Jump to content

Ruger GP 100


barfoed

Recommended Posts

Fått litt lyst på en Ruger GP 161 til magnum 1 selv om det sikkert finnes litt bedre valg. Ønsker noe jeg kan skyte praktisk med også. Noen som har noe erfaringer med Ruger'n og vet om den er noe særlig egnet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en blå med 4" løp. Denne går ufattelig godt og etter en avtrekksjobb ble ting enda bedre. Før jeg kjøpte denne hadde jeg en 586 med samme løpslengde. Sistnevnte kunne ikke måle seg med Rugeren. Skjefte er etter mitt syn det mest behagelige som leveres til noen revolver. Rugeren har jeg hatt i 13 år og den går fortsatt like godt.

Link to comment
Share on other sites

Har en GP100 og det er vel det beste kjøpet jeg har gjort. Et helt supert våpen, og det smeller hver gang. Aner ikke hvor mange skudd som er gått gjennom løpet men det er ikke få. Har hatt den i 6 år. Ikke noe å spekulere på, løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Må seie meg enig med svara over, GP100 er eit supert våpen og etter mi meining noko av det beste ein kan kjøpe i klassa. Solid som få, god presisjon og får lett eit godt avtrekk med f.eks. nytt fjørsett. Og så ser den unektelig bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT her men, "alle" mener at en S&W 686 er omtrent det eneste valget når det gjelder seg revolver for feltskyting. Jeg er enig med trådstarter i at ruger'n er sabla pen, og en GP 100 er jo billigere enn en S&W 686, som igjen betyr at du kan få en liten avtrekksjobb på ruger'n til samme prisen som en stock 686. Vil ikke dette igjen si at ruger'n kanskje ikke er et så dårlig valg? kanskje bedre enn 686'en?

Link to comment
Share on other sites

Du vil neppe få et ike godt doublaction avtrekk på en ruger GP100 som på en smith & Wesson. Men da snakker vi om helt i toppean av hva fantastisk avtrekk er. Du får en revolver som er bånn solid, tåler hard bruk over lang tid og er litt billigere...

 

Skal man skyte praktisk revolver, tror jeg at Ruger mekanismen er noe "tregere" en smith, men det merker du ikke før Jerry M. begynner å bli bekymret for deg. Smith tåler desuten mindre av av den hardhente bruken som IPSC fører med seg en en Ruger.

 

Personlig skulle jeg gjerne ha hatt en rustfri gp100 med 5" løp... i tilegg til 4" og 6" gp100ne mine. (og en Securoity six xnub i .357 eller 38 men det er en annen historie)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da jeg jobbet i bransjen overhalte jeg en gammel og misbrukt GP100 som hadde vært klubbvåpen i mange år. den var rusten og treig, sikkert aldri pusset, og en liten fjær i cylinderlåsen var ødelagt.

 

før feltpuristene sabler min lovprisning ned, vil jeg si meg enig at rugeren ikke kan få et like ekstremt trimmet avtrekk som smithen, men jeg synes de kan være meget bra når de er bra.

 

den mishandlede gp100n blei plukket i smådeler, pusset og renset grundig,og fikk byttet et par fjærer.

satt sammen, litt slarkete, men avtrekket oppførte seg meget pent, og den låste bra på alle kamrene.

sjelden har jeg skutt så gode grupper med en revolver! den gav meg flere samlinger godt under 40mm, og noen nedimot tommen, og det var mye letter å skyte grupper med denne, umodifisert, enn med min felttunede smith.

skal jeg noengan igjen ha en DA 357revolver, blir det nok en 6" gp100.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg en tur på skytebanen med GP100'en idag. Påmontert 10 lbs trigger return spring og 10 lbs mainspring og etter ett par tusen tørrklikk er avtrekket blitt ganske bra. Overraksende god å skyte med og må si jeg er blitt meget positiv overrasket. Var skeptisk etter mange år med S&W. Eneste problemet nå er at single action avtrekket ikke holder 1360 gram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...