Jump to content

Idè til langholdsrigg


Shem

Recommended Posts

Helt fersk i langholds sjangeren, bortsett fra førstegangstjeneste som skarpskytter. Fullstendig hekta på tanken om en langholdsrigg, har sett endel tråder her inne med mye kult. Har kommet opp med en idè jeg vil legge ut for å få synspunker, ander idèr, meninger og erfaringer så jeg lærer noe og kanskje kan endre noe jeg har funnet ut til det bedre.

 

Etter året i militæret så er tanker 308 win siden det er det militære skarpskyttere i hovedsak benytter seg av, og som jeg selv har brukt.

Har fra før en 6,5*55 så tanken på 6,5*284 slo meg men 308 win står sterkest enda.

Jeg vil bygge med Remington 700 kasseog Aics stokk.

Har funnet stokken: http://www.sportingservices.co.uk/aics.asp

Og en mulig pipe: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=997664

 

Har sett på S&B, Zeiss og Swarowski av optikk.

 

Dette er det jeg har tenkt på så langt.

Link to comment
Share on other sites

takk for tipset om prøving, det er sikkert ikke dumt! tenkte ikke på at jeg kanskje ikke liker stokken.. så det er notert!

Likte den nederste best jeg og, frister veldig! Er bare å bytte ut deler jeg ikke er fornøyd med etterhvert hvis behoved melder seg ; D

 

Tusentakk. gleder meg til det har blitt en realitet og jeg ligger på banen ;)

Link to comment
Share on other sites

308Win er vel ikke akkurat noen langholdspatron. Skal du strekke holdene over 6-700 meter, bør du velge en annen...

 

Hvorfor er ikke 308win noen god langholdspatron? Får en for lite hastighet? Håper noen kan skrive litt mer utfyllende på dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

30-06 gir deg i prinsippet akkurat det samme som 308, men med muligheter for litt opprocking hvis du lader selv. Hvis du allerede har en 6,5X55 har du antagelig den av standardpatronene som gir deg best utelling på lengre hold...

 

Var du på HV-skarpskytterlinja på Værnes, BTW ??

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva man legger i "duger", men siden det spørres om patrontips til langholdsskyting og ikke noe han allerede har, vil jeg neppe anbefale 308W som den fremste kandidaten blant de tre. Ulempene den har i forhold til eksempelvis 6,5x55 utover 600 meter gjør at det i dette tilfellet ikke bør være noen tvil om hva som er et fornuftig valg.

Link to comment
Share on other sites

der er vi enige M.V men syns det er beklagelig denne dissinga av 308, samt at skarpskyttere over hele verden klarer seg ut 1000yard med 308.

vi snakker nå om di fremste, ikke oladunkmenig, men yrkesmillitære som setter 5 skudd på en håndflate/sentertreff på 1000yard som en del av opptaksprøva.

 

 

Dette må jo være super duper soldater :shock:

 

Hvor i verden er det soldatene skyter slike samlinger på 1000yds?

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg langhold med begge kaliberene (308 og 6,5), og min erfaring er at på en vindstille dag, og da mener jeg vindstille, så kan man treffe uforskammet bra med 308. Selv om kulebanen er noe krummere. Det er først i vind, og gjerne hvis denne er litt variabel, at 6,5en viser sin store styrke. Alle kan lese tabeller, og kneppe riktig for avstand, men ingen klarer å klikke riktig for variabel vind.

Når de beste kulene i 308 er på høyde med det dårligste i 6,5, og i tillegg at sistnevnte klarer og slynge dem ut med større hastighet, så er det ganske selvforklarene hvilken av de to som gir størst forutsetning for å treffe stålplata.

 

Jeg er hvertfall lite i tvil om hva avstand det blir mellom bommene på min neste pipe til TRGen :wink:

Link to comment
Share on other sites

der er vi enige M.V men syns det er beklagelig denne dissinga av 308, samt at skarpskyttere over hele verden klarer seg ut 1000yard med 308.

vi snakker nå om di fremste, ikke oladunkmenig, men yrkesmillitære som setter 5 skudd på en håndflate/sentertreff på 1000yard som en del av opptaksprøva.

