Jump to content

Nå er det båndtvang !


Misty

Recommended Posts

Minner om båndtvangen som varer fra 1. april til og med 20. august.

 

 

Hei Misty. :shock:

Det er jo ikke lov til å kjøre over 60. I 60 sona heller, Eller hva :?::?::?:

Er du så lovlydig at du må minne på oss dette ,fjas fjas :shock:

He he er ikke enig med deg :roll::roll::lol::lol:

Kan vi diskutere båntvang da, på innlandet her er det over en meter snø, det eneste bikkjene er til sjenanse for er scooterfolket 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for påminnelsen! Det er veldig viktig å overholde båndtvangen på våren som kjent. Rådyrene har hatt en tøff vinter, og de som har overlevd, trenger ikke bli jaget på av drevere, dacser eller plendritere. Jegerene vet dette ( unntatt lodjursjageren da ) problemet er i hovedsak byggefeltsfolk med plendritere. De skjønner ikke dette desverre...

Link to comment
Share on other sites

For en idiotisk sammenligning! Båndtvang handler om viltforvalting og respekt for det vi jakter på ellers i året.

 

Hei Misty.

Det er jo ikke lov til å kjøre over 60. I 60 sona heller, Eller hva

Er du så lovlydig at du må minne på oss dette ,fjas fjas

 

Fjaset ditt er at du ikke skjønner meningen! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjägaren, tror du har mista litt av folkerespekten av å bo så langt oppi skogen, selvfølgelig er det helt greit å minne om båndtvangen! :roll: Kan godt hende du lager dine egne regler oppi der, men du behøver ikke "ta" andre som velger å være lovlydige på dette området. :?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke bare rådyr som går kalvetunge for tida, harene feks, føder de første kullene nå framover. Rev og annet pelsvilt behøver mer ro når de går drektige. Båndtvangen er ikke satt til 1. april uten grunn heller vettu, og det irriterer meg litt at noen lager sine egne regler fordi de mener de har rett og ikke alle andre og sånn... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke bare rådyr som går kalvetunge for tida, harene feks, føder de første kullene nå framover. Rev og annet pelsvilt behøver mer ro når de går drektige. Båndtvangen er ikke satt til 1. april uten grunn heller vettu, og det irriterer meg litt at noen lager sine egne regler fordi de mener de har rett og ikke alle andre og sånn... :wink:

 

Som jeg skulle sagt det sjøl!!

Mekelig at noen ikke får det inn!!!?????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel stilt hodet mitt lagelig til hugg nå når jeg holder på at båndtvangregler bør holdes, men jeg synes det er greit at majoriteten følger de reglene som er. Den holdninga synes jeg at jeg må få ha. :wink:

 

At det arrangeres NM og andre prøver for fuglehund både før og etter båndtvang er jeg heller ikke særlig happy for, har aldri vært det. Men det er nå meg om det. Fuglehunder flest har liten interesse for pelsvilt og vil som oftest la et kull med hareunger være i fred, hvis de ikke trør oppi et. Drivende hunder og andre allroundjagere tror jeg vil ete de hareungene de finner, eller drive mora vekk fra ungene med en heftig los. Også mange "plendritere" som en så karakteristisk kalte det utgjør en fare, dersom de tar seg en vift på egenhånd.

 

Det er ikke vanskelig å lese mellom linjene flere steder i forumet at enkelte ikke bryr seg med lover og regler og gjør det de selv synes er best. Det skaper en veldig uheldig signaleffekt utad om oss jegere. Jeg kan og være uenig i enkelte lover og bestemmelser, men velger helst å følge dem inntil de evt endres på grunn av ny kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig, så er vi faktisk nødt til å være såpass respektfulle overfor naturen at

vi følger de lover, regler som omhandler vår hobby. Skal vi få lov til å holde på med dette i framtiden

så er vi faktisk nødt til å gå foran som gode eksempler på hundehold. Minner om at rådet for dyreetikk holder på med studier på hvordan drivende hunder i lovlig jakt og trening påvirker viltet :!: Det er slett ikke alle som ønsker at vi skal få lov til å holde på med dette i framtiden, så vær så snill å ikke la våre motstandere få unødvendige argumenter. Bruk båndtvangtiden til å trene andre ting med bikkja, lydighet, kondisjon, kontakt, spor ++++ og ta dere en og annen harelos utpå sommeren med bikkja i sele og strekkbånd, god trening får både hund og eier.

Hold din sti ren og ingen får argumenter mot vår kjære hobby :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med siste her. Svenskene har vel skjønnt dette.

