Jump to content

Evaluering av 1. gangs ladning / lader


sako.

Recommended Posts

Har ladet mine(våre) første patroner i mitt(vårt) første ladeutstyr. Jaktkompisen (LEK) og jeg hadde strikke kveld i går, og nå var jeg nede å testet resultatet.

 

Oppskriften var :

 

Kaliber: 6,5x55

Hylse : Norma 54,8mm

Hette : CCI 200

Krutt : 43,5gr N160

Kule : Lapua Scenar 123gr

COL : 76,6mm

 

Presisjon er jeg fornøyd med, bråstakk ned på skyte "banen" min å hang opp ei skive på 100m. Skjøt to 3 skudd serier før jeg måtte hjem innen kona skulle på jobb.

Men, jeg synes de soter litt vel mye..... Vi har fulgt bruksanvisningen til RCBS og skrudd dia helt til hylesholderen. I.o.m at vi er to som skal bruke samme ladninger, og har flere piper i 6,5, får vi ikke spesial ladet til hvert enkelt kammer alikevel.....

 

Legger ved et bilde, så ser dere presisjon og et par av de nyskutte hylsene. (De er ikke tromlet før omlading)

 

oqesut.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hvor nær grensen man vil ligge, så det

er ikke noe fasit på hvor store step du bør ta. Er du nær så er det

0.1 grain pr. step. Har du marginer så tåler du mere.

 

Jeg går i step på 0.5 grain, og tenker som så at når jeg har funnet

den ladningen som er grei til trening og jaktfelt, så må jeg tåle

at kruttmålet kan gi i verste fall +/- 0.3 grain forskjeller. Så er det

også noen små forskjeller i hylsevolumer, og så har man et par tiendeler

toleranse på kuledybde, etc, etc. Summa summarum av ymse forskjeller

så utgjør det kanskje 0,5 grain. Derfor så blir også steppene rundet

til 0.5 grain når man jobber seg oppover, men man følger med å må kanskje

vere forsiktig når man nærmer seg max.

 

Til svært god presisjon, og jakt så måler jeg helt nøyaktigt hver patron.

(det går jo ikke så mange av dem, at det tiden spanderer jeg)

Link to comment
Share on other sites

Ser VV oppgir 44.5 grs som max bak 123 grs Scenar. Coated utgave.

Ikke sikkert det er maks i din rifle. Mulig N-150 er et bedre valg. Uansett jobb deg forsiktig oppover.

Sjekket mine ladedata nå. 43.5 grs ga rundt 800 m/s bak 139 grs Scenar. ( Sånn for å dobbel sjekke det jeg skrev).

44 grs ga 817 m/s ved 0 grader og 830 m/s ved 20 grader.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom kula di er litt lett vil du ikke oppnå kjempehastigheter med N160. Du får ikke opp trykket nok til å brenne kruttet skikkelig. 0,5 grains økninger er derfor å anbefale for å se om du får noen effekt av mer krutt. Litt effekt vil det nok være, men du ender opp med å brenne mer krutt etter at kula har forlatt løpet. Quickload viser at du på 45 grain 160 har et trykk på 45000 psi og noe særlig over dette vil jeg ikke anbefale. Sånn det ser ut nå tipper jeg du har en hastighet på 775 m/s.

 

Vil du tyne ut mer hastighet vil jeg anbefale N150. Med 39 grain vil du være på samme hastighet som med 45 grain 160, og du vil da brenne 99.9% av kruttet mot 92% som di gjør nå(gitt at du har 60cm løp).

 

Husk at når du begynner å nærme deg maks ladning så vil du øke trykket mer enn du vil øke hastiheten. Det er derfor lite å hente med tanke på sikkerheten i maksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fulgt bruksanvisningen til RCBS og skrudd dia helt til hylesholderen.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på lading av riflepatroner, men i Ladeboken står det vel noe slikt som at man skal skru dien ned til hylseholderen og bakke den ut en tørn. Deretter justerer man ned igjen inntil hele halsen er presset, men skulderen er urørt. Grunnen til dette oppgis å være at hvis man skrur dien helt ned, så risikerer man og presse skulderen og dermed "stresse" denne i så stor grad at den ryker etter få omladinger.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg satt og justerte til øyet var stort og vått i går kveld. Er det noen som er av en annen oppfatning enn ladeboken? Er det grei skuring og bare skru dien helt ned og size i vei?

Link to comment
Share on other sites

n160 blir nok for tregt til den kula.

Bruker n140 til 120 gr.

 

Du kan prøve å sette kula dypere for å unngå soting. Husk at hold i kula bør være lik kaliberdiameter. Lapua-kula har lang boattail og derfor må stikkes litt dypt for å få hold i kula. litt lang friflukt har lite å si for presisjonen.

