on other sites

På montasje siden har jeg ingen ide,jeg hvet ingen ting om hvilke muligheter jeg har.Er mye forsjellig har jeg sett rundt omkring men hva som er bra,bedre og best har jeg ingen erfaring med.Supert om noen med litt kunnskap kunne skrive litt om forskjellige typer og erfaringer. Hva er det som er forskjellen på skinne, sving og hurtig montasje?

Takk for all tilbakemelding :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha rifle med utskiftbare løp, slik du selv skisserer, se litt på hvilke løp dere er å få tak i, og til hvilken pris. Ser jo uansett ut til at du har et passe "romslig" budsjett,-så da blir vel et ekstra løp eller 2 å regne som litt pølse i slaktetiden??

 

Du kan jo kjøpe deg 2 løp: eksempelvis småviltkaliber og en .308win kappet og med demper.

 

Når det gjelder montasje må du se litt på hvilket våpen du ender opp med. Mauser/Blaser har jo sitt eget system. Ellers synes jeg Leupold QR er et godt og rimelig system som i alle fall passer teknisk til Sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du satser på å prikke fugl på 2-300 m, som du skriver, ville jeg nok lagt noen laken i øvingsammunisjon også... :wink: Og for å være ærlig; med mindre du er på kongelaget, noe jeg antar du ikke er ut fra hva du skriver, håper jeg at du kutter avstanden med 100 m eller så...

Forøvrig er det vel ikke sånn at ønsket om lyddemper direkte ekskluderer andre kalibre enn 308. Men etter hva jeg har skjønt er det et kaliber som tåler kortere løpslengder godt, og dermed er godt egnet til demper.

Det var det første jeg også reagerte på. Hvis du skal skyte fugl på 300m så håper jeg du er utrulig mye bedre enn meg til å skyte. Og jeg er ikke så verst selv.

Link to comment
Share on other sites

På tiur så er det vel ikke heelt uvanlig å strekke holdene over 200 meter? En skyter jo ikke akkurat stående på lang arm heller. Personlig har jeg 200 meter som min "grense" for fjellrypejakt med rifle. Tiur har jeg desverre aldri hatt gleden av å jakte på.

 

Men jeg er definitivt enig i at en bør ha trent mye på aktuelle hold med rifla og ammunisjonen før en tar slike skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er litt OT men å si at å treffe innen en 7-8 cm stor sirkel på 200 meter med anlegg og godt innskutt våpen er det samme som å skyte elg på 700 meter er bare vås!

Med kuler med ok b.c. skal det være litt vind før vindavdrift blir noe problem. (Jeg bruker 150grs lapua lock base med 0.488 i bc).

 

edit: For mitt eget vedkommende føles det mye mer uetisk å gå på støkkjakt etter rypa med hagle. Da bommer jeg rett som det er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 forsjellige og velge mellom:Mauser 03.Sauer 202 og Blaser R-93. Er ikke lett og se forsjellene helt siden alle er modulvåpen,men er det noen her som har noen av disse våpnene og kansje kunne si litt om disse.

Og jeg tviler på at det blir noe serlig skyting over 200m på jakt,men hadde vært gøy og ha muligheten til og strekke det lenger.

A-tec eller Hausken er også et tema jeg skulle fått belyst litt.

Og hve er forskjellende på Sauer 202 II og den syntetiske versonen?Prisforsjell 3000,-?

Tar alle svar og innlegg med takk.

 

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tenk helhet når du skal sette sammen en riflepakke. Da tenker jeg på rifle, sikte og montasje. Av de tre alternativene du nevner, har Blaser og Mauser egenproduserte montasjer. Disse er gode. Blaser sin har jeg selv erfaring med. Sauer lager veldig gode rifler. Etter min mening for gode for en Leupold QR montasje. I mine øyne blir det feil å kjøpe et så flott våpen, for så å sette på en halvdårlig montasje. Jeg har selv brukt denne Leupold-montasjen, og ble ikke imponert. Jeg er ikke den eneste med det inntrykket av denne montasjen. Hvis du søker, finner du flere innlegg her på forumet, som omhandler Leupold QR.

 

Alle tre riflene du nevner er gode. Du blir blir helt sikkert fornøyd uansett hvilken du velger. Det blir derfor mest følelse,ergonomi,smak og behag som blir avgjørende her.

Link to comment
Share on other sites

Takk Ståle.Det du skrev ga meg litt kjøtt på beinet:) Magefølelsen heller litt mot Sauer,men Blaser er et estetisk nydelig våpen.Har funnet ut at Mauser har et fryktelig beist av et sluttstykke så jeg tror jeg velger noe annet,selv om nostalgi verdien er stor. Blaser er pene våpen spesielt lyx til R-93 men fyttegrisen og det koster.Litt vanskelig og lure "Styret" til og godkjenne disse "kjøpene" så her må det spares i hemmelighet :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har du fått noen tips - men der er jo flere rifler, kikkerter, montasjer, og samtidig interne konfigurasjoner å velge mellom. Har lest gjennom tråden en gang til nå; Det virker ikke på meg som du har noe klart definert behov enda, og heller ikke har "kokt ned" ønske om våpen i et klart segment. Forskjellen er stor fra en banemauser til en Blaser o.s.v.