Jeg ser ingen grunn til at båndtvangen skal håndheves på høyfjellet 1. april hvor snøstormer og vinterstengte veier er en realitet ennå en stund fremover.

Jeg er nøye med å overholde båndtvangsbestemmelsen i lavlandet, men sniker meg til å fortsatt trene hund i høyfjellet.

Synes Ranger her er litt ute å kjøre, når også kommunene gir disp for båndtvangsbestemmelsen på høyfjellsarenaen.

Link to comment
Share on other sites

Vi får alle lov å ha våre meninger :D Jeg oppfordrer ikke noen til å bryte reglene for båndtvang,men det er sundt å diskutere de, for de er diskuterbar :!:

Forskjellen på å slippe ei harebikkje i vestfold kontra ei fuglbikkje i Hattfjelldal komune er så stor 1 april at det ikke går å sammenligne mener jeg, å hvis vi bikkjefolk ikke kan diskutere saken hvem kan da gjøre det :?:

Link to comment
Share on other sites

Mange meninger her, det er bra! :D

 

Jutul; Jeg mener ikke at jeg er ut å kjøre når jeg sier jeg ikke liker høyfjellsprøver i april, for jeg liker det rett og slett ikke, min mening. :wink:

 

At båndtvangen er lik over hele landet kan jeg og være uenig i, den kunne kanskje som jakttiden på småvilt vært forskjøvet to uker utover lengst nord. Men poenget er at man kan like det eller ikke, men vi bør forholde oss til dette så lenge reglene er sånn.

 

Og jeg mener å ha hørt at båndtvang ikke er det samme som å ha bikkja i bånd, men du skal være 100% sikker på at bikkja ikke stikker, enten du går på tur eller har den stående på tunet. I tettbygde strøk og ved skoler, barnehager og slikt skal bikkja alltid være i bånd.

 

Men jeg er sikker på at signaleffekten er veldig negativ hvis rette person hører en klingende los og tilogmed ser losdyr med bikkja etter, etter 1. april.

Link to comment
Share on other sites

Minner om båndtvangen som varer fra 1. april til og med 20. august.

 

Hei Misty. :shock:

Det er jo ikke lov til å kjøre over 60. I 60 sona heller, Eller hva :?::?::?:

Er du så lovlydig at du må minne på oss dette ,fjas fjas :shock:

 

Er helt riktig av Misty å opplyse om dette.

Er vel netteopp slike som deg, Lodjursägern, (med en slik holdning) som ikke overholder båndtvang bestemmelsene..... :roll:

Og, JA jeg er lovlydig når det gjelder båndtvangbestemmelsene, både den ordinære og ved extra ordinær!!

Har aldri hatt problemer med å overholde dette. Å argumenter mot båndtvang bestemmelsen er å bite seg sjøl i halen.....

Særlig i den grad "vi" som frekventerer dette forum er jegere og derfor burde ha en hvis interesse for å ivare ta viltet i yngleperioder - i grunnen er dette en vinn vinn situasjon...... Bikkja lærer å gå i bånd :roll:, mangfoldet og reproduktiviteten gir oss vilt å jakte på senere.......

 

(Jeg er til og med en av de som har sorte bæsjeposer i alle lommer, hanskrommet på bilen i tur sekker osv osv.....)

Link to comment
Share on other sites

Og jeg mener å ha hørt at båndtvang ikke er det samme som å ha bikkja i bånd, men du skal være 100% sikker på at bikkja ikke stikker, enten du går på tur eller har den stående på tunet. I tettbygde strøk og ved skoler, barnehager og slikt skal bikkja alltid være i bånd.

Da har du hørt feil, loven er klinkende klar på dette området. Det du er inne på, er det som gjelder når det ikke er båndtvang (utroligt hvor mange hundeeiere som ikke er klar over dette).

 

50calibershooter@

Har du tenkt over begrunnelsen for bruken av helårsbåndtvang i din komune? Kansje noe å opplyse om?

 

Ett eksempel kan være eget hjem. Vi har til tider problemer med bikkjer som stikker av i nabolaget (plendritere), og som da bortimot beleirer vår eiendom (naboen har hund, men i bånd året rundt). Siden min samboer er seriøst redd hund (ikke noen diskusjon på dette, hun er redd, det er ikke noe å gjøre med det, så det får holde). Blir hun i prinsippet til tider sperret inne i eget hjem. Husk det er mange som sliter med slikt rundt om.