 

 

Dette må jo være super duper soldater :shock:

 

Hvor i verden er det soldatene skyter slike samlinger på 1000yds?

 

De beste er blant annet Canadiske og den franske fremmedlegion sine langholdsgutter ;)

Så akkurat en video på liveleak av 3 skudd på 1500 meters hold i en blikkboks.. franske gutter i fjellet!

 

30-06 gir deg i prinsippet akkurat det samme som 308, men med muligheter for litt opprocking hvis du lader selv. Hvis du allerede har en 6,5X55 har du antagelig den av standardpatronene som gir deg best utelling på lengre hold...

 

Var du på HV-skarpskytterlinja på Værnes, BTW ??

 

Nei, jeg var på Rena :)

Link to comment
Share on other sites

308w kontra 6,5X55 er en utrolig intressant diskusjon.

hvis man skal skyte på lange hold, er 6,5X55 bedre enn 308w pga bedre ballistisk koeffisient(heretter BC) på kula. mmen det de fleste sammenligner er en av de kal .30 kulene som er "dårlige" ballistisk. feks 146grs nato kula (BC .420) eller 168grs sierra MK (BC .450) eller 150 grs sierra MK (BC 398)

 

i mine øyne er den beste kula du kan bruke til lange hold i 308w lapua scenar 155grs. denne kula kan man lade til ca 860-70msek i våpen med 60 cm pipe eller lengre(noen går høyere også). den kula har BC på .508

 

i 6,5X55 har kuler fra 123 grs og oppover like god eller bedre BC. 123 grs kuler(BC på ca .500?) kan som oftest lades opp til over 900 msek i piper på 60 cm eller lengre. 130 grs norma (BC .548) får du ut i ca 900 msek, eller 139grs scenar eller 140 grs A-max (med BC på ca .600) får du ut med 850-60 msek.

 

om du sammenligner NM60(nato patronen) med disse 6,5 patronene, så får den grundig bank fra 400 m og utover. om du sammenligner 155grs scenar i 860 msek er ikke 308w så vanvittig mye dårligere enn 6,5 et godt stykke utover....

 

blir som diskusjonen om .223 til feltskyting i DFS. spørs litt på hvilke patroner man sammenligner.......

Link to comment
Share on other sites

 

De beste er blant annet Canadiske og den franske fremmedlegion sine langholdsgutter ;)

Så akkurat en video på liveleak av 3 skudd på 1500 meters hold i en blikkboks.. franske gutter i fjellet!

 

 

:roll::roll: Det tror jeg ingenting på :shock: :shock

Link to comment
Share on other sites

Er selv glad i langholdsskyting, men har - i motsetning til mange av langholdsentusiastene her på kammeret - ikke den samme fetishen for rifler med "takisk" utseende.

 

Jeg skal ha jaktvåpen, og de skal være presise. Min første langholdsrigg var en Kongsberg/Lakelander i .358 NM med selvspikka stokk. Rifla vant øvelsen "Drugt hold"/finalehold på de såkalte Sluttstykke feltstevner tre år på rad med tre forskjellige skyttere. Ulempen var egna kuler på de lengste holda og mye rekyl.

 

Valget senere har falt på lett modda Rem 700 AWR i 7mmRM til storvilt samt en Rem 700 VSSF II i 6mmXC. Altså 2 rifler. Dersom jeg skulle sitte igjen med bare 1 rifle, måtte det bli et perfekt kompromiss i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Sålenge du skyter godt med rifla, og du har en kikkert med relevant justeringsområde og pålitelige klikk trenger du ikke mere. Gitt at kaliberet er egnet. (bøylerifler i .357 mag utgår...)

 

Du trenger ikke McMillan/HS-Precision stokk, tungt løp, fluting, polert bolt, rettet kasse, tofot, S&B PMII til 25 000kr,

Vater på kikkerten, Dragbag, spotteutstyr til 20 000kr..

 

Men det er veldig kjekt å ha det! :mrgreen:

 

Det du trenger er altså ei rifle du skyter godt med i et kaliber som kan bringe deg til det antall hundre meter du ønsker,

og en kompis med kikkert for å lede deg på gongen.

