Jump to content

Hjelp, dårlig presisjon med lyddemper..!


mausermann

Recommended Posts

Kameraten min har en T3, 6,5x55 med lang demper av norsk fabrikat og presisjonen er elendig. Kan spre med 20 cm til hvilken som helst retning. Gjengene på rifla skal være riktig laget. Er det noen som kan ha en formening om dette? Uten demper er det normal T3 presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Kan høres ut som det er noe galt med demperen. Hadde en kar på bana som hadde samme problemet med en Hausken demper.

Vi satte på en annen identisk demper og alt ble mye bedre, det virket som om gjengene i selve demperen ikke verken beine eller i senter.

 

Hvordan ser det ut når demperen skrues på..? er det kast og "slingring" så har du lokalisert problemet vil jeg si...

Link to comment
Share on other sites

Sjekk nøye om kulene er nær baflene eller "utgangshullet" på demperen. Jeg har akkurat det samme problemet med en A-tec CTM 4 på 308´n min. Hvis jeg skrur av to av modulene, går rifla hull i hull med demper. Med en ståldemper fra samme fabrikant, går også rifla hull i hull, men ståldemperen har større hull i front. Hvis jeg bruker CTM-en på en 6,5x55 jeg har, går den også hull i hull (.30 kaliber demper).

Link to comment
Share on other sites

Hadde også presisjonsproblemer etter jeg satte på demper, men ikke på det nivået du beskriver. Tror heller det er noe galt med hvordan den er satt på eller om det er noe med selve demperen.

 

Sjekket først om den satt inntil løpet i bakkant. Det kan forstyrre svingningene. Det skal vere klaring.

 

Fikk ikke noe styr på det før jeg fjærnet 2 moduler på demperen.

 

Tror at dette også henger litt sammen med om du har original lengde eller om hvor mye du eventuelt har kappet løpet. Priser meg lykkelig over at jeg hadde en A-Tec. Da hadde man iallefall muligheten til å gjøre noe som det å prøve med antal moduler og lengder. Vist ikke hadde man sittet der uten en løsning.

 

Det heter seg også at man kan lade seg ut av problemet med svakere eller kraftigere ladninger, som da vil gi annet svingemønster i pipa. Men dette kjenner jeg ikke så godt til.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har dere sjekket dette med forkjellige kuler? Jeg har en 308W som ikke liker lange kuler i demperen. Alt under 180 grain går hol i hol men om man tar for lange kuler så begynner den å kaste, Sansynligvis er kulen ustabil når den kommer ut av løpet og dette ustabilitet blir forsterket når kulen kommer i demparen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips :) Vi skal sjekke dette og se hva som kan være feil. Gjengene er dreid på et mekanisk verksted, men det kan selvsagt være at det er gjort dårlig arbeid. Det er dreid et frispor bak gjengene slik at demperen skal strammes riktig når man skrur den inn. Vi får se på alle momenter. Kommer tilbake med resultat.

Link to comment
Share on other sites

For at demperen skal brøste korrekt på pipa (90 grader), må gjengene ha litt klaring, men uten for mye slark. Har den ikke det står demperen skeivt på pipa og kulene går i hytt og vær. Dersom mekanikeren har gjort en for god jobb og toleransen er for liten får du problemer

Link to comment
Share on other sites

Da har vi forsket. Kula tar bort i enden av demperen, tydelig merke. I følge produsenten prøvde vi å skyte uten plastkiven i bakkant av demperen og da tok kula såpass i at det ble igjen en liten bit av mantelen på kula i enden av demperen. Gjengene er dreid så de skulle vel være rett og da må jo konklusjonen bli at demperen/ gjengene i demperen er skeiv. Det er såpass skeivt at man klarer å se det når man har demontert plastkiven.

Kameraten skal ringe til selgeren i dag for å finne en løsning. Det må vel bli en ny demper.

