Jump to content

NM Bane 2009 (NSF)


Bromark

Recommended Posts

Da ser det ut som at bane NM skal igjen gå på Ørlandet.

Ryktene sier at det skal gå i 2 runder i år, først er det:

* Fripistol (3/7) og

* Silhuett (4/7 + evnt 5/7 hvis mange deltakere)

 

Så er det pause i 2 uker før de drar igang med de resterende øvelsene:

 

*29/7 - Standard

*30/7 - Hurtig

*31/7 - VM fin

*1/8 - VM grov

 

Det som er helt utrolig er at de greier å legge dette til 2 forskjellige datoer, og i tillegg greier å putte øvelser som Fri og Silhuett sammen....to øvelser som er så ulike og tiltrekker seg helt forskjellige øvelser.....virker på meg som at fagkomite igjen ønsker ett lokalt klubbmesterskap i Trøndelag.

 

Nå må vi begynne å ta litt tak i ting også på Østlandet, vi kan ikke være med på utviklingen som skjer her mener jeg. Skytterne fra Østlandet må reise oppover 2 ganger for å delta på NM bane....kun for at vår kjære fagkomite ikke greier å få tak i en arrangør utenfor egen sirkel...

 

Dette var utrolig skuffene igjen....men absolutt ikke overraskende...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Så enig så enig, det må bli en slutt på NM på Ørlandet, vi må i alle fall ha ei pause på 10 år.

 

Jeg drar ikke dit mer etter siste felt-NM :evil:

De premien de presterte å dele ut, er den største dritten jeg noen gang har sett :roll:

( det samme gjelder vel deg,,, har du brukt målbåndet ??? )

 

 

Vet at klubber rundt Kristiansand forespurte FKP-leder om muliheten for å få Spes-felt NM på sørlandet til neste år.

 

Tanken var å ha det helgen før NM i Sandnes, så deltakerne fikk to hvildager.

Meningen var at det var de samme folka gikk på stevnene og at de kunne få et NM til på turen.

 

Svaret tilbake var at Steinkjær (FKP-leders klubb) hadde fått dette NM pga klubben hadde 60års jubileum...

Når er dette blitt et argument for tildeling av NM

 

Steinkjær PK har hatt så mange NM i de site årene at det var på tide å si : da trekker vi oss :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en tildeling av mesteskap burde skje under fagkomite konferansen hvor de enkelte kan presentere sitt opplegg så kan de fremmøtte komme med en innstilling basert på dette...så kan igjen fagkomite ta en generell vurdering basert på fakta og hva skytternorge ønsker :-)

 

Nå kjører de sitt eget løp og tildeler i hytt å pine utifra sine egne preferanser....kanskje de ikke ønsker å reise så langt??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjører de sitt eget løp og tildeler i hytt å pine utifra sine egne preferanser....kanskje de ikke ønsker å reise så langt??

K.

 

Dette så man tydelig når NM 2007 var i Sandnes.

Da var det jammen tynt med folk frå trøndelagsområdet, minnet nesten om en boykott :mrgreen: (Nå kommer Viggo og tar meg :oops: )

Men, var det neppe,,, håper jeg i det lengste.

 

Alle som vil kan jo følge med litt i Larvik, trekk fra alle trøndere som får reise og opphold betaltav NSF og se hvor mange du står igjen med 8)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha... Hvis det er meg du mener så er det slett ingen boikott ute og går, nei.

 

Sandnes er så langt unna Trøndelag du kommer sørover, så det er ikke rart det var få trøndere der.

 

Men nå begynner vi å bli lei av å arrangere NM-bane. Jeg blir nok standplassleder i år også, skal dere se.

Link to comment
Share on other sites

Det som er helt utrolig er at de greier å legge dette til 2 forskjellige datoer, og i tillegg greier å putte øvelser som Fri og Silhuett sammen....to øvelser som er så ulike og tiltrekker seg helt forskjellige øvelser.....virker på meg som at fagkomite igjen ønsker ett lokalt klubbmesterskap i Trøndelag.

 

Alternativet er intet NM på Ørlandet. Hva foretrekker du?

Er du kjent med hvor store utfordringer det faktisk er å arrangere NM i Fri og Silhuett?

Det er ikke bare de mest krevende øvelsene skytemessig, for å si det slik.

 

Nå må vi begynne å ta litt tak i ting også på Østlandet, vi kan ikke være med på utviklingen som skjer her mener jeg. Skytterne fra Østlandet må reise oppover 2 ganger for å delta på NM bane....kun for at vår kjære fagkomite ikke greier å få tak i en arrangør utenfor egen sirkel

Enig. Få ræva i gir, Østlandet! Løvenskioldbanen står der og har en kjempestor kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel og bra at vi får ett NM, men eneste grunn er at fagkomite MÅ arrangere mesterskap i de olympiske øvelsene noe som igjen er grunnen til at vi får slike mesterskap regi fagkomite og re respektive klubbene.

