Jump to content

Para ordnance P18 9 hodepine.


trewerty

Recommended Posts

Hei !

 

For ca. en måned siden kjøpte jeg en Para ord. P18 9 (9mm) fra XXL, og det har gitt meg, som en fersk pistolskytter litt hodepine. Når jeg fyrer av ett skudd, har den av og til problemer med å mate opp neste patron i løpet. Jeg må manuelt gi sleiden ett lite dytt for å få skuddet i løpet. Det er jo temmelig irriterende, spesielt siden pistolen er helt ny. De i klubben min har rådet meg til å demontere pistolen, tørke av fabrikk fettet, og smøre den på ny med våpenolje. Det har jeg gjort, men til ingen nytte så langt. Videre har jeg blitt fortalt at rekylfjæra kan være for stram, slik at sleiden ikke går heeeelt bak, og dermed ikke har nok kraft til å føre neste skudd inn i løpet. Etter litt studering og prøving så kan det virke sansynligt. Så da er jo spørsmålet: Hva gjør jeg da? Skifte til en svakere rekylfjær? (finnes det til denne pistol, eller må det lages av børsemaker?) eller kan jeg på annen måte ”modifisere” eksisterende fjær for å gjøre den mindre stram? Har ammoen noe å si? Jeg har prøvd Winchester og CCI. Begge 115gr FMJ, med samme resultat.

Håper noen gode tips! Har lite lyst å sende den inn til forhandler…

Link to comment
Share on other sites

d.s

vet ikke om kulevekt har noe å si, men prøv 124grs kuler å se om det kan hjelpe.

skulle tro at det trengs mer kraft for å få en tyngre kule ut av løpet og da vil det jo også bli mer trykk bakover slik at sleiden går helt bak.... bare en teori, slakt meg om jeg tar feil.

 

d.s

Link to comment
Share on other sites

hei

Har en para jeg også p18-9 har skutt en del tusen skudd med den av div. fabrikat.

Har vert borti noe lignende problem som du beskriver, men kun med remington ammo di er noe kortere an di fleste ander.

CCi og Win. som du har testa har jeg ikke hatt noe problemer med.

 

Kan nok hende du må regene med runt 500 skudd før delene har gått seg til hverandre...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips og brukererfaringer!

 

Det skader jo ikke å prøve 124grs kuler, skal se om jeg ikke får kjøpt det.

En annen ting jeg har lurt litt på, er å la pistolen ligge med sleiden helt bak når jeg ikke bruker den, for da ville vell fjæra mjuknet litt opp over tid? Bare en tanke, så arrester meg gjerne! (er som sagt litt fersk, og har mye å lære..)

Link to comment
Share on other sites

Hei har selv en Para 1911 P 18-9 Hi-Cup og den spiser det meste, men den var mere kresen til og bgynne med, men jeg gir bestandig nye pistoler litt sterke saker til og begynne med så går det seg til etter hvært, spesielt fin kalibrede 22lr, har en Beretta 87 Cheeta som har fått mye hard ammo, men nå går det meste.

Link to comment
Share on other sites

skyt 500 skudd, bruk en våpenolje av god kvalitet (som Militec1 el.) og ting kan begynne å fungere.

Siden du ikke har oppgitt hvor i kongeriket du bor, :P tilbyr jeg deg å ta en tur til eidsvoll og prøve en slapp rekylfjør, hjemmerulla ammo osv. :)

1911 type pistoler liker gjerne litt lengre patroner enn fabrikkstandard. :o

min 40 lades til ca 30-31mm patronlengde (lenge siden jeg lada og pressa er justert riktig for kuletypen :P så jeg husker ikke helt)

 

send en PM om du har lyst til å legge turen oppom eidsvoll en tirsdag :)

Link to comment
Share on other sites

Para er ekstremt tighte når du kjøper de. Var på XXL å klådde litt på noen for en stund siden og på noen av de så var det mildt sagt vanskelig å dra sleiden tilbake. Bruker du reduserte ladninger så kan det skape problemer i starten, men pistolen går seg til.

 

Om noen hundre skudd til så bør problemet være borte.

 

Problemet du har kan også skyldes mateproblemer. Er kulen spiss han den mate litt vanskelig slik at sleiden mister fart og kraft. En rund nese på kula mater som regel bedre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill :)

 

Får bare fortsette å bruke den, så den går seg nok til.

Har dere noen tips om hvorvidt noen ammo fabrikater er mer egnet en andre? (jeg lader ikke selv.... enda :wink: )

 

Og til berman; takker for invitasjonen !! Men bor i Rogaland..