 

Takk for gode innspill fra Kammeret sine medlemmer:)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at du har rett leon. Senere sjekket vi med en mutter og den er faktisk litt skeiv når den er skrudd inn.. Og jeg som trodde at når man dreier så må det bli rett. Kanskje de ikke har dreid gjengene, men rett og slett brukt gjengebakk? Dette var jo triste saker. Heldigvis så er det enda ikke brukt så mye stygge ord om produsenten, har bare vært skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Dreide gjenger er (nesten) garantert rette.... i forhold til benken :mrgreen:

 

Om emnet har kast eller ikke spennes inn rett blir resultatet også deretter, det er en grunn til at faget Børsemaker finnes. Ikke at en maskinarbeider ikke kan gjøre jobben riktig, problemet er bare at de i utgangspunktet ikke er klar over kravet til retthet og alle mulige feilkilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sukk :cry:

Da var det min tur. Så fornøyd med å ha montert hørselvern på børsa helt til jeg kom på banen.

 

Etter diverse serier og etter å ha skrudd meg nesten i hjel på kikkerten uten å finne snurten av hull i skiva, så gikk jeg frem på 35 meter og skjøt tre skudd som da satt tett ca 50 cm til høyere og 20 cm for lavt. Skruddde meg inn i svarten, men ble da tom for klikk i bredden. Skjøt en serie til med forventning om å havne i allefall i svarten, men da var jeg plutselig inne på naboskiva..

Skrudde av demperen, siktet meg inn etter løpet, skjøt to serier som da samlet tilnærmet normalt for ammoen og uten treffpunktforandring mellom seriene.

 

Skrudde på demperen igjen, og fannt to hull helt i kanten på skiva ca en meter til høyere for siktetpunktet og 20-30 cm fra hverandre..

 

Gjengene er ikke de peneste jeg har sett, men ser i allefall jevne ut, kronigen ser ikke mye pen ut (men funker nok tilfredsstillende iom at børsa samler uten demper) men det værste er at om jeg skrur demperen ut ca en halv omdreining fra bunn, så har jeg 3-4 mm slark i gjengene..

Ingenting tyder på at kula treffer noen av baflene, men jeg skal demontere demperen og se nærmere.

 

Demperen er kjøpt fra forhandler, men var demomontert, og derfor uten orginal embalasje (innsiden av demperen vitnet om at den aldri hadde vært skutt med da jeg kjøpte den). Børsemakeren hadde ikke gjengetolk, og demperen ble derfor sendt til produsent (A-tec) for tolking av gjenger, deretter sendt tilbake til børsemaker for gjenging. Skulle tro han hadde alle forutsetninger for å gjøre jobben riktig da.

Men nei..

 

Reklamasjon ja..

Men ikke pokker om samme fyren får fucke opp en gang til. Noen som kan anbefale noen som de vet gjør en god jobb med kapping, kroning og gjenging her nede i Fredrikstad området?

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis er kulen ustabil

Nei, den er ikke ustabil, den er nettopp stabil, både dynamisk og statisk. Ellers hadde den ikke rettet seg opp. Det er tildels vanlig at kuler "logrer" litt til å begynne med, de første 20-50-100m, kuleaksen peker da flere grader fra fartsretning, og lange kuler tar da større plass enn korte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der er kun en ting at erkende i den virklige og ubamhjertige verden.

STØRRE huller i demperne.

 

Uanset om både demperproducenter og bøssemagere både hopper, springer og synger nationalsangen mens de står på hovedet, er der primært en brugbar løsning, STØRRE huller og symetriske huller i demperne.

 

Uanset hvor dygtige og hvor omhyggelige alle er, vil der for hver eneste gjengesamling være en marginal skjevhed. Den kan være forstærkende ved antallet af samlinger, og i andre tilfælde kan man have så meget tur at de ophæver hinanden.

 

Hele opfattelsen af at pibesvingningerne ændres så man får store trefpunktsafvig, er grundlæggende fejl. Hvis vi taler om afvig på over 10 cm.

