Jump to content

Skiver til jaktfelt


375 H-H

Recommended Posts

Beo skivene er nok di fineste når det gjelder grafik uten tvil,Men jaggu er mange av dem skummle,er veldig lite og gå på før du har bom.boj skiven synes jeg er di beste.Løypa på fm hedemark i går var krevene,men det skal den være,veldig greit stevne for min del.bortsett fra siste holdet,da ødla jeg med og gi bort 2 poeng,da kunne jeg da vært oppe blandt di 4-5 beste. Men tilbake til skiver,Syns boj er greit med at dem kjører storvilten sin, Det vil si at dem har 2-3 skiver som dem regner poeng på. Dette er jammen noe for njff stevner/aransjører og tenke på.Dette med og bruke for mange små skiver og korte hold trur jeg blir litt frustrerene for en del jegere.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt rar, men jeg liker helt klart BEO-skivene best. Velogmerke de mørke, for på de lyse syns jeg ringene kan være vriene å se (eks grevling), selv med 20x forstørrelse. Hadde problemer med det på FM i Hedmark. At det er lite plass mellom innertreff/bom gjør bare at jeg skjerper meg ekstra mye, noe som (stort sett) fører til en høyere poengsum (se bort fra mine "prestasjoner" i nevnte stevne).

Angående kvaliteten på pappen, er det som pettern sier ikke de beste. Jeg har tapet baksiden på mine BEO-skiver med "sølvtape", og de klarer minst like mange skudd som dagfinrundskivene mine da.

BOJ-skivene liker jeg ikke i det hele tatt, men gud veit hvorfor. Jeg tror aldri jeg har skutt et godt stevne på dem. Kanskje grunnen til at jeg ikke liker dem er at jeg har problemer med å se treffene mine i kikkerten på dem, spesielt på de brune. Jeg liker å se hvor skudd havner, så slipper jeg å lure på om jeg f. eks skrudde ned feil fra et langhold. Men at de holder mange skudd er det vel ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

boj skivene føler jeg tåler desidert minst vann. Brukte de på et stevne i fjor. De gikk helt i oppløsning når det begynte å regne, men de tåler mange skudd hvis de får holde seg tørre. De blir brukt i år også, men da med tak over seg :shock:. Beo skivene er flotte. Dagfinn rud sine er de dyreste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes BEO skivene er finest, kort og godt fordi det er best bilde av viltet på dem. Jeg er ikke så opptatt av at skytterne skal se ringene i sine stjernekikkerter. Jeg er mer opptatt av følelsen en får av å skyte på skivene, at det er så nært opptil virkeligheten som mulig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Stjernekikkerter hehe,Ja så klart har vi en fordel som bruke det.og ja vi ser ringene stort sett om det er dagfinnrud eller boj osv. men noe som er drit med bio skiver er sol.dem blir lett blanke har jeg sett.skulle vært matt finisj på dem.men skivene er fine dem.trur heller vi heller kan diskutere litt størrelser og hold.og er det noen som har meining om vi skulle innføre storvilten her som dem praktisere i boj, det vil si 2 eller 3 skiver med poengskiver i, alla ulv- bjørn-rev-hjort.

Link to comment
Share on other sites

For meg er valget enkelt:

Dagfinnrud som dug!

Liker å se ringene - og å ikke se masser av hull i skiva også etter at den er klistra.

Dagfinnrudskivene ligger nok en del hakk høgere ift kvalitet også, og med riktig klistring holder skivene leeeenge.

I NM JF i 2001 kom siste laget som skjøt på fredag (dagen med flest skyttere) og spurte om vi brukte nye skiver på hvert lag - og da hadde vi brukt samme skivene hele dagen. Det hadde ALDRI gått med de andre skivene.

synes heller ikke at klistringa av skivene blir så bra med de andre skivene.

