Jump to content

Buejakt i Norge


x-force

Recommended Posts

Jegerjentene har ein avstemning angående buejakt. Eg må sei at eg er veldig overrasket av resultatet. Eg har vært på noen messer og representert NBJF og

ut frå dei tilbakemeldingene me har fått der, hadde eg venta eit mykje meir positivt resultat på spørsmålet. Eg velger å tru at dei fleste som er negativ til buejakt, ikkje har prøvd da utstyret som er på markedet i dag. Stort sett alle som er innom og prøver utstyret blir overbevist om at da fungerer bra til jakt. Håpar på å få fleire her til å gå inn å stemme for buejakt i Norge. :D

http://www.jegerjenter.com/

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk selv testet langbue under Villmarksmessa. Artig, selv jeg tviler på at det var de kraftigste buene de viste der. Jeg tviler ikke på at en god jaktbue og en dyktig skytter klarer jobben. Stem i vei! Jeg har forresten mistanke om at noen få bevisst driver en form for stemmekampanje MOT buejakt hos oss, så den avstemningen er neppe representativ for folkets egentlige mening. Skal vi kunne vurdere denne formen for jakt på seriøst grunnlag er det bare EN ting som duger: opplysning. Og en annen ting: Når Sverige og Danmark har sagt ja til buejakt, da bør også vi innse at buejakt bedrevet av folk som kan, er vel så humant som jakt med kruttvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bueskytter, dvs jeg konkurrere på skive (FITA, 70m), felt/figur i skogen, og jeg har også litt rpoblemer med å forstå motstanden mot buejakt, med et par forbehold.

Utstyret er mer enn bra nok.

min compoundbue (60pund styrke) har en utgangshastighet på 325fps, med en pil på 360grains. jaktbuer er generelt kraftiger, gjerne 70-80pund, og jaktspisser (tre blader) til slike buer er barberbladskarpe med enorm gjennomtrengningskraft.

Det ble gjort en litt flåsete test i et ukeblad for mange mange år siden, der de sammenlignet en compoundbue med piler med jaktspiss mot 44mag revolver, og skjøt på dummy med politiets skuddsikkervest fra 15m. vesten stoppa revolverkula, mens pila gikk gjennom vesten, gjennom dummyen, gjennom vesten igjen, og ut på baksiden.

Jeg har venner som har felt bison, white tail, sebra, villsvin, kalkun osv med bue, og det er ingen tvil om at utstyret er mer enn kompetent nok.

 

Problemet er hvem som skal få lov til å drive med buejakt.

For de jeg garantert kommer til å fornærme nå, så er dagens storviltjegerprøve noe forbanna tøv, hvis det er kompetente jegere og minimal skadeskyting man er ute etter. Derfor blir det helt feil når enkelte antyder at buejakt skal ha samme lisensiering.

Skal man tillate buejakt, må det helt andre krav til kompetanse til.

Mange tror det er enkelt å skyte godt med bue, men det er det ikke. jeg trener flere ganger i uka, for å holde meg på et akseptabelt nivå, men bare 2 uker uten trening betyr 15% dropp i treffsikkerhet.

Derfor mener jeg at det må stilles krav både til treffsikkerhet, avstandsbedømmelse og at man kan vise til gjevnlig trening året igjennom.

Det bør faktisk være så strenge krav at 99% av alle som i utgangspunktet kunne tenke seg å drive med det blir skremt fra det/ikke klarer kravene.

 

Men rent bortsett fra det er jeg helt for:-)

Link to comment
Share on other sites

Derfor blir det helt feil når enkelte antyder at buejakt skal ha samme lisensiering.

Enig, fordi buejakt er en helt annen form for jakt enn den som drives med rifle. Helt annet utstyr, jaktspissen oppfører seg annerledes og har en annen virkning enn ei jaktkule som gir fra seg all virkning/sjokkvirkning inne i viltet. Etter det jeg har skjønt fører ei velrettet jaktpil til skjokkvirkning og utblødning den også, men uten at dyret blir "truffet av toget", om dere skjønner hva jeg mener. Men jeg skal heller la være å dosere om noe jeg ikke vet nok om, hehe. Det jeg egentlig villle fram til er at dyret med begge metoder dør reativt raskt og uten øndvendig lidelse. Og uansett jaktform er det kjennskap til utstyr og virkning, samt en dyktig jeger som er avgjørende for et godt resultat. Kjenn ditt utstyr og dine egne begrensninger. Det gjelder uansett jaktform. :)

Link to comment
Share on other sites

hei 325fps 360 grains er ikke rådyr krave

 

hæ? hva mener du, og hva er det du prøver å skrive? hvilken krave snakker du om, og hva har det med buejakt å gjøre?

