Buster Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Er dette ammunisjon som er spesiellt egnet til å skyte norgesmesterskap (NM) med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Hehe nei det er Millitær ammo i kaliber 7,62X51 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Er dette ammunisjon som er spesiellt egnet til å skyte norgesmesterskap (NM) med? jepp. det er faktik en av 2 typer ammo det er lov å skyte mil NM i AG3 klassen. faktisk det beste valget for de går som oftest mye bedre enn den andre ammoen som er lov (NM231) hehehehehehehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 17, 2009 Author Share Posted March 17, 2009 Skjønner...............(tror jeg) Bare noe jeg funderte litt over, der jeg satt alene på skytebanen i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVSJT Posted March 17, 2009 Share Posted March 17, 2009 Tror ikke du skal tenke så mye når du er på skytterbanen(heller).................. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 Tror ikke du skal tenke så mye når du er på skytterbanen(heller).................. Ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 "NM" og et tall er norsk militær modellbenevnelse som bla brukes på endel ammo og våpen. forresten er NM60 (7,62X51 skarp) omtrent tilsvarende bla Tyskernes DM41-, Britenes L2A2-, amerikanernes M59- og M80- ammo. eks på andre ting med NM-benevnelse: NM158, kal 22 treningsgevær (lik rekruttrifla omtrent) NM149, skarpkyttergevær NM62, 7,62X51 sporlys (amerikanerne kaller tilsvarende patron M62) NM140, 12,7mm MP (amerikanerne kaller tilsvarende patron US Mk211) NM160, 12,7mm MP-t (amerikanerne kaller tilsvarende patron US Mk300) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 Så denne ammunisjonen garanterer ikke noe godt resultat på NM altså? Filler'n også!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Så denne ammunisjonen garanterer ikke noe godt resultat på NM altså? Filler'n også!! veeeel....... jo. OM alle følger regelverket, vil vinneren av miitært NM skyting AG3 ha brukt enten NM231 eller NM60 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 Kvaliteten på NM 60 varierer i fra lot til lot. Som oftest er det prosjektilene som er av ulik kvalitet. Vet at det sitter enkelte luringer og vet om enkelte "gull-lotter". Disse går meget bra. Hvilke det gjelder er jeg usikker på, men det kan jo hende at det er noen her på forumet som kan dele sine erfaringer med andre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VeT|Us Posted April 7, 2009 Share Posted April 7, 2009 01-01(-01?) går gullegodt for meg. Hvis noen har noe liggende kan de gjerne sende en PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oysteinlarsen Posted April 7, 2009 Share Posted April 7, 2009 Mi røynsle med årgangar av NM60: ammunisjon frå tidleg syttital brukar gå bra. På seint syttital og utover åttitalet vert det støtt verre i snitt (ein kan framleis finna gode lottar, men dei er færre, og dei dårlege er dårlegare), på nittitalet tek det seg opp. Lapua-ammunisjonen (sjå etter rund A i staden for spiss) er veldig god. NM231 har eg aldri fått til å gå særleg bra (noko som vel passar med at det er noko stort tull i utgangspunktet, kopar er mykje verre enn bly). Andre kan ha anna røynsle med dette, men eg har hatt privilegiet å prøva ein del einskilde årgangar. "Tidleg åttital dårleg, tidleg syttital bra" er ein grei tommelfingerregel som eg trur dei fleste skriv under på. Og sjølvsagt, ein har jo mogleiken til å trekka ut kula, skrapa ut bitumen-hinna på innsida av hylsehalsen, og setta kula på plass att. Det gjer som regel bra resultat. Å bytta ut kula med ein holspiss er ikkje å tilrå. Ladninga er ganske frisk, og du har ikkje lyst til å famla i blinde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted April 7, 2009 Share Posted April 7, 2009 Og sjølvsagt, ein har jo mogleiken til å trekka ut kula, skrapa ut bitumen-hinna på innsida av hylsehalsen, og setta kula på plass att. Det gjer som regel bra resultat. har du prøvd? jeg har, uten noen merkbar effekt på presisjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oysteinlarsen Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Tykte eg fekk færre "slengarar" med det. Men samlinga var vel på det jamne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted April 8, 2009 Share Posted April 8, 2009 Er ikke sikker på om det er nødvendig å skrape ut av hysehalsen. Det er nok å dra ut kula litt, og sette den på plass igjen. Da blir visstnok ofte presisjonen mye bedre. Iallefall bidrar det til at trykket blir jamnere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts