Jump to content

lår stekt i "stekegrop"


Larseren

Recommended Posts

Ser av og til noen steker kjøtt i en slags "grop" hvor de først lager et godt bål og deretter legger kjøtt i glørne og fyller jord over og lar det ligge noen timer før det graves opp igjen ferdig stekt.

 

Noen som har prøvd dette her på forumet? Lurte på å prøve dette på en tur neste helg.

Hvor stort bål trengs for å få tilstrekkelig glør til steking? Hvor dyp må gropa være og hvor lenge må et middels stort lamme eller rådyrlår ligge i gropa før det er ferdig stekt?

 

Synes dette ser ut som en artig vri på matlaging på tur, men som dere sikkert skjønner har jeg aldri prøvd dette.

 

Alle tips mottaes med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Dette så jeg på et av disse gale "jeg-går-ut-i-skogen-alene-en-uke-og-lever-på-småstein" programmene på Discovery,

der de tilberedte rådyrlår. Det så GODT ut!

 

Har ingen erfaring med det og husker lite av programmet,

men hvis ingen andre her kan gi deg en god forklaring finner du endel info ved å google "fire pit cooking".

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

dette har jeg og mine kompiser gjort flere ganger, med overaskendes bra resultater hver gang. Elg stek lammelår, rådyrlår osv.

Vi Har gjort det i en skråning med mye stein og lite moll. Stein trengs, og så er brannfaren der liten sommertids. Vi har også bygget en enkel ovn i ura ved gapahauken for å ta det et skritt videre. Men prinsipet blir det samme, bare at vi nå også baker brød.

 

Men det vi gjorde før, var å lage et hull litt større en det som sakl nedi. stabler så en ring med knytneve store steiner(gjerne litt større og) i ring rundt gropa.

Fyrer bål i ca 2-3 timer. 2 timer er somregel nok, steinene må være skikkeligt varme.

 

Steika eller låret krydres og pakkes inn i 2-3 lag med folie,(brukte stekepose inderst første gang med det hadde lite for seg) gjenren med litt løk og annet snacks.

 

Hulle tømmes for veden som ikke har brendt opp, Mindre klumper med glør lar vi bare ligge. Steika nedi, og steinen veltes over. En kan gjerne pakke over med mose eller torv for å isolere inne varmen, men pass på at det ikke tar fyr.

 

Vent 1,5-2 timer og grav det fram igjen.

 

Steika får en tett og god stekehinne og er fantastik saftig og god. Nytes i godt lag og med god drikke :D

Link to comment
Share on other sites

[...]Noen som har prøvd dette her på forumet? Lurte på å prøve dette på en tur neste helg.[...]

 

Har prøvd dette en 4-5 ganger, både med rådyrlår og lammelår. Jeg har gjort det på følgende måte:

 

1. grave en 30 cm dyp og ca 1/2 meter i diameter grop* som fylles med kongler/grillkull/pinner. Oppå dete lages ett ca. 1/2 meter høyt bål. Dette får stå og brenne og kose seg i 1-2 timer (fyll på mer ved ved behov)

2. nå kan du blande "1 bøtte" med stein (nevestore eller mindre, pukk er fint) inn i glødende kull, halvbrente pinner og litt mer bål på toppen og lar dette stå en time eller to til (nå passer det fint å åpne ett par pils)

3. Når bålet begynner å brenne ut igjen er det på tid å grave ned låret. Gni inn låret med din favoritt krydderblanding og litt eddik/røvin/øl/olje (søker du opp noen av sako 30-06 sine innlegg om lammelår finner du mange gode tips) og pakk det inn med 3 lag alu-folie. og gjerne ett par-tre ekstra lag rundt den tynnete delen (så den ikke blir for fort stekt) pass på at du har skikkelig alu-folie og ikke en eller annen "frysefolie" med plastkjærne.....

Selve nedgravingen: Grav ut glodvarm glo/pukk/sandblanding (å putt denne i en metallbøtte el.lign) til det er god plass til låret. Pass på at det ikke ligger store rødglødende steiner rett inntil låret (da blir det for mye varme og det blir brendt) men at det for det meste er sand, jord og glør denn nærmeste cm rundt låret. Hell så over glo/pukk/sandblandingen (pass igjen på de større steinene). Nå burde lammelåret være begravd under 10-15 cm med stein jord og glør. (her passer det antagelig å åpne en øl til)