 

De tallene du gjentar er fra min konkurransecompound. Det har INGENTING med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

hei 325fps 360 grains er ikke rådyr krave

 

hæ? hva mener du, og hva er det du prøver å skrive? hvilken krave snakker du om, og hva har det med buejakt å gjøre?

 

De tallene du gjentar er fra min konkurransecompound. Det har INGENTING med jakt å gjøre.

 

:lol::lol::lol: Jeg syntes den var artig jeg........ særlig med det svaret skullerud :wink:

Unnskyld, jeg måtte bare........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

hei 325fps 360 grains er ikke rådyr krave

 

hæ? hva mener du, og hva er det du prøver å skrive? hvilken krave snakker du om, og hva har det med buejakt å gjøre?

 

De tallene du gjentar er fra min konkurransecompound. Det har INGENTING med jakt å gjøre.

 

:lol::lol::lol: Jeg syntes den var artig jeg........ særlig med det svaret skullerud :wink:

Unnskyld, jeg måtte bare........ :lol:

 

:wink:

 

edit:

Får beklage til skullerud at eg bruka innlegget hans som eksempel, men det er slik sitering som mange irriterar seg over. Reknar med folket skjønnar kva eg meinar :wink:

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

hei poenget var at bue er svak.

ja de dreper dyer men de jør å 222 på ein elg vist du trefer i vitale deller men ikke låv i norge

men du kan bereine anslags energien i pilen farten + vekt deltpå 2

å skuddsikkervesten er ikke konstruert for å stope steinalder våpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dei fleste plassene der du kan jakte bøffel, er kravet til rifle kaliber min. 375H.H og kravet til bue er 80lb.

I Sør Afrika og Danmark er min. krav til buens energi 40joule og min pil vekt på 25g.

Kona mi skyter med ein bue på 50lb og den hadde ingen problem med å felle ein stor Oryx, ein meget pen Black Wildebeest eller ein Blesbuck. :shock::D

Hvis du har lyst til å prøve ein moderne jakt bue så må du bare ta kontakt. Eg bur i Ulvik i Hardanger, og kan arrangere ein skyte dag for dei som vil prøve buskyting. Skal ikkje prøve å overtale nokken til å bli buejeger her, men ønsker at folk prøver utstyret før dei stemmer mot buejakt.

Me har tilgang på utstyr for både barn, damer og menn.

Når me starta Ulvik Jaktboge lag for 1 år sida, var me 9 stk som hadde bue her. I dag er me 29 personer som er med her. Av dei er da kun to som ikkje har kjøpt seg utstyr enda.

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

hei poenget var at bue er svak.

ja de dreper dyer men de jør å 222 på ein elg vist du trefer i vitale deller men ikke låv i norge

men du kan bereine anslags energien i pilen farten + vekt deltpå 2

å skuddsikkervesten er ikke konstruert for å stope steinalder våpen :wink:

 

Moderne rifler er vel stort sett laga etter lesten av ein m98 frå 1898.

Compound buen såg dagens lys i 1966, så da er vel ikkje akkurat eit steinalder våpen.

Eg meiner ikkje på nokken måte at buen er eit bedre jakt våpen enn rifla, men innenfor sin avstands begrensning er den like bra som rifla.

Ta ein tur inn på http://www.nbjf.net . Da er ein grunn til at me driv med dette, da er ikkje for å plage dyra med jakter på. :D

 

Aun Egil Vikør

Link to comment
Share on other sites

At det ikkje er lov å jakte med bue, er ikkje på grunn av tvilsomt utstyr, men på grunn av god gammeldags uvitenheit.

Det kjem nok kanskje ein dag då dette blir lov, det blir langt fram, men å spre det glade budskap og vise gamle kjepphester i byråkratiske stillinger, at det faktisk er både mulig å humant å jakte med bue. Det er iallefall min drøm...Men spørst vel om eg jakter når dette trer i kraft, kven veit.

Link to comment
Share on other sites

At det ikkje er lov å jakte med bue, er ikkje på grunn av tvilsomt utstyr, men på grunn av god gammeldags uvitenheit.

Det er vel det gamle prinsippet om at det skal vere kruttvåpen til jakt.

