Jump to content

kjøpe xl650 til grei pris


slemmo

Recommended Posts

Har tenkt å skaffe meg en xl650 for å få litt fart i ammoproduksjonen, noen som har tips om forhandlere e.l. som har denne til en bra pris?

Fant et firma kalt Nordby Gunshop som solgte dem ganske billig, noen som kjenner dette firmaet?

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har nettopp kjøpt XL 650 med full pakke hos Nordby Gunshop. Den ble montert i dag og er nå i full produksjon. Jeg er mildt sagt imponert over hva dette vidunderet klarer. Jeg sjekket litt rundt og fant ut at Nordby Gunshop var litt dyrere en den billigste sjappa jeg fant på nettet, men de hadde alt på lager slik at jeg fikk det før påske. Dermed var valget lett, i tillegg var han jeg snakket med hyggelig og viste tydelig hva han snakket om.

Link to comment
Share on other sites

Full pakke - hva består det av? Og hva måtte du ut med iforhold til den billigere?

 

Etter en runde med en del som har ladet litt, havnet jeg på følgende utstyr.

XL 650 Presse med .38 konverteringssett.

Hylsemater til 650.

Rullehåndtak. (I følge flere er dette et must, kulehåndtaket som følger med er mye dårligere.)

.38 dier.

Hylsematerhjul.

Kulebrett. (Dette kunne jeg ha spart meg.)

Hettevender.

 

Pris: Litt under 9.000,-

 

I tillegg kjøpte jeg Dillons digitale kruttvekt som er ganskje dyr. Det er mange meninger om man egentlig trenger dette da Dillon kruttmålet er meget stabilt dersom man lader samme kaliber over lang tid. Men jeg valgte å kjøpe den alikevell.

Link to comment
Share on other sites

Rullehåndtak. (I følge flere er dette et must, kulehåndtaket som følger med er mye dårligere.)

Jeg hadde alu rulla, men bytta tilbake til kulehåndtaket. Grunnen var enkel; Den ensidige statiske belastningen med stopp BEGGE VEIER med samme vinkel på armen, gav meg tennisalbue og betennelse som det tok et år å komme over. Jeg visste ikke hva det kunne komme før en satte meg på ideen at han mente jeg fikk det en måned etter 650en var i produksjon... :|

Med det andre sviver kula inni hånda og du får flyttet belastningen litt.

 

Ellers står det meste om hva, hvordan og hvor her; http://www.brianenos.com/pages/dillon.html#which

Linker til videoer og manualer nederst.

 

Kulebrettet skal du absolutt ha med! Det er på det nivået at du bør ha strongmounten PGA. du kan få montert kulebrettet.

Link to comment
Share on other sites

Ring gjerne rundt og sjekk priser, samt husk å støtte din lokale våpenbutikk 8)

En venn av meg endte opp med å kjøpe komplett 550 hos børselars i stedet for hos Nordby.

 

HS....

Det der høres ubehaglig familiert ut... kanksje på tide ¨å bytte tilbake... Hmmm

Link to comment
Share on other sites

Ring gjerne rundt og sjekk priser, samt husk å støtte din lokale våpenbutikk 8)

En venn av meg endte opp med å kjøpe komplett 550 hos børselars i stedet for hos Nordby.

 

Jeg kan gjerne surfe rundt å sjekke priser, og kanskje sende en forespørsel på mail, men å ringe til en butikk faller meg ikke naturlig.

Når jeg tenker meg om tror jeg nesten heller jeg kjører til Råholt enn å ringe :D

Link to comment
Share on other sites

Kulebrettet skal du absolutt ha med! Det er på det nivået at du bør ha strongmounten PGA. du kan få montert kulebrettet.

 

Jeg hadde ikke med Strongmounten, men ser at Kulebrettet passer best til den. Skrur du pressa i benken er det ingen steder på pressa å feste kulebrettet. Nå har jeg skrudd det i bordet ved siden av og det er helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Federal hetter funker ikke i min 650 og de funker heller ikke i 550'en. Til orientering

:shock::shock::shock:

Da ville jeg vel kanskje ha byttet ut pressene mine... (Om jeg var deg)

 

Har stort sett utelukkende ladd med Federal large pistol i 650'n og Federal Small pistol i 550'n (de siste øh... 5-6 årene)

Link to comment
Share on other sites

...burk n320 og 1000 federalhetter.

 

Du har blåst nesten 8.000 spenn på en en 650, og så kjøper du TUSEN hetter? Milde mazurka! 8)

Hva skal du gjøre i morgen, når hettene er brukt opp?

