Jump to content

Valg av allsidig (links) jaktrifle - 308W/30-06 m.m.


nesnah

Recommended Posts

Ny her, så jeg håper jeg ikke tråkker i for mange gjengrodde stier og bed når jeg starter en ny tråd på dette.

Har tenkt meg på rådyrjakt til høsten, og har bare ei hagle i skapet fra før. Og etter å ha lest Jakt for alle penga av Svein Solli vil jeg ha ei billig og enkel rifle som duger til rådyrjakt og kanskje også litt andre typer jakt i Norge. Jeg tolket Solli slik at et 30-06-våpen vil være allsidig, og at man til og med kan standardisere patronen man skyter med så man har én type på flere jakttyper. Jeg lurer på om han ikke "underselger" 308Win litt i forbindelse med storvilt, for alle praktiske formål er det en like god patron som 30-06 såvidt jeg kan forstå, og i ei jaktrifle så er den kanskje morsommere på skytebanen også, siden den sparker litt mindre. Kikket på tabellen for disse kalibrene med f. eks. 150grain Rem. Expr. og det er jo lite som skiller ballistisk - under 10% i hastighet ut til 500 (yards?). Har rett og slett ikke bestemt meg om jeg skal skrive 30-06 eller 308Win på søknaden ennå.

 

Om min bakgrunn ifm skyting og jakt: Skyter links, har gått på rypejakt i over 20 år. Vokste opp som en midt på treet rekrutt og juniorskytter og brukte AG i mange år i Forsvaret, skjøt vel godt med den, men alt er relativt og jeg syntes den var et relativt upresist våpen. Milevidt unna den presisjonen i avtrekk, samlinger og sikter som jeg var vant til. Fikk også alltid blåveis av siktet etter noen serier, hvilket jeg klarte å ignorere for det meste, men poenget er at jeg opplevde stokken som for kort, og må være rimelig sikker på at jeg ikke får kikkertsikte i ansiktet når jeg velger rifle. Om dette gjøres ved kikkertsiktemontasje eller justering av stokk vet jeg ikke, tips/erfaringer mottas med takk. Har aldri løsnet skudd med kikkertsikte.

 

Deltatt på elgjakt én gang, foretok oppskyting gammel HV-Mauser med åpent skursikte men var ikke komfortabel med denne. Uaktuelt å gjøre det flere ganger, så planen min er en enkel billig allround jaktrifle, slik at jeg har råd til god optikk, gjerne lyssterk sådan med relativt svak forstørring.

Link to comment
Share on other sites

hei.

jeg har nettopp grublet frem og tilbake med det samme....links allrounder.

30-06 ble raskt lagt på hylla fordi de fleste jeg har rådført meg med sa 308. eller 6,5*55....

til slutt ble det en tikka t3 lite ss links i 308...

rifla står ennå i butikken men blir henta i løpet av neste uke....(må ut å finne gull i hælga) :P

 

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv linksskytter, og har en Kongsberg 393 i 30-06 som jeg er meget godt fornøyd med, og mener den trygt kan anbefales. De er vel ikke av de billigste man får tak i, men kan være en fordel og legge noen lapper ekstra i det når man skal handle våpen.

Har tidligere hatt en Ruger M77 Links i 30-06, men ble aldri helt komfortabel med denne rifla. Den var pålitelig og robust, men ble aldri fornøyd med avtrekket selv etter to runder hos børsemaker for polering og justering.

Link to comment
Share on other sites

Eg har diverse linksvåpen. Både Sauer, Blaser og Remington. Når det kjem til jakt så er det stort sett min Sauer 202 i .30-06 som blir brukt. Om den er utanfor budsjett så finst det jo alltids ein bruktmarknad. Eg trur det er smartast å kjøpe brukt og så bruke mest pengar på ny optikk. Men klart, det tar kanskje litt tid å finne DET linksvåpenet ein er ute etter brukt... Når det gjeld kaliber så trur eg det er fullstendig uvesentleg om ein kjøper .308, .30-06 eller 6.5x55 for bruk i Norge. Nokre fordelar/ulempar finst det, men dei er små. Rekyl er ikkje berre avhengig av patrona, men også våpenvekt og skjefteform. Det beste er å prøve...

