Jump to content

Ruger mini 14


emonsen

Recommended Posts

Først, ja, jeg har søkt i forumet på Mini 14! Og det er så mye å lete gjennom at jeg spør her:

 

Tenker bruke den til rådyr (muligens), fugl(rype om vinteren) og ellers hyggeskyting.

Ja, jeg vet den sannsynligvis er totalt uegnet på 100m på rype, men vil ha allikevel.

 

Er Jaktdepotet greit sted å handle den?

Har fått med meg at det er med ringer for kikkert ut av esken. Er det 25 eller 30mm ringer?

Er foldingstokk lov eller ikke? Kan være praktisk for å få den i sekken når jeg drar på hagla i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Er Jaktdepotet greit sted å handle den?

Har fått med meg at det er med ringer for kikkert ut av esken. Er det 25 eller 30mm ringer?

Er foldingstokk lov eller ikke?

 

-kjøp av de som har, ikke alltid like lett å finne noen som har. ring alle forhandlere og be om pris.

 

-ringene kan du får i forskjellige dimensjoenr og høyder, men da må du kanskje bestille, og det tar som oftest tid. lang tid.

 

-nei, ikke om børsa ikke er solgt lovlig MED foldekolbe til sluttbruker(privat eier) før ettellerannet rundskriv på begynnelsen av 90tallet, og ikke har vært innom fohandler i mellomtiden. deretter må den være registrert til ditt bruksområde- jakt, ikke praktisk. om du finner en slik, søker du spesifikt på dette våpenet, og sier at det er solgt til den du kjøper det av lovlig med foldekolbe. med andre ord- Glem det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg formulerte meg klønete, men jeg mener at børsa blir levert med originale ringer for kikkert, men husker ikke om det er 25 eller 30mm.

 

Foldingstokk, bare å glemme ja. Det var trist.... Ellers noe annet man kan(bør) gjøre av modifikasjoner på en Mini 14?

Link to comment
Share on other sites

Ring Jørn på Practac. Du kommer til å ha lyst på noen ekstra magasiner,

og han har de eneste som duger (Promag 20skudds stål).

 

Er ganske sikker på at han er billigst i landet på Mini-14 til å begynne med, og kjenner jeg Jørn rett gir han deg nok en grei pakkepris ink magasiner.

Når jeg kjøpte Mini-14 av han fulgte ringer med. 1".

 

Modifikasjoner anbefaler jeg deg å sjekke www.perfectunion.com for. Under "Accurizing" der vil du finne mange tips for å forbedre presisjonen. Bedding, accustrut, flammedemper, tuning av avtrekk, tune skruene på gassblokka..

Alt dette vil forbedre presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

ProMag magasinene fungerer helt ok. Ruger sine egne magasiner er derimot de absolutt beste. Har du muligheten til å kjøpe de originale magasinene så bør du gjøre det, selv om de koster mer.

 

Når det kommer til kikkertringer så følger det med et sett. Du må velge mellom 25 eller 30mm ringer.

 

For tuning av avtrekket (som er lett og gjøres selv) så kan du ta en titt på artikkelen jeg har skrevet. NB: Den nye utgaven ligger ikke på portalen.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er oppskrytt. tror jeg havner i den evigvarende fella; Hva må kjøpes/gjøres for å få drit.... til å gå skikkelig.

 

BTW, tåler en Mini 14 den nye "miljøammoen" til forsvaret?

Legg merke til jeg bruker anførselstegn. Ammo SKAL være farlig, skal den ikke?

Link to comment
Share on other sites

Den fella er jeg gått i! :mrgreen:

 

Ang miljøammo så er jeg usikker. Mtp kaliberet så tåler den det, fordi minien kan skyte både 5.56 og .223,

men hvorvidt det er sunt for pipa...

Jeg har miljøammo liggende, men det skal skje mye rart i verden før den dras frem fra sin mørke plass og brukes.

Etter hva jeg har hørt er det ikke uten videre bra for pipa,

og jeg satser ikke kostnaden på å kjøpe ny for å sjekke ennsålenge jeg har plenty av standard ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

5 cm presisjon på 100 meter vil ikke jeg kalle dritt. Min "beste" ammo ga meg rundt 3 cm på 100 meter, og det var med et relativt dårlig kikkertsikte. Dette var med en original Mini.

