Jump to content

Lading, presisjon, hastigheit / krutt.


Mauser68

Recommended Posts

Lurer på ein ting når det gjeld å finne ei bra ladning, på ein enkel måte. Altså tenkjer på presisjon på helst under 30-40 mm på 100 metern..

 

Hvis ein måler farten på ein fabrikkammo, som går bra i rifla. Og putter dataene inn i QL, for så å prøve å få ein ladning som tilsvarer samme hastigheit som fabrikkammo, bør det bli omtrent samme presisjon i den ladningen, eller kan dette variere mykje på grunn av at kruttypen ikkje er samme som orginal ?

 

Tenkjer spesifikk å lade 140 grains Nosler Partition, i Norma/Lapua hylser, enten Federal 210 eller Remington 9 1/2 tennhetter og har 2 skytterlags krutt, som eg har ca dataene på, og kan putte inn ekvivalente kruttsorter i QL. Har testskutt og kronografert 3 orginale Norma Nosler Partition i fjor sommer, så eg har ca farten på dei i mitt våpen.

 

Istedenfor å lade opp 20 patroner, teste på fart og presisjon og kronografere, og så er nesten halve kulepakka brukt opp, på ein enkel testrunde..

Link to comment
Share on other sites

Viss ikkje børsa di er veldig sær bør det vera ein smal sak å få samlingar under 30 mm med Nosler Partition. Er det 6,5x55?

 

Men om ho er noko meir sær i matfatet er det ingen garanti for suksess at du råkar med utgangshastigheit. Kula brukar ulikt lang tid ut av løpet med ulikt krutt, så dette er slett ikkje ein tur i parken om børsa er av dei sære.

Link to comment
Share on other sites

Bruk den anbefalte ladevekten for aktuell kulevekt som står på boksen med skytterlagskrutt. Da er du vanlighvis sikret brukbar presisjon. Dersom du vil finjustere så prøv litt mer eller litt mindre, men du må alltid prøveskyte hver ladning.

Link to comment
Share on other sites

Ja testladning må til. No har eg 2 forskjellige kruttyper som er skytterlagskrutt. Så der står det i grunn greie data, så eg får teste det.

 

Men eg tenkte på generelt grunnlag her, er det hastigheita som er den mest vesentlige, eller er det store store svingninger i kruttypene også ?

Link to comment
Share on other sites

Børsa er ikkje sær, det er eigeren som er det... :mrgreen:

 

Glømte sjølvsagt å sei litt om kaliberet, ja det er 6.5x55. Børsa er ei gammel Mauser med et 57 cm/21mm Kongsbergløp i, som leverer veldig bra med orginal Norma ammo, både Nosler og Jaktmatch. :)

Det er vanskeleg å garantere noko som helst om presisjon så lenge eigaren skal blandast inn :twisted:

Viss du vil ha hastigheit opp mot (teoretiske) fabrikkdata er det Norma 15 som gjeld. Raskare krutt har vanskeleg for å runde 800 m/s før trykket blir ubehageleg.

Link to comment
Share on other sites

forresten er det å spørre hva som gir best resultat i en børse nesten like vanskelig som å gi en generell oppskrift på hvordan sjekke opp damer. børser er individuelle vet du, det som fungerer kjempebra på den ene kan bare gi middelmådig resultat på den andre ;)

 

så kan jeg komme med litt generelle råd:

vanligvis pleier ammo å samle greit med de fleste krutt (også skytterlagskrutt) om du lader mellom oppgitt max og min i fabrikantens tabell.