Link to comment
Share on other sites

Har for øyebliket Kongsberg, S&L, Remington 700 LSS og Remington 700 VSF i links. Er egentlig godt fornøyd med samtlige, men orginalstokken til kongsberg og KKC som jeg har på S&L gir jo selvsagt en bedre følelse enn remingtonstokkene. Men dersom du ikke vil legge for mye kroner i børsa, så er remington ett sikkert valg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipsene her. Jeg kan jo si at Sauer som ble nevnt er et drømmevåpen på alle vis, men totalt utenfor budsjett. Men Kongsberg-rifla skal jeg lete litt etter. Remington 700 ligger på 5000 på XXL.no, og faller i smak. M77 og Weatherby Vanguard-riflene der er også interessante og rimelige. Kikket også litt på et Nikon sikte med 42mm lysåpning og ca1,5-6 forstørring, tror det må være omtrent ideelt om kvaliteten er standsmessig, og kunne gjerne spart en tusenlapp eller to på rifle for å få det inn på budsjettet.

 

Er det noen som har erfaring på dette med kikkertmontasje og stokklengde, er det vanlig å ta mål for å sikre at man har en minsteavstand mellom øye og siktemiddel?

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka brukt Kongsberg, Sako Sauer og Tikka.

Har hatt alle, har fortsatt noen..

Kongsbergen seiler opp som favoritt.

Ligger brukte ute på Finn og her inne.

Jakt og friluft har noe brukt optikk i den typen du ser etter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg måtte klare meg med ett våpen, ikke at det hadde gått, men.. Jeg ville valgt Sauer 200 eller tilsvarende 202

Når enn ser på bruktpriser og dele\komponent-tilgang, så er det ikke mye som matcher. Jeg skal kjøpe meg en 200 hvis skattefuten er på lag med meg.

Link to comment
Share on other sites

Har en links Tikka M65 helstokk i 30-06 som jeg bare bytter i noe sånt som dette http://www.steyr-mannlicher.com/en/jagdwaffen/classic/, og da kun når jeg blir snobbete :) for det eneste som irriterer meg *litt* med Tikkaen er at hevarmskula kunne ha vært mer elegant. Men til prisen har den vært et funn. Kjøpte den nye for leeenge siden.

 

Ellers er jeg enig at det er bedre å spare på rifla og heller kline til på kikkerten (men jeg aner ingenting om Nikon kikkertsikter).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mange gode svar her. Eg ville vel sagt omtrent det same, burtsett frå at Howa ikkje er nevnt så vidt eg kan sjå. Dei lagar vel òg links rifler?

 

Men så til off topic:

Produserar Sauer links stokk til Sauer 202?

Opphavet fekk nettopp ein 202(Outback?) links med syntetstokk. Men det den har vanleg høgre stokk...? :roll:

Med handswell, cast off og det heile.

 

Er det slik det skal vere eller er denne rifla levera med feil stokk?

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 ligger på 5000 på XXL.no, og faller i smak. M77 og Weatherby Vanguard-riflene der er også interessante og rimelige.

Er det noen som har erfaring på dette med kikkertmontasje og stokklengde, er det vanlig å ta mål for å sikre at man har en minsteavstand mellom øye og siktemiddel?

 

Rem 700 til 5000 peng og Weatherby Vanguard får du desverre ikke i lings. I en Ruger M-77 kan du få mye rart. (dårlige avtrekk, upolerte kammer og dårlige "avslutninger" osv.)

Vil anbefale deg å spare litt til og se på Browning A-Bolt evt. Tikka T3.

Anbefaler også weaver kikkertmontasje (baser og ringer) Rimlig, enkel og solid.

Jeg vil vel si at tilpasning av øyeavstand til kikkertsikte bør prøves fram i den skytestillingen man bruker mest under jakta med siktet på maks forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Se litt på Savage.