4. Om det ser ut til at varmen dør ut (avhengig av hvor mye glør det er igjen) vedlikeholder du ett lite bål på toppen av haugen (bør ikke være ett alt for stort bål....) Når låret har ligget slik i 2 timer kan du forsiktig lure noen poteter inn i glørne av det lille bålet (ikke pakk de inn i folie, ta heller dobbelt så mange poteter som normalt og la den ytterste delen bli brent). (bør det nok åpnes ende en pils)

5. etter 3 timer bør** låret være klart. Grav låret forsiktig ut av varmen og la det hvile under ett håndkle en 10-12 minutter før potetene også graves ut. Det ytterste askelaget børstes av potetene og låret åpnes forsiktig (slik at ikke sand, jord og aske havner i maten) (her passer det å bytte ølen mot en passende rødvin, gjerne en Dao (f.eks: en Quinta de Saes Reserva 2004 om du liker kraftige røde)

 

 

 

 

 

 

 

*dette gjelder for sandholdig jord, er det myr, leire eller svartjord må du nok lage en større grop å fylle den med sand/grus/jord først

**(Skulle det under oppskjæring vise seg at kjøttet ikke er helt ferdig helt inn til beinet fungerer det helt utmerket å grille dette over glørne som er igjen etter att den værste sulten er stillt med de perfekte delene av maten)

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg gjort noen ganger og den enkle metoden er å bruke en pose med grillkull, hverken steiner eller timelange bål er nødvendig, iallefall sålenge man benytter et godt lag med torv til å isolere oppå. Et lammelår (2,5 kg) trenger maks 1,5 time. Har ikke forsøkt med lår fra større dyr og det kan godt tenkes at det trengs steiner for å holde varmen lenge nok.

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje prøvd dette sjølv, men 3 timer høyrdes ut som langt over mål. Har ein kompis som lager dette kvar sommar, fyller ei grop med godt med stein i bunnen, legg ein 60 liters sekk med bjørkeved oppå, fyrer i og når det kun er glør igjen, så ruller han vekk litt stein, og plassere sånn at han får lammelåret nedi, legg stein oppå låret, og dekker til med torv på slutten. Han lar lammelåret ligge ca 1 time, og graver det opp, lar det kvile i ca 30 minutter i alufolien med et par hånklær rulla rundt, og så er det klart til servering.

Så 3 timer, det hørtes vel i overkant mykje ut, hvis oppskrifta til kompisen min stemmer.....

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje prøvd dette sjølv, men 3 timer høyrdes ut som langt over mål[...]Så 3 timer, det hørtes vel i overkant mykje ut, hvis oppskrifta til kompisen min stemmer.....

 

Tror greia er den torven over... Da blir det mer isolert og varmere og roligere. Som jeg gjør det, med ett (lite) bål på toppen blir det nok mer luftgjennomstrømning og mulig noen mindre åpenbare effekter, men etter 3 timer med den metoden er resultatet (stort sett) "grått kjøtt, men rød kraft" som skulle bety noe sånt omtrent 70 grader kjernetemp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan nok godt stemme det. I følge kompisen min, så er det garantert det beste lammelåret han kan få, så eg må få prøva det der ein gong. Lammelår er ein delikatesse synst eg, det er det som er nærmast viltkjøtt etter min meining iallefall...

Link to comment
Share on other sites

[...]Lammelår er ein delikatesse synst eg, det er det som er nærmast viltkjøtt etter min meining iallefall...

 

Lammelår er absolutt blandt det beste ja. I tillegg er det såpass "billig" at man tør å gjøre ting som kanskje kan vise seg å ikke være så smart, og på den måten få muligheten til å prøve f.eks gropsteking. Det rådyrlåret som har kostet ett halvt studielån i jaktkort, milevis med sporing og timesvis i på post i sludd og regn sitter det litt lenger inne å prøve noe nytt på. Da blir det helst en safe løsning i stekeovnen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stekegropsmat er snadder. Hvis du får tettet godt på toppen blir det nesten som en trykkkoker.

Prøv å samle tykk bjørkenever (best fra høyereliggende strøk med kalde vintre). Disse kan lagres og tas fram ved behov.

Når du fyrer igang gropa, legger du samtidig en passe mengde never i bløtt (stein det ned i bekk). Når gropa med varme steiner er klar, er nevra passe gjennomtrukket. Pakk inn kjøttet i nevra, evt surr med egnet materiale. Vidje gjør seg godt, og er i steinaldermatens ånd. Legg en del av de oppvarmede steinene på toppen, dekk med mose, jord og torv.

Så er det bare å slenge ut en markdupp, jekke en bjørnunge og lene seg tilbake og nyte duftene...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...