Jump to content

Nye patroner fra Norma


seawolf

Recommended Posts

Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om de nye fra Norma som ble lansert i 2008 katalogen under headingen "Visjoner for framtiden".

Disse skulle komme i 300, 338 og 375 basert på 416 Rigby hylsen, men kortet ned til standard (30-06) kammerlengde, og selvfølgelig med Norma Magnum navnet tilslutt.

 

Er det noen av dere som har "inside information" om hvordan dette prosjektet skrider fram?

Spesiellt 375 NM vil være en attraktiv krabat og direkte konkurrent til 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Er det noe nytt om dette???

Jeg har ikke sett eller hørt noe mer om de nye fra Norma som ble lansert i 2008 katalogen under headingen "Visjoner for framtiden".

Disse skulle komme i 300, 338 og 375 basert på 416 Rigby hylsen, men kortet ned til standard (30-06) kammerlengde, og selvfølgelig med Norma Magnum navnet tilslutt.

 

Er det noen av dere som har "inside information" om hvordan dette prosjektet skrider fram?

Spesiellt 375 NM vil være en attraktiv krabat og direkte konkurrent til 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Finnes en tråd fra før :wink:

 

viewtopic.php?f=14&t=2944&p=22040&hilit=norma#p22040

 

 

Der stod det jo ikke stort . :D Får ringe til Norma i morgen å bestille meg et 338 Norma løp til R93`n :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg med ett veldig usikker på hva jeg skal gjøre :?: Har just mottatt godkjenning på ervervelse av løp i kaliber 375, planen var og smelle på ett løp i 375ruger på min modifiserte M98. Så dukker 375 Norma opp, og det kan virke som de patronene er ganske like.

Da begynner grubleriene :shock: igjen: tilgang på hylser, kjøpeammo, priser og kvalitet på hylser.

 

Hadde jo egentlig bestemt meg

Link to comment
Share on other sites

..ja, men er den kommet da, Blood Trail? Og hvis ikke - er det sikkert at den kommer??

 

PS: Har nå lest det som står nevnt i Norma-katalogen. For egen del ville jeg nok gå for .375 Ruger. Den nye Norma'en vil, når den nå måtte komme, være basert på .416 Rigby-hylsa, nedkortet, og det står at den vil få større hastighet enn konkurrentene.

For min del tror jeg ikke hastighetsøkning utover .375 H&H /.375 Ruger er av det gode i det heletatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er egentlig ytelsen på en 375 ruger sammenlignet med H&H eller for den del 375 Dakota som jo også passer i M98-kassen? Har lenge hatt planer om Dakotaen, men hvis Norma kommer med en standardisert som gir samme ytelse som H&H og ferdighylser av god kvalitet må jeg nesten revurdere dette...

Link to comment
Share on other sites

Nå besitter jeg tilfeldigvis et par 338 NM hylser og jeg kan si dette:

Den er kort og godt en 338 Lapua Mag, som er litt kortere (like lang som 338WinMag.) og med relativt slakk skulder. :wink:

 

Men det er kun en visuell betraktning, jeg har ikke vært fremme med skyvelæret ennå.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn:

hvis du har planer om å bygge denne, eller en avart av denne, på ei M98-kasse så tror jeg du sliter!! :|

Hvis du da ikke får til single-stack magasin. Den er nok mulig, med tanke på bolt-tryne og lengde, men jeg prøvde å få den ned i magasinet og det gikk ikke. Den var for fet til å få ned i mellom vangene........ :roll:

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn:

hvis du har planer om å bygge denne, eller en avart av denne, på ei M98-kasse så tror jeg du sliter!! :|

Hvis du da ikke får til single-stack magasin. Den er nok mulig, med tanke på bolt-tryne og lengde, men jeg prøvde å få den ned i magasinet og det gikk ikke. Den var for fet til å få ned i mellom vangene........ :roll:

Det skulle da ikke være noe større problem. Patronlengden er som .338 WinMag ved samme settedybde, og hylsehodet fra .416 Rigby er uproblematisk i forhold til støtbunnen. MEN, man trenger et nytt underbeslag og magasin (ca $400 fra f.eks. Duane Wiebe), og børsemakeren som skal åpne kassa og justere matingen bør vite hva han gjør...

Link to comment
Share on other sites

- Ville nok tatt høyde for nytt magasin/underbeslag, eller ombygging av selve magasinbredda for Norma-patronen. Hvis denne har samme bunndiameter som .416 Rigby er den nesten 1,5 mm større enn .375 Ruger (og f.eks. 338 WinMag-hylsa).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...