Jump to content

schultz&larsen


stefan1989

Recommended Posts

Jeg solgte min classic for et par mnd. siden for 5000,- inkl. orginale montasjer. Den er vel strengt tatt ikke verdt mer!!

(Kjøpte den ny for 6900,-) Ser den ofte er på tilbud rundt den prisen fortsatt. Så da synest jeg det er dyrt. Det siktet er ikke verdt all verden heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er ny her, og skal til å kjøpe rifle. Jeg har fått et tilbud på en schultz&larsen classic i links med a-tec demper og leupold vx-1 3-9X50 for 15000kr. så det jeg lurer på, er dette et greit tilbud? Takker for svar

 

Hilsen stefan

 

Dersom dette er den "nye" Classic'en med løpsskifte er ikke den prisen så gal.

Mener den koster rundt 12k hos J&F.

Men dersom det er den "gamle" typen er prisen altfor høy!

Link to comment
Share on other sites

Mener at Jakt& Friluft generelt har greie priser. Og om du sammenligner S&L med andre tilsvarende våpen så er prisen veldig ok Blir vel noe upop.nå,men presisjonsmessig står den ikke tilbake for langt dyrere våpen f.eks Sako,Sauer osv.

Finnish er et annet tema.

I min 6.5x55 har jeg samlinger på 10-30mm nesten uavhengig av ammo

Så vidt jeg vet kan f.eks.Sauer leveres med S&L-løp.

Hvor Solholmen får kjøpt ei S&L til kr 6.900 vet ikke jeg,men i såfall kjøper jeg ei til,denne i kal.30.06

Link to comment
Share on other sites

Det er et greit tilbud. Rifla er helt konge. Den er fult på høyde med både sako og sauer både presisjonsmessig men også med tanke på "godfølelse". Jeg bytter hvertfall ikke ut min classic :wink:

 

Med tanke på at du får den gjenget for demper, demper, kikkert, montasje, links, så vil jeg si dette er et godt tilbud, og tviler på at du vil få noe bedre tilbud noen annen plass på nytt våpen.

 

Kikertsiktet er litt så som så, men det duger helt greit så jeg sier bare; løp og kjøp :mrgreen: Det er hvertfall det jeg ville gjort.

Link to comment
Share on other sites

ok takk. Da blir det nok den da:) men han viste meg to A-tec dempere. en stor og en mindre? er ikke helt sikker på forskjellen men tror det var en CMM-4 og CMM-6... hvilken burde jeg velge og hvorfor? har ikke så mye peiling på dette så tror jo på det som blir sagt av selger.

Link to comment
Share on other sites

Husk at Jakt&friluft som alle andre butikker har veil. pris på nettsidene! Man må snakke litt med de så er alltid prisen en helt annen :wink: Men ja min var den uten mulighet til å skifte løp. Ja rifla var presis og alt det der, perfekt når jeg solgte den. Men du verden hvor mye den måtte til børsemakeren før den var brukenes. Like før jeg forlangte kjøpet hevet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært nødt å levere min inn til børsemaker. Avtrekket måtte justeres var for lett, og sikringen var for stram vanskelig å få inn i fullstendig sikret modus, altså både avtrekker og hevarm sikret. Dette kostet meg 3-400 kroner.

 

En annen ting du kanskje bør være oppmerksom på er at blåneringen til s&l kanskje ikke er den beste på markedet. Så pass på at løpet alltid har et godt lag med olje (på utsiden altså, men det vet du vel :wink: ) hver gang du er på jakt enten det er sol eller regn. og legg aldri våpenet direkte fra jakt og ned i futuralet, la våpenet stå å tørke til dagen etterpå i hvertfall. Dersom du har våpenskap eller mulighet for å lagre våpen uten futuraler så er dette det desidert beste.

 

Men jeg kan si meg enig med Solheimen at ting som for lett avtrekk og sikring bør være i orden på et nytt våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har schultz & Larsen med løpskifte og er kjempefornøyd. Hugs å gå over

alt som er blånert med en oljefille av og til.