for enkelhets skyld: om jeg ville ladet 140grs nosler P i 6,5X55 ville jeg målt patronleengde på en fabrikkpatron å brukt det, funnet maxdata på kruttboksen (brukt N15/RA15 krutt) å gått 1,5 grs ned fra maxdata på boksen for 9 grams kuler, ladet og skutt over fartsmåler og testa presisjon. om jeg hadde fart og presisjon nok, ville jeg brukt det. om mer fart var ønskelig og trykktegnene forteller meg at jeg kan gå opp i kruttmengde, ville jeg gått opp med 0,5grs intervall å gjort samme testene til jeg var happy. (ville ikke gått over max på skytterlags krutt boxen uansett, partition er en kule med mer motstand enn matchkuler å gir sannsynligvis mer trykk)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har kikka litt i kveld, og tenkte eg skulle test lade et par skudd med 6.5x55, 130 grain Berger VLD og N150. Eg er klar over at dette kruttet er i raskeste laget for å bruke i jakt sammenheng, men lurer på kva eg kan rekne med å klare i hastigheit med dette kruttet, uten å være i maks området og få trykktegn ?

 

I følge QL, så vil vil eg med ein COL på 80 mm, og 40 grain N150, få ca 810 m/s med min løpslengde. Den er under 50.000 PSI, og ikkje i det røde området. Men ser at dette er over området som er i Vihtavouri`s reloading manual, der blir det anbefalt å gå på maks 40.1 på 130 grains kule, og hastigheita er ca 810 m/s..

 

Det er vel ein grunn til at dei ikkje går meir opp i hastigheit enn det der, er det ikkje ? Det er vel det som er faren med å bruke for masse hurtig krutt på tunge kuler, at det er veldig lite som skal til, før ein plutselig er i ein stygg ladning, stemmer ikkje dette ?

 

Er det nokon som har forresten erfaring med å blande kruttsorter i samme patrona ? Altså mikse eit hurtigere krutt med eit treigere krutt, for å fylle hylsa meir og kanskje få ein meir stabil avfyring ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en "no-brainer":

 

I 6,5x55 er 48gr MRP bak 140gr Nosler PT, 1-2mm friflukt og rem 91/2 hetter en klassiker som etter min erfaring går brukbart i "alle" børser. Bytter du ut MRP med RP15/N15 bruker bare maksladningen på boksen, begynn under som Høgger`n skriver så du ikke sprekker børsa.

 

Hvis du på død og liv vil rote rundt kan du prøve MRP2 eller N165, men MRP/N15 er etter min mening "bankers" med denne kula og i dette kaliberet. I 6,5x55 har jeg alltid (og i tre forskjellige våpen jeg har hatt selv eller ladet for) fått bedre presisjon med rem 9 1/2 eller (grøss!) CCI 200 hetter enn med fed 210 (som jeg bruker til "alt" annet).

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Og N150 har en lei tendens til å sote i 6,5x55. Er blitt drittlei alt sotet og gått over til N11 for de litt hyggelige ladningen med 130gr kule eller lettere. N140 er heller ikke feil.

 

Ikke regn med mer en ca. 800ms med de raske kruttene, skal du ha litt fart må du over på n540/550 elller N4/N19. Men de raskere kruttene kan gi veldig hyggelig presisjon, jeg rotet i all hast sammen noen skudd med 130gr GT/N11, ladningen bak på boksen så hyggelig ut så jeg brukte den, to første tre skuddsseriene på 100m satt (tilfeldigvis) midt i og var på hhv. 7 og 8 mm. Jeg har selvsagt ikke skutt den ladningen fra benk igjen etter det! Men at den samler veldig godt er helt sikkert, selv om de seriene sef. var litt tilfeldig.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

For all del ikkje bland ulike kruttsortar.

 

Seriøst, så blandar ein ikkje ulike lotseriar av same kruttsort.

 

Nei eg tenkjer på å blande f.eks N130 med N150 i ei lettkule setting, for å få nærmere N140 virkning. Har lest at enkelte ha gjort dette for å få ein blanding som kjem mellom 2 brennhastigheiter, fordi det ikkje finnes krutt ( joda i USA finnes det, men desverre umulig å få tak i her ).. Så det var det som var planen.. Veit selfølgelig at dette er ein stor risk med, så klart ein begynner svært lavt og bygger seg oppover..

