Jump to content

Hvordan krone løp?


Fulmen

Recommended Posts

Mauseren skal i ilden igjen, denne gangen er det ny kroning og gjenging som skal gjøres. Helst uten å demontere pipa (for mye arbeide siden jeg da helt sikkert får lyst til å rette opp kassa). Benken har ikke allverdens til spindelborring, men spindelen er ikke lenger enn at jeg kan ha kassa ut på baksiden og likevel få spent den opp et stykke bak på pipa. Tenkt fremgangsmåte er som følger:

 

1. Dreie pilot til munningen. Har målt boringen til 7,66mm, litt over spec på 7,62. Er det sannsynlig at den er trangere lenger inne, maskinarbeideren har tolket en del KV-piper og de har alltid vært på 7,62mm.

 

2. Spenne opp pipe på spiss og om nødvendig dreie munningen sylindrisk for fast brille. Kappe ca 15mm for å få fersk munning. Det er vel ikke helt kritisk om pipa er konsentrisk der den spennes i chucken så lenge brillen løper riktig?

 

3. Dreie kroning. Planen er en 11° nedsenket kroning:

munningmo6.jpg

Selve dreiingen er vel ganske grei, skarpt HSS-skjær, god hastighet og fine kutt fra borring og utover.

 

4. Polering av kroning? Hvordan gjøres dette best? Rund messingskrue og fin slipepasta? Eller en 11°konisk dor?

 

5. Gjenging. bør være ganske plankekjøring.

Link to comment
Share on other sites

Blir bra det, Fulmen. 11°kroning er mye brukt på benkerifler og andre rifler hvor det ønskes god presisjon. :wink:

 

Om boringen i munningen din er større enn normalt, kommer vel det av hamret pipe som er dreid ned?

Ville ikke det gi (svæært overdrevet) "muskedundermunning" på grunn av spenninger i stålet?

Link to comment
Share on other sites

Blir bra det, Fulmen. 11°kroning er mye brukt på benkerifler og andre rifler hvor det ønskes god presisjon. :wink:

 

Joa, men da har man vel gjerne et bedre løp enn det jeg har. Dog, hvorfor velge noe annet når 11° fungerer?

 

Om boringen i munningen din er større enn normalt, kommer vel det av hamret pipe som er dreid ned?

Ville ikke det gi (svæært overdrevet) "muskedundermunning" på grunn av spenninger i stålet?

 

Nja. Riflingsdiameter måler 7,82-7,83mm, Hadde dette vært på grunn av ekspansjon burde dette målet også vært større.

Link to comment
Share on other sites

Altså. Standarden for .30-løp er borringsdiameter (minste diameter, altså over bommene) på 7,62mm og riflingsdiameter (største diameter) på 7,82mm. Mitt løp måler 7,66/7,83mm ved munning. Du har rett i at kaldhamrede piper kan utvide seg litt ved maskinering, men da må man nesten forvente at begge diametere øker like mye.

Link to comment
Share on other sites

Svarte - jeg var sikker på at jeg hadde mobilnummeret til Janne Stenroos liggende på mobilen, men finner det ikke... :?

 

Kanskje noen andre kan sende det til Fulmen på PM?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men Fulmen. Du ga bare halveis informasjon i den første posten din. Men hvis du har greid med sikkerhet å måle riflingsdiameten i munningen på pipa di som viser seg å være normal (7,82mm), så er det kun det at du har grunne rifler i denne pipa. Edit: Grunne bommer vil være mer riktig å si..

Da bør det absolutt være samme målene hele veien igjennom, og ikke trangere "på midten".

Er det ikke det, trenger du ikke ny kroning, men ny pipe. :)

Link to comment
Share on other sites

Ny pipe kommer nok, men først skal jeg gjøre det som gjøres kan med denne. Ikke minst fordi det er greit å øve seg på en pipe som ikke er verdt stort. Tror vel jeg konkluderer med at den har litt grunne bommer uten at det bær være noe stort problem. Nevnte det mest fordi maskinarbeideren var skråsikker på at den skulle være 7,62mm.

Link to comment
Share on other sites

Et godt utstyrt børsemakerverksted har et lite utvalg med piloter til hvert kaliber. I alle fall til de mest gangbare. .22 - 6mm - 6,5mm - .30 osv.

Dette for å kompansere for nettopp differanser i boringsdiameter. Pilotene har 0.001" forskjell i dia. som fort utgjør noen hundredels millimeter hvis børsisen må avvike et par hakk fra standaren.

Link to comment
Share on other sites

Kom igjen, bare innrøm det. Her er det snakk om eldgamle besvergelser og dyreofringer. Gjerne ikledd tvilsomme habitter. Jeg vet det nok, skjønner du...

 

Det er rund messingkule på ca 2x dia som gjelder uansett vinkel på kroning? Og bør man trekke gradene ut av pipa først?

 

Når det gjelder gjenger er jeg litt i tvil. Pipa er 15,6mm ved munning, da blir det ikke mye til anleggsflate med M14x1,5. Hvor mye trenger man egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mindre arbeid å nappe ut pipen.

Og skal du først ha gjenger på enden, ville jeg ikke godtatt noe annet...

 

15,6 er helt greit.

Messing skrue og pasta.....................vilke grader??? :shock:

 

Kronen pusses med smergelpapir, men har du skarpt skjær stilt riktig er det ikke nødvendig om du ikke skal ha det høyglanspolert.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mindre arbeid å nappe ut pipen.

Og skal du først ha gjenger på enden, ville jeg ikke godtatt noe annet...

Men dette er gammel etterkrigsmauser - ingen garanti for at løpet er konsentrisk. Jeg ville spent opp og rettet av - om ikke annet så for å ha et sylindrisk og konsentrisk parti å spenne opp på igjen...

Link to comment
Share on other sites

Det er mye mindre arbeid å nappe ut pipen.

Denne brakte frem en gammel traume:

I hine hårde skulle jeg bytte pipe på ei låskasse, og den satt noe hel innerst inn i gamperæva godt fast. Jeg hadde låskassenøkkel, hydraulisk pipestikke og det hele - alt var rigget opp etter boka og vel så det. Men løsnet den? Neida - pipe og låskasse satt som om de skulle vært laget i ett stykke. Så kom forlengelsesarmen fram (et drabla langt rør) på låskassenøkkelen, så heiv jeg meg på. *DINK* sa det, og jeg kjente den ga litt etter, men så bråstoppet det igjen. Mens jeg sto der og klødde meg i hodet, kom en gammel baneskytter inn og mimret ettertenksomt; "Krag Jørgensen ja, det er vel ingen som lager låskasser med linksgjenger nå lenger..."

 

Krag? - tenkte jeg. Å f*en - KRAG! - konstaterte jeg! Og slik sprakk jeg min første (og hittil eneste) låskasse i rent fravær av fokus på hva jeg egentlig holdt på med :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ingen garanti for noe som helst. Derfor ville jeg tatt ut pipen, spent på gjengene over kammeret og satt munningen på senterspiss. Dette gir størst sjanse for at gjengene for demperen blir parallelle med løpet.

Samtidig ser man om fremste del av den avtrappede pipen er sentrert nok til å spenne i chuck'en for å rette kronen - om ikke retter man opp denne. Men de er nesten alltid gode nok - de ble i sin tid tross alt dreid på denne måten.

 

Snakker vi et konisk sivilt løp, gjør man på samme måte, men her må bakk-skivene til for å feste løpet mens det står mot senterspiss, og det må også sentreres på utsiden - bak - på spindelen.

 

Det er nok mange veier til Rom, men dette er slik jeg gjør det.

 

Men jeg setter foten ned på messingstubb og pasta - mannen har jo tilgang på dreiebenk!!! :lol:

 

hehe, nei det har jeg aldri gjort, Morten, men jeg vrei en gang en M98 etter å ha festet nøkkelen for langt bak....... :oops:

Det verste var at jeg bare vrei den tilbake, uten at den fikk mèn av det...... :shock:

Men det er lenge, lenge, lenge siden nå........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for feedback. Etter en diskusjon med Morten har jeg droppet dette med 11°, selv om det skulle ha noen fordel er det lite trolig at pipa kan hente ut slike små detaljer. Med rett vinkel blir evt kast i oppspenningen også mindre kritisk.

 

Når det gjelder brillegang er det litt avhengig av hvor konsentrisk munningen faktisk er, men siden jeg også skal gjenge opp pipa er det jo ikke noe problem å dreie ned det partiet litt. Å ta ut pipa nå er jeg ikke interessert i, da begynner jeg automatisk å spekulere på nytt løp og oppretting av kasse, sluttstykke og masse annet som involverer masse arbeid :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig med Leon, 11 grader er helt uinteressant om det ikke er snakk om seriøs presisjon, oj jeg er helt enig med at forsenkede 90 graders kroner er det greieste til konsentriske piper.