 

Jeg foretrekker ett godt og gjennomtenkt forslag, ikke noe som er hastet sammen på en fredagskveld sammen med noen pils.... ;-) Jeg kommer nok for å skyte Silhuett jeg, men fripistol har jeg lite forhold til og deltar kun hvis jeg ikke har noe bedre å gjøre....men å legge Silhuett sammen med Fri tror jeg ikke er den beste løsningen...men men...uansett tror jeg nok at det vil komme tilbakemeldinger til fagkomite fra de respektive kretser om en noe bedre modell enn den som er presentert pr i dag...

 

Men når det er sagt, hatten av for klubbene som er involvert....det er ikke noe å si på det. Men vi må tenke litt anderledes, de som sitter i en fagkomite må ta av seg klubbhatten og på med fagkomitehatten og se på hva som er det beste for skytternorge. Er det ett lokalt "klubb" mesterskap hastet sammen i 2 puljer (hadde vært helt greit kunne de samlet øvelsene noe bedre) eller kunne de jobbet noe bedre ut mot kretser og klubber som har kapasitet til å ta dette på seg....

 

Jeg tror at vi på sikt bør tenke anderledes med tanke på NM, jeg tror og mener at den eneste veien å gå innen bane NM er å dele dette opp til å arrangere distriktsmesterskap som en kvalifisering til NM. Disse bør da gå samme helg på forhåndsgodkjente baner rundt om i Norge. Da kunne vi fått med oss HELE skytternorge siden de fleste kun hadde hatt noen få mil å kjørt for å deltatt, resultatene her kunne vært grunnlaget for NM listen hvor igjen de feks 20-30 beste i hver klasse hadde møttes til en superfinale hvor Norgesmesteren hadde blitt kåret. Da ville nesten hvem som helst av klubbene i Norge stått som arrangør siden vi kun snakker om noen få lag som skal skytes....og den totale mengden av skyttere hadde nok blitt vesentlig større.....

 

For slik som det er nå har blitt er helt feil spør du meg....rett og slett ødeleggende for oss som skyttere....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Alternativet er intet NM på Ørlandet. Hva foretrekker du?

 

Jeg tror at hvis jeg kan velge, ville jeg lagt det mesterskapet til en annen klubb ett annet sted på en annen tid.....det finnes faktisk andre klubber som fint kan arrangere ett lokalt Silhuett "klubbmesterskap" med innlagt NM slik som på Ørlandet. Vi snakker ikke om mange skyttere uansett.

 

Jeg skal faktisk gå så langt og si det slik at jeg kunne arrangert Silhuett NM på Østlandet helt alene på 20 elektronikk skiver hvis det er det som skal til ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som at bane NM skal igjen gå på Ørlandet.

Ryktene sier at det skal gå i 2 runder i år, først er det:

* Fripistol (3/7) og

* Silhuett (4/7 + evnt 5/7 hvis mange deltakere)

 

Så er det pause i 2 uker før de drar igang med de resterende øvelsene:

 

*29/7 - Standard

*30/7 - Hurtig

*31/7 - VM fin

*1/8 - VM grov

 

Hei Bromark,

hvor i allverden har du fått dette fra? På NSF sine sider står det at det ikke er noen som har meldt seg som arrangør for baneNM iår.

 

Og når det gjelder det opplegget der så er det jo helt umulig. Man har ferie i den tiden der! Skal man så bryte av ferien for å reise først til Trøndelag, så ferie, så felt, så ferie og så bane igjen? Ja jeg kan jo se at kjerringen blir fornøyd med det der ja......

 

Er det kanskje for å promotere de olympiske øvelsene? Da må man begynne i en annen ende etter min mening. Jeg så at vurderingskravet for fripistol er 560 for å komme i betraktning på et landslag. Og da har vi ikke noe landslag. For ingen har nubbis på å skyte 560. Det er sikkert x antall år siden noen var nærme (men det kan jeg jo ta opp i en annen thread).

 

- Hvem tenker hva? (Ja mitt lodd er jo kun at spørge....).

Link to comment
Share on other sites

[

Enig. Få ræva i gir, Østlandet! Løvenskioldbanen står der og har en kjempestor kapasitet.