Link to comment
Share on other sites

Tja, så snart jeg har ny børse ser det ut som om jeg har det jeg trenger for å komme i gang med langhold. Bortsett fra en liten detalj: Bane med langt hold... :roll:

 

Noen som vet om slik skyting bedrives i nærheten (relativ nærhet) av Hamar?

Link to comment
Share on other sites

Helt fersk i langholds sjangeren, bortsett fra førstegangstjeneste som skarpskytter. Fullstendig hekta på tanken om en langholdsrigg, har sett endel tråder her inne med mye kult. Har kommet opp med en idè jeg vil legge ut for å få synspunker, ander idèr, meninger og erfaringer så jeg lærer noe og kanskje kan endre noe jeg har funnet ut til det bedre.

 

Etter året i militæret så er tanker 308 win siden det er det militære skarpskyttere i hovedsak benytter seg av, og som jeg selv har brukt.

Har fra før en 6,5*55 så tanken på 6,5*284 slo meg men 308 win står sterkest enda.

Jeg vil bygge med Remington 700 kasseog Aics stokk.

Har funnet stokken: http://www.sportingservices.co.uk/aics.asp

Og en mulig pipe: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=997664

 

Har sett på S&B, Zeiss og Swarowski av optikk.

 

Dette er det jeg har tenkt på så langt.

 

Hei.

 

Hvilke rifle er det du har i 6.5 x 55? Er det en Sauer STR så har du en meget bra rigg.

Er det en M67 så går det å få til den og.

Men det er utrolig viktig å velge kikertsikte med god knepp skala..1cm pr klikk på 100m.

Og den må være enkel og stille når du skal opp på forskjellige hold. Må slippe å bruke verktøy for å stille.

Finne en kule og en ladning som fungerer.

139gr lapua scenar BC 0.6 i ca 830m pr sek.

Sette opp blinker helst runde kvar 50m over 300m og ut til maks.. og få en rett

Knepp tabell som stemmer med virkeligheten.

Med denne riggen og amoen kan man ligge og trene uten at det koster så mye..

2000-3000 skudd i året må du regne med.

Og så kan man melde seg på DFS felt stevne, det er bare å sette på diopteret og ta turen.

Da får man hold som varierer fra ca 150 og ut til ca 600m, det er moro. :D

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hva med en slik løsning da ettersom du har en T3

 

T3_Accu1.jpg

 

link til stokk produsent:

http://www.roedale.de/epages/tikka.htm

 

Vet ikke hvor tykt løp som er på en Ligth, men i første omgang kan du jo få løpet gjenget og montere demper.

Det pluss overnevnte stokk burde gi en stødig rigg.

Så kan du senere legge inn ett match løp etter hvor dyp lommeboka er 8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

@Mauser M67

Hvorfor må det være metrisk justering?

Spiller vel liten rolle om man skyter i yards eller meter.Jeg har begge deler på min avstandsmåler

 

 

Fordi det er enklere!

Kan du si meg hvor mye et klikk utgjør på 742mtr med en kikkert som har MOA/1/4" klikk ?

Og da mener jeg kjapt i hodet!

 

Metrisk kikkert, flytt komma 2 plasser venstre. 1 klikk = 7,42cm @742mtr...

Link to comment
Share on other sites

Og har man i tillegg vært så fornuftig at man har investert i Mil dot retikkelsystem, så kan man hvis det spruter i snøen 1,5 Mil til venstre, klikke 1,5 Mil til høyre uansett avstand, og uten å tenke/regne, treffe mitt i på neste skudd :D

 

Inches og yards suger :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en slik løsning da ettersom du har en T3

 

T3_Accu1.jpg

 

link til stokk produsent:

http://www.roedale.de/epages/tikka.htm

 

Vet ikke hvor tykt løp som er på en Ligth, men i første omgang kan du jo få løpet gjenget og montere demper.

Det pluss overnevnte stokk burde gi en stødig rigg.

Så kan du senere legge inn ett match løp etter hvor dyp lommeboka er 8)

 

John-A

 

tanken har slått meg, men tikkaen er storvilt våpenet mitt så vil ha den så lett så mulig pga all bæringen av våpenet!

 

http://tinypic.com/view.php?pic=2nt8uac&s=5

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...