Men det var 11 grader som var tema.

Og fremdeles synes jeg messing stubb og pasta er helt unødvendig når man har dreiebenk... :wink:

Ellers er dette en grei brille for de som måtte være intressert:

chambering.jpg

Link to comment
Share on other sites

pipa først?

 

Når det gjelder gjenger er jeg litt i tvil. Pipa er 15,6mm ved munning, da blir det ikke mye til anleggsflate med M14x1,5. Hvor mye trenger man egentlig?

 

har m13x1 på mauseren min- kaliber 8x57- og det funker fint.

hvorfor bruke m14x1,5, om du synes det er på kanten?? regner med at du bygger egene demper, og da er du jo ikke låst til en spesiell dim.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg blitt forsikret om at det er nok ansats for M14, så jeg går nok for det da den er litt mer standard enn M13. Har jo lyst til å lage en egen demper, men det blir ikke helt enda. Dessuten er jeg ikke så sikker på om det er verdt det når jeg ser på det som A-Tec leverer.

Link to comment
Share on other sites

i går gjenga og krona jeg en 22 rifle- prosedyren var som følger:

(bær litt over med meg, jeg har ingen fagutdannelse, så det kan være jeg bruker feil uttrykk om endel ting)

 

1.satt kassa i chucken(kassa hadde sylindriske flater jeg kunne spenne på), entret en senterspiss i munningen.

2. dreide riktige dimensjoner på gjengestykket, flate som dempere kan bryste imot, og gjengeavslutning.

3. da gjengematinga på benken min er ødelagt, må jeg improvisere: spente ut kassa, satt en 1/2"x20 gjengebakke i chucken(rettet den av imot chuckens flater).

4. med sluttstykket montert, og tennstiften tatt ut av sluttstykket kunne jeg styre kassa med en senterspiss, og entret munningen i gjengebakken son satt i chucken.

5. ved hjelp av en gammen kikkertmonmtasje fikk jeg godt tak i kassa, og roterte kasse/pipe for hånd, mens jeg la et lett press fra bakdokka med senterspissen.

6. når gjengene var skåret, dreide jeg en sylindrisk sak med innvendige gjenger, som jeg skrudde på munningen.

den lagde jeg så den passet inni et tykkvegget rør- altså et lager jeg kunne spenne opp i den antikvariske brilla jeg har.

7. spente på nytt i kassa, med munningen lagret opp i "lageret" mitt, og kunne dermed rette av munningen med et nyslipt HSS stål.

8. satt en chuck i bakdokka, og spente et av brownells 45graders kroningsverktøy i chucken, med en hjemmedreid messingpilot som hadde god pasning i munningen. lot pipa stå stille, og roterte kroningsverktøyet sakte, med lett press, for å få et pent kutt.

 

Ferdi!

monterte på en lang demper for å sikte igjennon pipa- og jaggu ser det ikke dønn rett ut!

Link to comment
Share on other sites

Bær over med meg nå, kan lite om dette. Hvorfor så viktig med denne kroningen? Hvis løpet kappes av i nøyaktig 90 grader vinkel, og ikke krones. Hva skjer da? Vil kula kastes hit og dit? Eller vil det oppnåes tilfredstillende presisjon for den vanlige, "jevne" skytter ? Har hørt av andre om salongrifler som bare er kappet med baufil og oppnådd tilfredstillende presisjon! Er det bare bløff?

Link to comment
Share on other sites

Tja? Hva er nå egentlig "tilfredsstillende presisjon"? 1" på 25meter, 50 meter eller 100meter? Slik jeg forstår det øker kravet til kroning progressivt med kravet til presisjon, det er med andre ord langt vanskeligere å gå fra 1" til 1/2" på 100meter enn fra 2 til 1".

 

Kapper man pipa i 90° uten grader har man vel ferdig "krone", problemet med en slik løsning er vel at den er mer utsatt for skader. Så ved 90° krone er nedsenking absolutt å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ser det selges håndholdte kroningsverktøy. Pilot i munningen og dreiesmed svingiern. Har disse noe for seg?