Har du ikke fått med deg at beboernene på en her ikke navngitt Terrasse i Bærum ( naboer til Løvenskiold banen)nok mener det ikke er bare

pelargoniane deres som visner grunnet støyen fra denne forferdelige skytingen som foregår på denne....skytebanen.

Nå har de vel de samme funnet ut at marka loven skal prøves ut for å få slutt på denne forferdelige.."pangingen"

Dette gjør vel ikke Løveskioldbanen alternativet egnet til NM arena for noe særlig annet enn sjakk for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

hvor i allverden har du fått dette fra? På NSF sine sider står det at det ikke er noen som har meldt seg som arrangør for baneNM iår.

 

Meg bekjent ble det informert om dette under Luft NM på Meråker i dag tidlig.....men regner med at det vil bli lagt ut på skyting.no hvis det stemmer.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker ett godt og gjennomtenkt forslag, ikke noe som er hastet sammen på en fredagskveld sammen med noen pils.... ;-)

Selv om det er en smiley der så anser jeg dette som en fornærmelse mot årsmøtet i Ørland PK som faktisk har besluttet å ta på seg arrangementet.

Link to comment
Share on other sites

Fagkomite er ansvarlige for at mesterskap i de olympiske øvlsensen blir arrangert. Det er de pålagt å særge for, at de ikke greier å stimulere til at andre søker eller gidder å arrangere ett bane NM sier vel heller sitt til at det er noe feil med måten dette er lagt opp til.

 

Jeg har kommet med forslag tidliger om hvordan jeg tror det bør gjøres, det er enkelt forklart å splitte bane NM opp....men tror du virkelig at hvis en klbb eller krets hadde søkt om å få arrangere NM i Hurtig at de ville fått gjøre det??

 

Regner med at vi en gang for alle bør sette dette opp på agendaen til høstens fagkomite konferanse. For det er for dårlig at vi for utsendt en oversikt over "forslag" til hvor mesterskapene skal gå når det følger lite eller ingen rettningslinjer med.

 

Hva er kostnaden for å leie inn skiver? Hvor er de konkrete tallene ??? At fagkomite støtter med kr 1000.- pr skive sier ikke nok, her trengs fakta...spør man får man ei heller noe svar. At de som har elektronikk kan supplere med noen få skiver er vel greit, men hva med de som ikke har eller som ikke har Megalink??

 

Nei, det blir vel for enkelt syns jeg å banke seg på brystkassen å si at "vi tar det på oss igjen" for å "hjelpe" skytterne.....hjelpe hvem da? Hjelpe de med å svi av flere tusen kroner for å kjøre landet på tvers for å skyte noen skarve skudd ???? Nei, dette er jeg sterk uenig med, og det vil jeg bringe videre til min krets. Som igjen vil be klubber om tilbakemelding om hva de mener om en slik situasjon.

 

Forslag til en løsning?? Klart det....ikke ta dere på ett NM...og la fagkomite komme med ett skikkelig forslag eller ihvertfall ett mer gjennomtenkt ett.

 

Kan ikke se at hverken min klubb eller krets har noen gang fått ett brev fra fagkomite som de forteller hva de kan tilby eller hva de forlanger av en arrangør. Ei heller har de kommet med en henstilling....kanskje påtide å gjøre nettop det ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så har dette vært tema i allefall på de 2 siste fagkomitekonferansene, men når ingen vil arrangere så er det ikke lett.. Men du var jo der Kjetil, så det burde du jo vite :) Og det blir nok på agendaen nest gang også. Kommer gjerne til Modum og skyter jeg vettu, jeg trivdes jo på spesial NM :)

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Fagkomite er ansvarlige for at mesterskap i de olympiske øvlsensen blir arrangert. Det er de pålagt å særge for, at de ikke greier å stimulere til at andre søker eller gidder å arrangere ett bane NM sier vel heller sitt til at det er noe feil med måten dette er lagt opp til.
Fagkomiteen har økonomiske rammer å forholde seg til. Noen ytterligere stimuli må da være igjennom penger og det må dermed komme igjennom startkontingent på kort sikt. Det er dyrt nok å delta på NM, spør du meg.

Har du andre eventuelle stimuli å komme med?

 

Jeg har kommet med forslag tidliger om hvordan jeg tror det bør gjøres, det er enkelt forklart å splitte bane NM opp....men tror du virkelig at hvis en klbb eller krets hadde søkt om å få arrangere NM i Hurtig at de ville fått gjøre det??
Dersom forslaget ditt hadde vært gjennomførbart og gitt like forhold for alle skytterne hadde det vært gjennomført. Det er det ikke. Da er forslaget mitt bedre med å bruke FSU-rankingen som kvalifisering.

