Jump to content

Innvilget sammlerlises på våpen.


s e dahl

Recommended Posts

Gratulerer som samler og velkommen etter! :D (Jeg ble samler i januar ).

 

Bare lurer på en ting. Står de årstallene du nevner i samlerlisensen? Litt spesielt at de starter så tidlig med tanke på at det er mye som er fritt for registrering da. I min lisens som gjelder KV produserte våpen står det 1888-1987 nemlig. De kunne jo selvfølgelig ført opp 1814-1987, men det gjorde de ikke. Jeg sokner til Vest Oppland politidistrikt. Litt spesielt om politiet ikke er like på landsbasis.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer som samler og velkommen etter! :D (Jeg ble samler i januar ).

 

Bare lurer på en ting. Står de årstallene du nevner i samlerlisensen? Litt spesielt at de starter så tidlig med tanke på at det er mye som er fritt for registrering da. I min lisens som gjelder KV produserte våpen står det 1888-1987 nemlig. De kunne jo selvfølgelig ført opp 1814-1987, men det gjorde de ikke. Jeg sokner til Vest Oppland politidistrikt. Litt spesielt om politiet ikke er like på landsbasis.

Det er POD som har behandlet min søknad om sammlerlises. Jeg søkte om våpen brukt av hæren 1867-1967. 1876-1967 står spesifik som sammleromeråde. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi finne på å krangle med POD om dette. Jeg er glad jeg har fått lisens.
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med samlerlisens. Måtte du levere inn liste over våpen du har tenkt å ha i samlinga di? Det kravet har samlere fra Rogaland fått fra POD. Det er litt rart, når vi har et område å samle på, og i tillegg må søke om hvert våpen, så skal vi nå i tillegg lage ei liste over hva vi har tenkt å ha i samlinga. Vi har store problemer med å få innvilget tillatelser på halvautovåpen, det har snart passert halvannet år for meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen kunnskap om dette, men er det ikke mulig å skrive som samleområde "våpenmodeller brukt i det norske forsvar fra xxxx til xxxx." Da vil det vel bli de ulike våpenmodellene som er samleområde, uavhengig om det spesifikke våpenet er brukt i forsvaret. Eller er jeg som vanlig helt på bærtur? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen kunnskap om dette, men er det ikke mulig å skrive som samleområde "våpenmodeller brukt i det norske forsvar fra xxxx til xxxx." Da vil det vel bli de ulike våpenmodellene som er samleområde, uavhengig om det spesifikke våpenet er brukt i forsvaret. Eller er jeg som vanlig helt på bærtur? :)

 

Ikke helt så enkelt nei :wink: Jeg som samler på finskt brukt, så hvis jeg skal kjøpe Luger etc så må selgeren kunne dokumentere at det aktuelle våpnet har vært benyttet i kamphandlinger i Finland osv :? Ikke ofte det er mulig å dokumentere hvor våpnet har vært benyttet. Dere som samler på norskbrukt, eller våpen fra kongsberg osv har det enklere å finne noe godbiter her i lands. Har selv valgt samlerområde så jeg kan ikke klage :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...