Dermed er verken buer, luftvåpen, sprettertar, blåserør, spyd, knivar, eller balltre for den del lovleg til jakt i Noreg. Uansett kor kraftig eller effektiv våpenet måtte vere. Er einig i at det kan verke litt hol i hovudet dersom ein isolert sett ser på dei kraftigaste jaktbuane og luftvåpena til dømes, men eg har og forståelse for tanken bak forbodet.

 

Når det er sagt so ser eg gjerne velkommen eit system der ein kan opne for buejakt so lenge dette skjer på ein vetig måte.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel det gamle prinsippet om at det skal vere kruttvåpen til jakt.

Dermed er verken buer, luftvåpen, sprettertar, blåserør, spyd, knivar, eller balltre for den del lovleg til jakt i Noreg. Uansett kor kraftig eller effektiv våpenet måtte vere.

 

Ja, det er sant det. Men eg er redd for at det påbudet kom vel på ei tid, der det var vel neppe mange våpen som var kraftige nok, til at dei rekna med at den kunne drepe på eit humant vis. Så lenge ein ikkje verken viser dei i "øvre sjiktet" at dette faktisk er laaaangt over dato, så vil nok det gå lenge til for me har det her også.

Men me får håpe, i det lengste... :)

 

Og Aun Egil, det er nok ikkje umulig at eg haiker ned der med ein urban buejeger, langt inni dalom her oppe. Det hadde vore utrulig moro og fått testa ein bue og to, sjølv om den betre halvdel, synst eg har nok hobbyar som det der.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Og Aun Egil, det er nok ikkje umulig at eg haiker ned der med ein urban buejeger, langt inni dalom her oppe. Det hadde vore utrulig moro og fått testa ein bue og to, sjølv om den betre halvdel, synst eg har nok hobbyar som det der.. 8)

 

Hvis du kjem ner på mandag, så kan du jo få med deg ein boks med forskjellige gamle patroner. Har noko gamle greier som eg ikkje ser på lista di :D

Link to comment
Share on other sites

he he eg vist at de var noen som ble provosert. :wink:

har ikke noe i mot bue jakt

har selv enn jakt armbrøst 70lb tror eg me 3-9x40 de var låv å skyte bjørn i USA me den.

funker greit opp til 30m etterpå detter pil som ein sekk.

de var ikke noe eg vile brukt på grizzly jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ønsker buejakt velkommen og i og med at det Sverige er på rett spor må det jo kunne gå ann at våre landsmenn på de rette plasser kunne få det inn at en jaktbue er et meget pressist våpen og at det uansett blir bare de mest tolmodige som ble jegere med denne formen . Som medlem i Norsk Buejegerforening vil jeg oppfordre alle som kunne tenke seg denne formen for jakt (på sikt) og melde seg inn og gjøre organisasjonen sterkere , kanskje er det mange nye jegere i emning etter litt fakta. :D

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet har jeg ikke noe imot buejakt. Det er jo en "ærlig" måte å jakte på.

Desverre er det slik at skadeskyting ved buejakt skjer i mye større grad enn med kuler og krutt.

 

Ja, det skjer skadeskyting med kuler og krutt også, men dyret dør fortere av et skuddsår fra en kule enn en pil.

Du har også i mye mindre grad mulighet til å sette et andre skudd i dyret med pil og bue om det skulle være nødvendig.

 

Det er ikke uten grunn til at vi gikk fra pil og bue til kuler og krutt. Det lærte vi på 1300 tallet.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet har jeg ikke noe imot buejakt. Det er jo en "ærlig" måte å jakte på.

Desverre er det slik at skadeskyting ved buejakt skjer i mye større grad enn med kuler og krutt.

 

Ja, det skjer skadeskyting med kuler og krutt også, men dyret dør fortere av et skuddsår fra en kule enn en pil.

Du har også i mye mindre grad mulighet til å sette et andre skudd i dyret med pil og bue om det skulle være nødvendig.

 

Det er ikke uten grunn til at vi gikk fra pil og bue til kuler og krutt. Det lærte vi på 1300 tallet.

 

Kor har du denne informasjonen fra?

Eg vil svært gjerne at du sender meg dei talla du har.

Eg finn ingen moderne (1995-2009) som bekrefter da du skrive, men dei nye statistikkene frå Danmark og da eg har funne frå USA viser at buejakt har omtrent samme skadeskytings frekvensen som rifle og betre an hagle

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet har jeg ikke noe imot buejakt. Det er jo en "ærlig" måte å jakte på.

