Jump to content

Nosler Ballistic Tip på elg?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei,

 

Ser at amerikanerane skryt mykje av Ballistic Tip (Noslers forum). Har kun nytta denne på rådyr og bever sjølv, men det som overraskar er at den heldt godt saman sjølv i høg fart. Ekspansjon og effekt har vore upåklageleg (kal .260).

 

Ymse dyr som er skotne på alt frå korte til svært lange hald verkar å gå svært lite eller ikkje i det heile når Ballistic Tip er brukt.

 

Eg trur at dette vil vera ei god kule på elg og hjort, både i normalkaliber og magnum. Kanskje og betre enn Norma Vulcan som ekspanderer kraftig og gjev god effekt.

 

Eg vil nok og nytta Accubond i 270wsm'en, men har litt klokketru på at Ballistic Tip om mogleg er endå meir drepande.

 

Synspunkt og erfaringar vert mottekne med takk.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Nokon som har prøvd BT i praksis på elg og hjort? Eg trur faktisk at dette er ei god kule i magnumfart, men tek som sagt gjerne i mot synspunkt frå dei som har prøvd.

 

(Skal eg "konstruera" ettersøk ville eg heller ha veld Barnes X eller andre (alt for) harde kuler med liten splintavgang og diameter).

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

For en del år tilbake jaktet jeg en del med Kenneth Skoglund hos Norma i Åmotfors, og han brukte en .338WinMag med 250 grs A-frame og 200 grs Nosler BallTip. Når den tunge gikk midt i på 100, gikk den lette midt i på 300. Og der hadde den en hastighet som gjorde at den ekspanderte greit. Denne ladet han helst opp for hjorten, men det hender da at det blir lange hold i grenstraktene også. Han fortalte at han skjøt en elgku på 10 meters hold med den balltip'en, og "Koa annføll direkt". Kulen gikk i filler ved anslag, og han felte kua med skudd fra hoften, han hadde A-frame i magasinet. Skoglund er antagelig den beste jakskytteren jeg noengang har sett, han skyter ca 20-30 elger i året og har gjort det i årevis.

Balltip på korte hold var han skeptisk til. Så landet da også "koa" oppå skotuppene...

Men den er sikkert grei til det bruket Kenneth hadde, til å putte i børsa når holdene blir lange.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du vil frem til når det gjeldet splintavgang og rask felling. Jeg er også ute etter en slik kule til drivjakta i Polen på villsvin og hjort men jeg vil også ha dybdevirkning og går derfor for Nosler Partition . Kunne tenke meg å prøve RWS H-mantel men den er visst umulig å skaffe

Link to comment
Share on other sites

skulle likt og se en grov elgbog etter balistik tip fra en 300winmag på 50m,knall effekt kan det vel hende du hadde fått, men så kan du splitte opp boger og kansje splinter tar vom, Og da sier jeg bare lykke til hehe. da velger jeg heller tunge kuler i mindre hastighet. men en får da prøve så får vi høre hvordan det gikk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har felt en elg med 250 ball tip i 9,3x62. Den ble skutt i stå los på ca 30 meter, men skuddet ble bevist satt bak bogen på kua. Bruker til vanlig 250 swift / woodleigh og på denne elgen som gikk ca 10-15 meter før den falt var det ingen forskjell å se i forhold til de andre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt elg med både Ballistic Tip og Accubond, men det var 250 grs i 9,3x62, hvor hastigheten er moderat og marginene romslige(re). Jeg kan ikke klage på effekten, men kjøttødeleggelsen var betydelig. Jeg har såvidt vært borti 165 grs Ballistic Tip i .30-06, men felte jeg ikke annet enn noen telefonkataloger med den, ettersom den ikke overbeviste som potensiell rådyrkule (jeg endte faktisk opp med 220 grs Hornady og senere 200 grs Mega både til rådyr og elg den gangen).

 

Jeg var med og gikk ettersøk etter en liten elgokse som var påskutt med 165 grs Ballistic Tip i .30-06. Skytteren var garvet hjortejeger fra vestlandet, og hadde svært gode erfaringer med denne kula på hjort. Elgen ble senere funnet død ca 1 km fra skuddstedet med et høyt lungeskudd.

 

Mitt inntrykk er at Ballistic Tip er et dårlig valg til elg. Jo lettere vekt og høyere hastighet, desto mindre egnet er den. Den ekspanderer raskt og avgir mye splinter, med dårlig dybdevirkning og mye ødeleggelse som resultat. I de lettere vektklassene i kal .30 eller mindre ville jeg ikke stole på at kula vil gå igjennom begge kroppshalvdeler på en normalt stor elg, ikke engang ved rene sideskudd.