Er selv savageeier, og stod med sånn ca samme kriterier når jeg skulle ha meg (links) rifle.

Savagene er grei den, men som oftest, du får det du betaler for. Mer børse for 6000 skal du lete lenge etter, men du får mye mer om du belater "litt" mer... Hatt en del småplukk med mi, mateproblemer, særlig med butte kuler, sluskete boltgange, org stokk som er noe ræl (plastikkstokken) og løp som er veeeeelgig skjevt i pipa. Men avtrekket er godt, og børsa smeller hver gang. Jeg hadde ikke kjøpt den en gang til, men nå er jeg kanskje over middels interessert. Men på studentbudsjett går det ikke an å prioritere høyere, når lånekassen ikke gir noe å prioritere av!

 

308 og 30-06 er praktisk talt samme patrona hva angår fabrikkammo. Men om du lader selv i ei moderne børse, så kan du hente betydelig mer fart ut av den lange, da den er ladet til langt lavere trykk fra fabrikk.

 

Så noen som var innom tikka t3 lengre opp. Er selv ivrig fan av 308 (har det i savagen), men forstår absolutt ingen vits i å ha det i den børsa. Der er kassa like lang uansett, så å vinninga går bort i spinninga. På en annen side er det enste børsa jeg ville valgt 6,5x55, da det er "kort ytelse" i lang patron. I den børsa gjør liksom ikke det noe, da kassa må være lang uansett!

Link to comment
Share on other sites

Se litt på Savage.

Er selv savageeier, og stod med sånn ca samme kriterier når jeg skulle ha meg (links) rifle.

Savagene er grei den, men som oftest, du får det du betaler for. Mer børse for 6000 skal du lete lenge etter, men du får mye mer om du belater "litt" mer... Hatt en del småplukk med mi, mateproblemer, særlig med butte kuler, sluskete boltgange, org stokk som er noe ræl (plastikkstokken) og løp som er veeeeelgig skjevt i pipa. Men avtrekket er godt, og børsa smeller hver gang. Jeg hadde ikke kjøpt den en gang til, men nå er jeg kanskje over middels interessert. Men på studentbudsjett går det ikke an å prioritere høyere, når lånekassen ikke gir noe å prioritere av!

 

308 og 30-06 er praktisk talt samme patrona hva angår fabrikkammo. Men om du lader selv i ei moderne børse, så kan du hente betydelig mer fart ut av den lange, da den er ladet til langt lavere trykk fra fabrikk.

 

Så noen som var innom tikka t3 lengre opp. Er selv ivrig fan av 308 (har det i savagen), men forstår absolutt ingen vits i å ha det i den børsa. Der er kassa like lang uansett, så å vinninga går bort i spinninga. På en annen side er det enste børsa jeg ville valgt 6,5x55, da det er "kort ytelse" i lang patron. I den børsa gjør liksom ikke det noe, da kassa må være lang uansett!

 

Sjekket lageret hjemme, og har en god del gammel NATO liggende som jeg kan bruke som treningsammo - noen år. Så jeg sikter meg vel inn på det kaliberet. Problemet er at det er lite tilgjengelig i links (relativt sett). Som jeg nevnte i en annen tråd nå, så ser jeg mest på Savage 10FP (jaktdepotet har den), og Rem. 700 SPS Varmint. Liker at løpene er lange, jeg skal ikke gå langt i granskauen uansett. Begge riflene er vel egentlig stygge som f. , men jeg så nettopp en kar på youtube som beddet Varminten sin selv og fikk fantastisk presisjonsforbedring på den. Så det frister litt å gjøre det enkelt og ta en Varmint-børse. Den vet jeg går brukbart, er solid, og har muligheter om jeg skulle få ånden over meg og justere og ordne litt selv. Mange mener nok at det skal lukte oljet valnøtt av geværstokken, men jeg vet av erfaring at jeg får mer forhold til ting jeg mekker på litt selv.