 

Hva er kostnaden for å leie inn skiver? Hvor er de konkrete tallene ??? At fagkomite støtter med kr 1000.- pr skive sier ikke nok, her trengs fakta...spør man får man ei heller noe svar. At de som har elektronikk kan supplere med noen få skiver er vel greit, men hva med de som ikke har eller som ikke har Megalink??
Mener du at fagkomiteen skal dekke hele kostnaden med å leie skiver? Det vil koste mere.

 

Nei, det blir vel for enkelt syns jeg å banke seg på brystkassen å si at "vi tar det på oss igjen" for å "hjelpe" skytterne.....hjelpe hvem da? Hjelpe de med å svi av flere tusen kroner for å kjøre landet på tvers for å skyte noen skarve skudd ???? Nei, dette er jeg sterk uenig med, og det vil jeg bringe videre til min krets. Som igjen vil be klubber om tilbakemelding om hva de mener om en slik situasjon.
For enkelt? Hvis det er så jævla enkelt, hvorfor er det ikke flere som tar arrangementet da? Respektløst!

Det er frivillig å "svi av flere tusen kroner for å kjøre landet på tvers for å skyte noen skarve skudd ????". Det er prisen av å ikke arrangere. Tydeligvis er prisen verdt det.

 

Forslag til en løsning?? Klart det....ikke ta dere på ett NM...og la fagkomite komme med ett skikkelig forslag eller ihvertfall ett mer gjennomtenkt ett.
Tidsfrister er ikke din sterke side, heller, skjønner jeg.

 

Kan ikke se at hverken min klubb eller krets har noen gang fått ett brev fra fagkomite som de forteller hva de kan tilby eller hva de forlanger av en arrangør. Ei heller har de kommet med en henstilling....kanskje påtide å gjøre nettop det ??
Kommunikasjon går begge veier og det er ikke nødt til å gå igjennom brev. Klubben og kretsen din er meget godt informert om ståa igjennom fagkomitekonferansen og hvis den er interressert så er det mulig å melde fra om dette så kommunikasjon kan opprettes.

Nå har din klubb og krets gjort sin del av jobben av arrangement, bare så jeg ikke får slike beskyldninger etter meg.

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke begynne å sitere så jeg svarer ref punkter :-) Men jeg må først si at jeg syns vi har en god dialog :-) hehe

 

1. De stimuli som fagkomite bør komme med er at en evnt arrangør ikke trenger å finne opp kruttet hver eneste gang. Det skal letes lenge etter noe dårligere enn det vi har av dokumentasjon innen det å arrangere ett NM (bane eller felt)

 

2. Her mener jeg at fagkomite bør sy sammen en blekke som forteller en arrangør hva de må gjøre og når det må gjøres. Og de kan også liste opp hva ting koster (for eksempel leie av skiver)

 

3. Når det gjelder like forhold, så er det klart at man ikke får like forhold om man så står på samme bane og skyter. Ting er gjerne forskjellig om man står på skive1 og skive 20. Lyset kan forandre seg mellom lagene utover dagen. Så akkurat den ser jeg ikke siden vi snakker om en ”kvalifisering”. Og meg bekjent er en godkjent 25m bane lik uansett hvor du befinner deg i Norge.

 

4. Jeg mener at ved leie av elektronikk så bør fagkomite ta kontakt med alle leverandører og få ett pristilbud som de legger med nevnte blekke ovenfor i punkt 2. At fagkomite betaler kr 1000.- pr skive er en ting, men en arrangør må kunne kalkulere ett budsjett og da er det dumt at hver arrangør må ut for å hente priser hver gang.

 

5. Grunnen til at ikke flere tar på seg er nok av forskjellige grunner. En ting er nok at de ikke har mer enn 20 standplasser. En annen ting er nok en kombinasjon av de nevnte punkter ovenfor og at ting ikke er lagt til rette. Men også innstilling er avgjørende.

 

6. Tidsfrister ?? Hvem snakker om tidsfrister ?? Vi har frist for å søke til fagkmite ang stevner før 30 oktober. En annen ting er at fagkmite tildeler NM helt utenfor denne rammen. Noe som egentlig er merkelig spør du meg. Hvordan kan klubbene forholde seg når frister satt av fagkomite ikke holdes??

 

7. Kommunikasjon er ikke bra, vi har ett fagkomite møte på høsten der stort sett agendaen er om hvor mye penger vi ikke har og hvor mye vi trenger har vært ett tema siden jeg begynte å delta. Det jeg savner er løpende informasjon gjerne på Skyting.no eller i Skyttenytt. Infoen pr i dag fra fagkomite er for dårlig, de legger knapt ut informasjon om at de har hatt ett møte og man må inn å lete etter møtereferat.