Desverre er det slik at skadeskyting ved buejakt skjer i mye større grad enn med kuler og krutt.

 

Hadde vært kjekt om du kunne dokumentere dette.

 

Facts to Remember:

 

* 90% of game taken by bow are within 20 meters. At that distance a capable archer is highly accurate.

* Thus, wounding statistics are low, and comparable to results with conventional firearms.

* Modern bows and arrows are extremely effective. In many cases penetration capabilities exceed those of firearms.

* Bowhunting is clean and effective taking of game on nature’s terms.

 

Bowhunting is accepted by state wildlife and conservation organizations around the world. It is praised as a desirable alternative for game management, particularly in areas where firearms hunting is impractical. In North America and Africa, for instance, many areas are open to bowhunting only. The United States has 3.1 million licensed bowhunters. These bowhunters regularly harvest more than 1,000,000+ big-game animals each year.

 

Frågor och svar rörande jakt med pilbåge.

 

 

Det er ikke uten grunn til at vi gikk fra pil og bue til kuler og krutt. Det lærte vi på 1300 tallet.

 

Det hadde sikkert mere å gjøre med effektivitet for å dekke matmangel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil presisere at jeg på ingen måte er noen motstander for buejakt.

Det intrykket jeg har fått av buejakt er desverre ikke veldig positivt. Har hørt mange historier om skadeskytninger fra buejakt i utlandet uten at jeg kan legge frem noe statistikk på det.

 

Moderne forskning på skadeskyting er fortsatt i det stadiet at jeg personlig ikke kan si at buejakt fører til mindre skadeskyting. De som deltar på slike prosjekter er de med mer enn gjennomsnitt interesse for tema. De trener også mye antar jeg. Hvordan Ola Normann opptrer i skogen med bue tror jeg kan være en helt annen sak.

Hvem som betaler og gjennomfører denne forskningen er jeg også litt skeptisk til. Det er ikke rart at de som kjemper for legalisering av buejakt også legger frem positiv forskning på tema. Blir dette prøveprosjektet satt i gang i Norge så håper jeg vi kan få en upartisk analyse av resultatene.

 

Forskning på sporing av skadeskutte dyr bør også legges frem. Vi har gode forskningdata og da statisitikk på hvordan og hvor lenge et dyr løpet når de har blitt skutt av en kule. Den samme forskningen bør vi også få på pil og bue selv om det da krever at vi også utfører slik jakt. Vi kan jo ikke vite resultatet før vi har gjennomført forskning på det.

Link to comment
Share on other sites

Dei danske statistikkene er offentlig gjort av Skov og Naturstyrelsen, og inneholder all innsamla data frå dansk buejakt.

I Sverige gjennomførte dei ei prøvejakt i hegn med svært gode resultat. Da er årsaken til at da blir tillat der no.

Norske myndigheter betviler ikkje dødeligheten til ein jakt spiss. Årsaken til avslaget i 2001 var at dei meinte at buejakt ikkje hadde god nok oppslutning blant befolkningen i Norge.

Da er i alle fall slik eg har forstått da :D

Link to comment
Share on other sites

Her er ett utdrag fra en undesøkelse som er 16-17 år gammel, både utstyr og utdanning og "moral" har sikkert forbedret seg betraktelig siden da.

Hadde sikkert vært greit å se en samsvarende undersøkelse fra den norske jakten fra samme tidsrom

 

 

Camp Ripley - Study documents bowhunter's effectiveness

 

An exhaustive study shows a much lower loss rate for bowhunters than previously guessed.

CAMP RIPLEY, Minn. "Aspects of Wounding of White-tailed Deer by Bowhunters," may not sound like a page-turner to most readers. But the conclusion that participants in an annual hunt recover 87 percent of the deer they shoot could hardly be more interesting to those who hunt deer with bow and arrow. It's also encouraging to those who have hopes for bowhunting as a safe, effective tool for controlling deer populations around urban areas.

The study, conducted in 1992 and 1993, found that 87 percent of deer hit by bowhunters were recovered. This recovery rate is significantly higher than previous estimates, many of which were made without the benefit of data gathered by rigorous scientific methods.

Wendy J. Krueger, the author of the report, is a wildlife biologist with the Minnesota Department of Natural Resources. The study consisted of three parts.

