Jump to content

Beretta S686 Silver Pigeon. Erfaringar og alternativar


sachs motor

Recommended Posts

Er no i full gang med jegerprøvekurset, og sjølvsagt også igang med å vurdere kva hagle eg skal kjøpe meg. Greit å ein viss peiling på kva ein vil ha før ein set igang papirmølla.

Med pengar att på skatten og grei bonus frå jobben, har eg bestemt meg for å kjøpe ei hagle som ikkje er i det lågaste prissjiktet, og etter å ha høyrt mykje skrøyt av S686 SP så er det nok den eg har mest lyst på.

 

Så då lurer eg på kva folket her inne har av erfaringar med slike hagler. Er det nokon graverande ulempar med Silver Pigeonen? Og kva andre hagler i same prisklassen (15790 hjå Alm) er av tilsvarande eller høgare kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Beretta S686 som sikkert er passert 20 år nå. Kjøpte den brukt for 9 år siden og har aldri angret et sekund. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med den og jeg er sikker på at jeg har ei hagle som vil overleve meg, og sikkert junior også. Kvalitet tverrs igjennom. Pass på at du får den tilpasset til din kropp når du kjøper den,

 

Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men som du skjønner er jeg bare positiv til den. Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akuratt kjøpt meg en beretta ultra light. Har ikke prøveskutt den enda, men det er en nydelig hagle utseende messig. Vurderte lenge om det skulle bli silver pigeon 686 eller ultra light. Slang på en sværing til hos XXL og endte opp meg ultra light. Grunnen til at jeg valgte Ultra Light er rett og slett fordi jeg syntes den er penere, og også 400 gram lettere;)

Link to comment
Share on other sites

Den største ulempen er nok prisen. Jeg var i samme situasjon som deg men endte opp med en White Onyx, den er uten noe særlig gravyr og lignende og var noen lapper billigere. Jeg handlet nok ikke på det billigste stedet i landet, men jeg fikk kolben tilpasset og et par timers instruksjon i etterkant. Selgeren sa det som ærlig var, ”det er ikke gravyr som dreper”. På den anen side så skal man ikke kimse av gleden ved å eie pene ting...

 

Å få våpenet tilpasset mener jeg er et vesentlig poeng. Du kan ha en standard rifle for der bruker du sikter, men på en hagle er det litt mer zen og forlengelse av kroppen som gjelder.

 

Jeg så ikke noe hensikt i å velge en lett hagle. Rekylen oppleves muligens noe mindre behagelig med et lett våpen enn med et i standard vekt. Er du ung og frisk merker du ikke vekten du bærer med deg uansett.

 

Når du henter hagla så ta med en flaske skjefteolje og en boks voks. Bruk en uke på å legge tynne lag med olje og så avslutt med et par runder voks. Ah så vakkert...

Link to comment
Share on other sites

Har denne berettaen (fire år gammel etterhvert) og er strålende fornøyd med balanse, vekt og passform. Alt virker bare bra, men er ikke imponert over tilpassing mellom stokk og låskasse. Måtte pusse av treverk for at ikke toppleveren skulle subbe. Det burde vært unødvendig på en såpass dyr hagle. En annen ting er sikringen. Det tok laaang tid før den ble lett nok til at den var mulig å avsikre med litt kalde eller litt våte fingre - altså ikke bra. Og slik var sikringene jeg prøvde på de andre berettaene i butikken også.

Altså stort sett fornøyd, men tror jeg ville satse på å få en pent brukt....

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min fikk jeg fortalt at det var treverk og gravyr som skilte de to fra hverandre. Ja, og pris da... :D

 

Jeg har blitt forklart at grunnen til at min WO kolbe er vesentlig penere enn den som sitter på en kompis sin 12 år gamle SP er at oppgangstidene mer eller mindre tømte lagrene for lavere kvalitet treverk...

Link to comment
Share on other sites

For en måneds tid siden lå en Silver Pigeon på rundt 15.000 kr. Prisen har nå økt til nærmere 19.000.- på kort tid. Jeg nekter å godta et så høyt prishopp for samme våpen, så er det noen av dere som vet om lover og regelverk rundt importering av hagler fra utlandet? Dollaren begynner å droppe ganske greit nå, så hadde det vært en idé?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min 687 L i 1986. Har aldri angret en dag. Ikke ett klikk, aldri noe tull. Våpenet er lett og smekkert noe som gjør det til en glede å håndtere selv på lange jaktdager med mange anstrengende bratte lier som skal forseres.

 

Puss våpenet jevnlig og du vil ha hagle resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe forskjell mellom en standard silver pigeon og en white onyx når det kommer til kvalitet, vekt, balanse og utførelse av hagla? Hvis det ikke er noe vesentlig forskjell, kan jeg godt sløyfe gravyren for å spare noen lapper.

 

white onyx har 2,5 - 3 cm kortere kolbe

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje du tenker på White Onyx Compact. I standard utførelsen er den... vel standard lengde. Jeg har ikke min for hånden men kan måle i kveld om det skulle være nødvendig. Min passet i hvert fall en mann på 185 cm med moderat gorillafaktor uten å skjøte på noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...