 

K

 

jeg har en slik innretning fra brownells, 45graders sak. pilotene brownells selger er laget for å passe borings diameter i det meste av piper, og er derfor underdimensjonerte i forhold til mange piper- du er nødt til å dreie dine egne for å få det bra.

i tilleg har fresen/brotsjen(hvadunå enn velger å kalle den) lett for å "hugge" og skape ujevnheter. jeg får best resultat om jeg spenner det hele i benken, og roterer for hånd med akkuratpasse trykk.

brownells selger i tillegg en "brass lap" altså en ting for å hone opp de små "huggene" (tool chatter tror jeg dem kaller det) som lett oppstår.

da er du nesten like langt som å bare kappe rett av, og bruke slipepatsa og en messingkule.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kanskje jeg skulle prøve å legge ut noen bilder av en løsning jeg har laget

for å slippe å dreie brillegang for å krone løp,

det er ei hylse som skrues på dempergjengene, og som går et par cm. bakover fra brystningen.

Når gjengene er slått, skrus hylsa godt fast med en hakenøkkel. Så tar jeg et minimalt kutt for å rette opp med centerspissen i.

Så kan brilla settes mot hylsa. hylsefront.jpg

Det fine med gjengepartiet for BR dempere, er at der har man jo innebygd brillegang.

Men med vanlige gjenger syns jeg dette er grei løsning, man får jo også brilla litt lengre bak,

og dermed bedre plass i munningsenden.

Forøvrig var det bronse tapper i brilla når jeg fikk tak i benken, men jeg lagde holdere med kulelager i stedet, syns det er mye greiere å bruke.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke børsemaker. men har kappet og kronet noen løp.

jeg har utelukkende etterhvert brukt rett kutt(90grader), forsenket. disse pipene samler meget godt. har tidligere brukt 11graders verktøy, men kutta det ut, for syntes ikke pipene samlet noe bedre enn de som ble kappet 90 grade. og det er mye enklere.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kjempe tråd, planlegger min første krone jobb men sitter med et spøsmål; Fossdal mener messing stubb og slipepasta e unødvendigt med tilgang på dreiebenk.

Mener han med det at det e unødvendigt å gjøre noe med bommene, eller har eg misforstått helt :?:

Link to comment
Share on other sites

du skal vel ikke gjøre noe med bommene når du kroner?? annet enn å skjære dem pent av uten grader, sammen med resten av munningen?

jeg bruker gjerne litt 1200 papir for å polere over kroningen etter at den er dreid eller skåret med kroningverktøy, men jeg vil tro at å slipe bommene inni pipa ikke er bra for resultatet. det er kanskje ikke det du mener?

Link to comment
Share on other sites

Attpåtil bruker jeg diamantpasta på en messingkule til å knekke kanten så mye at bommene er knekt flush med riflene pluss ørlite til. Grunnen til dette er at levetiden på en skarp munning er kort før pussestokken har føkka opp.

 

Var dette eg tenkte på

Link to comment
Share on other sites

Attpåtil bruker jeg diamantpasta på en messingkule til å knekke kanten så mye at bommene er knekt flush med riflene pluss ørlite til. Grunnen til dette er at levetiden på en skarp munning er kort før pussestokken har føkka opp.

 

Var dette eg tenkte på

 

Jeg tror ikke pussestangen fucker mindre om man har knekt kanten med diamantpasta, selv om det høres flott ut.

Er stålet skarpt, korrekt instilt, og hastigheten korrekt, ser jeg ingen grunn til å gjøre noe mer, nei.

Link to comment
Share on other sites

i rifle shooter ble det nevnt at mange amerikanske br-skyttere foretrekker å såvidt knekke bommene på en 11graders kroning, med et 60graders verktøy. blir noe av det samme som er nevnt her. siden det stod i et amerikansk våpenblad kan man jo tenke sitt.

i samme artikkel ble det nevnt at vinkelen ikke var så viktig, bare det var gjort rett.

 

noen som har kjennskap til hvordan br-børser vanligvis krones her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Leon;

Var ikke meningen å være nedlatende, men som du selv sier er det utrolig så mange kroner som ser rufsete ut som leverer helt grei presisjon. Pusser man først på en slik måte at man ødelegger kronen, har jeg ikke så mye tro på at å brekke kanten slik du beskriver utgjør så stor forskjell. Det blir ellers dumt om dette skal bli en stor sak, da det virker som vi er enige om alt annet ang. kroning!

Link to comment
Share on other sites

har kun opplevd ett tilfelle der dårlig presisjon kunne spores tilbake til kroninga. en kopis hadde en ny revolver, hvor det så ut som om munningen var slått inn med hammer. sannsynligvis noen som har måttet banke ei kule ut av pipa, og har truffet munningen med hammeren i prosessen.

han fikk skåret ny kroning i munningen, og vips, så var alt i skjønneste orden. men dette er jo et ganske ekstremt eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...