The first part consisted of interviews with more than 6,000 hunters who took part in two-day archery deer hunts in 1992 and 1993 at the 53,000-acre Camp Ripley Military Reservation along the Mississippi River near Brainerd, Minn. Those hunts lent themselves to the project, since participating hunters were required to check in at the start and end of each day.

Hunters were interviewed as they left Camp Ripley after each day's hunt, so memories were still fresh in their minds. They were asked where they had hunted, whether they had shot deer, if they had hit but not recovered deer, how many wounded deer they had seen and other questions.

The second part of the study involved using a helicopter equipped with an infrared-sensitive video camera to locate any downed deer immediately after the hunts. In the third and final part of the study, crews conducted ground searches immediately after each hunt and the following year to locate unrecovered deer and determine how they died.

Krueger found that 72.3 percent of hunters who reported shooting deer retrieved their kills and brought them to check stations. The remaining 27.7 percent of deer reported shot fell into the following categories:

--Substantiated deer hits, in which the hunter found direct evidence of a hit, such as blood or hair on the arrow or ground or saw a wound or arrow in the deer. These accounted for 19.3 percent of total deer hits.

--Claimed deer hits, in which the hunter reported shooting a deer that was retrieved by another hunter. These accounted for 7.5 percent of total deer hits. Interestingly, examination of deer brought to check stations showed a number of deer equal to 8.5 percent of the total number of deer reported hit were "prior hits," meaning they actually had been shot by more than one hunter. Post-hunt follow-up confirmed that 45 to 50 percent of deer reported shot but not retrieved were soon retrieved by other hunters.

--Presumed deer hits, in which the hunter could cite no physical or visual evidence to support the belief that the deer was hit 1 percent.

Researchers checked on as many wounded deer as possible. When they were finished, only 13 percent of the deer reported shot remained unaccounted for. Some of those deer probably died from severe arrow wounds, while others undoubtedly recovered from superficial wounds. Other deer included in the 13-percent loss rate may represent deer that were missed cleanly or reported shot by more than one hunter.

This figure contrasts sharply with anti-hunting groups' claims of much higher bowhunting losses. Some of these groups have calculated "wounding" figures by assuming that every arrow fired by an archer wounds a deer. Krueger said that even if she had used this assumption in her study, the loss rate would have been only 30 to 40 percent. She said she finds it difficult to understand the basis for claims of 50- to 80-percent "wounding" rates claimed by some anti-hunting groups. She said she hopes the careful definition of terms and detailed data in her study will provide a rational basis for discussion of the subject.

However, she is quick to note that every hunting situation is different, and bowhunting loss rates could differ significantly under different circumstances. Studies conducted in areas with different deer populations, hunting pressure and hunting regulations over a longer period will continue to shed light on bowhunters' effectiveness compared to firearms hunters and the usefulness of bowhunting as a tool for managing deer populations in areas where firearms hunting is impractical.

Krueger conducted the study as part of her work toward a master of science degree from West Virginia University at Morgantown, W.V. Funding for the study came from the Archery Manufacturers Organization and other pro-bowhunting groups and individuals. Krueger sought funding for her peer-reviewed study from anti-hunting groups to ensure balance and credibility, but found those groups declined to participate.

Link to comment
Share on other sites

Hvis myndighetene åpner for ei prøvejakt i Norge over ein 5 års periode på alle jaktbare arter. Skal eg med glede ta alle dei tester og prøver dei vil, og ta med forskere, og andre som vil studere dette, på jakt. Eg har sett så mange dyr skutt med pil og bue, at eg veit at da virker som da skall. Eit dyr som er skutt i hjerte lunge regionen, spring vanlig vis 40-80m. Da går som regel 6-12s fra dei er truffet, til dei detter. :D

Link to comment
Share on other sites

Når ein leser jakt rapporter frå USA må ein også ta i betraktning at da ikkje er nokken krav, i dei fleste statene, til ein som vil jakte. Der kan du gå inn i ein jakt butikk å kjøpe bue eller rifle, samtidig som du kjøper jakt kort. Så er du klar til å reise på jakt

Link to comment
Share on other sites

Før en eventuell legalisering av buejakt kan komme så må det utarbeides forskrifter til dette også. Skal man for eksempel jakte storvilt så bør man avlegge en skyteprøve for å kunne dokumentere en viss treffsikkerhet.

 

Det bør også gjøres tester hvor man ser vitenskapelig på effekten av en pil i dyret slik som man gjør med jaktkuler. Det må derfor være krav til hvilke piler man bruker osv. Her har Norsk Bueforbund noe å gjøre :)

Godkjenning av type jaktbuer bør også komme slik at ikke hvilken som helst bue er lov å bruke til jakt.

