Jump to content

Sende våpen i Postoppkrav med Posten


Recommended Posts

Hei jeg skal nå selge et våpen som må sendes i Posten, antar at kjøper vil ha den i postoppkrav er dette en sikker måte å sende på ?

 

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Pakker/289.cms

ser at Posten dekker inntil kr 10 000 ved skade eller tap men våpenet er mere vært en det så jeg er litt skeptisk, er det eventuelt vanskelig å få erstatning vist noe skjer?

Link to comment
Share on other sites

Oppkrav er ikke noe sikrere enn Norgespakken. Du vil få igjen maks 10k ved tap. Er det verdt mere må du evt tegne en egen forsikring gjennom forsikringsselskap, eller evt sende det som Express over natten. Det er en del dyrere men er forsikret med inntil 50000.

Link to comment
Share on other sites

Sende i to pakker?

Jeg fikk våpen i posten fra forhandler i forrige uke, da kom rifle og sluttstykke sammen.

Dette var fra en av landets største forhandlere.

Skulle tro de gjorde dette riktig.

Jeg måtte ikke vise leg. engang for å få den utlevert på posten!

Link to comment
Share on other sites

Vist man sender det som Express over natten må da mottaker betale pakken kontant når han får den på døren ?

Med oppkrav ja, men IIRC så tar de ikke cahs men bare kort.

 

Men hvorfor bruke Oppkrav? Det er ikke noe tryggere for kjøper når det kommer til å unngå svindel, og er en ekstra utgift.

Link to comment
Share on other sites

Vist man sender det som Express over natten må da mottaker betale pakken kontant når han får den på døren ?

 

 

Men hvorfor bruke Oppkrav? Det er ikke noe tryggere for kjøper når det kommer til å unngå svindel, og er en ekstra utgift.

 

Men tryggere for meg som er selger vel :wink: ekstra utgiften får kjøper betale vist han ikke betaler på forskudd da.

Link to comment
Share on other sites

Joda, forskudd eller oppkrav er alternativene. Problemet med oppkrav er hvis kjøper ikke gidder å hente ut pakken og den går i retur. Da får selger masse ekstra utgifter, porto tur-retur pluss gebyrer.

Så når jeg selger pleier det å være forskudd eller evt untaksvis oppkrav med ett depositum på ca 500,- får å dekke evt returkostnader..

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg fikk våpen i posten fra forhandler i forrige uke, da kom rifle og sluttstykke sammen.[...]

 

Den korekte måten å gjøre det på er å sende det i to pakker. Siden de fleste sluttstykker går i brevpost er det uansett snakk om en ekstrakostnad på 35-40 kroner (inkludert konvolutt og tape). At andre slurver/driter i loven hjelper deg fint lite den dagen du står der med sjegget fult av postkasse*...

 

Fra lovdata.no

[...]Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes[...]

 

 

*Trodde de fleste fikk erfare det allerede i barnehagen: man fikk gjerne smekk selv om "Steinar kastet også stein på bilene"

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått våpen tilsendt på flere måter:

-komplett (dvs ikke lovlig egentlig?)

-våpen uten sluttstykke, sluttstykke i anna pakke(dvs lovlig?)

-våpen uten tennstempel og tennstempelfjær, tennstempel og fjær i brevpost (er det tilstrekkelig?)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
-våpen uten tennstempel og tennstempelfjær, tennstempel og fjær i brevpost (er det tilstrekkelig?)

 

Slik jeg tolker det er ikke dette tilstrekkelig. Selv om våpenet ikke kan brukes umiddelbart er det fullt mulig å få tak i denne delen uten videre spørsmål i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

[slik jeg tolker det er ikke dette tilstrekkelig. Selv om våpenet ikke kan brukes umiddelbart er det fullt mulig å få tak i denne delen uten videre spørsmål i etterkant.

hm, komplette mausersluttstykker kan man jo få tak i enkelt (qxl feks) så sånnsett er kansje ikke et våpen uten sluttstykke ikke særlig vanskelig å få skytbart heller.....

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Nei, men du er ihvertfall i henhold til lovens bokstav ;)

 

Jepp Ref forskriften:

 

"Med vital del menes sluttstykke eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. "

Link to comment
Share on other sites

Den korekte måten å gjøre det på er å sende det i to pakker. Siden de fleste sluttstykker går i brevpost er det uansett snakk om en ekstrakostnad på 35-40 kroner (inkludert konvolutt og tape).

 

Brevpost har ikke sporingsinformasjon og andre forsikringsordninger gjelder(Ingen?). Jeg ville insistert på at begge deler kom som pakkepost. Våpen er såpass dyrt at jeg bryr meg lite om å spare kr 125,- minus porto for brevpost, det er ikke en pakke 9mm en gang.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har flere (5) ganger mottat pakker med våpen fra en av våre store aktører/butikker, og har hver gang fått sluttstykket sendt i samme pakke.

Forklaringen fra mannen i den andre enden av telefonen var; "Ja, vi vet at det egentlig ikke er lov til å sende sluttstykket i samme pakke, men Posten har rota bort så mange sluttstykker at vi har slutta å sende disse separat!".

 

Så det så! Her er det vel bare et eksempel på Posten sin uduglighet igjen...

Link to comment
Share on other sites

Da er vist våpenet kommet trygt frem til kjøper :)

Express over natten kunne ikke brukes i forbindelse med oppkrav så det ble en vanlig postoppkrav pakke, må si at jeg var litt bekymret for å sende et såpass dyrt våpen i posten men nå er det jo hentet ut ser jeg så da er det bare å vente på at pengene skal komme inn på konto.

Vet noen hvor lang tid det tar :?:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikkje kvifor du insisterer på oppkrag... ville ikkje det enklaste vore å bedt om forskotsbetaling? Alternativt via 3. part, slik for eksempel finn.no gjer det?

 

Postordre er vel ikkje sikrare for kjøper, han har ingen garanti for innholdet i pakken han betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...