 

Accubond i tilsvarende vekt og hastighet er noen hakk bedre, men i mine øyne fremdeles under middels. Det må sies at de har særdeles god ballistikk og imponerende presisjon i mange våpen (noen som så min 98,8 mm samling på 614 m med 250 grs Accubond?), men hvor ofte trenger man egentlig disse egenskapene i elgskogen?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du vil frem til når det gjeldet splintavgang og rask felling. Jeg er også ute etter en slik kule til drivjakta i Polen på villsvin og hjort men jeg vil også ha dybdevirkning og går derfor for Nosler Partition . Kunne tenke meg å prøve RWS H-mantel men den er visst umulig å skaffe

 

Prøv hos www.borselars.no No er rett nok ikkje sidene heilt oppdaterte der,men du kan no prøve å kontakte dei sidan H-Mantel står oppført i nettbutikken der.Prisen er vel neppe 2009 pris.

 

Når det gjeld Ballistic Tip så er den kosntruert med tjukkare mantel des grovare kaliberet er.

Akkurat det skulle vel tale mot BT i eit mindre magnumkaliber. Om ein då ikkje er ute etter nettopp denne "knall og fall" effekten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar. Eg har no framleis klokketru på at Ballistic Tip er noko av det mest effektive som finns´- spesielt i 270wsm og liknande "småkaliber".

Nåvel, du er nok ikke den første som tenker at en konvensjonell og tynnmantlet kule i ekstrem hastighet er tingen på elg og annet stort storvilt. Mange har prøvd, og de fleste har ombestemt seg etterhvert. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt endel rådyr med 150 gr. BT i 7x57R. Selv i moderate 770 m/s synes jeg ekspansjonen var for voldsom og bruker nå andre kuler.

 

BT kan nok være en effektiv elgdreper ved rene sideskudd hvor skuddplasseringen er bak bogen, men til såpass store dyr er det andre egenskaper jeg ser etter. Ei tung "bonded" kule i moderat hastighet er et sikrere valg hvis skuddvinkelen ikke er helt optimal. Den gir god dybdevirkning og slaktejobben blir også mye hyggeligere.

Link to comment
Share on other sites

Spennende tema.Skal på villsvinjakt i Polen snart med min 9,3. Lurer på hvilke kule jeg skal bruke og om Nosler Ballistic Tip er et allternativ? eller om 286 gr Woodleigh RN er et bedre allternativ. Tenker naturlig vis ikke kjøtt men knall og fall!

Link to comment
Share on other sites

Nuvell. Jeg har ikke den wsm, men en standard 270W. Den jager jeg opp 130 gains Nosler Bt opp i sedate 982m. Denne har blitt brukt på bever. Det er ingen tvil om at den kula virket. Skudd inn forfra og hele fremparten bokstavelig revnet. Kula gikk dog ikke langt så noen dybdevirkning fikk jeg ikke. Avstand til beveren var ca 10m.

Dette hadde nok ikke vært favorittkula mi på rådyrjakt engang (merk her i norge hvor moralister og eitkere forbyr skudd over 150m)

Da hadde jeg nok satset på barnes tsx ei kule som jeg faktisk har skutt noen elger med også med 270W`n.

Link to comment
Share on other sites

En på jaktlaget mitt brukte engang en 150 Nosler BT i 308 på en kvige. Han synes det var litt dårlig bakgrunn på posten, og lada opp med patrona han bruker på rådyr. Sørget for å plassere kula bak bogen. Kviga tippa hu. Men kula hadde ikke gått lengre inn enn at den stoppa etter å ha tatt lungene. Et bogskudd med denne kula kunne nok gått ille...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du vil frem til når det gjeldet splintavgang og rask felling. Jeg er også ute etter en slik kule til drivjakta i Polen på villsvin og hjort men jeg vil også ha dybdevirkning og går derfor for Nosler Partition . Kunne tenke meg å prøve RWS H-mantel men den er visst umulig å skaffe

 

Prøv hos www.borselars.no No er rett nok ikkje sidene heilt oppdaterte der,men du kan no prøve å kontakte dei sidan H-Mantel står oppført i nettbutikken der.Prisen er vel neppe 2009 pris.