 

Hvorvidt man skal kunne bruke pil og bue på storvilt (med unntak av rådyr) er jeg litt skeptisk til. Det virker litt rart at man ikke kan bruke en 223 Rem kule med blyspiss, men det skal være lov med pil og bue. Nå har ikke jeg studert terminal balistikk på pil og bue, men jeg vil tro en 69 grain blykule i 900 m/s vil gjøre mer skade enn en pil?

Link to comment
Share on other sites

Det bør også gjøres tester hvor man ser vitenskapelig på effekten av en pil i dyret slik som man gjør med jaktkuler. Det må derfor være krav til hvilke piler man bruker osv. Her har Norsk Bueforbund noe å gjøre :)

Godkjenning av type jaktbuer bør også komme slik at ikke hvilken som helst bue er lov å bruke til jakt.

Hvorvidt man skal kunne bruke pil og bue på storvilt (med unntak av rådyr) er jeg litt skeptisk til. Det virker litt rart at man ikke kan bruke en 223 Rem kule med blyspiss, men det skal være lov med pil og bue. Nå har ikke jeg studert terminal balistikk på pil og bue, men jeg vil tro en 69 grain blykule i 900 m/s vil gjøre mer skade enn en pil?

 

Da er utført man tester av effekten av jaktspisser, og da brukes like masse resurser på utvikling av piler og jaktspisser som kuler.

Du kan jo reise til fx. Afrika å spør om du kan få skyte bøffel med ein 223 :D . Ei jakt pil veger vanlig vis rundt 350-450grain og sjølv om den ikkje har ein hastig het på 900m/s, så har den eit betydelig moment. Spissen skjærer eit hull på 1 1/8 til2,5" gjennom dyret og utblødning skjer svært raskt.

Her ser ein eit typisk eksempel på da:

. Dette er ikkje eit unntak. Hvis du ser etter, så ser du pila treffer over hjerte. Så dette er eit reint lunge treff. Så lenge du er innenfor hjerte- lunge regionen så dør dyret raskt og humant.

For dei som tviler på presisjonen til ein bue. Ta kontakt så kan du få å skyte med ein bue.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg et ambivalent forhold til buejakt, men ser ikke noe prinsippielt galt med det.

Når det fungerer i mange andre land kan det helt sikkert fungere i Norge også.

 

Min eneste "erfaring" med buejakt er at jeg delte camp med 7 buejegere fra New York Bowhunters 8 dager i Limpopo RSA i fjor.

De jaktet i et eget område reservert for buejegere, i all hovedsak fra skjul ved vannhull.

Maks skyteavstand var i snitt ca 40 yards.

De tok de samme typene vilt som jeg gjorde med min 338 Winmag uten problemer, og jeg var imponert over treffsikkerheten til disse karene.

Fullstendig gjennomskyting på oryx, blue wildebeest, warthog, bushbuck, impala, baboon, blesbuck mm.

Fluktstrekningene var ikke lengere enn de jeg skjøt med min rifle.

 

Hver morgen før vi forlot campen testskjøt de buene mot tomme cigarettpakker på ca 20 meter.

De aller fleste pilene satt i pakken.

 

Det var to skadeskytinger hvor det var behov for oppfølging, en blue wildebeest og en oryx.

Ingen av disse ble funnet igjen.

Begge ble påskutt av samme mann og han innrømmet etterpå at det sannsynligvis var feil med sikteanordningen på buen hans. Vi så oryxen et par dager senere med pilen hengende løst fast i skinnet på halsen.

Den var i et område hvor vi ikke hadde lov å jakte, men farmeren ble informert.

 

Lengste skuddet var på en bushbuck på målt 70 meter. Gjennomskyting og kort fluktstrekning.

Alt i alt var jeg imponert over disse karene og hvor effektiv compoundbue var som jaktvåpen innefor de naturlige begrensningene.

Link to comment
Share on other sites

X-force,

Bruker du så lette piler? 400grs? JEg ble rådet til å bruke minst 500gr, og ellers tyngst mulig, så mine er nå 630grs

 

Med X-forcen skyt eg 480grs piler og med langbuen skyt eg 500grs piler.

Prøvde med tyngre piler til langbuen, men fekk ikkje dei til å fly fint. Bruker no G.T Trad med 100grs messing + 100grs spiss i tuppen, dei flyr perfekt med 4 stk 4" R.W fjær. Eg prøvde å få ei pil vekt rundt 550grs (10grs pr. lbs) men fekk ikkje da til å tune godt nok.

