Jump to content

Ladedata div 308


Pelle1506

Recommended Posts

Har kjøpt meg et ladesett med div ekstra-utstyr. Der var det med totalt 300 kuler, bestående av 100 stk Hornady 110gr V-max balistic tip, 100 stk Hornady 165gr SP blyspiss og 100 stk 150gr Sierra Match King helmantel.

 

Noen som har noe erfaring, evt anbefalinger av krutt-typer, ladninger osv til disse??

 

Er helt uerfaren med hjemmelading, bare presset opp 200patroner med treningsammo i 6,5x5,5 men har fått mersmak. Så alle tips og råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :)

 

Du finner iallfall ladedata til Match King kula her:

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2009.pdf

 

 

Ellers vil jeg anbefale deg å lese den store ladeboken, om du ikke allerede har gjort det. Gjerne flere ganger, til du kan det som står der! :D

 

Ladeboken 6utgave er lest og studert men finner ikke de eksakte kulene....

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet! :)

 

Du finner iallfall ladedata til Match King kula her:

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... de2009.pdf

 

 

Ellers vil jeg anbefale deg å lese den store ladeboken, om du ikke allerede har gjort det. Gjerne flere ganger, til du kan det som står der! :D

 

 

Jeg finner 150grains Sierra men ikke spesifisert Match King...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Av de mange 308-ladetrådene her inne, låner jeg denne ;)

 

Jeg skal kanskje til å rulle noe .308Win etterhvert. Regner med å bruke 180gr Oryx og 155gr Sierra Palma Match. Børsa er relativt kortpipet med demper, så langsomme krutt med mye uforbrente kruttgasser utafor munningen er ikke veldig fristende. De kruttene jeg har tilgjengelig og som antakeligvis passer er N-11, N540 og N-19. Jeg funderer på å begynne med N540 til 155gr Sierra og jobbe meg opp til 830-840 m/s og bruke N-19 til 180gr Oryx, jobbe meg opp til rundt 780 m/s. Høres dette ut som en grei plan, eller bør jeg tenke på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kanskje til å rulle noe .308Win etterhvert. Regner med å bruke 180gr Oryx og 155gr Sierra Palma Match. Børsa er relativt kortpipet med demper, så langsomme krutt med mye uforbrente kruttgasser utafor munningen er ikke veldig fristende. De kruttene jeg har tilgjengelig og som antakeligvis passer er N-11, N540 og N-19. Jeg funderer på å begynne med N540 til 155gr Sierra og jobbe meg opp til 830-840 m/s og bruke N-19 til 180gr Oryx, jobbe meg opp til rundt 780 m/s. Høres dette ut som en grei plan, eller bør jeg tenke på nytt?

N11 kan du bruke til både 155grs og 180 grs. det er jo et krutt som egentlig er beregnet for 308win, å ladedata står på boksen for 150 og 168grs kuler... er bare å tenke litt ;)

i tillegg er N540 et bra valg. N19 høres for tregt ut. det er tregere enn N150 som i mine øyne er det tregeste kruttet jeg vil bruke i 308w, iallefall til kuler på 180 grs eller lettere.

 

om børsa er kortpipa ville jeg revurdert målet om 840 msek med 155 sierra og 780 msek med 180 grs kuler. det er hastigheter jeg har med 67cm pipe i sauern min (ikke maxladninger da, men det er ikke slappe ladninger heller....) ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet mine første patroner i .308. Jeg brukte 40gr n-150 og 40gr w748 til Lapua Scenar 185gr. Høres dette fornuftig ut. Ble litt bekymret da jeg så at en her snakka om 40gr n-150 til 150gr kule, er ikke det en rimelig svak ladning?

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

Har selv en pakke 110grains V-max på vei i posten, og har funnet fram til noen ladedata for disse i .308Win.

Til 110grains V-max finner jeg 7 ladninger på robsoft, hvorav 4 er temmelig like (tegn på sikkerhet) med Norma200-krutt.