 

Med demper eller accu-strut blir det enda bedre.

 

Det kjipe med å bruke rifla til jakt er at du må lete 10 meter til høyre etter hylsa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, slenger meg på denne tråden jeg istedenfor å starte en ny en.

 

Lurte bare på om det er lov å ha 30 skudds magasin på Mini 14 her i Norge? Jeg ser jo at den blir solgt ny med et 5 skudds magasin. Med andre ord: er det begrensninger på magasinkapasiteten???

 

Ser at våpen-søylen selger Mini30 i 7.62x39.

Hvordan er denne sammenlignet med mini 14 i .223 REM??

 

Hva kan annbefales?

 

Takker for alle svar :)

Ha en fin dag.

 

:P

Link to comment
Share on other sites

Nå tok jeg feil. Trodde du kunne bruke 10 grams kula, men ser nå i tabellen til VV at 8,1 grams kula er den tyngste de har listet opp. Har hørt snakk om folk som lader patronen til major kravet i praktisk, så det er mulig, men er ikke å anbefale.

 

Mini 30 går nok ikke til storvilt. Men til rådyr er det nok en super patron. Er jo litt sjarm å skyte med den russiske patronen også :)

 

Med tanke på kulefall, så faller 8.1 gram Mega 28 cm fra 100 til 200 meter i 650m/s utgangshastighet. Er jo greit det.

Link to comment
Share on other sites

7.62x39 kan du lade så du greier kravet til storvilt. Skal du kjøpe rifle i dette kaliberet er du nesten nødt til å lade selv. Er ikke vanlig hyllevare det kaliberet. Utvalget av kuler er jo bra, er jo en vanlig cal 30.

 

Ikke en snøballs sjanse i h...e å klare storviltkravet, og den (7,62x39) bruker .311-kuler. Ruger bruker .308-løp og lang overgang fra kammer til løp, ikke akkurat noen presisjonsfemmende løsning. Men en artig patron-synd østeuropeisk surplusammo og SKS er å få kjøpr her til lands:-)

Link to comment
Share on other sites

Er foldingstokk lov eller ikke? Kan være praktisk for å få den i sekken når jeg drar på hagla i tillegg.

 

Vel, som vi har kommet frem til er altså ikke foldestokk lov, men det er jo ikke noe problem her. Når poenget er å kunne bære børsa i ryggsekk, så er Mini-14 faktisk utrolig praktisk laget! Du bare deler den fra stokken, slik som ved puss. Dette er gjort på sekunder, og du kan pakke den ned i ryggsekken... :)

Link to comment
Share on other sites

Leser her at foldestokk ikke er lov, og det har jeg også sett står skrevet i loven. Men kan man alikvell kjøpe en foldestokk? Så vitt jeg vet så er det ikke ulovlig å kjøpe en foldestokk, og det kreves ikke noen kjøpetillatelse for dette.

 

Men det er ikke lov på jakt, og det er vel heller ikke lov å ha på våpenet da. Men så lenge polititet ikke ser det så kan det vel ikke være noe problem. Eller tar jeg helt feil her?

 

 

Bestiller man en foldestokk fra f.eks USA, vil denne da bli stoppet i tollen og frastjålet deg av tollerne pga at det er ulovlig? Eller må du bare betale MVA og så får du foldestokken i posten noen dager senere?

 

Har lurt på det samme når det gjelder magasinforlengere til halvauto hagler. Noen som vet?

Kan man kjøpe og ha, men ikke montere på våpenet, eller er det også ulovlig å kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Det var en tråd om dette tideliggere. Jeg har en mini-14 med foldestokk som har stått på siden 1988, og det ble da hevdet at forbudet mot foldekolber kom i ettertid og at min derfor var lovlig montert. Likevel føler jeg meg ikke sikker på at dette hadde "gått i mellom" hos juristene hos politiet.

