Jump to content

9mm feltpistol


Mr Horsepower

Recommended Posts

Ved å søke vil du finne at kammeret er delt i to eller tre grupper: Pardini, 1911 og de som sverger til tjenestepistoler som CZ, H&K USP og Glock.

 

I tillegg har du diskusjonen 9x19 vs .45. Til dette har jeg et klart synspunkt: cal 45 er nydelig i den trenede og gode pistolskytters hender. For nybegynnere er 9x19 etklart førstevalg. Dessuten er ammo langt billigere, og du kan derfor trene mer - og det trenger du.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer sikkert til å få råd om "alt" av 9mm basert på diverse mer eller mindre gode begrunnelser.

Mitt råd er å spørre kolleger i klubben din om å få prøve litt forskjellig av 9mm pistoler som disse måtte ha.

Så finner du selv ut hva du synes er bra for deg å skyte med, samtidig som du vurderer hva du har råd til.

B-)

Link to comment
Share on other sites

Mener du noe med skytingen din, så kjøp noe av grei kvalitet, ikke kjøp en skranglete CZ "bare for å ha noe å starte med"

Den feilen har de fleste av oss gjort. Kjøp et våpen som veier minst 1200g. Da er det lettere å håndtere rekylen. Og da treffer du bedre. Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Mener du noe med skytingen din, så kjøp noe av grei kvalitet, ikke kjøp en skranglete CZ "bare for å ha noe å starte med"

Den feilen har de fleste av oss gjort. Kjøp et våpen som veier minst 1200g. Da er det lettere å håndtere rekylen. Og da treffer du bedre. Punktum.

 

Har faktisk en slik "skranglete" CZ, nærmere bestemt en CZ SP01-Shadow. Har ikke selv skutt veldig lenge, men jeg har latt folk som har skutt en del år, prøve denna. Første spm er som oftest om avtrekket er godkjent (1360 g) dette fordi avtrekket ikke lugger og "føles" lettere, så sjekker de gjerne om sleiden sitter tight, noe de også blir veldig overrasket over. Det jeg vil frem til er at ikke alt CZ lager er dårlig, og du kan sikkert ha det ikke langt unna like morro med en CZ som en pistol til godt over dobbel pris (Pardini).

 

shadowen veier vel i overkant av 1100 g.

Link to comment
Share on other sites

Som Olav skriver, kjøp noe annet enn en skranglete CZ (eller klone, jeg har en Tanfoglio til salgs)

Du kan selvsagt få et bra våpen ut av f.eks en CZ, men må kanskje som meg, bytte til match løp(med jobb nær 4000), topp stilbare sikter ( ca 2000) avtrekksjobb (500-800) bedre skjefter (Nill 2300), pluss startvåpnet (brukt ca 2500). Dette er min CZ 75, men viser vel hvordan pengene forsvinner. Like greit å kjøpe en topp konkurranse pistol fra start, riktignok er en Pardini, eller STI Targetmaster, evt Sig X 5 eller X 6 noe dyrere, men valutta fra første krone.

Hva du skyter best med av dem er vanskelig å si. Akkurat nå synes jeg at jeg skyter bedre med Pardini, men forskjellen er ikke all verden fra SVIen, eller 210-5en. Pardinien gav meg litt skarpere forsikte, enn SVIen (trenger en tur til optikker for finjustering av gluggene), men reint teknisk gir nok SVIen bedre presisjon, enn Pardinien. Uansett er ikke jeg god nok til å utnytte den lille forskjellen, men syn og andre skytterrelaterte grunner, kan gjøre at du har bedre utbytte av en type.

Link to comment
Share on other sites

Mener du noe med skytingen din, så kjøp noe av grei kvalitet, ikke kjøp en skranglete CZ "bare for å ha noe å starte med"

Den feilen har de fleste av oss gjort. Kjøp et våpen som veier minst 1200g. Da er det lettere å håndtere rekylen. Og da treffer du bedre. Punktum.

 

Har faktisk en slik "skranglete" CZ, nærmere bestemt en CZ SP01-Shadow. Har ikke selv skutt veldig lenge, men jeg har latt folk som har skutt en del år, prøve denna. Første spm er som oftest om avtrekket er godkjent (1360 g) dette fordi avtrekket ikke lugger og "føles" lettere, så sjekker de gjerne om sleiden sitter tight, noe de også blir veldig overrasket over. Det jeg vil frem til er at ikke alt CZ lager er dårlig, og du kan sikkert ha det ikke langt unna like morro med en CZ som en pistol til godt over dobbel pris (Pardini).

 

shadowen veier vel i overkant av 1100 g.

 

SP 01 er bra, tenkte mer på orginal Cz 75. Det er en veldig stor forskjell på de to pistolene.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har i dag brukt noen tusenlapper på en Pardini Gt9 5 tommer. Jeg liker pistolen pga grepet. Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg skyter bedre med CZ sp01 shadow. Grunnen til at jeg gikk for Pardinien er at jeg tror jeg vil skyte bedre med den når jeg får noen tusen skudd i hånda med den. Uansett kommer jeg til å kjøpe meg en Shadow også. Noen har sagt at avtrekket ikke er bra på SP01, men det er jeg uenig i. Jeg syntes det var veldig godt. Å skyte hurtig med CZ`n var lett, den datt på plass av seg selv. Nå håper jeg bare at jeg kan finne en forhandler som selger 9mm til en anstendig pris. Hvis noen har tips angående ammo så er jeg takknemlig.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...