 

Demperen din er vel verdt 4000,- og kikkerten er kanskje i 3000-4000,-

kroners klassen, så da er jo prisen på børsa 7-8 lapper eller deromkring.

 

Det er ikke så ille.

Link to comment
Share on other sites

hvis dette er den nye classic dl. med løps skifte så koster den nå 12000, demperen ferdig montert får du til ca 3500 og kikekrten koster 3500. hvis du får dette for 15000. Så er ikke det galt.

 

men jeg ville nok tatt en tlf til jakt og friluft for å høre om de kan matche prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det med lyddemper er litt smag og behag. Liten demper er lettere, børsa blir kortere, men demper mindre.

Stor demper er tyngre, lengre børse, kanskje mer ubalanse i våpenet men demper.

Hvis du har mulighet, så prøveskyt med begge demperene og hør hva som du er fornøyd med.

Hvis den lille demper godt nok for deg er det liten vits i å drasse rundt med en som er unødvendig stor.

Link to comment
Share on other sites

Dempervalget kommer vel litt litt an på kaliberet du skal kjøpe.

Går vel ut fra at det er et "standardkaliber" du skal dempe.

Ønsker du maks demping velger du TMM-4 som er den store, klarer du deg med litt mindre velger du den som er litt mindre CTM-4.

Du nevner CMM-6 som er den gamle versjonen av CMM-4. Dette er en frontmontert lyddemper, de andre er teleskopiske(bygger bakover).

Hadde nok personlig gått for den minste (CTM-4) hvis det er en 6,5 eller 308 du skal kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Før man skal køpe dæmper, er der en del forhold man bør overveje.

1 hvilken type anvending forudser man.

2 hvor meget er man parat at betale

3 hvor meget vægt kan man acceptere.

 

til en vis grad dæmper helt små dempere lidt dårligere end moderne mellemstore dempere.

Små dempere reducere rekylen lidt mindre end store dempere.

små dempere bliver meget hurtigere farligt varme (mirage, og reel risiko for brandsår ved mere end 3-5 skud pr serie)

Små dempere er meget mere handi til bevægelsesjagt.

små dempere er tilstrækkelige til at tage toppen af høreskade risikoen på jagt med enkelte skud.

 

Rent teknologiskt og produktionstekniskt vil man forvente forbedret dempning og mulighed for reduceret vægt i fremtiden.

Rent fremstillingsmæssigt vil der i fremtiden fremkomme bedre dæmpere til markant lavere priser. Set fra en producentvinkel er nutidige dæmpere markant overprisede.

Link to comment
Share on other sites

Ignorant med dagens reklame :D

Men korrekt nok, med untak av at dagens dempere er overpriset. De er priset etter dagens marked, og det som er tilgjengligt i dag. Og da er det verdt å nevne at A-Tec og Hausken aldri blir galt fremme på pipa, da disse gjentatte ganger har vist seg å være testvinnere.

 

Jeg vill heller kaste inn ett nytt moment, demper materiale. A-Tec leverer både stål og alu utgaver. Jeg vill anbefale en demper som er teleskopisk (m du ikke har åpne sikter), og gjerne i alu om det er ren jakt skyting det er snakk om. Skal du skyte endel på bane, kan nok stål lønne seg. Spesielt alu om du må gå for frontmontert demper. Vekten blir aldr lav nok på en demper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I mange tilfeller synest eg kanskje Ignorant driv litt markedsføring, men i dette tilfellet skal eg ikkje beskulde han for det.

 

Det er ikkje mange som tør å stå fram å sei at eit produkt vedkommande produserar/markedsførar med eige navn er overprisa! :D

 

Men som med so mange andre produkt setter selvfølgelig ikkje produsentar ned prisen so lenge folk er villige til å betale! Det er jo tross alt butikk ein driv..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...