 

Men det er ikke fritt for at jeg blir misunnelig av det MYE bedre tilbudet på høyrerifler, selv om vi er bare en brøkdel linksskyttere. Vurderer å lage en liten tabell med riflemodeller og linkstilbud i økonomiklassen - jeg tror nok mange ville blitt overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv ivrig fan av synthstokker, men problemet på Savagen er at det er myk plastikk og ikke en stiv komposittstokk. Den er for myk, slik at den flekser, og mye tyngre enn en skikkelig komposittstokk. Men det finnes jo andre stokker å sette på børsa om en ikke blir fornøyd, men da er mellomlegget du sparte på ei dyrere børse spist om og godt så det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest så mye bra om Savage og avtrekkermekanismen m.m. at jeg tok en tlf til jaktdepotet for å høre om jeg kunne legge inn en bestilling på 10FP eller 16 Weather Warrior nå som kjøpetillatelse er i orden. Det var skikkelig NO GO på det får man si - neste inntak i 308kaliber på disse er beregnet i andre halvdel av juni og til et ikke ubetydelig påslag i pris (virket som om det gjaldt alle våpen som tas inn utover pga valutakurs elns - så der er et tips for de som skal handle). Veldig bra service der må jeg legge til. Kontrollerer videre i bruktmarkedet, og det er ikke bare enkelt, short-action linksrifler er langt mellom virker det som, autosøket på finn.no er sjelden noe interessant, og nå har det gått i vel en måned. Håpet henger nå i at noen har en SPS Varmint Links 308Win liggende til salgs et eller annet sted.. ny eller brukt. Jeg må jo ha litt tid på skytebanen før høsten kommer.

Link to comment
Share on other sites

Solli fremhever vel spesielt 6,5x55 til rådyrjakt, hvor det kun vil være sporadisk jakt på større vilt så vidt jeg husker? Hvis du har en fremoverlent skytestil og er bekymret for å få kikkertsiktet i panna ville jeg absolutt gått for en 6,5.

 

Forskjellen mellom 308 og 30-06 er ikke så alt for stor og så vidt jeg minnes mener vel Solli at 30-06 naturlig nok er litt bedre på elg fordi den kan gi tyngre kuler (feks. 13 g) bedre hastighet enn 308. Uten at han dermed rakker ned på 308 av den grunn.

 

Høres ut som om du ville bli mest fornøyd med en 308 dersom du kun ser for deg et valg mellom den og 30-06. Rådyra er små så da kan du legge opp til å bruke 9,7 g kuler og heller skyte inn med tyngre saker dersom du skulle få lyst på elgjakt en gang.

 

NB!: Jeg vil absolutt anbefale en brukt rifle dersom du ønsker å få mest mulig kvalitet for pengene. Å kjøpe en ny billigrifle er noe av det dyreste jeg kan tenke meg. Du får mye bedre våpen for samme sum om du velger brukt (som ofte ligger 40% under i forhold til nypris).

Link to comment
Share on other sites

Mange gode svar her. Eg ville vel sagt omtrent det same, burtsett frå at Howa ikkje er nevnt så vidt eg kan sjå. Dei lagar vel òg links rifler?

 

Det gjør de nok dessverre ikke. Howa har ingen linksvåpen på sitt modellutvalg.

Link to comment
Share on other sites

Howa var muligens førstevalget mitt i den prisklassen jeg opererer i - inntil jeg oppdaget at de overhodet ikke produserer linksvåpen. Weatherby Vanguard er vel i prinsippet samme våpenprodusent så det er det samme der. Uansett så er valget gjort, og jeg takker for mange gode råd herfra. Når det gjaldt kaliberet så får jeg legge 7,63NATO-ammunisjonen på hylla, eller så får en høyreskytter i familien ta den. En våpenteknisk kyndig person på Jaktpartner forklarte meg dette med at arbeidstrykket i sivile 308Win-våpen kan bli høyere enn de egentlig er spesifisert for ved bruk av 7,62NATO, dette bekreftes av en tråd jeg kom over her på forumet også. Valget mitt falt på en Savage 116 Weather Warrior med et Bushnell Legend sikte på. I 30-06. Det virker på meg som om dette skal kunne fungere bra, selv om jeg fikk med meg at det er en billig stokk på den. Ammo tror jeg at jeg skal kunne få til 7,50/skudd om jeg kjøper flere i slengen. Så om et par uker skulle jeg være i gang med skytebanetjeneste og turer til koia for å kartlegge rådyradferd.