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=4&page=1&recs=15&Ordna=KulviktA&Sokning=.308%20Winchester

Disse 4 har oppgitt hastigheter er fra 960ms til 1000ms, og samlinger mellom 6mm og 20mm. Kruttmengdene som er brukt er 44,0grains til 45,1grains. Ettersom dette må regnes som maksladninger inntil annet er bevist må du starte 5-10% lavere. Hylse, tennhette, settedyp og ladeprosess (hylsebehandling) osv er jo oftest forskjellig, og rifla di kan gi andre trykk og hastigheter.

-Med ny, solid rifle uten ukjent brukerhistorie og uten mange maxladninger på baken ville jeg laget en stige fra 41,5gr eller 42gr og oppover mot 44-45gr.

-For egen del blir det nok å starte lavere, ettersom rifla mi er av eldre årgang med ukjent brukerhistorie, samt en ubehagelig opplevelse med høyt trykk. Tror jeg starter på 40,0gr og jobber meg opp med 3skudds-serier så får jeg sett hvor jeg finner antydning til presisjon samtidig :wink:

Jeg vil nok også lade en stige med Vv N133. Her har jeg ingen sikre ladedata med V-max, men finner i VihtaVuoris lademanual fra 2009 ei 110gr Sako HP med N133, startladning er 42,1gr og maksladningen er 49,1. Får starte forsiktig her også...

Slenger med et spørsmål til mer rutinerte ladere... Er ikke N133 et litt snillere krutt til 308 enn Norma200 med tanke på kammertrykk i forhold til oppnådd hastighet?

 

OTPS! Den ubehagelige trykkopplevelsen var noe uventet med fabrikkammo, gammel som børsa vil jeg gjette :roll:

20-pakningen med normarulla blyspiss var halvfull og hadde sikkert vært med på elgjakt i maaaaaange sesonger, og hadde fått sin del av risting og dunking i sekken, samt mange års lagring i ymse temperaturer (vil tro det lignet mer og mer på pistolkrutt) :P . Dette var i min spede rifleskytterbarndom og jeg hadde ikke engang hørt om trykktegn - men jeg kan love at læringskurven var bratt, selv om undertegnede ble så forfjamset at skudd nummer 2 også ble kamret og dundret avgårde. Rekylen var stor og treffpunkt høyt i forhold til tidligere treff med annen ammo. Bolten på rifla hadde alltid vært litt treg, men her måtte det krefter til. Etter 2. skudd måtte jeg bruke skikkelige kakk og slag med håndbaken for å få opp bolten... Trykktegn? Jauda! -Utstøterhullet var godt avmerket på hylsa, og teksten bak på messingen var noget diffus i forhold til de i eska... Tennhetta var også spytta ut og lå klemt mellom bolt og hylsebunn...

Kjente ingen blåst bak, men når hetta kommer ut fises det vel i begge retninger. Takk til BRNO for valg av solid mauserkasse med utslipp av bakblåstgass i sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Da jeg har bidratt med humor kan jeg jo også bidra med litt ladedata. ;) Lader v-max 110 grains i 308 med følgende data: winchester hylser. Cci 200 lr hetter. 45 grains vv n-130. Settedybde er kulas diameter. Obs obs! Dette er maxladning, så start 10 prosent lavere og jobb deg opp. Dette gir ca 1000 ms ved munning i min børse, 57 cm løp. Og ikke minst topp presisjon. Hentet fra vv sin egen tabell.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode ladninger til Oryx 180gr i .308Win?

Eg har tidlegare brukt N140 (ein litt gammal lot), og eksprimentert mellom 42-44 grs. (Ja, eg veit at det er i grenseland mtp trykk) .

No har eg gått over til N150 for å vere litt meir på den sikre sida mtp trykket. Hugsa ikkje ladedata i hovudet, men lure på om det var 43 eller kanskje 43,5 grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...