Link to comment
Share on other sites

En annen irriterende ting ved klistring: kan ikke folk bruke klistrelapper med samme farge som blinken? Mulig at jeg ikke er flink nok til å holde fokus, men slike ting irriterer meg faktisk da jeg skyter. Siste holdet på FM hedmark ble klistret med svarte lapper, og blinken var brun&hvit..bare jeg som reagerer på slikt da jeg skyter?

 

EDIT: det var ikke på grunn av lappene stevnet ble så dårlig, bare så det er sagt :lol:

 

Lars-Ola.

Link to comment
Share on other sites

Får ikke blitt mer enig med deg.

Kanskje en liten brøkdel av grunnen til at jeg virkelig fordrar annet en Dagfinnrudskiver. Klistringa blir aldri bra - hvis dem i det hele tatt har lapper som passer.

På f.eks. kråkefigurene (til Dagfinnrud selvfølgelig) bruker jeg stort sett bare hvite lapper, og svart sprittusj. Da blir ringene rette og ikke unødvendig lapp-på-lapp.

Mange som skulle hatt klistrekurs. Litt off topic denne, men...

 

Det mest irriterende jeg har vært borti var på et stevne (i Hedmark) hvor standplass besto av en standplassleder og en klistrer/anviser. Sto på standplass og ildkommando kom. Det smalt noen skudd, og jeg som var litt tregt oppe med børsa fikk se et høl i skiva. Vinka til standplassleder røska ut magasinet med 5 skudd, sa jeg ikke har skutt (det hadde han sett, bare 4 el 5 på laget), og at det var et hull i skiva: Eneten glemt å klistra eller noen hadde skutt på skiva mi. Greit sa standpl.leder, og jeg skjøt. Anvisning kom, og det satt 6 skud i skiva - og jeg fikk 4/4.... Klasse over den, gitt...!

 

Litt derfor også hater jeg når jeg ser masse hull i skiva (som er klistret), men med for dårlige klistrelapper. En ser forholdsvis mye med 24x...

Link to comment
Share on other sites

Ang lapping av feltskiver. Her hjemme i Sarpsborg brukes "ofte" (har ikke skutt så mange jektfelt stevnene) vanlig Scoth tape av den litt matte typen. Da slipper man at vitalt område på et rådyr er sort ellr hvitt. Bruker det samme selv når jeg trener privat, og det fungerer bra :D

Link to comment
Share on other sites

Ja er en del skiver som er verre og klistre en andre, Og dette med standplass ledelse er og viktig.har skutt et par stevner som det ikke har vært særlig rett linje,når en kjenner trøkket av sidemann og numre før lua detter av hue da er det noe galt på standplass."litt overdrevet"

men som sagt hvorfor ikke et stevne med for eks hold 1- rådyr sitt 120m-hold2-tiur-stå 50m hold 3-hjort ligg-180m hold 4 -rev -sitt 110m hold 5 bever -sitt 90m hold 6 -villsvin -stå 105m

og storvilt poeng regnes på 1-rådyr 2-villsvin. Dette vil helt klart skille og det er og noe som vi jakter på i skogen. Og med di holda som er på rådyr og villsvinet her så tror jeg ikke det er noe problem at skudda sitter i værandre. Og det gir stevne en ekstra piff med 2 pokaler ekstra. Beste JEGER- ALLE GÅR INN UNDER DENNE KLASSE.

OG SPORTER A-B I EN KLASSE. Dem får til dette i boj stevner så dette skulle nå vi få til i hedemar og. :P

Link to comment
Share on other sites

For meg er valget enkelt:

Dagfinnrud som dug!

Liker å se ringene - og å ikke se masser av hull i skiva også etter at den er klistra.

Dagfinnrudskivene ligger nok en del hakk høgere ift kvalitet også, og med riktig klistring holder skivene leeeenge.

I NM JF i 2001 kom siste laget som skjøt på fredag (dagen med flest skyttere) og spurte om vi brukte nye skiver på hvert lag - og da hadde vi brukt samme skivene hele dagen. Det hadde ALDRI gått med de andre skivene.

synes heller ikke at klistringa av skivene blir så bra med de andre skivene.