Men lurte på om nokon har testa ut dette med god presisjon ?

 

Takk for tipset Tron, den der er allerede skrevet ned. Tenkte å kjøpe meg ein boks Norma 15, for å lade jaktammo med 140 grains Nosler Partition.. Så skal teste den ladninga der ein gong før jakta.

Har du kronografert den ladninga der forresten ? Tenkte eg skulle prøve å få skremma den kula opp i 820-830 m/s og det har eg høyrd skal gå an.

 

Ok, så du har dårlig erfaring med N150 generelt med soting.. Ok, har ikkje testa det ut enno, har lada opp første test serien i kveld, med Berger VLD, så får eg sjå korlseis løpet og demperen ser ut etter ein liten testrunde.. Takk for tipset iallefall. :)

Link to comment
Share on other sites

N150 soter ned hylsene dine, om ikke trykket er høyt nok. Og fra høyt nok til (&%¤&(% høyt er det kort vei med N150. Løpet ser vel like jævlig ut som det pleier med andre krutt.

 

Jeg får 840ms i min nåværende, det er svært høyt. Min gamle greide akkurat 2700fps eller 827ms. Akkurat de 10-20 meterene spiller ingen rolle.

 

Du bør ikke blande krutt selv, du kan ikke forutsi hverken brennhastighet på det ferdige produktet eller hvordan det vil oppføre seg i den patronen du vil lade for, om trykket kommer fort, seint og plutselig eller om det vil oppføre seg som en blanding av de to kruttene du begynte med. Dette er for fagfolk. Noe annet er ulike "duplex" ladninger folk bruker i reduserte ladninger med lavt trykk, selv om det også er en egen vitenskap. Forøvrig ser jeg ikke helt behovet, har du behov for krutt i intervallet mellom N140/202 til N150/203B er det bare å finne "riktig" lot n11. Forøvrig er vi vel godt dekket med utvalget fra Norma og VV, hvis du inkluderer skytterlagskruttene, vanskelig å se en udekket nisje der.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker igjen for fine tips. Nei kanskje det er ein veldig smal sti å gå med å blande krutt, så eg kan kanskje legge det på hylle inntil vidare..

 

Grunnen til at eg lurte på dette, er at som regel får betre samlinger og betre forbrenning med å ha tilnærma fulle hylser.. Så dersom ein skulle ha fylt opp ei .223 hylse, så kunne ein redusert litt på N130 og hatt litt N150 i, for å få fylt opp hylsa og ikkje oversteget maks data.. Men eg skjønnar at dette er ein veldig dristig måte å gjere dette på og at ikkje det er fasit svar på korleis det går med brennhastigheita i eit blandings produkt. Så eg skal la det være.. Men har så lyyyysst å teste det.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Innenfor variasjonsbredden 80-100% fylling tror jeg det er helt andre ting som bestemmer presisjonen, først og fremst kulevalget. Jeg mener bestemt at jeg får best presisjon i flere av mine rifler, 6,5x55, 7RM og .375HH, med 80-85% fyllingsgrad, 7RM`en vil slett ikke ha fulle hylser og .375`en går klart bedre med raskere krutt og litt tomrom i hylsa. Men jeg har enkelte breddfulle ladninger i 6,5 som går veldig godt. I .223 og .308 er min foreløpig begrensete erfaring at de fleste krutt gir veldig full hylse, og presisjonen er upåklagelig.

 

Om hylsa er 90 eller 100% full spiller antagelig ingen rolle, det er kombinasjonen av kule, friflukt og brennhastighet på kruttet som avgjør om kula forlater munningen til rett tid i forhold til pipesvingningene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

ang blanding av krutt.

 

 

dette er tenkte eksempler, ikke gjør som jeg ramser opp her , jeg bare tenker høyt så folk kan se hva jeg tenker :

 

jeg skal lade 6,5X55 med 140 grs kuler og N150. men jeg har ikke N150 for hånden.