Skal jakte med ein Horn Combo hunter langbue 52/28" som eg drar til 29,5", så da blir ca 56lbs. 500grs G.T trad med Eastman first cut XT i front. :D

Link to comment
Share on other sites

Muligheten til raske andreskudd om nødvendig er viktig. Med rifle kan du skyte på nytt meget raskt.

 

Et grusomt eksempel: http://www.vgtv.no/?id=22386

 

Nå er det ikke sikkert dette dyret ble skutt ved jakt, men det er akuratt slike episoder som dette som skremmer meg med buejakt. Det skjer som nevt skadeskytning med rifle også, men en kule ødelegger mye mer rundt selve kula som bidrar til at dyret dør relativt raskt om man ikke finner det igjen.

Hadde denne kengeruen blitt skutt med rifle ville det nok blød ihjel i løpet av kort tid og spart dyret for lang pining, heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Nei den er ikkje skutt under lovlig jakt. Da er ikkje lov å jakte kenguru med bue i Australia. Hvis du ser etter så er da ingen jaktspiss på pila. Hadde dette vært ein jakt bue/pil, skulle den pila ha gått rett gjennom.

Kan også nevne at eg har vært med å avliva både hjort og reinsdyr der kjeven har vært skutt av med blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter skrev: Muligheten til raske andreskudd om nødvendig er viktig. Med rifle kan du skyte på nytt meget raskt.

 

Dette er vel ett heller dårlig argument. Det er jo en del som jakter med enkeltskuddsrifle (skulle disse også være forbudt?).

Det er jo mange eksempler på at ettersøk på hjortevilt varer i flere dager selv om de er skutt med rifle.

Etter ett slikt treff med rifle vil du få ett vanskelig ettersøk ettersom det ikke er noe som hindrer dyret i å gå.

Link to comment
Share on other sites

I Prinsippet har jeg ingenting i mot seriøs buejakt, utført av seriøse buejegre.

Men, og det er ett stort men. Innføring av buejakt åpner for en del vurderinger som man nok bør ta før man åpner for jakt. Nemlig våpenløyve på buer med tilstrekklig kraft til å skyte en pil, la oss si 20m (tall ut av luften, de som kan bue/armbrøst. Kan nok komme med mye mere fornuftige tall, kansje samme regel som for spretterter?). I prinsippet ett forbud mot fri handel/salg av etthvert våpnen som lagrer statiskenergi (sprettert,bue, armbrøst etc). Her snakker vi altså om våpenløyve på alt fra dykkerharpuner til jaktbuer via vanlige konkuransebuer.

 

Hvorfor? Fordi en øket oppmerksomhet på slike våpens enorme destruktive krefter (på linje med kruttdrevne våpen), i samfunnet. Uverglig vil medføre en mulighet for ett øket misbruk. Det finnes ikke tvil om at øket oppmerksomhet vil medføre at en god del personer man absolutt vill ha viten om har slikt. vill handle inn disse våpnene.

 

Jeg kan ikke skyte med bue, men det tok meg ikke mer enn tre forsøk på å skyte meg inn med en compound bue på en telefonstolpe på ca 40m avstand (jeg kan ikke repeterere dette på forsvarligt vis for jakt, men det føltes greit oppnåligt om man ikke tar med den jaktmoral man som jeger er opplært til å ha). Måten denne buen ble liggende å slenge på bord og benker på i dette festlige laget (med jaktspisser liggende fullt tilgjengeligt), og hvordan de fleste forholdt seg til den som ett leketøy. Overbeviste meg om at mange nok ikke tar disse våpnene på alvor (jeg gjemte unna hele skiten før noen ble kvestet/drept, og vedkommende som hadde den der, kvittet seg med den av pur redsel etter at vi hadde testet hva den var i stand til).

 

Altså tror jeg man vil måtte regne med ett øket misbruk av slike våpen, om man åpner for jakt med de.

 

Konklusjonen min er at seriøse buejegre ikke vil være noe problem, men publisiteten rundt de vill være ett.

 

Og siden jeg ikke ønsker flere innstrammninger i samfunnet før tiden, så er jeg fornøyd med å la saken ligge i bero inntil videre.