 

Der vil næsten aldrig forekomme større afvig ved montering af demper (bortset fra lavere trefpunkt med demper, i forhold til dempervægt) end den afvig som findes i samme bøsse, hvis man bytter ammo.

Link to comment
Share on other sites

er der primært en brugbar løsning, STØRRE huller og symetriske huller i demperne.

 

Her kan det være greit å påpeke at du ikke er helt habil siden du pusher en demper med symmetrisk design mens konkurrentene dine (her til lands) i stor grad bruker asymmetriske konstruksjoner.

 

Uansett er jeg ikke enig med konklusjonen din, å montere en demper er ikke akkurat rakettforskning. Hadde du sett benken jeg brukte når jeg gjenget opp mauseren hadde du ledd og grått om hverandre. Men gjengene ble rette og blanke likevel :wink:

 

Løsningen er at børsemakeren gjør jobben sin, hverken mer eller mindre. I de aller, aller fleste tilfellene vil oppspenning bak på pipe (evt med dor mot kammeret) og foring i munning være nok, og om det ikke skulle bli bra vil de aller, aller fleste tilfellene avsløres ved å sikte gjennom løp/demper. Å kaste gode, fungerende konstruksjoner på havet på grunn av noen få vrange børser eller en del sløve børsemakere blir å angripe problemet fra feil ende. Hvis ikke jobben gjøres skikkelig hjelper ikke konstruksjonen stort. Den siste problemrifla jeg så var faktisk utstyrt med en Hardcore, demperen var helt fin, feilen lå i dårlig/feil brystning. Hadde eier visst hva han skulle sett etter hadde han sluppet mye grubling på banen.

 

Ideelt burde en rifle testskytes før den leveres tilbake til kunde, om dette ikke er mulig burde kunden bli informert om dette og forklares hvor stort avvik i treffpunkt som er normalt. Alt for mange gjør som Apelars her, skyter pakkevis med ammo mens de prøver å finne ut av hvorfor børsa plutselig ikke samler, dette er helt bortkastet. Hvis man ikke treffer skiva med demperen montert er det noe feil med monteringen, det samme gjelder om det er vesentlig verre presisjon enn uten demper. Det krever maks 5 skudd å fastslå slikt hvis man er klar over problemstillingen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fulmen

 

Nu leser du vist mit indlæg som fanden læser biblen :wink: . Samtidigt er du vidst ikke helt opdateret på Norske demperkonstruktioner.

Hausken: Symetrisk

Nye A-Tec Maxime: Symetrisk

 

Under udviklingen her, testede vi faktisk virkningen af en bevidst asymetri i det første hul som kuglen paserede. Her kunne vi 100% konsekvent flytte trefpunket mellem 10 og 20 cm i hvilken retning vi ønskede blot ved at rotere demperen. Pegede asymetrien op gik skuddet højt. Pegede asymetrien ned, gik skuddet lavt. Pegede asymetrien til højre, gik skudet til højre osv.

Denne test blev udført med fuldstændig teight gjengesamling, så der ikke var slak .

 

Glem nu også opfattelsen af om man umiddelbart kan se om demperen er skæv, ved at kikke gennem piben. Hvis demperen sidder så skæv at du ser det på denne måde, er der total panik..

 

Du kommer heller ikke udenom at alle gjengesamlinger i større eller mindre grad er skjeve, og den fuldstændigt lige samling er undtagelsen.

Efter diverse indlæg med billeder af diverse bøssemageres gjengejob, er der knap nogen der vil påstå at de har vesentligt større kompetencer på gjengning, end almindeligt kompetente brugere af drejebenke :wink:

 

Mit generelle indtryk er at mange bøssemagere har moderat udstyr, middel rutine og ofte forældet teknik. Jeg har opfattelsen af at antallet af moderne CNC drejebænke på bøssemagerverketeder i skandinavien, kan tælles på ganske få hænder.

 

Dette udelukker dog ikke at mange Bøssemagere er serdeles kompetente.