 

I tilegg er det jo vilt og buskap som det skal tas hensyn til. For ikke å nevne at at en hund som ikke er på jobb aldri har lov til å være utenfor eiers/hundestyrers synsfelt og kontroll. Å ha hund er ett stort ansvar, som alt formange ser ut til å ta så lett på, at man ikke burde bli overasket om restriksjonene bare blir strengere og strengere.

 

t.d Listen for å skyte hund i ulovlig jakt er senket betydligt siste året (der er skutt flere enn de på Dønna), og fortsetter det slik blir de snart fritt vilt når de er på rømmen. Den utvikklingen er ikke bra for noen, så ta ansvar og ha kontroll på bikkja.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja du har sikkert rett der Vingemuttern! Beklager om jeg kom med feil info, var usikker. :wink:

 

50calibershooter:

Hvor er dette da? Bor du på Helgeland? Ja det er jo fryktelig kjipt hvis det er båndtvang hele året, men... Det er dette med signaleffekten når man tar seg til rette da, og forteller om det. Men i visse tilfeller har jo jakthunder unntak fra båndtvang?

 

Konsekvensene kan bli fatale for bikkja og, behøver vel ikke minne om den blest det ble i media da to løshunder ble skutt da de jaget rådyr på Dønna før båndtvangen ble opphevet.

Link to comment
Share on other sites

ikke no problem ranger, men det som bekymrer meg. Er at etter mitt syn, er jakthund eiere flest flinke med dette. Og når man vet at de flinkeste i klassen, heller ikke alltid har full kontroll på dette lovverket. Hva da med de tusner av "plendritere" rundt om?

Det er der jeg føler innsatsen må settes inn, for vært trygg på at det å være flink med dette, vill hjelpe lite om man ikke får kontroll på kose hundene. Der er det mange eiere om ikke engang aner hva t.d båndtvangen er der for.

Link to comment
Share on other sites

Kan opplyse om at siste vinterprøve høyfjell vinter går i Hattfjelldal 25-26/4 da er det enda full vinter der :!:
Geiloprøva går vel 17-19 april. Jeg er enig i at båndtvangen bør diskuteres. Sett fra en jakthundentusiast med store skylapper sitt ståsted så er båndtvangen temmelig frustrerende.
Link to comment
Share on other sites

I min kommune er det båndtvang året rundt. Dette gjør at jeg mister helt respekten for båndtvang, og følgelig gir jeg helt f... i hele båndtvangen. Slik er det, for mange idiotiske regler og du kan være sikker på at folk gir f...

 

De går ann å håpe: Nei, til helårs båndtvang i Oslo skaper presedens?

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=5310

 

Men å bryte loven hjelper nok ikke for å få til det

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Ranger, det jeg reagerte på var att du tydeligvis var motstander av fuglehundeprøver både før og etter båndtvangen. Hvordan skal vi da som er bitt av denne hobbyen kunne dyrke den. Min hobby er minst like viktig for meg som din er for deg.

 

Jeg irriterer meg litt over alle de kverulanter og bråkmakere som ikke tåler å se en hund som er løs, om den er aldri så langt unna dem selv og det ikke er båndtvang.

Jeg har hytte i høyfjellet og har mang en gang blitt skjellt ut av folk som har sett at jeg har hatt bikkja løs utenfor båndtvangtiden. Senest for noen uker siden da jeg måtte krysse en skiløype og hadde for anledningen tatt bikkja i bånd da jeg skulle krysse. Jeg ble stoppet av en illsint skiløper som hadde sett at jeg hadde bikkja løs langt oppe i fjellsida. Han presenterte seg med navn og hylte ut at han var grunneier og lurte på om jeg ikke hadde fått med meg att det på denne plassen var båndtvang hele året. Nå har det seg slik at jeg kjenner grunneieren på denne plassen meget godt og kan både jakte og trene hund der så mye jeg vil utenfor båndtvangtiden. Jeg ga mannen en sjangse og overså ham og gikk videre da han kom etter meg og så ut som om han skulle fly på meg. På en ordentlig måte forklarte jeg ham att det ikke er båndtvang og att jeg kjenner grunneieren svært godt og at han jugde meg rett opp i ansiktet. Jeg spurte ham så hva det plaget ham att min hund var løs 500 meter unna ham, og spurte ham om han pleide og ta med seg sitt dårlige humør på tur. Og det verste av alt- det er mange slike mennesker som hater hund og ikke har toleranse for oss som har hund og utøver vår hobby helt innenfor regelverket og loven. De fleste av dem skjønner ikke engang at båndtvangen er innført for å verne om vilt og bufe. Det finnes uansvarlige hundefolk der ute, med du verden så mange ansvarlige også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser hva du skriver Jutul, og forstår hva du mener. Jeg ser også at folk lar seg provosere av at bikkjer er løse utenfor båndtvangen, som eksemplet ditt viser. Det har antakelig skapt en veldig negativ opplevelse hos vedkommende, og da har vi hundefolk tapt omdømme uansett.

