Jump to content

Russisk ammo.


LeifR

Recommended Posts

Testet Barnaul i 223 og 9mm. Jeg er veldig førnøyd med dem. Fikk 223 til 1.8 og 9mm til 1.5. Shoot and forget. Du klarer nesten ikke lade til den prisen likevel. Litt snodig opplevelse med 9mm ammon. I noen pakker var manglet det noen patroner. Det positive var at dem gikk bedre enn S&B, Winchester, Blazer og Magtec. Rett over felt kravet med 4.5" løp. Perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Søker en i ulike nettsider, får en mange ulike svar om stålammo er skadelig. Ikke vet jeg. Men er det ikke slik at mye militærammo er av stål uansett? I automatvåpen raper en vel fort unna tusen skudd når det først gjelder? Hvor lenge varer pipa i et militærvåpen? kan noen si noe om det?

 

Kan nevne at en av instruktørene var lite happy for denne ammoen, rikosjett fare på frossen mark og løpsslitasje som var mange ganger høyere enn før.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd barhaul i 9mm til praktiskskyting. funker like bra som anna ammo. Kjøpte et parti hos en kjenning. noen som vet hvem som forhandler slik ammo i 9mm og evt 45acp. billig og bra alternativ. perfekt til feltskyting hvor man stort sett har 75% tap av tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Søker en i ulike nettsider, får en mange ulike svar om stålammo er skadelig. Ikke vet jeg. Men er det ikke slik at mye militærammo er av stål uansett? I automatvåpen raper en vel fort unna tusen skudd når det først gjelder? Hvor lenge varer pipa i et militærvåpen? kan noen si noe om det?

 

Tro en av grunnene til at du får man ge forskjellige svar er at det er et meget upresist begrep. Stål ammo, Hva betyr egentlig det?

Er det hylsa som er av stål?

Er det Mantelen som er av stål?

Eller selve kulekjernen som er av stål, slik som miljøammoen til forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

 

Tro en av grunnene til at du får man ge forskjellige svar er at det er et meget upresist begrep. Stål ammo, Hva betyr egentlig det?

Er det hylsa som er av stål?

Er det Mantelen som er av stål?

Eller selve kulekjernen som er av stål, slik som miljøammoen til forsvaret?

Barnaul har både mantel og hylse av stål. Hylsa har vel ingen betydning for eventuell slitasje på børsa. Det folk er uenige om ser ut for å være løpsslitasje med stålmantel.

Når enkelte snakker om drittammo, kan det vel også komme av at den ikke funker i vedkommendes børse.

Dersom noen vil prøve den, så har jeg noen smell til overs. (223)

Link to comment
Share on other sites

Skjermbilde2009-11-19kl135608.jpg

Jeg testa 3 UMC før Barnaulen, bare for å sjekke at jeg var innskutt....

Merker at i forhold til UMC jeg har skutt tidligere får jeg mer varierende samlinger, men det kan sikkert komme ann på meg... er ikke så rutinert på hvordan jeg skal bruke tofoten optimalt. Fikk hvertfall til en 3-4cm på hundre meter.

 

 

edit: fiksa den usynlige teksten

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

sirhitalot, har noe av teksten din forsvunnet?

3-4 cm på 100 m er bra på denne ammoen, tror jeg. Bra fyrverkeri!

ja, teksten var blitt borte:) synes det er veldig bra ammo for pengene... er student, og har ikke råd til å bruke så mye på ammo, så merker fort på lommeboken at jeg betaler 2.30 kr. stykk framfor 5.70 for UMC... Og må bare indrømme at jeg liker litt stikkflammen, men er litt kjedelig å ikke se treffet pga sterkt lys i siktet:)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 months later...

veldig mye billigere... husker ikke eksakt, men vil vel tro rundt 3 kr... Denne ammoen gikk ikke spess bra i min rifle (LW pipe 1:8), men igjen hørt om folk som kun får bra samling med denne ammoen, ikke med UMC og annet... Merkelig fenomen... :roll:

Skal også sies at sett-dybden varierer, så en gang i blant er det tungt å lukke bolten... Ikke imponerende...

Link to comment
Share on other sites

Tror man bør tenke på at det ikke kan generaliseres her. Titelen sier "russer" ammo, men det er nok forskjell på 30-06 og .223 for å siu det sånn. Er ikek en gang sikkert at de er laget på samme fabrikk.

 

Jeg har også god erfaring med Wolf og Barnaul i .223 bå hold ut til 100m i fler rifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg har liten kjennskap til Barnaul, men det er mange år siden Wolf gikk bort fra lakkerte hylser.

Wolf har flere serier av ammo; PolyFormance, Mil.Classic og Gold.

 

- PolyFormance er vel mest kjente her til lands, disse hylsene var lakkert tidligere, men etter mye

problemer med halvautomater der kammeret ble varmt - gikk Wolf over til polymer coatet hylse.

Har til dags dato etter utallige tusen i AR-15 og Mini-14 ikke opplevd forkiling med Wolf patroner.

 

Barnaul må noen andre svare for, jeg har ikke prøvd disse selv, bare noen få patroner jeg fikk på

ett stevne for ett års tid siden. Jeg kan ikke huske om disse var lakkerte eller coatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er en test av Wolf ammo (stål lakerte hylser)

 

http://www.theboxotruth.com/docs/edu19.htm" target="_blank

 

De fikk flere funksjons feil, i tillegg så fikk de mye krutt slam i kammeret fordi stålhylsene

ikke er myke nok og former seg etter kammeret slik messing hylser gjør.

Dette forklarer nok litt av problemene jeg selv hadde med russisk .22 LR ammo, den virket men

satte seg ofte fast i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Ang barnaul 223 ammo. Det sies at det er lakkerte stålhylser. Et av argumentene mot Wolf var at lakken brant seg og kunne gjøre at hylsa satt seg fast i kammeret.

Noen som vet hvordan det er med barnaul ammoen? samme problem eller?

De patronene som omtales i starten på tråden er lakkerte og brenner seg ikke fast i boltrifler i hvert fall.

244bqx2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...