 

om jeg blander 50-50 med N140 og N160, vil jeg da komme i området rundt N150?

kansje muligens. jeg vil kunne komme opp i ett av følgende tenkte scenarioer:

1) kruttet er jevnt over lik N150. jeg lader med min ladning (som er tett opp mot max) å alt er bare lykke.

2) kruttet er jevnt over lik N150. jeg lader med min ladning (som er tett opp mot max), men kruttblandinga N140/160 er ikke 100% jevn. altså får jeg 40/60 i noen patroner, 50/50 i noen og 30/70 i noen.... de patronene hvor jeg får 70% N140 i en maxladning for N150 kan det være blir litt vel heite..... å jeg må bruke klubbe for å få opp hevearmen.... veldig upraktisk.

3) kruttet får helt andre egenskaper. dette vet jeg ikke egentlig hva kan bli men hva om alt kruttet ender opp på ca N140 nivå?

 

 

huff. litt for mye X-faktor for min del......

Link to comment
Share on other sites

ang 6,5X55 og N150.

 

med lette kuler funker det knallbra,.

 

med tyngre kuler (9 grams feks) så kommer man sjelden høyere enn 770-800 msek. jeg bruker det kruttet når jeg lader baneammo hvor 9 grams kulene skal ut med ca 770 msek. der er det ca 1,5 grs fra soting til max ladning. jeg vet hvor det soter og hvor max er, så det er ikke noe problem. men det er mildt sagt litt kilent å bruke.

 

skal man ha stor fart med kuler på 130 grs eller tyngre i 6,5X55 er N550, N560, N160, RA/N15, N19, RA10, RA/N4 gode valg.

 

(samt MRP, MRP2, div trege Rhino krutt osv)

Link to comment
Share on other sites

kruttet får helt andre egenskaper.

Tja,

Det du må huske på er at N140 fremdeles er N140, uansett hva du blander det med, to såpass like krutt - javel.. Produsentene blander jo loter.

Men de er "samme kruttet", dvs. samme kornstørrelse, korngeometri, overflatebehandling..

 

Å blande krutt som er FOR forskjellige vil kunne være interessant, for det raske kruttet er jo fremdeles raskt, og det langsomme langsomt, eks. Om du blander VV N310 og MRP2 :shock: , så vil du jo ikke få et rask riflekrutt/langsomt pistolkrutt, men et krutt med ekstremt rask trykkoppbygging og kanskje en tregere komponent, eller : Hvem vet hva MRP2 gjør når det får overflatebelegget svidd av på notime, Tipper det blir litt raskere? SEE?

 

Og om du blander? Blanding er en vitenskap, blir det blandet? Har de forskjellig kornstørrelse/form så vi de segregere igjen, i kruttmål, i boksen, i patronen. Jeg tror man skla vite hva man gjøre før man bgynner å blande krutt.

 

Folk har laget spektakulære resultater med duplex/triplex ladninger - men også spektakulære våpensprengninger

 

Krutteksperter, hvor er dere. Per-S du må da vite noe om dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

kruttet får helt andre egenskaper.

Tja,

Det du må huske på er at N140 fremdeles er N140, uansett hva du blander det med, to såpass like krutt - javel.. Produsentene blander jo loter.

Men de er "samme kruttet", dvs. samme kornstørrelse, korngeometri, overflatebehandling..

ja den delen i min tenkte blanding som opprinnelig var N140 vil fortsatt være N140. men hvordan virkning får "endel " N140 på "endel" N160 når man fyrer det av i samme hylsa??

vil dene blandinga oppføre seg som N160? eller som N150 ? eller kansje som N140? jeg vet ikke.

 

i mine øyne er ikke N140 og N160 "to såpass like krutt" at man skal nevne dem i samme åndedrag, selv om de sikkert har omtrent den samme sammensetninga så har de ikke like egenskaper. prøv samme ladning N140 og N160 bak feks en 140 grs kule i 6,5X55. da vil du få to ganske så ulike resultater.....