Forøvrig en artig rifle som har gått mange tusen skudd, men stort sett stått i skapet de siste 10 åra og bare blir luftet en gang i blant. Egentlig litt merkelig da prisene på 223 ammo har blitt folkelige :roll:

Link to comment
Share on other sites

Foldestokk er ulovlig å ha montert på børsa. Ved å sette på foldestokken gjør du en vesentlig endring av børsa. Det var noen børser som ble kjøpt før forbudet kom rund 1990, og de kan selvfølgelig ha det. Du kan kjøpe en slik stokk, men det er ikke lov å montere den på børsa!

 

Når den nye våpenforskriften trer i kraft blir det tillatt med justerbar stokk. Du kan montere på en justerbar stokk (ikke foldestokk) så lenge du holder deg over minste tillate totallengde med stokken i innerste posisjon. Med justerbar så tenker jeg på en slik hvor du kan skyve inn bakre del av stokken.

 

Kjøp gjerne en slik stokk nå, men vent med å monter den.

 

Magasinforlenger til hagle er det bare å sette på.

Link to comment
Share on other sites

Magasinforlenger til hagle er det bare å sette på.

 

Ikke på en 1/2-autohagle som trådstarter spør om; POD har gitt regler for dett i rundskriv 2004/10. Og har i brev til NFPS omtalt magasinforlengere som en "vesentlig endring" ( en helt utrolig påstand fra POD...)

 

"b) Politidirektoratet gir videre i medhold av våpenforskriften § 2-8 generell dispensasjon for halvautomatiske hagler med en løpslengde på minst 55 cm og fast kolbe som kan erverves av personer som fyller vilkårene, både med hensyn til vandel og dokumentert behov. Den generelle dispensasjonen omfatter ikke våpen som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

 

Bare pistolgrep uten skulderstøtte

Folde- eller teleskopstokk

Pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet

Muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner i tillegg til patronen i kammeret

Tillater bruk av avtagbare magasiner"

Link to comment
Share on other sites

Men det er ikke lov på jakt, og det er vel heller ikke lov å ha på våpenet da. Men så lenge polititet ikke ser det så kan det vel ikke være noe problem. Eller tar jeg helt feil her?

 

 

Seriøst? Et lovbrudd er OK om "politiet ikke ser det"?

Link to comment
Share on other sites

La ikke merke til at det var snakk om halvauto.....men uansett

 

Når det er snakk om erverv av nytt våpen så er saken noe annet. Om en lovlig kjøpt hagle i etterkant blir satt på magasinforlenger er å se på som en vesentlig endring stiller jeg meg undrende til. Er faktisk litt i tvil om det er lovlig i hele tatt å gi POD den makten at de kan si hva de vil, for så å at det blir "lov".

 

Dessuten kan det ikke være slik at et internt brev til NFPS skal bli til lov.....her burde POD klare opp i saken, men det vil de sikkert ikke. Et rundskriv er ikke lov! Lov skal være nedskrevet i lovverk eller forskrift!!!

 

Det er litt rart at utøvende makt også skal ha lovgivende makt.......er noe som ikke stemmer med styringen av landet for tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

promag er ikke den mest anerkjente magasinprodusenten, men minimagasinene jeg har sett og skutt med fra dem har fungert. noen sier at det ikke er alle som fungerer, men practac har visstnok vært villige til å bytte de som ikke fungerer.(det er de jo pliktige til iflg kjøpsloven)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Foldestokk er ulovlig å ha montert på børsa. Ved å sette på foldestokken gjør du en vesentlig endring av børsa. Det var noen børser som ble kjøpt før forbudet kom rund 1990, og de kan selvfølgelig ha det. Du kan kjøpe en slik stokk, men det er ikke lov å montere den på børsa!

 

Når den nye våpenforskriften trer i kraft blir det tillatt med justerbar stokk. Du kan montere på en justerbar stokk (ikke foldestokk) så lenge du holder deg over minste tillate totallengde med stokken i innerste posisjon. Med justerbar så tenker jeg på en slik hvor du kan skyve inn bakre del av stokken.

 

Kjøp gjerne en slik stokk nå, men vent med å monter den.

 

Magasinforlenger til hagle er det bare å sette på.

