Jump to content

Skal importere tre ulvepar til Norge


Sportskytter

Recommended Posts

jada...slå to fluer i en smekk ved å få ulvene til å spise vilsvia ja. Hvorfor i Hæ...te skal vi ha ulv, men ikke vilsvin. Og skal vi i østfold og Akershus bli dynga ned med faenskapen? Skal vi kunne ha ulv her, må den hvertfall være jevnt fordelt utover hele landet. Ellers er det dømt til å bli bråk.. Norsk rovdyrpolitikk er et kapittel for seg selv... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå bruker ikke jeg å engasjere meg i ulvetråder, men leste denne artikkelen i Nationen i sta.

 

Jaggu glad jeg gikk på en spøk klokka 00:15 i natt, så jeg ble litt mer oppmerksom :lol: Og det med villsvina; erfaringer fra Sverige viser til at ulven holder seg unna grisen.

 

Godt forsøk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, folk kan jo bare le av aprilspøken - men det er langt fra usannsynlig at det blir en realitet når Samernas Riksförbund, Lantbrukarnas Riksförbund, Svenska Kennelklubben, Sveriges Jordägareförbund, Jägarnas Riksförbund og Svenska Jägareförbundet har gått sammen om en felles uttalelse der de oppfordrer svenske miljømyndigheter om å hente inn ulv, mot at forvaltningen blir mer aktiv og at bestanden kan reduseres ettersom begrepet om levedyktighet blir mindre aktuelt med en slik form for "innvandring".

 

Og jeg vet ikke riktig om jeg skal si meg så uenig i det de sier heller...

 

http://www.jagareforbundet.se/news/naturvardsverket_bor_0a4.asp

 

Her er selve uttalelsen, og jeg vil nesten si det så sterkt at jeg KREVER at de som svarer på dette innlegget har lest uttalelsen før de gjør seg opp en mening. Jeg synes faktisk dette er en ganske så "voksen" uttalelse fra så mange forbund.

 

http://www.jagareforbundet.se/news/documents/gemensam_varglsning_090402_B99.doc

Link to comment
Share on other sites

– Det må settes ut én russisk ulv for hver eneste ulv som drepes. Lovlig eller ulovlig. Kun på denne måten kan Regjeringen nå sine bestandsmål, sier han.

Her går WWF-lederen ut og støtter miljøkriminalitet på lik linje med ulovlig jakt. Dette vitner om at han er villig til å bryte loven for å realisere meningene sine, på samme måten som han anklager jegerne og bøndene for gjøre.

 

Den mannen er faen meg usmakelig.

Link to comment
Share on other sites

– Det må settes ut én russisk ulv for hver eneste ulv som drepes. Lovlig eller ulovlig. Kun på denne måten kan Regjeringen nå sine bestandsmål, sier han.

Her går WWF-lederen ut og støtter miljøkriminalitet på lik linje med ulovlig jakt. Dette vitner om at han er villig til å bryte loven for å realisere meningene sine, på samme måten som han anklager jegerne og bøndene for gjøre.

 

Den mannen er faen meg usmakelig.

Eg trur han meinar kvar ulv som blir skoten, lovlig eller ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur han meiner at myndighetene skal sette ut ulv. Altso gje seg sjølv disp, slik at det ikkje blir definert som miljøkriminalitet. Men som eit forvaltningstiltak.

 

PS: Eg er minst like i mot dette forslaget som eg trur du er. Men kanskje av litt forskjellige årsaker.

 

PSII: Dei som har noko å tene på slik import på litt sikt, er ulvemotstanderane. So dei burde verkeleg støtte opp om dette. Korttenkt av Hansson å komme med dette, ut i frå kva som er hans agenda.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur han meinar kvar ulv som blir skoten, lovlig eller ulovlig.

Hva er poenget ditt? Han sier at det må settes ut ulv, og det er miljøkriminalitet på lik linje med ulovlig jakt, uansett hvordan man ser på det.

 

Nei, utsetting av vilt er jo ikke ulovlig hvis det skjer på grunnlag av et politisk (eller byråkratisk, for den del) vedtak. Med tanke på ulv måtte det nok være et politisk vedtak, men like fullt er det ingenting i veien for at det kan gjøres på lovlig måte.

 

Har du lest innspillet fra de svenske organisasjonene? Gjør det... I forhold til de realistiske mulighetene en har i denne situasjonen, mener jeg at det er et godt innspill. Istedet for at svenske myndigheter (det _er_ de som styrer showet, det må vi bare akseptere...) vedtar et nytt bestandsmål på 1000 ulv, noe de godt kan finne på, ønsker de altså en jevn inntransport av ulv fra f.eks Finland - mot at bestandsmålet senkes til f.eks 100 ulv.

Link to comment
Share on other sites

PSII: Dei som har noko å tene på slik import på litt sikt, er ulvemotstanderane. So dei burde verkeleg støtte opp om dette. Korttenkt av Hansson å komme med dette, ut i frå kva som er hans agenda.

 

Uenig. Hvis argumentasjonen fra begge leire er reell, der motstandere ønsker en lavere ulvepopulasjon (det er kun fåtallet som ønsker å utrydde helt - og det er heller ikke realistisk) og forkjempere ønsker en levedyktig populasjon på lang sikt (det er kun fåtallet som ønsker tusenvis av ulv i hele landet - og det er heller ikke realistisk) bør dette faktisk være et meget godt kompromiss som begge leire burde kunne leve med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...