 

Jeg har et uvisst antall CCI og Magtechhetter fra før, jeg bare tok med en boks for morro skyld :)

Skal lade opp trenings og NMammo med federalhetter, så kjøper jeg heller inn et større antall hetter og hylser neste lønning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer! -Sjalu!

 

Er ny på forumet her men har lest igjennom det meste(på forumet altså..) som har med hjemmelading å gjøre og jeg må si jeg blir mer og mer forvirra. Jeg synes det virker veldig kjekt å lade selv men jeg synes at kostnadene som oppgis her på forumet er uforståelige. Når jeg leser på tråder som har med ammo-priser å gjøre så står det ofte priser fra 1500 til 2000kr for ladeutstyr, mens det i denne posten feks blir mange ganger prisen :roll::shock:

 

Så det jeg egentlig ikke finner svar på er hva jeg må regne med å betale for å komme igang med lading av to pistolkalibre? (Feks 9mm og .40)

Mener komplett med alt unntatt hylser, kuler og krutt.

 

Noen som kan hjelpe meg her?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! -Sjalu!

 

Er ny på forumet her men har lest igjennom det meste(på forumet altså..) som har med hjemmelading å gjøre og jeg må si jeg blir mer og mer forvirra. Jeg synes det virker veldig kjekt å lade selv men jeg synes at kostnadene som oppgis her på forumet er uforståelige. Når jeg leser på tråder som har med ammo-priser å gjøre så står det ofte priser fra 1500 til 2000kr for ladeutstyr, mens det i denne posten feks blir mange ganger prisen :roll::shock:

 

Så det jeg egentlig ikke finner svar på er hva jeg må regne med å betale for å komme igang med lading av to pistolkalibre? (Feks 9mm og .40)

Mener komplett med alt unntatt hylser, kuler og krutt.

 

Noen som kan hjelpe meg her?

 

Hei.....og velkommen til forumet ;)

 

Kort forttalt så betaler man mer for raskere ladepresser, for å skyte en interncup eller dra på trening i praktisk skyting trenger jeg å ha med 150-200 skudd, hvor lang tid det ville tatt å lade det på en enstasjonspresse har jeg ikke tenkt å spekulere i, på karusellpressa jeg brukte før gikk det med ca. 1,5 time for å lade opp tilstrekkelig ammo til en trening.

På en progressiv presse som denne xl650pressa kan man lade 800-1000 skudd i timen.

For min del er det forskjellen mellom å trene eller ikke å trene, jeg gadd aldri å lade opp ammo på karusellpressa fordi den var for treg og da ble det ikke noe skyting heller.

Karusellpressa kommer til å få sin rolle som å lade opp jaktfeltammo, der trenger man ikke mer enn 30 skudd for å skyte et stevne og da er det ikke så nøye med hastigheten heller.

Link to comment
Share on other sites

Federal hetter funker ikke i min 650 og de funker heller ikke i 550'en. Til orientering

 

Federal tändhattar varierar väldigt mycket i storlek, Jämnfört med win, magtech, CCI, Remington. Ja, istortsett alla utom S&B fungerar bättre. Men så är det det här med att skjuta revolver. Då är det nästan ett måste med Federal th. Jag löste problemet med federal hattarna genom att precis innan jag trycker i tändhatten, göra en minimal paus så tändhatten hinner lägga sig rätt. efter ett tag så känner du skillnaden och kan undvika att få mosade tändhattar i pressen. Laddar minst 10 000 patroner med federal tändhattar varje år, och tycker inte att det är något problem längre. Men på 650 pressen bör du kolla så att plattan som matar fram tändhatten inte har grader i hålen. Jag har polerat lite på den som sitter i min press.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har også nylig kjøpt XL650! Utrolig godt fornøyd med den! Handlet alt sammen i Sarpsborg (Sarpsborg Våpen), etter å ha sjekket priser hos 6-7 forskjellige norske leverandører. Det var tildels store prisforskjeller, opp mot 30%! Sarpsborg hadde alt i butikken. Det ble presse satt opp i .38/.357 Mag, med hylsemater. I tillegg konverteringssett til .45ACP, med quick-change (inkl ekstra kruttmål). Reservedelspakke, 2+2 ekstra tennhetterør, hettevender, kulehammer, 2 kruttsjekkere (1 til hvert kaliber som står fast i toolhead), rullehåndtak og noen nye .38 hylser ble det også. Dier har jeg fra før, så det trengte jeg ikke. For dette ga jeg NOK 11.300.

Pressa fungerer ypperlig! Jeg kjøpte ikke strong-mount (og derfor heller ikke kulebrett), men fordi ladebenken min er såpass høy (jeg lader sittende), har jeg ikke savnet dette. Min gamle Lee Turret ligger nå i en eske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...