 

Spurte i en tråd tidligere, men spør igjen. Jeg har anskaffet meg en SCAR Stokk (http://www.scarstock.com/SCAR-Stock/SCAR-STOCK.html) til min Ruger Mini-14. Kolben er en teleskopstokk, og spørsmålet mitt er da: Vil det være lovlig for meg å montere denne da ny våpenforskrift har trådt i kraft? Kan ikke se at teleskopstokk/innskyvbar kolbe blir nevnt med et eneste ord i det nye rundskrivet. Vil POD se på teleskopstokk som synonymt med innfellbar kolbe? Eller er dette kun begrenset til en foldestokk?

Link to comment
Share on other sites

Det letteste er å ringe POD og spørre selv imorgen.

Tok meg gode 2.5 minutt å få kontakt med rette vedkommende forrige gang jeg ringte.

 

Hvis det ikke tillates, kan du vel bytte ut den innskyvbare stokken med en normal ikke-innskyvbar kolbe?

Link to comment
Share on other sites

Sendte liksågodt en mail, så får jeg se hvor lang tid de bruker på å svare. Liker å ha slike ting skriftlig, grunnet generell skepsis til forskjellig tolkning innad i forvaltningen. Tenker jeg poster et evt. svar her etterhvert.

 

Jeg kunne jo selvfølgelig byttet ut kolben til en fast, men da blir det plutselig en ekstrakostnad på over 1000,- som jeg ikke ser helt den store vitsen med. Teleskopkolber er også langt mer behagelig da jeg selv kan bestemme en fin innstilling som passer akkurat meg.

Link to comment
Share on other sites

kjøp gjennom jetcarrier.com

 

Da får du amerikansk postboks, og jet sender pakken videre til deg.

 

Noe som forøvrig i mange tilfeller også blir billigere enn vanlig post, mtp. at Posten Norge tar helt horrible priser for enkel tollbehandling. Hos jetcarrier er dette inkludert, samt frakt innad i Norge. Kjøpte min Accu-strut på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Får blåse litt ny luft inn i denne gamle tråden.

 

 

Noen her inne som vet om noen som selger originale Ruger magasin til Mini 14?

Ser på Ruger sin hjemmeside at de nå selger både 20 og 30 skudds magasin, men de sender dessverrre ikke magasiner til Norge. Skjønner ikke hvorfor men. De sender heller ikke til New Jersey, så da går det heller ikke med Jetcarrier, for de er vel etablert i New Jersey.

 

Har også sjekket over alt på nettet. Så dette skulle ikke være lett skjønner jeg. :cry:

 

Kjøpte to magasin av merke ProMag, men synes ikke de var noe bra. Matingen av patroner er ikke bra nok. Iallefall ikke på de to jeg har.

 

Håpløst. Noen som vet hvor man kan få tak i originale magasin så ville jeg satt pris på litt info.

 

Takker for alle svar.

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Send en PM til beech5. Han skal til USA om ikke så lenge. Kanskje han kan kjøpe noen magasin og sende de i posten til deg.

 

Jeg var innom en våpenmesse i LasVegas 4 juli, og der hadde det orginale mags til 45 USD. Tapco har også kommet med 30 skudds magasin til Mini, men de er i plast. Tapco magasinene kostet 15 USD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte to ProMag magasin fra Practac. Jeg regner med at det er samme som Promagindustries.

 

Jeg er ikke fornøyd. De mater skuddene alt for dårlig, og flere ganger ville den ikke sende en ny patron opp klar til å skytes. Måtte ta ut magasinet og ordne på patronene og så sette det inn igjen. Ikke særlig pålitelig akkurat. Kanskje bare jeg som var uheldig da men. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, 20 skudds magasinet mitt har "mateproblemer". Pluttselig så vil ikke neste kul gå opp i kammeret. Veldig irriterende og da må jeg ta ut magasinet.

 

Man merker at kulene ikke ligger stødig i magasinet. Jeg kan bevege de litt att og fram. Når jeg skyter hender det at kulene har sklidd så langt frem at de stopper imot framkanten på magasinet. I det originale 5 skudds Ruger magsinet så sitter kulene som støpt.

 

Er derfor jeg er på utkikk etter originale Ruger magasin nå. Vil ha noe som ikke klikker for meg på annenhvert magasin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...