Jump to content

Pimp my Mauser !!


Mauser68

Recommended Posts

Hadde et prosjekt i fjor med Mausern, der eg oppgraderte den relativt kraftig.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=4125

 

Vel, har irritert meg over hevarmskula i lengre tid, og hadde i grunn tenkt meg å kjøpe ein sånn taktisk knob, som mange bruker, men så var det det med sjølvgjort er velgjort. Og sidan eg er relativt intressert i trearbeide, og har ein liten verkstad med litt lurium og treverk, så tenkte eg at dette måtte jo gå an å lage.

 

Så eg begynte med å kappe den gamle kula vekk. Slipte godt rundt, for å få vekk litt av den herdinga ytterst, og opna opp gjengesettet frå Biltema. Så var det å finne ein dimensjon med gjenger, som passa den nye kula, hmmm det gjekk dårlig.. Det var kul umulig å få slått utvendige gjenger i den tappen på bolten. I et forsøk på å borre et senterhull i tappen, og lage til innvendige gjenger, så knekte eg borret, som var umulig å få ut igjen. Så den var litt i meste laget herda. Så eg gav opp gjenge arbeidet... :evil:

H_kule1.jpg

 

Så fant eg et stykke tre, nute av lønn, som er passelig hard, og har ein fin struktur...

H_kule2.jpg

 

Saga litt med båndsaga. det treet er knallhardt og lite artig å spikke med kniv..

H_kule3.jpg

 

Etter litt bearbeiding, og borring av hull i den, så blei den som dette, litt stor...

H_kule4.jpg

 

Vel, etter litt kapping og tilpassing på nytt, så drog eg fram Aralditten og limte den på. Etter at limen var skikkelig herda, varma eg opp bolten og kula med varmepistol, blanda ny blanding med Aralditt og tok frem gummihanskene, og smurte den tyntflytende oppvarma limen over kula, sånn at den fekk eit hard ytterlag, samtidig som den tåler vatn.

H_kule6.jpg

 

Sånn blei den når den var ferdig limt og herda.

H_kule5.jpg

 

Litt fleire bilder ferdig montert på Mausern.

 

H_kule10.jpg

 

H_kule7.jpg

 

H_kule9.jpg

 

 

Og her er rifla, komplett med ny hevarm, kanskje ikkje den fineste hevarmen, men den er bra og den er funksjonell. Det passer meg utmerket.... :mrgreen:

H_kule8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gjør du dette kun for å mobbe meg eller er det bare en bonus? :mrgreen:

 

Påtide det kommer en slik fajen walking varminter på ebay snart for svarte....

 

Er vel unødvendig å si men nydelig sak det der. Virkelig. Bolten var prikken over i'en for å gjøre den perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Uuuppss.. var du pålogga no, fanden trodde det var leggetid for ungdommer i sin beste alder, på denne tida.. :mrgreen:

 

Takk for det, eg likte den veldig godt, men som sagt sjølvgjort er velgjort... :lol:

Er litt usikker på om eg skal gje den et strøk til med Aralditt og oljesmergle den, for å matte den ned, etter at alle porer er fylt med lim.. Men time will show... 8)

 

Får håpe du får tak i stokken din, det er ein knallfin stokk. :)

Link to comment
Share on other sites

He, he, Organic Camo blir vel det riktige navnet ja.. :mrgreen:

 

Vel, eg må nok ta ein runde med den igjen. Den er for glatt, og eg vil nok tru at den ikkje blir betre når den blir våt. Så eg får ta ein siste runde med den i veka, ta ein runde til med Aralditt og så ein runde med oljesmergling, så blir den nok bra.

 

Men eg må sei at den blei litt tøff. Hvis du vil ha ein liten bit med lønnenute, så kan eg ta med på kammersmellen Raudnakke, den er fin til avslutninger og pynt den der. Men er for hard til å jobbe med normalt. Har kappa opp ein nute som eg gav opp å lage skål av. Når carving blad til vinkelsliperen ikkje nytta, så blei det knivskaft emner av den.

Link to comment
Share on other sites

Malle, det er utrulig kva ein klarer med ein porsjon med tolmodigheit og flaks...

 

Personlig er jeg utrustet med en solid porsjon tommeltotter som neppe egner seg særlig til finarbeid med treverk og annet. Derfor synes jeg det er flott å se hva andre får til. Leste nettopp gjenom tråden som omhandler selve riflen din. Meeeget inspirerende :D !

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si annet enn at jeg ble ganske overveldet ja - er utrolig godt fornøyd. Det var iallefall fryktelig med tafsemerker etter 4 dager på Messa. :lol::lol:

 

Onsdag er det prøveskyting :)

 

Forresten så tror jeg at jeg har glemt å sende en viktig ting til deg: en pakke gammel 6,5x55 + en 425-patron. Du får de på Smellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...