Jump to content

Slippmiddel for epoxy (vakuumbagging)


Fulmen

Recommended Posts

Hva finnes av pålitelige slippmidler for epoxy? Vanligvis holder det jo med voks eller fett, men ikke nå. Vet ikke om det er vakkumbaggingen eller varmebehandlingen (105°C) som er problemet, men det er helt åpenbart at jeg trenger noe bedre. Brownells leverer en blå PVA-basert guffe med sine beddesett, den burde vel være omtrent idiotsikker. Men hvor får en tak i en halvliter av dette? Eller finnes det noen andre og enklere triks?

Link to comment
Share on other sites

Hva finnes av pålitelige slippmidler for epoxy? Vanligvis holder det jo med voks eller fett, men ikke nå. Vet ikke om det er vakkumbaggingen eller varmebehandlingen (105°C) som er problemet, men det er helt åpenbart at jeg trenger noe bedre. Brownells leverer en blå PVA-basert guffe med sine beddesett, den burde vel være omtrent idiotsikker. Men hvor får en tak i en halvliter av dette? Eller finnes det noen andre og enklere triks?

Bruk poleringsvåks,til bil.To lag.

Link to comment
Share on other sites

Har silikonolje, som blir brukt til kopimaskiner, som du kan få ein liten prøve av, dersom det er intressant. Den bør tåle opp mot 200 grader iallefall, sidan heateren i maskinene ofte går i området 150-180 grader. Så send ein pm dersom det er av interesse.

 

Det er nesten universal olja her i huset, går til alt frå å smøre hengsler på dørene, låser og til og med som hylsefett under patron ladninga... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde høytemp vakuumfett (silikon) i dag på en form lakket med polyuretanlakk, resultatet var en (nesten) komplett fiasko. Skokrem (funker fint til bedding) på aluminium var heller ingen vinner. Jeg tror jeg må se på noe som tørker til et fast belegg, enten en eller annen film eller en maling ala PVA-middelet som Brownells selger.

Polyetylen bør fungere bra, det er det ingenting som biter på. Er ikke Gladpack LDPE?

Link to comment
Share on other sites

Spør i butikken der du kjøper Epoxyen.

Jeg fikk med ei lita flaske med noe tyntflytende væske. Malte på og lot tørke. Det ble da ei tynn hinne og ingen problemer med at ting satt fast. Jeg vet ikke hva det er for slags stoff. Selgeren var på lageret og fylte på ei flaske.

 

Maxx

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd apoteket? Jeg hadde en gang en flaske PVA (polyvinylalkohol), løst i isopropanol tror jeg det var. Jeg mener å huske at jeg kjøpte den gjennom apoteket, men det er mulig at jeg husker feil og at jeg fikk tusket den til meg på annet vis.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode forslag her etter hvert. Tilgjengelighet er en faktor her, så punkt 1 blir vel å se hva West fører. Skal også gjøre noen tester med gladpack når jeg får handlet inn glassfiber (ingen vits i å sløse bort karbonfiber på slike tester).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...