 

Det jeg skal være enig i er at klubber og kretser må ta mer tak i ting, men det er ikke ifra mitt ståsted en klubb eller en krets som skal legge ting til rette. Det er fagkomite og NSF som bør gjøre dette. Så kan vi andre gjøre ”dritt” jobben.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

1. Du vil ha en mal som kan vingeklippe hver arrangørs kreativitet. Slik dokumentasjon blir fort foreldet og ble iallefall det når elektronikk ble vanlig. Jeg kan gå med på at det bør utarbeides noe som forteller hvilke utfordringer som ble møtt og hvordan de ble løst. Det er gjerne ofte de samme problemene som oppstår.

 

2. Samme som 1. Prisene blir fort foreldet.

 

3. Vi har vel samme syn frem til den siste setningen din. Der tar du feil. Dermed skjønner du vel at forslaget ditt faller sammen som et korthus. Mitt forslag kan iallefall lene seg på at alle skytterne kan ha hjemmebanefordel.

 

4. Samme som punkt 2. Det fins også, som du selvfølgelig vet, flere leverandører.

 

5. Mitt forslag tar enkelt høyde for at arrangører bare har 20 standplasser. Da er det mulig å begrense deltakerantallet.

 

6. Kom med ett eksempel du mener FKP har sviktet på her, for jeg kjenner ikke til noen i farta...?

 

7. Kommunikasjonen er bedre fra FKP til krets og klubb enn omvendt. Noe annet får du meg ikke til å tro.

 

Alt i alt så tror jeg det er latskapen som rår. Folk er fornøyd med at Ørland arrangerer og de som ikke er det klager her(tell de gjerne).

Link to comment
Share on other sites

1. Kreativitet? Hvor mye kreativ må man være for å arrangere ett bane NM? Her snakker vi mer om vi skal dele ut 5m eller 10m målebånd….

 

Vi snakker om ”lesson learned” hvis du noen gang har arbeidet som prosjektleder eller i ett prosjekt vet du godt at man ikke starter opp fra bunn av. Man har en masis mal og man tar en gjennomgang av tidligere erfaringer FØR man starter. Pr i dag må en arrangør finne ut det meste selv, tid man ikke har eller bør bruke på noe mer fornuftig.

 

2. Prisene blir foreldet? Hvordan kan du si det når fagkomite har gitt kr 1000.- siden oppstarten for, ja hvor mange år? 2001-2002 ?? Og hvor mange ganger på de årene har fagkomite bedt andre leverandører om en pris? Null ??

 

3. Jeg har sansen for forslaget ditt, men pr i dag er alle på topp listen for unøyaktige med tanke på dømming osv. ;-) Her må det utarbeides ett opplegg hvis en slik løsning skal være mulig. Men det løser seg ved bruk av elektronikk ;-)

 

4. Her kan fagkomite gjør en avtale som går over flere år, da har fremtidige arrangører en mulighet til å beregne i god tid. Dette bør ikke være en stor jobb for fagkomite, ett brev ut til leverandører med en spec…inkl teknikker ”on site”

 

5. Her er jeg enig  uansett hvilken løsning som blir brukt enn i dag…

 

6. Forslag? Ja, fristen for å søke på ett stevne er 30 oktober. Fagkomite tildeler pr i dag fortløpende etter at søknader kommer inn. Det er uheldig siden en evnt arrangør ikke sender inn sine lister før dette. Dvs at fagkomite ikke bør tildele ett mesterskap tidligs 1,5 år før tiden og helst ikke før etter fagkomite konferansen høsten før. Da kan hver enkelt arrangør søke og stille på konferansen med sitt forslag til forsamlingen. Så kan vi slippe slike ting som skjer neste år. Der Felt NM går i Sandnes og klubber på vestlandet var ute etter å arrangere spesialfelten i samme tidsrom slik at skytterne kunne ta med dette på veien. Men nei, her har fagkomite allerede gitt dette til en klubb i Trøndelag grunnet ett jubileum. Hvem tenker på skytterne her da?? Ikke fagkomite i hvert fall….

 

7. Og siden det er slik skal vi ikke gjøre noe med det? Nei, det er for dårlig pr i dag og slik kan eller skal vi ikke ha det…

 

Men husk at det er mange som gir F…i bane NM. Men det er også en del som av frustrasjon ikke gidder å delta pga slike ting som skjer nå. Mens andre gjør som meg…sier hva jeg mener…

 

Kanskje vi burde få dette på trykk i skytternytt slik at folk kan lese og danne seg en egen mening? Pr i dag er det ikke bekreftet noe arrangør på bane NMt..så alt er bare baser på rykter…

 

Ja, tell gjerne de som ønsker at bane NM skal gå i Trøndelag (igjen) og spør gjerne skyttere som bor nord for Lillehammer også... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk jeg også :-) ære være de som gjør det. Men det jeg savner er som nevnt litt mer informasjon og ting lagt til rette.