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til de andre som anbefaler å prøve flere ammo typer.

Når min 1911 i 9mm var nye, hadde jeg de samme problemmene.

Brukte forsvaret 9mm for å få den til å virke i begynnelsen.

Etterhvert som den gikk seg til kunne jeg bruke svakere og svakere ammo.

Virker nå med slappe feltladninger.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen har sagt det: "Limp Wrist". Om ikke det er eneste årsak, så kan det bidra. Man "fjærer" altså så mye i skuddøyeblikket at det ikke er nok rekylenergi igjen til å lade om. Skjer oftere når man skyter tohånds en enhånds (aldri opplevd "LW" ved enhåndsskyting, man holder antakelig ekstra hardt da i tillegg til at armen er helt strak og i linje med rekylbevegelsen.), så hvis forkilingene dine kommer når du skyter med to hender, så kan det være "LW". I tillegg kan det være at du bremser sleiden med støttehåndens tommel, ikke så mye som skal til når et våpen er nytt og ikke innkjørt.

 

Mvh,

Øivind

Link to comment
Share on other sites

som alle har sagt, gi den noen hundre skudd, bytt gjerne rekylfjær til en litt slappere, og test forskjellig ammo, og hold hardt i pangen.

 

du sier at sleiden trenger en dytt for å lukke, dette kan vitne om trangt kammer, grov støtbunn eller feiltilpasset utdrager, feiltilpasset pipe og andre uhumskheter, men kjør den noen hundre skudd før du sender den bort for "reparasjon"

 

IKKE la XXL sende den til "børsemaker" uten at du får vite hvem(person, ikke firma) som skal file, og får bekreftet at denne personen kan det som trengs for å være kompetent på våpenet det er sankk om.

mange børsemakere med fagbrev her i landet har ikke peiling på pistoler, uansett om de kan mye om rifler og hagler.

Link to comment
Share on other sites

Pass på når det kommer til militær 9mm. Det finnes også en 9mm utgave som er beregnet på MP5, og den vil du IKKE ha i pistolen din. Stod ved siden av en på skytebanen som uten å vite det hadde fått disse MP5 skuddene, og det smalt mer enn det burde. Det gikk heldigvis bra med skytter og pistol, men jeg vil aldri i livet puttet dette i min glock engang.

Link to comment
Share on other sites

Pass på når det kommer til militær 9mm. Det finnes også en 9mm utgave som er beregnet på MP5, og den vil du IKKE ha i pistolen din. Stod ved siden av en på skytebanen som uten å vite det hadde fått disse MP5 skuddene, og det smalt mer enn det burde. Det gikk heldigvis bra med skytter og pistol, men jeg vil aldri i livet puttet dette i min glock engang.

 

Den ammoen som jeg har brukt har vært den samme for MP 5 og P80. Er ikke sikker på om det er noen forskjell på den ammoen nå

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme pistol. Den er snart 1 år gammel. Hadde akkurat samme problem som du beskriver. Men fatt mot, etter 300-400 skjedde det aldri igjen. Bare passe på å smøre godt. Fin unnskyldning til å skyte mer. En veldig god pistol. Eneste som kan være litt brysomt er avtrekket, men det har også forbedret seg etter litt brukerslitasje. Du har gjort et godt kjøp etter min mening!! Happy shooting!!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei

Ja, den er nå ikke hodepine, men et valg av to i et merke:

Snart skal jeg endelig kjøpe en slik para ordnance hos xxl trondheim.

Men de har to type i utvalget-

En med

-Para ordnance pxt LDA 9 mm ca kr 8000

og en

-Para ordnance pxt P18 9mm ca kr 6000

 

Hva skal jeg velge av de to?

Jeg tipper det er mere faseliteter med lda enn uten?

Noe bedre å skyte?

Jeg skyte felt.

takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

ville gått for P18. er med 5" løp og litt mer vekt på den. ser ikke annet enn fordel med SA avtrekket hvis du skal skyte felt med den.

 

LDA er står for light doubel action. så den kan brukes i IPSC production om du skal skyte det. men liten bakdel av magasin kapasitet og løpslenge/kort siktelinje

Link to comment
Share on other sites

som chris skriver, LDA har ingenting i noen annen klasse enn production å gjøre. bortsett fra "koseskyting".

 

de nye paraene har PXT-utdrager, og de ville jeg styrt unna. blir det noensinne trøbbel, er du nødt til å skaffe nettop en para-pxt-utdrager, du kan ikke bruke en std 1911 9mm utdrager.

 

noe av vitsen med å kjøpe 1911 er den uendelige deletilgangen, og den forsvinner med de sære utdragerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...