 

Når det gjeld Ballistic Tip så er den kosntruert med tjukkare mantel des grovare kaliberet er.

Akkurat det skulle vel tale mot BT i eit mindre magnumkaliber. Om ein då ikkje er ute etter nettopp denne "knall og fall" effekten.

 

Har prøvd hos børselars, der ble jeg henvist til en annen butikk (husker ikke navnet) De hadde heller ikke RWS. Har selvfølgelig også prøvd hos hjemmelading.no

Har det noengang vært en RWS impotør her i landet som har hatt noe særlig utvalg i ladekomponenter og forsåvidt i ferdig ammo også

Link to comment
Share on other sites

180grs Bal-tip i 308win. felte en elg på 325kg. Disse kulene brukte jeg og fatter`n en del år, og har bare gode erfaringer med disse på elg.

IMG_1852.jpg

 

De som mener at dagens homogene kuler ikke er ekspansjonsvillige nok, og ikke egner seg, har tydelig vis ikke prøvd siste generasjon homogenkuler.

De siste årene 5-6 årene har vi bare brukt homogene kuler på elg, med jevnt over bedre resultat en de andre på jaktlaget som bruker mere konvensjonelle kuler.

Denne kula (Nosler E-tip 150grs) ekspangderer utrolig lett grunnet en mykere kopperlegering i hulspissdelen. Like villig som en hvilken som helst "bonded-blykule". Det jeg liker best med disse(E-tip/TSX), er at de ekspanderer bare "så" mye, holder seg der og sikrer god dybdevirkning uansett hold.

Mener å huske at jeg plukket denne ut av en elg kalv.

IMG_2164.jpg

Bare gode resultater på rådyr og rev også. Har i tilleg fått tilbakemelding med bilder av andre jaktkamerater som har begynt med disse kulene, og de skryter uhemmet.

Link to comment
Share on other sites

BT på elg vet jeg ikke noe om, men vi var to stk på reinsdyrjakt i Snøhetta for ett par-tre år siden. Kameraten brukte 9,3x62 med 250 grains BT.

Han felte en 100 kg's bukk med denne kombinasjonen og resultatet var ett veldig fint slakt. Han bruker også denne på hjort og rådyr med hell.

I mindre kaliber og høy fart har jeg fått mere intrykk av at dette er en kule som delvis oppfører seg som en varmint-kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at Nosler BT er ei god storviltkule i alle kalibre. Jeg ser at noen har relativt gode erfaringer med denne kulen på storvilt. Jeg registrerer også at kulene er skutt ut i enten kalibre med sedate hastigheter (308W og 180 Grains) eller store og tunge i sedate hastigheter (9,3x62). Dere må ikke glemme at 270WSM klarer å jage en 140 grains BT kule opp i ca 950- 960m/s. Dette er hastigheter som får denne kula til å virker mer som V-Max enn en god storviltkule.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt brukt BT i 6,5 mm med 100 grains kule, denne splintra aldri og verka fint på rådyr i 900 m/sek. For å finna ut om BT er god (nok) i 270wsm lyt eg testa dei i katalogar- og i praksis. Men eg vil tru at denne- til liks med Accubond og Nosler Partition er ideelle kuler til å prøva ut Roy Weatherby sine teoriar om høg fart = stor drepeevne. Mi røynsle er i alle fall at dess raskare og meir kulene ekspanderer, dess betre effekt gjev dei.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Ja drepeevnen blir nok god hvis man ved et uhell treffer overarmsbeinet istedenfor bak bogen spes på elg. Nosler BT er vel ei kule som er konstruert for å ekspandere hurtig og ikke til å slå igjennom grove elgbein. Rådyr blir et litt feil å bruke som eksempel da dette er et meget lite dyr som ikke gir kuler store utfordringer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

130BT er en favoritt i .270Win'en min,(full dosis MRP=900m/s.). Meget god presisjon, men rask og voldsom ekspansjon. Ville ikke funnet på å skyte noe bogskudd på noe "spisbart" med den kula. Enkelte rever har blitt helt rasert, "beyond repair".

Husker en gang jeg skulle avlive en rein som hadde falt og brekt en bakfot: Ca.60meter skudd rett forfra midt i skallen; hornene fløy elegant hver sin vei, men det mest forskrekkelige var at en del av kula hadde greid å fjerne tunga!

Kanskje vil en tyngre utgave i lavere fart være snillere, men tror heller jeg ville satset på ei seigere kule. F.eks Accubond 140 som er ganske lik BT'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...