Jump to content

billig spanjol/italiener vs baikal?


steffen

Recommended Posts

tenker på hagler som lanber, lincoln, sabatti etc. i prisklassen 6000-8000kr.

 

det kommer til og være en O/U i kaliber 12/76.

den kommer til og bli brukt til vanlig Norsk småviltjakt, og litt lerdueskyting.

jeg har absolutt ingen ambisjoner med lerdueskytingen, er bare noen venner og jeg som drar og skyter litt for moro skyld.

max 100 skudd i uka over en 3 måneders periode, enkelte uker skyter jeg ikke i det hele tatt.

 

hva er det man får igjen for omtrent dobbel pris ved og kjøpe billig-spanjol/italiener kontra en baikal?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal ta Lanber som eksempel kontra Baikal, så synes jeg du får bedre finish, (kan velge) lettere våpen, penere utseende og Lanbers overflatebehandling av løp og kasse som er mer holdbar og rustbestandig enn vanlig blånering. De billigste baikalene har heller ikke singel trigger og utskiftbare choker.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei Lanber. treffer bra og er ei fin hagle. men dårlig blånering! ruster lett og holder dårlig på olja. skal du bruke den på hare å skogsfugl vil jeg anbefale den.

 

men til litt mer ekstreme forhold vile jeg ha valgt Baikal. ikke like fin men bedre stål og bedre mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen ligger nok i finish og design. På den billigste Star hagla er det vel ikke utskiftbare choker heller. Fordelen med Star er at de går får å være driftsikre og solide våpen. Har selv en Lincoln som bukes på skogsfugljakt, sjøfugljakt, duejakt etc. Stort sett fornøyd med den. Ikke ruster'n, og ikke går den i stykker. En kamerat har en lanber, som brukes stort sett til det samme, han er like fornøyd med den som jeg er med Lincolen. Tror ikke det er store foskjellen mellom Lincoln og Lanber.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei Lanber. treffer bra og er ei fin hagle. men dårlig blånering! ruster lett og holder dårlig på olja.

Da har vi forskjellig erfaring gitt! Min hagle ble kjøpt for 15 år siden, mulig det er en annen overflatebehandling nå til dags, men på mi hagle har rusten ikke kommet, og jeg er ikke noe petimeter på oljing og pussing.

Link to comment
Share on other sites

men dårlig blånering! ruster lett og holder dårlig på olja. skal du bruke den på hare å skogsfugl vil jeg anbefale den.

Her må jeg si meg enig med Ranger. Jeg har en over 20 år gammel Lanber Baron, og den er det ikke en rustflekk på. Helt grei og ok hagle.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spanjoler og spesielt italienere er totalt overlegne russerne. La meg si det slik, det er en god grunn til at stålet i løpet på Baikalen er dobbelt så tykt som en italiener, det er mykt og svakt. Mekanisk er heller ikke russerne noe å stole på, dersom pålitelighet er noe du ønsker er det bare å ligge unna russerne, det kan jeg si av egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Spanjoler og spesielt italienere er totalt overlegne russerne. La meg si det slik, det er en god grunn til at stålet i løpet på Baikalen er dobbelt så tykt som en italiener, det er mykt og svakt. Mekanisk er heller ikke russerne noe å stole på, dersom pålitelighet er noe du ønsker er det bare å ligge unna russerne, det kan jeg si av egen erfaring.

 

som tidligere Baikal-eier er jeg rett og slett uenig i dette.

pålitelighet er det som blir trukket fram når Baikal blir diskutert, antagelivis for at de ikke har andre kvaliteter.

min sa nå i hvertfall pang hver gang jeg trykket på avtrekkerene

 

hadde jeg vært tvunget til å kjøpe hagla på den lokale g-sport sjappa så hadde det vært en annen sak.

italieneren hadde da kostet litt ekstra.

men når xxl praktisk talt gir dem vekk(76mm kammer og stålgodkjent til 2500kr), så må jeg vurdere om vekt, balanse etc. er såpass mye bedre at det er verdt 4000-6000kr(siden jeg ikke bryr meg om det estetiske).

Link to comment
Share on other sites

baikalen min er nå over 20år gammel, og har kun blitt pussa etter innfallsmetoden, og en gang før den ble satt bort før jul ved sesongslutt (jepp, jeg er for glad i komfort til å jakte i januar).

Hagla har aldri hatt en rustflekk, allltid fungert, og er like grei nå som da den var ny.

Ikke spes pen å se på, ikke spesielt lett heller, men det er et arbeidsjern som tåler å bli brukt.

Er funksjon greia, er baikal billig og driftsikkert. er du estetiker med mye penger, spar heller til en Beretta Silverr Pigeon (som jeg har gjort nå :) ), og bruk baikalen til du har nok penger.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som Moose Hunter med min Lanber fra år 2000, ruster alt for lett.

Jakter med to kompiser som har starhagler de kjøpte i ca. 1985, men de ruster ikke på langt nær så mye.

 

Så når jeg sitter å oljer børse etter endt dag, sitter de å flirer med hver sin pils :cry:

Link to comment
Share on other sites

@Roall og Moose Hunter: Nye hagler ruster lettere enn gamle hagler, sånn er det bare. Etter noen år med "sånn passelig" puss slik at børsa ikke har fått rustangrep, vil olja sette seg i stålet og børsa tåler mye mer mishandling før den begynner å bli rød.

 

Nå kunne jeg fortalt enda en historie om hvordan jeg sjøl i sin tid opplevde det samme (men da var det en ny italienskprodusert Tikka kontra en gammel Husqvarna) med ei hagle som nå tåler det meste før den begynner å få rødfarge, men siden jeg har servert den en haug ganger før, skal jeg spare dere ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikkje noko nytt fenomen at forskjellige folk har forskjellige erfaringar med forskjellige våpen. Våpen er forskjellige (til og med innan samme modell), eigarar er forskjellige, bruksområde varierar, pussevaner varierar, oljer er forskjellige.

Det skulle berre mangle at erfaringane blir forkjellige då.

 

Velg den børsa som du trivst best med å ha i nevane, innanfor ditt budsjett. Bry deg mindre om merke og modell.

Behandle børsa bra og ver nøyen med regelmessig og skikkeleg puss og vedlikehald. So vil du sannsynligvis ha ei hagle du trivst med leeeenge, uansett kva merke det er.

 

Lukke til :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en lanber for konfirmasjonspengene i 2002, og den har vært med +-50 dager på jakt hvert år siden den gang. Avtrekkebøylen, sidene av låskassa og ved sikringa er blåneringen slitt bort av kontakten med hendene. Løpene og skinna er også veldig skabbete takket være noen få turer på sjøen(innsatt med fett først og vaska etterpå uten hell). Det finnes nok hagler med bedre blånering vil jeg tro. Nå er jeg ingen børsemaker, men jeg har vært plaga med at det jeg best kan beskrive som et tynt fjærstål som har med sikringen og løpsvelgerene å gjøre, går av. Ingen dyr og omfattende sak, men litt irriterende. Tappen for sammenlåsing av hagla har også røket og det har etterhvert blitt endel slark når man knekker hagla. :?

 

På plussiden er det etter min mening ei lett,halvpen hagle som det er enkelt å skyte bra med.

Om den er verdt så mye mer penger enn en star baikal som passer deg godt, tviler jeg på. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...