 

 

Det at du ser hull i alle skivene untatt dagfinnrud sine etter at dem er klistret har vel noe med lyset , bakgrunn og hvordan du sitter i forhold til skivene?

Bruker selv Boj skivene å dem holder også veldig leeenge vis du unngår å klistre på strekene.

Eneste er på korte hold me små innertreff blir innetreffen skyti i stykker og da blir det bare lapper igjen å det hadde skjedd med hvilke som helst andre skiver også dagfinnrud sine. (har brukt dem også)

Tviler sterkt på at alle under nm i 2001 spurte om det var nye skiver for det finnes alltid en som deg som må klage på alt :shock:

Link to comment
Share on other sites

skiver om det er brukt det en eller det andre er ikke så nøye, Er det skutt mye på skiva og klistra mye så er ikke det bra. Skivene på NM i dag var ganske bra synes jeg. Trur aransjørene må sette opp ei løype med noe flere hold på 80-200m . Da blir ikke skiven skutt sundt så fort. ER DET INGEN SOM HAR MEINING ANG OG INNFØRE STORVILTEN I NJFF STEVNER. Ser klart at dette hadde fremmet intresse for stevne og muligheter. :idea: VI må kutte ned på kråker og heller sette opp en hjort og telle poeng,det vil gagne og jeger klassa meine nå jeg

hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke værst,Du er den første som spør,Storvilten er figurer med poengskive, Dem bruker og ha 2-3 skiver på stevne.

Da blir det brukt for eks hjort -sitt. elg-sitt/ligg- og rådyr stå.

Dette mener jeg er bra på den måten så tvinge vi bort litt av småfigurer og over på større figurer.

Og ikke minst drar du et dårlig skudd på første holdet,Og første fig storvilt står på 2 holdet så kan en satse på og gjøre det bra på storvilten.Og en ting til dette må da være arti for JEGER STAND, her skytes det tross alt på noe som dem jakter på i skogen og. Disse figurene er bare eksempler. finnes flere som kan brukes. Jeg har prata på at vi kunne satse på og kalle den "ROVVILTEN" Men prinsippet er og regne poeng og større fig så blir ikke folk så deprimert av bom.Og en ser det at hvis en har hold på 50m og opp så er det nok lettere og tolke skiver og.Så dette er en vinn vinn sjanse

mvh

Hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Siden det er egen premiering til beste storvilt-jeger og beste storvilt-sporter så er jo dette ekstra morro for penga på stevnet. Er ikke dumt mtp rekruttering. Selv om man skyter dårlig på noen skiver kan man fortsatt dra i land storvilt-seieren. Når man har 2-3 poengskiver så er det jo ikke noe problem med rangeringa for dem helt i toppen heller. Er vanlig på disse figurene, feks ulv/rådyr/rev/rådyr å ha treff i hele dyret slik at alle kan treffe da skiva er relativt store, og at det er 3,4,5 eller 4,5 som er innertreff.

 

Liker stevnene til JFF som de er i dag jeg, men når man snakker om rekruttering av jegere så tror jeg ikke dette er et dumt virkemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns vel egentlig både BOJ og Dagfinrud's er fine å skyte på. Mener å huske at BEOskivene ble brukt på NM i Nordfjord i 2002, og det var et spetakkel uten like, for jegerne mente at ringene var vanskelige å se med 9x kikkert. Spesielt hjorten på 170 meter med røde ringer :? Ellers så er det nesten artig og se hvordan enkelte klarer å ergre og irritere seg over nesten alt i sporten sin :lol: Feil fokus..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er det nesten artig og se hvordan enkelte klarer å ergre og irritere seg over nesten alt i sporten sin :lol: Feil fokus..... :wink:

 

Dette har du rett i! Noe av kunsten er jo netopp å "koble ut" alt annet enn det man skal gjøre selv, og fokusere på arbeidsoppgaver :) Vet av egen erfaring det er lettere sagt enn gjordt, men det er alikevel sant :)

Link to comment
Share on other sites

Ja kan vel være noe i det at det er feil fokus, Er ikke lett når en er født med kort lunte og er veldig engasjert hehe.

