Jump to content

Skyte Praktisk med bare en arm?


tunderbrd

Recommended Posts

Forsøkte å ta opp dette på nfps sitt forum, men der rår jo paranoiaen så den ble slettet...

Vi har nemlig et "element" i klubben som skaper litt hodebry :?

En person, la oss kalle denne NN, ønsker å begynne å skyte med oss i Praktiskgruppa.

NN ble skadet i en bilulykke for noen år siden, og har kun førighet i en arm.

Man kan klare seg med en hånd på skyting med .22lr på Coltskiver.

Da kan man få ladehjelp, eller man kan faktisk klare seg helt selv med enkelte våpen.

 

Men utendørs, i ei Praktiskløype mener jeg man ikke kan klare å ivareta sikkerheten godt nok!

Vet at der finnes eksempler på det motsatte, men de er få.

Og da er det snakk om folk som trener og satser hardt, ikke bare folk som ønsker å skyte fordi det er tøft...

Kan vi nekte NN å delta på Praktisk skyting?

Har noen hatt liknende tilfeller i sin klubb?

At NN også har rota litt med stoff, og fortsatt har noen "fall" gjør det hele til en situasjon flere føler seg usikker med.

Og som en av de med ansvar for sikkerheten i klubben føler jeg at dette blir for utrygt!

Hva kan vi gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Skytterens evne til å ivareta sikkerheten kan man bare vurdere i praksis, dette gjelder alle uansett handicap. Sikkerhet handler ikke så mye om fysiske ferdigheter, det handler om innstilling, fokus og kjennskap til ens begrensinger.

 

Jeg er langt mer skeptisk til rusproblemene, det er elementer som etter min mening er langt mer alvorlig enn noe fysisk handicap. Men det er vanskelig å gi noen råd uten å kjenne fakta.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det er ikke noe problem å skyte med en arm.

 

Om noen er rusa får de ikke skyte en stage der jeg er RO, det er ihvertfall helt sikkert.

Dette dekkes også av IPSC´s regelverk. På trening får man håpe at vedkommende har gode nok venner som ikke lar han skyte om han ikke er klar i toppen. "Friends don´t let friends drive drunk" er det noe som heter, dette kan man jo glatt overføre til skyting også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han fremdeles detter utpå, må vel det forsåvidt sies å komme i konflikt med lovens bestemmelser om edruelighet og pålitelighet ?? sånn i første omgang med henblikk på våpeninnehav, generelt.

 

En kjenning av meg liret av seg følgende "when you need to get going, you really dont want your machinegunner to have LSD flashbacks" under en diskusjon og selvom det ikke er direkte parallelt, synes jeg ikke at fyren har noe særlig å gjøre i skyttermiljøet som sådan, uavhenging av forbundstilknytning.

 

I min enkle verden er du like lite litt gravid som litt narkoman. Utfra måten du ordlegger deg på, antar jeg at det ikke er snakk om at fyren røyker en bønne en gang iblant. (Hvilket heller ikke er lovlig eller spesielt bra, men vi har en stasminister som har innrømmet å ha gjort det, uten at det fikk noen særlige konsekvenser for hans senere erhverstillatelse®, så jeg lar den ligge...)

 

Som Hassel skrev, det er ihvertfall en mann som får praktisk skytingen til å fungere med en arm, men min mening er at manglen på arm er relativt lite vesentlig i problemstillingen din, slik den er presentert, synes jeg fokuset er feil...

Link to comment
Share on other sites

[...]Narkomane ønsker vi ikke å ha i skyttermiljøet.

 

Selvfølgelig ønsker vi kke narkomane i skyttermiljøet, men "vi" må være litt forsiktig likevel... For hvem er narkoman? Han som "hele bygda" vet at "gjorde mye rart" i ungdommen? Han som er dømt for nakotikarelatert kriminalitet? Han du så på byen på fredag, og som virket litt "fjern"? Han som henger sammen med "de folka der borte"? Han litt sluskete med palestinaskjærfet? eller kanskje han velstelte og solbrune med kamuflasjebukse, stramm hvit t-skjorte og pilotbriller som er mistenkelig våken selv etter en uke med nattskift og hele tiden "biter tenner"?

Link to comment
Share on other sites

La meg bare være ærlig, jeg hadde helst sett at vi hadde en grunn til å nekte NN skyte med oss :oops:

Dette med narko/psykriatri og våpen er noe jeg er fryktelig redd!

Men å nekte NN å skyte pga narko er ikke lett når NN påstår at han/hun er ren.

Har selv møtt NN på dager der man tydelig ser at han/hun ikke er det, men da "ser" ikke han/hun meg :roll:

Må man bare tro vedkommende på det, eller kan man nekte utfra man mener å vite?

 

Er derfor på jakt ette ren meget håndfast grunn, helst en lov/regel, som vi kan vise til når vi tar opp dette med vedkommende!

Link to comment
Share on other sites

Som fulmen skriver, sjekk din klubb sine vedtekter, kan være noe der som du kan bruke, vår klubb har et par slike "Backdoors" (uten at jeg nevner de her) i vedtektene slik at vi kan være "selektive". I motsetning til klubber underlagt NIF så er ikke praktisk klubber inkluderende på samme måte.

 

Når det gjelder enarmede ipsc skyttere så er det ikke noe problem i seg selv, med tilrettelegging i startfasen så går det knirkefritt.

 

er dere en dedikert ipsc klubb eller en klubb med NFS og nfps medlemmer tilknyttet, og er NN allerede medlem?

Link to comment
Share on other sites

Vi får saumfare vedtektene, ja!

Det er mest Praktiskdelen jeg er redd.

Innendørs, med kun .22lr som banen inne er godkjent for, føler jeg vi har grei kontroll.

Og det er sikkerheten med slike skyttere jeg frykter.

Politiet kjenner vedkommende og det er de som skal ta seg av evt søknader.

Garanterer at en slik vil bli avslått nå, og trolig i minst et par år framover.

Og det er om NN skjerper seg skikkelig bra med tanke på lovbrudd.

Så det er jeg ikke så redd for...

Blir der spørsmål om kontingent kan jeg betale tilbake av egen lomme, om så var :lol:

Det skal ikke være noen hindring!

 

Takk for hjelpen, da blir det altså å finne våre egne knagger i vedtektene vi kan henge denne saken på da!

Link to comment
Share on other sites

Rus er problematisk, men ikke i en slik grad at det bør hindre oss fra å bruke hodet. Den ansvarlige måten å gripe tak i situasjonen er å snakke med vedkommende og si det rett ut. Luft dine bekymringer, og forsøk å komme til en form for enighet. Rus + våpen = ULOVLIG. Det handler ikke bare om den akutte rusen, men hele livsstilen som følger med. Har personlige erfaringer fra området, og vet at man ikke kan stole på rusmisbrukere. Kjernen i deres problemer ligger jo i at de ikke kan stole på seg selv, og følgelig kan ikke/bør ikke andre gjøre det heller. Det er konsekvensen rusmisbrukere må akseptere. Vedkommende må kutte ut ruslivet sitt, eller kutte ut hobbyen inntil rusproblemet er tilbakelagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...