 

Min umiddelbare opfattelse er at afvik større end 5-10cm op eller til siden, og 10-20cm ned, er udtryk for en fejl, og sansynligvis vil føre til fremtidige problemer.

Link to comment
Share on other sites

Leon,

Mener du at det ikke skal være treffpunktendring i det hele tatt?

 

JEg har 3 rifler med demper.

Forskjellig fabrikat, rennommerte merker, anerkjente børsemakere på to av de, opplest grøvelmaker på den ene , (mye av av den har du på verkstedet ditt).

Alle 3 skyter mellom 5 og 10cm lavere med demper, på 100m. De to med kortest løp (alle er "tykke") har minst forskjell, såvidt 5cm. Den du har der gikk bra nøyaktig 10cm ned.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

, det er en grunn til at faget Børsemaker finnes. Ikke at en maskinarbeider ikke kan gjøre jobben riktig, problemet er bare at de i utgangspunktet ikke er klar over kravet til retthet og alle mulige feilkilder.

Er vi enige om at det samme kan sies om endel børsemakere?

Er du uenig i at en dyktig maskinarbeider har langt høyere innsikt i nøyaktighet enn de aller fleste børsemakere?

 

I så fall kjenner du ikke mange dyktige maskinarbeidere....

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg komme med en like dårlig bevisførsel som deg mot din påstand om treffpunktforandringer med asymmetrisk baffel i demperen.

 

Har på etterhvert temmelig mange våpen sett liten til ingen sammenheng mellom asymmetrisk lyddemper og treffpunktforandring. hovedregelen er dersom det er avvik er det sjelden mer enn 20-30mm opp eller ned, uavhengig av indeksering av asymmetrien.

 

Hvis du ønsker kan jeg demonstrere det samme som jeg har gjort et par ganger før. Skyting på 400-600m med og uten dempere av forskjellig konstruksjon. Meget gode treff uansett uten siktekorreksjoner.

 

Det samme gjelder også om en munningsbrems blandes inn.

 

Min hypotese blir derfor at noe annet må være feil i din sammenstilling. Kan være løpsinnfestingen eller skjefteinnfestingen som gjør dine testvåpen så følsomme?

 

Har du nogensinde testet en demper, med bare 1 asymetri. Mig bekendt er der i de fleste dempere med asymetri tale om flere efter hinanden følgende asymetrier, som både kan forstærke og reducere effekten af asymetrien afhængigt af hvilke klokkeslæt de forskellige asymetrier har.

 

Hvis det testvåpen vi anvendte blev testet med 10 forskellige andre dempere med symetri, var trefpunktsendringerne fuldstændigt forudsigelige nedad, i forhold til vægten af demperen.

 

Den testede asymetri bestod af et 13mm lang rørstykke i første bafferelement, hvor den ene side af rørstykket var fjernet. På de symetriske var dette rørstykke helt.

 

Er det forresten ikke korrekt at den nye Maxime er symetrisk?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det var kun ett testskudd uten demper i dag, og det er jo en mulighet for at jeg har forsterket resultatet.

Men i følge de som sies her, er det noe galt. Ikke vet jeg, da rifla samler som tusan med og uten demper.

 

Demper: A-Tec TMM4 for cal 30, gjenge M14x1.

Våpen: S&L Victory.

Caliber: 308w.

Løp: 47.5cm langt, opprinnelig 60cm jaktprofil. Beddet under bakre del av løpet (2-3cm forran kasse).

Amo brukt: S&B 148grs FMJ.

Avstand: 100m.

Forskjell uten demper i forhold til med demper: 21cm.

Rettning på skudd uten demper (i forhold til med demper): Ned, treffpunkt ren kl 6.

Største feilkilde: Skytter, ikke umulig jeg møtte rekylen. Kun ett skudd avfyrt uten demper, skal sjekke med samling på lørdag.

 

Altså skyter Vicky ca 20cm opp med demperen montert. Men de fleste her sier at rifla burde skyte lavere med demper enn uten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...