seawolf Posted April 19, 2008 Share Posted April 19, 2008 Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om de nye fra Norma som ble lansert i 2008 katalogen under headingen "Visjoner for framtiden". Disse skulle komme i 300, 338 og 375 basert på 416 Rigby hylsen, men kortet ned til standard (30-06) kammerlengde, og selvfølgelig med Norma Magnum navnet tilslutt. Er det noen av dere som har "inside information" om hvordan dette prosjektet skrider fram? Spesiellt 375 NM vil være en attraktiv krabat og direkte konkurrent til 375 Ruger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjella Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Er det noe nytt om dette??? Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om de nye fra Norma som ble lansert i 2008 katalogen under headingen "Visjoner for framtiden".Disse skulle komme i 300, 338 og 375 basert på 416 Rigby hylsen, men kortet ned til standard (30-06) kammerlengde, og selvfølgelig med Norma Magnum navnet tilslutt. Er det noen av dere som har "inside information" om hvordan dette prosjektet skrider fram? Spesiellt 375 NM vil være en attraktiv krabat og direkte konkurrent til 375 Ruger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Nå er de lansert Normas nye patron serie finnes på hjemme siden til Blaser ." Blaser magnum" Morro http://www.blaser.de/Blaser-Magnum.1294 ... teaser_pi1[backId]=91 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Finnes en tråd fra før viewtopic.php?f=14&t=2944&p=22040&hilit=norma#p22040 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Finnes en tråd fra før viewtopic.php?f=14&t=2944&p=22040&hilit=norma#p22040 Der stod det jo ikke stort . Får ringe til Norma i morgen å bestille meg et 338 Norma løp til R93`n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mullins Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Sjekk på Snipershide, der er det mye om .338 Norma, lagd for å gi 338 ytelse i ei litt mindre hylse, minner om en modifisert . 404 hylse syns jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blood Trail Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Nå ble jeg med ett veldig usikker på hva jeg skal gjøre Har just mottatt godkjenning på ervervelse av løp i kaliber 375, planen var og smelle på ett løp i 375ruger på min modifiserte M98. Så dukker 375 Norma opp, og det kan virke som de patronene er ganske like. Da begynner grubleriene igjen: tilgang på hylser, kjøpeammo, priser og kvalitet på hylser. Hadde jo egentlig bestemt meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gary Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 ..ja, men er den kommet da, Blood Trail? Og hvis ikke - er det sikkert at den kommer?? PS: Har nå lest det som står nevnt i Norma-katalogen. For egen del ville jeg nok gå for .375 Ruger. Den nye Norma'en vil, når den nå måtte komme, være basert på .416 Rigby-hylsa, nedkortet, og det står at den vil få større hastighet enn konkurrentene. For min del tror jeg ikke hastighetsøkning utover .375 H&H /.375 Ruger er av det gode i det heletatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Bestilte ny R93 pipe i dag.Det ble ikke .338 ,men 300 Norma Magnum. Gleder meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bharsvik Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Hvordan er egentlig ytelsen på en 375 ruger sammenlignet med H&H eller for den del 375 Dakota som jo også passer i M98-kassen? Har lenge hatt planer om Dakotaen, men hvis Norma kommer med en standardisert som gir samme ytelse som H&H og ferdighylser av god kvalitet må jeg nesten revurdere dette... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Nå besitter jeg tilfeldigvis et par 338 NM hylser og jeg kan si dette: Den er kort og godt en 338 Lapua Mag, som er litt kortere (like lang som 338WinMag.) og med relativt slakk skulder. Men det er kun en visuell betraktning, jeg har ikke vært fremme med skyvelæret ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansen deluxe Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Tror nesten jeg har et eksemplar selv Thanx`s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Buster, kan du ikke måle hylsevolumet for oss da? Helst i grains H2O så vi ikke blir vorvirret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langlo Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Noen som har prøvd oryx i ferdigrulla .222 eller .223 ? De står beskrevet på hjemmesida til norma og i ballistikk-kalkulatoren http://www.norma.cc/# Spennende om noen hadde noe å fortelle ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Buster, kan du ikke måle hylsevolumet for oss da?Helst i grains H2O så vi ikke blir vorvirret. Skal se om jeg får det til etterpå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Noen data på 338 Norma Magnum: Hylsa tar 105grs med H2O, og er 63,1mm lang. Ser ut som totallengde på ca. 88-90mm er passe, med 250 grs kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 Ohh, den er litt større enn jeg hadde håpa på, høres ut som +90 grains kruttladning... Kos dokk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 For å si det sånn: hvis du har planer om å bygge denne, eller en avart av denne, på ei M98-kasse så tror jeg du sliter!! Hvis du da ikke får til single-stack magasin. Den er nok mulig, med tanke på bolt-tryne og lengde, men jeg prøvde å få den ned i magasinet og det gikk ikke. Den var for fet til å få ned i mellom vangene........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
10 Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Men Buster, fikk du den ned i Winchesterkassa di 338`n altså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elgen Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 For å si det sånn:hvis du har planer om å bygge denne, eller en avart av denne, på ei M98-kasse så tror jeg du sliter!! Hvis du da ikke får til single-stack magasin. Den er nok mulig, med tanke på bolt-tryne og lengde, men jeg prøvde å få den ned i magasinet og det gikk ikke. Den var for fet til å få ned i mellom vangene........ Det skulle da ikke være noe større problem. Patronlengden er som .338 WinMag ved samme settedybde, og hylsehodet fra .416 Rigby er uproblematisk i forhold til støtbunnen. MEN, man trenger et nytt underbeslag og magasin (ca $400 fra f.eks. Duane Wiebe), og børsemakeren som skal åpne kassa og justere matingen bør vite hva han gjør... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 og børsemakeren som skal åpne kassa og justere matingen bør vite hva han gjør... Nemlig!! Jeg er ikke så overvettes glad i å slipe disse vangene tynnere en de allerede er heller, men det blir gjort...........i stort mon det også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gary Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 - Ville nok tatt høyde for nytt magasin/underbeslag, eller ombygging av selve magasinbredda for Norma-patronen. Hvis denne har samme bunndiameter som .416 Rigby er den nesten 1,5 mm større enn .375 Ruger (og f.eks. 338 WinMag-hylsa). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts