Jump to content

Hverdagsmat på 123


Lille My

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg er fryktelig matlei. Eller det er ikke helt sant det heller, for de gangene jeg får ferdig middag er alt godt. Jeg er derimot skrekkelig lei av tenke ut hva vi skal ha til middag hver dag og ikke minst av å lage all denne egentlig ganske kjedelige maten. Det må da være flere som har det sånn.

 

Jeg vil gjerne ha gode tips til hverdagsmat med eller uten oppskrift, som det går fort å lage. Eller en ny vri på en vanlig/kjedelig middag som gjør den litt mer spennende. Når jeg kommer hjem litt over fire med tre sultne unger på slep da er det ikke aktuelt å gå i gang med noe langvarig matlaging for å si det mildt. Likevel er det greit at vi spiser litt variert også.

 

Her i huset spiser vi forresten det meste, så alt av kjøtt og fisk er fint.

Link to comment
Share on other sites

Tja pasta er ein kjapp og god slager. Her er ei ca oppskrift.

 

400 gram kjøttdeig

50 gram bacon, finkutta

10 champignon, kutta i skiver

5 soltørka tomater, finkutta.

5 cherrytomater, finhakka

1 dl fløte

2 eggeplommer

 

Sett på ønska mengde pasta, ha i godt med salt i vatnet.

Kutt opp bacon, og surr i panna sammen med kjøttdeigen, ha i champignon og cherrytomater ca 5 minutt før servering.

Bland sammen ein kopp med fløten og eggeplommene, ha i ein liten dæsj salt og kverna pepper..

Når pasta er ferdig kokt, sil den av, skyll den med vann, hell oppi 2 ss god olivenolje, og sett panna tilbake på plata og la den varmes litt etter olja er blanda inn. Kjør oppi fløte/eggeplomme miksen, bland dette godt og la det stå et par minutter.

Voila, midda på ca 20 minutter, og knallgodt...

---------------------------------

Har du tid og vil lage ein grei pastasaus, så tar du denne varianten.

 

5 søltørka tomater

8-10 Cherrytomater

1 ts Timian

1 ts Oregano

2 fedd kvitløk

Ein god slump kverna pepper

1 ts salt

4-5 ss god oliven olje

Litt sukker, evnt ketchup for å runde av sausen.

 

Miks alt sammen i stavmikser eller blender. Hell den over kjøttdeigen i panna og la den surre et par minutter, før servering.

 

Edit: Glømte ein vesentlig ting, olivenolje i pasta`en..

Link to comment
Share on other sites

Gni inn en side med laks med nøytral olje (solsikke går fint) et dryss med salt og litt sitronpepper. Skinnsiden ned og inn i ovn på 200 grader. Mens fisken godgjør seg, koker du poteter, lager agurk salat og visper sammen litt rømme og sukker.

 

Enkelt, raskt, godt og (forholdsvis) sunt..

 

Ellers spiser jeg endel thaimat og stekt ris med bacon/pølse og grønnsaker er topp, gjerne med et egg på toppen... sørger alltid for å koke plenty ris når vi lager thaimat...

Link to comment
Share on other sites

Wok er genialt.

Strimlett svin/kylling kjøtt, bambus skudd, sopp, paprika, løk, bønnestengler og tomat.

En god dash kikoman, pluss mr Lee nudler med kjøttsmak. Så har du et veldig sunt og smakfult måltid på 10 min. Bare husk at grønnsakene skal wok`es ikke kokes i sin egen kraft. Så man trenger høy varme.

 

Her finner du flere oppskrifter.

http://www.frukt.no/kampanjesok.aspx?fr ... nu3id=8402

Link to comment
Share on other sites

Eller, hvis det er tilbud på seifilet, så er denne retten ein fin og enkel sak å lage i kvardagen. Dropp Rødkålen, og ta blomkål istedenfor, det er mitt tips... Kjerringa synst det smakte jord av den, eg får vel være litt einig i det, he, he. Dette lager du i mellomtida mens potetene koker, så det er ei greitt midtveke måltid. :

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=488

Link to comment
Share on other sites

Laksefilet i ovenen på 200 grader i ca 25-30 min,

Kokte poteter,

Agurksalat:

1 agurk skjært i skiver

1/4 ts salt

pepper

2 ss vann

2 ts klar eddik (litt mer eddik kan tilsettes om mer smak ønskes)

1 ss olje

 

og litt smeltet smør som saus.

 

Tar maks en halvtime og lite arbeid og utrolig godt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1 boks med snurring i panna.. la det frese ei stund

kast det oppå ett par gode brødskiver

 

steik så speilegg i samma panna og litt av det som er igjen etter snurringen..

å legg speileggene på toppen..

 

med evt. litt salt og kanskje ketchup :D

 

så har du ett herremåltid skapt for en konge!

 

 

fungerer også med en god årgang RSP (død mann på boks)

 

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laks i pitabrød er en hurtigmiddagfavoritt for mine unger: Laksefilet skjæres i biter og stekes i olje og litt soyasaus mens pitabrød varmes i komfyren og man hakker salat, tomat, løk og eventuelle andre grønnsaker. Når fisken etter kort tid er ferdig, legges den inni pitabrødene sammen med tilbehøret. Det hele kan smakssettes med for eksempel creme fraiche, en mild sennepsblanding e.l. Har man pepperotsaus i kjøleskapet smaker det utmerket til. Middagen tar omtrent ti minutter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...