 

å hvordan disse egenskapene vil påvirke hverandre vet jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo fulgt med i tråden, men de advarsler som bør gies er gitt så jeg har latt diskusjonen gå uten min innblanding.

Teoretisk sett er det ikke noe i veien for å blande to kruttsorter som er relativt like uten at det gir trykkproblemer.

Det er imidlertid litt forskjell fra teori til praksis. Du kan lett få et krutt som virker som en litt slapp utgave av det raskeste, og som gir mye uforbrente kruttrester av det langsomste.

Vanskeligheten er som andre har vært inne på å få en homogen blanding, og at kruttet segregerer ved vibrasjon fordi ett er lettere enn det andre.

Dersom det ene kruttet er mye raskere enn det andre vil disse tingene lett føre til alvorlige trykkproblemer med ujevne skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipsa her og advarsler ikkje minst.

 

Skal legge fram min teoretiske tanke bak miksing av krutt :

 

Eg har tenkt meir teoretisk. Eg går inn i QL, finn krutt A ( Feks. N130) og ser kor mykje krutt eg treng for å piske kula opp i 800 m/s.

Så tar eg og skifter over til krutt B ( Feks. N150 ) og ser kor mykje eg må bruke av dette kruttet for å få 800 m/s.

Så te tenkte eg å finne ut ein slags forbrennings konstant med å bruke kruttmengde og farten , og bruker denne for å kunne mikse desse kruttsortene, og uansett kva forhold eg mikser det med, så skal det gje teoretisk 800 m/s. Og det er ikkje snakk om å mikse 2 bokser krutt, det veit eg er farlig, det er snakk om å vege opp 1 kruttsort, ha den i hylsa, og ta den andre kruttsorten etterpå. Så ein ikkje sitt med heilt feil blandings forhold, pga kornstørrelse problemer.

Dette var tanken bak prosjektet..

 

Eg skjønar imidlertidig at dette er eit stort faremoment, og eg skal trøste dekan med, at dette kjem eg definitivt ikkje til å prøve meg på, inntil ein dag eg kan sprenge eit våpen uten fare for verken lommebok, eller omgivelsar.

Då hadde det faktiskt vært morro og testa ut om teori stemmer nokolunde med praksis. Og ikkje minst prøvd å trykkteste våpenet for moro skyld.. Kor mykje skal til, før det er verkjeleg alvor.. Men det hadde i så fall blitt med kronografen bak stålplate, hyssing på avtrekkeren og eit videokamera godt plassert for å filme hendelsen.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det er ikkje snakk om å mikse 2 bokser krutt, det veit eg er farlig, det er snakk om å vege opp 1 kruttsort, ha den i hylsa, og ta den andre kruttsorten etterpå. Så ein ikkje sitt med heilt feil blandings forhold, pga kornstørrelse problemer.

en god gammeldags duplex ladning altså. syslet med tanken på å prøve dette selv men slo det fra meg.

 

jeg har nemlig noen innvendinger mot dette også ;)

 

tar et eksempel. (feks blande 15 grs N140 og 25 grs N160 i 6,5, kansje det tilsvarer 40 grs N150?)

hvis du lader komprimerte ladninger vil dette kunne være jevnt. men hva når kruttet rister litt i hylsa. da kan det være at kruttet endrer plass. i teorien kan du da ha patroner som har 15 grs N140 bak ved tennhetta, å andre patroner kan ha 25 grs N160 bak ved tennhetta. hvordan tenningsforløpet vil endre seg mellom disse to tilfellene kan jeg ikke forutse ;) å så vil du få alle mulige blandingsforhold....

 

var en kompis som snakka om at han vurderte sette 3 grs N340 nederst i hylsa, og oppå det 50 grs AA 8700 bak en 140 grs kule i 6,5...... det ville blitt en steinhardt komprimert ladning.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...