 

Jeg fikk aldri til Lapua-kula og gikk over til Sierra MK.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å prøve Sierra MK 123 eller 140gr neste runde. Lurer på å kjøpe skytterlagskrutt isteden for N160?? Heller bruke 160 kruttet til å lade jakt ammo.

Kanskje jeg kan finne en god ladning som gir litt høyere hastighet, og mindre soting...?

Link to comment
Share on other sites

Vi har fulgt bruksanvisningen til RCBS og skrudd dia helt til hylesholderen. I.o.m at vi er to som skal bruke samme ladninger, og har flere piper i 6,5, får vi ikke spesial ladet til hvert enkelt kammer alikevel.....

skrur du sizedien helt til hylseholderen risikerer du å sette hylseskuldra tilbake.

å vær klar over at om du setter hylseskuldra tilbake hver gang du lader vil du kunne få begrenset levetid på hylsene, å risikere å måtte trimme ofte om du lader litt hardere.

du risikerer også hylseseparasjon i værste fall. om kammerne ikek er veldig like, ville jeg holdt hylset il hvert kammer adskilt å pressa minst mulig.

 

sotinga du har på skuldra kan være et resultat av litt snill ladning og patroner hvor skuldra er satt litt tilbake. men den sotinga der ser ikke jeg på som et problem. min konkkurranseammo til banebruk soter innimellom slik.

Link to comment
Share on other sites

Skal måle de skutte hylsene etterpå å se om de har strukket seg noe.

Hvis Høggern kan leve med sånne hylser til konkurranse, kan vel vi leve med dem til trening :D

 

Skal nok teste N19 og 140gr MK ja. Tror ikke alle de tusen DFS skytterne tar feil når det gjelder den oppskriften...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fått værre soting enn den du viser bilde av i 6,5x55-ladninger som ikke burde være så slappe at de soter, har mistanken min flyttet seg fra til . Når jeg ser for meg hva som skjer i det skuddet går, kan jeg levende forestille meg at et godt kulehold er vesentlig for å få god tetning mellom hals og kammer i "starten". Jeg sier ikke at dette er fasiten i ditt tilfelle, men håper jeg bidro allikevel.

 

-kveld ut. 8)

Link to comment
Share on other sites

Ladning som 350RM og jeg hentet ut fra Lapua:

123 grains scenar: COL:80mm krutt: N-150 = 41 grains.

Hylsene ble helpresset. Disse sotet ikke og hadde god presisjon i en Sauer 202 jaktmatch.

Vi hadde ikke det aktuelle våpenet da vi ladet, så hastighet på ladningen fikk vi ikke målt.

Ser at sierra sin 120 grains HPBT lades med N-160 og 50,7 grains.

Vi lader veldig lite 6.5x55 så ladningen ble hentet fra denne siden til Lapua

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/Relodata/6.5x55SwedishMauser.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg satt og justerte til øyet var stort og vått i går kveld. Er det noen som er av en annen oppfatning enn ladeboken? Er det grei skuring og bare skru dien helt ned og size i vei?
De skulle lade for to forskjellige børser og da er ikke ladebokens utmerkede fremgangs måte så god. Men har du kun en rifle i kalibret eller flere med streng kustus over børser og tilhørende hylser er ladebokens framgangs måte grei, eller man kan bruke en necksizer da.
Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke hvis man klarer å holde hylsene separert. DVS ikke rote inn andres hylser. Da kan man fortløpende lade til flere rifler i samme kaliber, bare forandre på maks patronlengde, hvis man ikke har lyst til å kjøre standard lengde.

 

Det forutsettes at hylsene er skutt i våpenet fra før.

Link to comment
Share on other sites

Var uta å shoppet litt i går,fant Nosler Custom Cometittion 140gr til 1,59kr stk, og skytterlagskrutt N-19. til 378kr kg.

Måtte da hjem å prøve :D Ladet opp 12 stk patroner følgende spec:

 

Hylse: Norma 54,8

Kule: Nosler C.C. 140gr

Hette: CCI200

Krutt: N-19 41gr

COL: 76,5mm

 

Denne ladningen gikk bra!

To tre skudd serier liggende med tofot og bean-bag: 14 og 8mm. Bedre skyter ikke jeg....

 

Denne ladningen sotet mindre,like god presisjon som Scenar kula,og patronkostnaden havner på like under 3kr stk + hylse da. Spørs om ikke dette blir ladningen fremover !

Skulle bare hatt oss en cronograf....

Antar at den går ut med ca 815m/s i 60cm Sauer match pipe....??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...