 

Vil anbefale deg å bruke litt tid videre (før du endelig bestemmer deg), til å tenke gjennom behov, ønske om våpentype, prisnivå o.s.v. Dette innebærer også å balansere "kost-nytte effekten" opp mot "havesyken". Noen, inkludert meg selv kjøper våpen og utstyr, fordi vi er gira på fint utstyr av bra kvalitet- og i alle fall for meg gir dette en egen eierglede. Selv bruker jeg heller penger på våpen enn på en dyr bil/båt eller lignende. (Når andre kjøper ny bil hvert 5. år og slenger med en utstyrspakke eller to til 20- 30 tusen, bruker jeg heller disse pengene på jaktutstyr). Andre betrakter våpen som et verktøy på lik linje med en spade,- og er tilfredsstilt bare de treffer innenfor ringen på hjorten hvert år,- og selvsagt dyret på jakt. Utover det betrakter de våpenet på lik linje med en alminnelig hverdagslig stålkniv i kjøkkenskuffa.

 

Vil som sagt anbefale deg å bruke litt tid på å tenke gjennom hva du vil ha. Vil du ha riflepakke til 40.000 + kjøper du deg det, eller noe som fungerer like bra til lavere pris - og som gir mer penger til andre aktiviteter samtidig som det dekker behovet ditt går du for det. Ubrukte budsjettmidler kan overføres til neste regnskapsår også, eller brukes til annet utstyr som sammen med våpenet gir en større nyttemaximering enn å legge hele budsjettet i våpenet.

 

Understreker at dette ikke er noe råd i den ene eller andre retningen fra min side,- kun noen tanker til bruk i din vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Takk for en liten "brainstorm".Mitt behov for rifle skal dekke skogsfugl.bukk og reinsdyr.Blir ikke elgjakt på mange år så det er det segmentet jeg ligger i. Jeg vurdere også og kjøpe syntetisk stokk i starten så sant det ikke er presisjonsødleggende.Litt billigere også i starten og da mere penger til kikkert.Men dette problemet med lyddemper og kaliber er jeg ikke helt sikker på enda,er det slik at 6,5 egner seg dårlig til demper? Og vil balansen i en syntetisk stokk bli veldig feil,eller veier kikkerten opp for "vippen"

Takk til alle som svare,jeg leser det dere skriver og tar ting veldig til etterretning.

Link to comment
Share on other sites

Du snakker om demper: Personlig ser jeg behovet for demper med hensyn til å spare omgivelsene for støy - ikke alle naboene (som forøvrig har overlevd krigen), som liker at man smeller av en .308 2 meter ut fra husveggen, 2 meter ned fra soveromsvinduet - men jakt er dog jakt, og jaktes skal det...... (Jeg har selv ikke gjort dette, men en kompis gjorde det - og fikk seg demper rimelig raskt etterpå...)

 

Selv har jeg aldri brukt demper på storviltjakt. Jeg hadde imidlertid alt før dempermarkedet tok av investert i elektroniske hørselvern. Disse bruker jeg timevis på jakt under alle forhold, og er ikke plaget av å gå med hørselvern. For å spare egen hørsel, og gitt at jeg er meget komfortabel med hørselvern, ser jeg ikke behovet for demper annet enn for å spare naboer samt forhindre å bli blendet av stikkflammen ved jakt nattestid. Kommer nok ganske snart selv til å kjøpe demper til storviltjakt bruk på bøen nattestid/nær bebyggelsen.

 

Poenget mitt: For egen hørsels del - vurder om du kan klare deg med hørselsvern. Skal du jakte i skogen/på fjellet blir det vel lite nattjakt og få naboer å ta hensyn til. Har god erfaring med Sordin Supreme gjennom flere år i mye drittvær.

Link to comment
Share on other sites

Hadde absolut sett nærmere på Blaser R93 Proff. hvis du vurderer flere løp. Her sitter festene på løpet og innskyting mellom løpsbytte er ikke nødvendig. Sjekk også prisene på Blaser i Sverige, du vil mest sannsynlig spare flere tusen på det. Det er dessuten en meget robust og presis rifle. Hadde også valgt 308win, hvis det skulle bli blyforbud i riflekuler er det stor risiko at ikke 6,5 blir godkjent i klasse 1. Samtidig må det være en grunn til at så å si alt av sniper rifler kamres for 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...