 

Ta ett godt eksempel. Påmelding ;-) Vi har en ny variant hvert eneste år......er det virkelig ikke mulig å få laget Ett system som kan brukes hvert år ???????????

 

K.

Link to comment
Share on other sites

1. Hehe... Fikk du ikke måleband som du kunne bruke for å måle opp langholda på magnumfelten? Kreativiteten går på overnattingsmuligheter, matservering og evt moroskyting, osv. Prosjektledere må også spørre folk som har hatt liknende prosjekt tidligere om info og maler. De får det ikke servert på fat. Jeg har en del erfaringer som jeg gladelig deler, men man må spørre. En blekke tror jeg ikke gir riktig bilde, da den vil virke som et slags reglement mer enn veiledning.

 

2. 1000,- kr er vel en fornuftig sum for leie av skiver? Det er ikke ment å finansiere leien, men være et tilskudd. Vet ikke hvor mange ganger det har blitt spurt om pris hos andre leverandører. Det får bli opp til arrangøren, ikke FKP.

 

3. Dømmingen er lik siden vi alle har samme reglement å forholde oss til. Vel... De beste vinner NM uansett.

 

4. Opp til klubbene å bestemme hvilke skiver de vil bruke. Slik må det være. Tenk deg klubben som blir irritert og ikke vil ta på seg fordi FKP trer en kontrakt nedover hodet på dem med at de skal bruke de og de skivene til den og den prisen slik ESC/ISSF har gjort med Sius. Meråker er ikke fornøyd med å måtte bruke Sius under EM neste vinter.

 

5. Så flott!

 

6. Uenig. Arrangøren bør være klar lengst mulig tid i forveien så det går an å planlegge. NM Felt og NM Spesialfelt kan gjerne gå sammen slik som i år, men det er ikke noe must. Geografisk spredning har sine fordeler også slik at flere lokale helter får større mulighet til å delta. De beste vinner uansett. FKP tenker absolutt på skytterne når de tildeler mesterskap tidlig.

 

7. Jo da. Begynn å vis interesse så kommer dialogen i gang ganske så fort.

 

Jeg kan herved bekrefte at Bane-NM blir slik(foreløpig plan):

 

03.07 - Fripistol

04.07 - Silhuett 1.halvmatch

05.07 - Silhuett 2.halvmatch

Godt mulig at det skjer noe med tidsplanen her ved liten påmelding.

 

 

29.07 - Standard

30.07 - Hurtig fin og grov

31.07 - VM-fin

01.08 - VM-grov

 

Velkommen skal dere være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at en tildeling av mesteskap burde skje under fagkomite konferansen hvor de enkelte kan presentere sitt opplegg så kan de fremmøtte komme med en innstilling basert på dette...så kan igjen fagkomite ta en generell vurdering basert på fakta og hva skytternorge ønsker :-)

 

Nå kjører de sitt eget løp og tildeler i hytt å pine utifra sine egne preferanser....kanskje de ikke ønsker å reise så langt??

 

K.

 

Jeg skal ikke blande meg inn i hovedtema for denne diskusjonen, imidlertid syns jeg forslaget over er en dårlig idé. Fagkomitékonferansen bør ikke være arena for formelle beslutninger. Konferansen er ikke et beslutningsorgan i NSF - og da bør vi behandle den som den er; en hotellhelg i trøndelag for de som liker sånt.

 

Jeg har forsåvidt ikke noe i mot FKPs forsøk på å etablere en regionsvis rulleringsplan for NM, men den må utarbeides sammen med aktuelle klubber/ kretser - og ikke bare legges ut på skyting.no uten noe mer diskusjon eller forvarsel.

Link to comment
Share on other sites

Gud sa til Adam: "Velg deg en kvinne".

 

Kritikken mot NM-bane kommer opp igjen. I fjor var det Svolvær (langt, lite sted, feil helg osv osv). I år er det Ørlandet.

 

Kretser, lokale FKP, klubber, tillitsvalgte og ivrige skyttere vet at det skal være NM hvert år. En trenger ikke verken brev eller telefon fra Presidenten eller FKP for å vite dette. Like sikkert er det vel at skytterne og NSF ønsker at ulike NM skal veksle mellom ulike steder i landet.