 

P.s Jeg er megt for at kraftige registrerte kvalitets luftvåpen skal kunne brukes på jakt (t.d på kåke/skjor), og siden disse allerede er begrenset med krav til våpenløyve fra og med iverksettelsen av den nye våpenforeskriften. Så mener jeg at dette er det naturlige første skrittet på veien til å åpne opp for ikke kruttvåpen til jakt. Så får en ta det videre derifra, med å innføre våpenløyve på bue etc, før en åpner for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter gir utrykk for en utbredt misforståelse angående virkning av kule og pil i vilt.

En kule knuser vevet slik at blødningene stopper relativt raskt. Men dersom skuddet ikke har skadd vitale organer vil dyret ofte dø av infeksjoner i det ødelagte vevet fordi kulen drar med seg hår og skinnbiter inn i det vevet som blir knust.

En pil vil være som en skarp kniv, en kraftig blødning som er vanskelig å stoppe fordi blodårene er skåret over og ikke knust som ved en riflekule. Pilen tar med seg lite bakterier inn i såret, og de som kommer inn vil bli vasket ut med blodstrømmen. Dersom dyret ikke dør av pilskuddet vil såret gro raskt og problemfritt fordi det er et rent kutt.

De fleste som har skåret seg på en skarp kniv skjønner dette, da lar en såret blø litt, og så klemmer en sammen såret, og etter et par dager er det OK.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig, jeg gjentar, Veldig bra at du M67 tar deg tid til å svare, dissekere og legge en hel rekke dårlige argumenter døde og maktesløse. Bravo.

 

Jeg var nylig på hytten med ungene til søster og laget bue til dem. registreringspliktig? Vås. Skal man risikere å få bot av lensmannen nå, for å, som du sier, knyte tau på pinne?

 

Vingemutteren: Hva skjedde med de pilene du drev skadeverk på telefonstolpene med ?

 

Hvor gyldig er sammenligningen med luftgevær? Snakker du om bue og armbrøst samtidig bare fordi de begge per nå ikke er lovlig ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor iallverden skal vi bruke bue på jakt????????? Ei rifle er jo mye sikrere.

Levende dyr er IKKE selvanvisere!!!!!!!!!!!!!!!

Ettersøk med bue på Bjørn??????

Hvorfor vant ikke Indianerene??????????

 

Dette er en diskusjon som jeg overhodet ikke har sans for, på samme måte som jeg ikke har noe til overs for halalslakt av tamvilt. Vi lever i 2009, ikke 1709.

 

 

Syntes det er kjempemoro med bue, men det får holde med blinker. OG JEG VEIT AT DE DREPER NÅR MAN TREFFER DER MAN SKAL.

Link to comment
Share on other sites

Kjære Vilma, respekterer selfølgelig at du ikkje har sansen for denne type jakt, men her er mine funderinger rundt dine spørsmål og påstander :

-

Tja kvifor me skal bruke bue på jakt, fordi det er ein veldig krevande og spennande form for jakt, som setter begrensninger på deg som jeger til det ytterste. På samme måte med dei som driv med ekstremsport, det er ingen andre poeng med å kaste seg utfor Trollveggen heller, du kan faktisk fint gå ned igjen.. ( Og nei, det er ikkje paralleler med buejakt/ekstremsport, kun et eksempel.. ). Og ein bue på riktig avstand med riktig treff er like dødelig som andre godkjente våpen.

- Nei dyr er ikkje selvanvisere, og det vil det heller aldri bli, uansett kva du måtte jakte på dei med. Så akkurat den påstanden der i denne diskusjonen, kan eg ikkje akkurat påstå førte fram til noko.

- Ettersøk med bue på bjørn, kan vel kanskje være på spissen spennande, men at det går, det gjer det. Men i den situasjonen også, blir det ekstremt krevande, og sjølvsagt farlig som med andre typer ettersøk på bjørn.

- Kvifor indianerene ikkje vant, kva slags idiotisk spørsmål er det?

Kanskje fordi at den tids buer/piler var ein del dårligere enn dagens, og på avstander underlegen ei rifle på den tida der. I tillegg så var vel ikkje det akkurat det ein kalle reint spill frå Amerikanske styresmakter og militæret på den tida heller. Det er heller ikkje tvil om at buen på avstand er eit dårligere våpen, men på riktig hold med nåtidens spisser, så er det vel kanskje meir effektivt enn mange dårlige kuler/kalibre.

 

At du ikkje liker den slags jakt, betyr ikkje det samme som at du treng å dra det ned på et så lavt nivå som det der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...