Jump to content

Sikkerhet Krag-Jørgensen


brukernavn

Recommended Posts

Hei, jeg skyter ikke selv (foreløpig ihvertfall), men er interessert i Krag-Jørgensen geværets historie og bruk generelt, så prøver meg med noen spørsmål allikevel.

 

En ting jeg har lagt merke til spesielt på amerikanske nettsteder, wikipedia osv. som beskriver Krag'en er at låseklakk-arrangementet beskrives som "svakt", og Mauser-systemet

trekkes ofte frem som en sikrere løsning for skytteren sånn sett.

 

Har også fått et inntrykk av at det er en viss forskjell mellom amerikanske og norske/danske Krag med

hensyn på antall låseklakker?

 

Så spørsmålene jeg stiller meg er så: Er Kragen et sikkert våpen, og hva vil i såfall være konsekvensen for skytteren dersom låseklakkene svikter? Vil hevarmen redde deg, eller vil sluttstykket komme tilbake i fleisen din?

 

Hvilke andre sikkerhetstiltak "mangler" i Krag i motsetning til i f.eks. Mauser, tenker kanskje spesielt gassavledning ved eksplosjon e.l.?

 

Håper noen kan gjøre meg klokere på dette emnet!

 

-brukernavn

Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke få sluttstykke i tr... Amerikanerne prøvde å lade så hardt at nettopp det skulle skje, men dengang ei.

Ved for kraftig ladde patroner( alt for hardt ladde ) så vil låskassa sprekke i utdragersporet, og trykket ventileres ut ( dvs opp) den veien. Dette i seg selv er jo også noe utrivelig, men langt å foretrekke i forhold til å få sluttstykke i ens noble ansikt...

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har lagt merke til spesielt på amerikanske nettsteder, wikipedia osv. som beskriver Krag'en er at låseklakk-arrangementet beskrives som "svakt", og Mauser-systemettrekkes ofte frem som en sikrere løsning for skytteren sånn sett.

Så spørsmålene jeg stiller meg er så: Er Kragen et sikkert våpen? -

Krag-Jørgensen ble fra starten av (1895) foret med "normal" ammunisjon. Etter at modellene med frittliggende pipe kom, ble en oppmerksom på treffpunktendringer (egne tråder om det). Da Kongsberg laget modeller i kal. 8x57 IS etter krigen, ble det lansert en svakere ladet patron, "Moderat", for jakt-kragerne, og man reduserte ladningene for 9-grams-kuler. Ammunisjon og ladedata for 6,5x55 skiller mellom ladninger for Krag (og kombi-våpen), og "full guffe" for moderne våpen, og gode, gamle M98-kasser.

Jeg har Kragere som har gått flere titusen skudd (skiftet pipe mange ganger). Så Kragen er et sikkert våpen, hvis den brukes på normal måte.

Link to comment
Share on other sites

Låskasseringen på kragen er mye spinklere enn mauser, men sluttstykkets låsklakker er omtrent like med mausermekanismen når det gjelder areal. Metallkvaliteten kan nok være ulik fra våpen til våpen både for mauser og for krag.

Mauser vil nærmest være umulig å sprenge, en krag vil revne i gjengepartiet slik at løpet løsner dersom trykket blir altfor stort. Dersom du skyter normale ladninger vil begge være sikre nok. Kragen tåler ikke harde ladninger over tid, da fremre låseklakk settes tilbake slik at begge låseklakkene "tar". Det gir vanlighvis dårlig presisjon for en krag banerifle. For en original militærutgave merker du nok ikke dette, men styr unna for hard ammo.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange bra svar på spørsmålene, her får man god hjelp!

 

Interessant det Per-S sier om metallkvalitet, dette kan vel føre til feil som utvikler seg over tid. Tenker kanskje på at det visstnok kan dannes sprekker ved låseklakken. Etter hva jeg har skjønt har vel dette noe med om metallet er herdet riktig også, om det er mjukt eller sprøtt. Har man erfaring med at det er visse produksjonsår man skal holde seg unna når det gjelder Krag og metallkvalitet? Jeg bare gjetter at det var en utvikling på dette området også, uten at jeg vet noe om dette. Er det da man kan bruke ultralyd eller noe lignende for å se ørsmå sprekker og lignende?

 

10 000 skudd høres jo utrolig mye ut for meg. Hvilke andre ting enn pipe på en Krag må du skifte når du skyter så mange skudd? Blir ikke sluttstykke og andre deler utslitt?

 

Mvh brukernavn

Link to comment
Share on other sites

 

10 000 skudd høres jo utrolig mye ut for meg. Hvilke andre ting enn pipe på en Krag må du skifte når du skyter så mange skudd? Blir ikke sluttstykke og andre deler utslitt?

 

Mvh brukernavn

 

Næh, hvorfor skulle de det hvis de ellers blir pent behandlet? Slitasjen på bevegelige deler, så lenge vi ser bort fra overbelastning med for hard ammo, kommer jo kun av friksjon under lade- og avfyringsbevegelser. Disse bevegelsene skjer kun under belastning fra fjærer og muskler, så rekylen har null innvirkning på dette.

 

10000 repetisjoner på en slik mekanisme er ingen ting så lenge den er ren og oljet, sammenlign med en bilmotor som gør unna 10000 omdreininger i løpet av få minutters kjøring og som har mye høyere glidehastighet på stempler, ventiler etc enn hastigheten på dine ladegrep.

 

Det finnes eksempler på automatvåpen, som har høyere hastighet og større belastning på de bevegelige delene, som har gått flere millioner skudd uten annet enn pipeskift og et par utdragerfjærer. Var det ikke en Vickers mitraljøse under 1.verdenskrig som satte verdensrekord i kontinuerlig ildgivning, med en million skudd fortløpende kun avbrutt av pipeskift?

Link to comment
Share on other sites

10 000 skudd høres jo utrolig mye ut for meg. Hvilke andre ting enn pipe på en Krag må du skifte når du skyter så mange skudd? Blir ikke sluttstykke og andre deler utslitt?

Slitasje kan du praktisk talt se bort fra. Enkelte deler kan brekke, det gjelder tennstiften (fremre del av tennstempel), sikringsfløyen og utdrageren.

 

Stålkvaliteten på Krag-kasser er fra bra til meget bra. Det som skiller er herdingen, delene er settherdet (overflateherdet). Det kan være grunnen til at smådeler som aksen på sikringsfløyen kan brekke, den var kanskje gjennomherdet (sprø).

 

De beste Krag-kassene? Jeg har i alle fall sett mange Kongsberg-kasser fra før 1900 i bruk, og Steyr-kassene (1896 og -97) er blant de aller beste, mest pga. meget kritiske norske kontrolloffiserer.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes eksempler på automatvåpen, som har høyere hastighet og større belastning på de bevegelige delene, som har gått flere millioner skudd uten annet enn pipeskift og et par utdragerfjærer. Var det ikke en Vickers mitraljøse under 1.verdenskrig som satte verdensrekord i kontinuerlig ildgivning, med en million skudd fortløpende kun avbrutt av pipeskift?

 

1000000 skudd fordelt på ti maskingevær.

Fra Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_machine_gun

The weapon had a reputation for great solidity and reliability. Ian V. Hogg, in Weapons & War Machines, describes an action that took place in August, 1916, during which the British Army's 100th Company of the Machine Gun Corps fired their ten Vickers guns continuously for twelve hours. They fired a million rounds between them, using 100 new barrels, without a single breakdown. "It was this absolute foolproof reliability which endeared the Vickers to every British soldier who ever fired one."
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...