 

Må legge til at jeg har fått en uforklarlig fascinasjon for Steyr Scout-våpenet. Dette i links 308 og med en foranmontert kikkert ville ha bli mitt spareprosjekt på lengre sikt (edit), men Steyr er i godt selskap og ignorerer en av seks (?) skyttere og produserer ikke links.

 

Ellers, jeg la en link til linksvåpentabellen min i en annen tråd, men skal se om jeg får til å embedde bildet, for de som måtte har interesse (de fleste her virker å ha mye bedre oversikt enn meg, men noen kanskje dropper innom på leting etter linksinfo):

rifler%20i%20links.JPG

Link to comment
Share on other sites

For å konkludere fikk jeg rifla i dag Savage Weather Warrior SS). Før jeg har vært på skytebanen med den så har jeg ikke fasit på hvordan den går (eller hvordan jeg skyter med den for den saks skyld), men jeg er meget fornøyd med hvordan mekanismen ser ut og kjennes. Løpet flyter fint og slipper et A4-ark mellom den og stokken helt tilbake til låskassa. Stokken er litt myk som det ble nevnt her, men den kommer ikke borti løpet selv med et tungt sikte på - heller ikke med Caldwell bipoden som jeg ba om å få med. Finishen er svart matt syntetisk plast så her snakker vi om et bruksvåpen og ikke noe veldig forseggjorte greier. Men det virker som om den er godt designet og solid og det er viktigst. Accutriggeren føles meget bra, det er i alle fall et godt patent som Savage skryter av der.

 

Fant ikke noe om hva man gjør med et helt ferskt våpen, burde jeg avfette det og sette det inn med Hoppes eller lignende? Det er litt fettete men kanskje på den halvtørre siden.. Drar vel gjennom pipa et par ganger før jeg drar på skytebanen i alle fall. Og så var det dette med ammo da, det ideelle hadde vel vært en baneammunisjon med omtrent samme egenskaper og følelse som jaktammo, men dette får jeg prøve meg litt fram med.

 

Takk til forumet for gode råd - de kom godt med for en som er nybegynner her.

 

nesnah,

Savage Weather Warrior SS, 30-06, 116 LeftHand

Bushnell Legend, 3-9x50

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
For å konkludere fikk jeg rifla i dag Savage Weather Warrior SS). Før jeg har vært på skytebanen med den så har jeg ikke fasit på hvordan den går ...snip

Savage Weather Warrior SS, 30-06, 116 LeftHand

Bushnell Legend, 3-9x50

 

Har vel skutt en ca 60 skudd med den nå, og er imponert over nesten alle aspekter ved den. 24 knepp ned direkte fra boresightingen så satt samlingene som et skudd - midt i. Når jeg forbereder med støtte på alle fronter så har jeg samlinger som nesten er hull berører hull, så børsa skyter adskillig bedre enn meg for å si det slik. Min konklusjon er klar, børsa går fint, så nå gjelder det å få trent litt mer utfordrende skytestillinger (sittende/stående) før jakta starter.

 

Får litt sår skulder en dag eller to når jeg skyter 10+ skudd liggende, det er vel fordi jeg er stor mann og det føles som om bare toppen av kolbekappa er ordentlig i skuldra når jeg legger an. Sittende er ikke noe problem, eneste er at jeg mister målet av syne når skuddet går pga rekyl.

 

Så dette baller bare på seg, jeg har nå lyst på:

a)kolbekappe

b)demper (vet ikke hvor realistisk det er da jeg ikke har lyst til å kappe løp (22 tommer som det er))

c) 6,5 børse med demper og trene på løpende elg

d)fast jaktterreng

e) kikkerter med alle salgs retikler jeg er nysgjerrig på

 

..og det siste jeg trengte var egentlig enda en dyr hobby..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...