 

Er det så at en grunneier bare kan bestemme at på hans eiendom er det ikke båndtvang? Det synes jeg høres rart ut, all den tid at han ikke "eier" viltet på sin eiendom. Jeg trodde det var Norsk Lov som gjaldt her, og at grunneieren i såfall må ha dispensasjon fra en høyere myndighet enn han selv. Dette handler jo ikke bare om bufe i fjellet, men viltet.

 

Eksemplet ditt viser at siden folk flest vet at båndtvangen er mellom 1. april og 21. august så irriterer de seg over løse hunder i denne perioden, og da får vi den negative signaleffekten vi som hundeholdere ikke er ute etter. Dessverre. Det blir uansett vanskelig å forklare hver og en som ser bikkja di løpe i fjellet at man har lov å slippe hund der, enten grunneieren kan gi deg denne retten eller ikke.

 

Og som sagt tror jeg ikke en fuglehund utgjør den største faren, da den mest sannsynlig ikke vil jage en drektig haresette (men antakelig jarve i seg nyfødte unger). Da er jeg mer bekymret for drivende hunder, andre raser og diverse fortausmix man ikke vet helt hvordan vil reagere på nyfødte hareunger feks. Men det er som sagt mine tanker om det, og andre får selvsagt mene hva de vil. :wink:

 

EDIT:

Ser du skrev UTENFOR båndtvangstiden, det setter ting selvsagt i et spesielt lys, beklager om jeg var upresis. Det vil endre litt på fakta i det jeg skrev i avsnitt 1 og 3.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pressisere. Mitt "tilfelle" var ikke i båndtvangperioden, som jeg ogå skrev. Forøvrig så mener jeg at det er han som har skapt en negativ opplevelse for meg, og ikke omvendt.

Forøvrig har ikke grunneiere anledning til å innføre eller overprøve båndtvangbestemmlesene, det er det kommunen som gjør. Mao, en grunneier kan ikke hevde at det i hans område er båntvang hele året.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det faktisk slik at selv utenfor båndtvangtiden så skal du ha tillatelse fra grunneier

for å trene din jakthund løs :wink:

Så jo, grunneier kan lage strengere regler enn som er fastsatt av stat og kommune, iallefall

med tanke på jakthunder.

sitat fra hundeloven

§ 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst

 

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, men det er ingen som hittil har klart å ta noen for organisert trening, kontra det å lufte hund. Dette er mye omdiskutert i fuglehundmiljøet, og så lenge jeg går med hund i fjellet brytes ingen lov. Hvor går skillet i det som er trening og hva som er lufting/turgåing

Link to comment
Share on other sites

Jmf. Jutuls historie har jeg min egen lille "morsomhet". Dette skjedde midt i februar, i mitt jaktterreng og på en DNT hytte der det er tillat med hund:

 

Jeg ankommer hytta etter en lang skitur fra P-plassen. Hundene er spendt i pulkdraget og under full kontroll. Jeg hilser pent på 3-4 gjester som sitter å nyter litt vintersol. Jeg tar hundene inn på anekset som er beregnet for hunder, og bærer inn bagasjen fra pulken, bl.a hagla. Inne i anekset har jeg lagt hundene på plass og er i ferd med å tenne opp i ovnen. Plutselig står det en mann i 50 årene i døra å skriker til meg:

-Hva faen er det du driver med. Blablabla....ikke jakttid nå...blablablabla..du kan ikke jakte her..blablablablabla...båndtvang...blablabla..kontakte politiet..blablala...ikke lov med våpen på hytta....blabla...navnet ditt..blablabla..totalforbud for hunder på DNT-hytter..blablabla.

 

Siden jeg var 110% sikker på at jeg hadde retten på min side la jeg tilsides normal høflighet og diplomatisk tiltaleform. Egentlig burde jeg fortalt han om jakttider, om båndtvangsbestemmelser og om regler for hundehold på denne spesifike hytta, men jeg gadd rettogslett ikke. Han fortjente det ikke. Jeg sa til han at dersom han lover å kontakte grunneier, politiet og DNT så skal han værsågod få navnet mitt. Den gale mannen spendte på seg skiene og forsvant. Han glemte igjen sekken sin med bl.a niste, full termos og kart og kompass. Kanskje de finner han til våren....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...