 

Det faktiske forhold er at langt ut i 2009 har ingen klubber/kretser/regioner meldt seg som interessert NM-arrangør for NM-bane. Situasjonen fra 2008 gjentas i 2009.

 

Når da Ørland PK nok en gang tilbyr seg å arrangere NM, bør de motta kun honnør for dette. Det er ikke lett å skaffe folk til avviklingen, og de ser seg nødt til å ta arrangementet over to helger. Det er ikke ideelt, men det er det de kan tilby.

 

Det er sannsynligvis fortsatt mulighet for andre klubber som ligger mer sentralt og som kan arrangere NM over en hel uke til å tilby seg å ta NM 2009, men det haster.

 

Da jeg tviler på at noen andre tilbyr seg, oppfordrer jeg til at en starter planleggingen for de kommende år og sender inn søknad i god tid.

 

Jeg kjenner ingen pistolskyttere i Midt-Norge som jubler for at NM nok en gang er i Trøndelag. Tvert imot har alle jeg omgås et klart ønske om at NM skal rullere slik en gjør med Landskytterstevnet.

 

Det er ofte gunstig å ta virkeligheten med i betraktning. Virkeligheten ultimo mars 2009 er at det finnes kun en tilbyder av NM bane. Vi har da kun to valg: Velge det som denne tilbyderen tilbyr eller droppe NM bane 2009.

Link to comment
Share on other sites

Her diskuteres det så fillene fyker over et ”rykte”. Så vidt meg kjent har vel ikke dette diskusjonsforumet blitt NSF sin offisielle informasjons kanal ennå.

Det er vel ingen grunn til å tro annet enn at ryktet er sant, men det er noe symptomatisk over at dette ”bekjentgjøres” her og i skrivende stund ikke nevnt med en bokstav på NSF sine hjennesider (skyting.no.)

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra innlegg over:

Jeg kjenner ingen pistolskyttere i Midt-Norge som jubler for at NM nok en gang er i Trøndelag. Tvert imot har alle jeg omgås et klart ønske om at NM skal rullere slik en gjør med Landskytterstevnet.

 

Da burde du kanskje bruke din lokalkjennskap og påvirkningsevne til å påvirke FKP i avgjørelsen av det NM ( spes felt 2010) som ble gitt uten videre til Steinkjær PK.

 

Her hadde de en gylden sjanse til å få det på Sørlandet, igjen.

1999 var sist gang, så det var kanskje ok at de fikk det nå igjen :wink:

 

I følg den ruleringsplanen som er lagt ut på NSF`s sider er ikke Sørlandet med i det hele tatt..

Greit nok de er ført opp med Bane NM, men det er det jo som sagt ingen som har lyst til å ha . . .

Det er felten det er penger å tjene på, så det er det som er lettest å skaffe arangsjører til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei alle som liker å skyte. (Å de som bare liker å skrive også da)

 

Ja da ser det ut som det blir NM i år også. JIPPI.

Sitter å tenker på om jeg er gla eller ikke for at det blir i nærheten. HM hm.

 

Fordeler og bakdeler med det akkurat som med ei dama.

 

Fordelen: er at jeg slipper å dra så langt for å skyt NM.

 

Bakdelen: jeg liker å dra rundt i norge med bobil & våpen å se andre plasser

å treffe andre folk. Har jo oppdaget at det finnes plasser i norge der det

ikke engang bor trøndere. Tenk på det da, meget rart hi hi

 

Å når NM blir i nærheten betyr det jo at en del av oss blir spurt om å hjelpe til,

mange ser mørkt på å må hjelpe til når de selv skal delta. De får liksom ikke det samme resultatene.

Men jeg ser litt andeledes på det, jeg er glad jeg er frisk, oppegående og kan hjelpe andre.

 

Jeg har vært så heldig at jeg har hatt både helse og råd til å dra på NM mange plasser rundt omkring siden 2003

Larvik

Mosjøen

Steinkjer

Oppdal

Trondheim

Sandnes

Karmøy

Oslo

Modum

Svolvær

osv

og flere plasser å skutt luft NM men det er så kjedelig at jeg ikke orker å tenke over hvor jeg har vært.

Faen æ glemt jo

Ørland

Ørland

Ørland

Ørland

Ørland

Ørland

 

Er helt enig i at flere burde ta på seg NM, men når alle vil komme til dekket bord

synes jeg vi burde være gla for at noen tar det på seg gang etter gang.

 

Å kvar gong NM blir tildelt noen, blir det syting på nett.

Skal vi virkelig komme så langt at vi skremmer bort de få klubbene som gang etter gang tar på seg NM.

Nei inntil vi får ei oppskrift på hva som kreves for å ta på seg et NM sånn at folk sør for Dovre tør ta på seg et bane NM,

får vi være gla for at noen tar det på seg.

 

Hvis vi går 10-15 år tilbake å tar bort Oppdal og Ørland som arrangør, da blir det en del NM som kan strykes.

 

NM over to helger synes jeg ikke er en bra løsning, men hvis Ørland skulle ta det på seg hadde de ikke noe valg.

Så vi må se det sånn, 2 helger eller ingen NM.

 

Oi æ glæmte en fordel med NM på Ørland, jeg har rotet bort

alle målebandene, så jeg bruker nå tommstokk.

Å det blir ikke det samme når jeg skal se hvor mye jeg

har lagt på meg rundt live i vinter.

 

Sånn da er jeg ferdig, jeg har fått ut det jeg sitter å tenker på.

Så no pakker jeg sammens pc'n å kaster den på elva, da slipper jeg å se all kritiken som kommer

etter jeg trykker på sende knappen.

 

Det som er dumt er vel at de fleste har fått med seg hvem karsken er,så det blir vel noen diskusjoner

når jeg kommer rundt på stevner. Tøft

 

Hilsen Karsken

 

Og for de som ikke har fått med seg hvem jeg er

Arild Inge Wollan

Link to comment
Share on other sites

Til Triggerhappy:

 

Jeg kjenner ikke beslutningsveiene sentralt i NSF. Jeg har imidlertid en følelse av at søknader om å få arrangere NM ikke har gått i en stor strøm inn til NSF/FKP de siste årene. Kanskje har en derfor hoppet på ethvert tilbud som har kommet inn.

 

Om en ønsker å konkurrere med Steinkjer om NM-spesialfelt i 2010, mener jeg at den korrekte fremgangsmåten må være å sende en skriftelig søknad med et godt prospekt til FKP før sommeren 2009. Om en får inn flere søknader, er det det beste utgangspunkt for en god vurdering med etterfølgende vedtak høsten 2010.

Link to comment
Share on other sites

Det står i tabbelen publisert på NSF`s side at Steinkjær er arangsjør for 2010.

 

Kan aldri tenke meg at det blir endret.

 

Forøvrig helt enig med ndh i at det er nok ingen strøm av søknader på å få fremtidige NM.

Men at de skal deles ut fortløpende, før fristen for søknad er gått ut mener jeg er feil.

Da får en i alle fall ikke flere søkere....

Kanskje ikke senere heller.

 

Rotasjonsplan på NM er prøvd tidligere og det funket ikke da heller,,, så den som lever får se :wink:

( selv om B.J. hevder det bare var et forslag, sier andre noe annet )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av å treffe og diskutere med Karsken flere ganger 8)

 

Trivligere kar, skal du lete lenge etter :wink:

 

Vi er bare overlykkelig at du vil dele gleden med oss, at du har funnet en som vil være vennen din :roll:

 

Men hva har det med tråden å gjøre.....?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ser at påmelding var lagt ut....

 

Men hva er grunnen til en påmeldingsavgift på kr 350.- ? Hvorfor stoppe her? kan jo likegodt ta 500 eller 1000 når dere først er igang....premier blir vel uansett puter eller målebånd...så hvorfor ikke tjene mest mulig med engang?

 

(Beklager litt sterk ironi, men jeg syns vi passerer en grense ved 300.- pr start uansett øvelse)

 

En annen ting er at man plutselig skal dele opp silhuett over 2 dager, hva med de stakkarne som skal kjøre 60 mil og på jobb mandag morgen ? Hvorfor ikke kjøre dette ferdig på lørdagen??

 

Jeg må si at selv om dette er en "nødløsning" er det en heller dårlig løsning når alt kommer til alt.....

 

Men tanken er god, såpass god at Buskerud vil søke på bane NM fremover....Silhuett en lørdag, Hurtig Fin en annen lørdag, Standard en fredag, fri en mandag kveld. VM over 2 helger....det hadde vel vært gøy....er jo 35 min fra Oslo til Drammen og 25 min hjem til meg....helt supert å arrangere ett NM (les:klubb) mesterskap på en slik måte....

 

:lol:

 

Nei, nå reiser jeg en tur til Paris... See ya :-)

K.

Link to comment
Share on other sites

Ved liten påmelding så kan det vel muligens tenkes at silhuetten kan gjennomføres på én dag. Bedre å gå ut ifra to dager og heller effektivisere enn omvendt. Lurer på hvordan Bromark hadde hylt da. Det tør jeg virkelig ikke tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...