Det er vel ofte slik at di mest engasjerte og aktive klager mest og, Henger ofte sammen at dem har sett og opplevd en del.

Og mange av di eldste er på retur og gidd ikke diskutere lenger,Dem er på skyting for den sosiale-trim biten, Og det må da være godt og egentlig ta det slik og hehe. Den dagen jeg ikke gleder meg til og skyte stevne da selger jeg konkeransje våpena mine. :P

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at alle under nm i 2001 spurte om det var nye skiver for det finnes alltid en som deg som må klage på alt :shock:

Jaja, det er jo også måten å si det på....! Skriv å du vil, men jeg har for all del aldri sakt at alle under NM i 2001 sprute om det var nye skiver. Det jeg har sagt er at andre skiver enn Dagfinnrud trolig ikke hadde tålt så mye skudd. Og det jeg ville fram til er at riktig klistring av skiver er alfa omega. Til tross for at det satt mange klistrelapper på figuren, så var det fler som bemerket at dem ikke så at dem ikke var skutt på før.

 

Klage ja... For all del: Det ligger MYE jobb bak et arrangement, enten det er et internt stevne, på fylkesbasis eller f.eks. NM. Hadde det ikke vært for arrangørene hadde det vært lite med stevner.

Jeg er nok flink til å si ifra om ting jeg ikke synes noe om, men etter over 10 år i gamet har jeg en viss forventing til hvordan ting bør, og hvordan visse ting SKAL være. Klage og syte trenger du ikke påstå at jeg står for - men jeg sier ifra i håp om at en arrangør kan ta det med til vurdering for å lette kvaliteten på sitt stevne. Uten kommentarer og tilbakemeldinger vil ingen vite hvordan dem ligger an, i feks. et stevnearrangement. Spy dritt du, men jeg mener nå sjøl at jeg klarer å dra fram og kommentere positive ting også.

 

Uansett, åkke som, så ligger Dagfinnrudfigurene laaaaangt forran alle andre!

Link to comment
Share on other sites

ja og i og med at du har skyti i 10 år så veit jo du at dagfinnrud sine skiver er best.

Dem har vel noen år i GAMET dem i boj og laget skiver etter deres erfaringer.

 

forresten den orrhanen til dagfinrud ser vel egentlig mest ut som en banan.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt et BOJ-stevne på Skude og fikk med meg at det var noe de kalte "Storvilten", men ikke helt hva det var. Det dreier seg altså om en konkurranse i konkurransen, på 5-delte skiver.

 

Det kan tenkes at dette er noe som jeg vil lufte for vårt eget jaktfeltmiljø. Kanskje det kan fungere hos oss også? Jeg har allerede luftet at jeg likte å skyte 5-delte skiver på relativt kort hold, slik vi gjorde på et stevne jeg skjøt på Andebu. Jeg vil anslå at ringene 4 og 5 tilsammen var innenfor makshold mens ring 5 alene var utenfor. Det gir toppskytterne noe å strekke seg etter, men gir samtidig lavere klasser mye poenggivende papp å sikte på. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja tror storvilten vil slåann rundt om, Boj som stevne er veldig effektiv og godt drevet,og STORVILTEN er helt klart med på og heve nivået på stevne.

:wink: Og noe større figurer med mindre innertreff er vegen og gå for og få bra stevner,lettere og tolke hull og er nå litt intresangt og se hvor mye poeng en klare og.

Virke som aransjører har skjønt dette med og gå for litt større figurer og mindre innersoner i år en i fjor, Da var det mye mer kråker og små fig på 25m.Dette er noe drit syns jeg. Hold fra min 40m til 250 det er mer riktig hold for rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

et håp for vintern er at flere vil bruke varrierte figurer, det kommer stadig ny figurer blandt anna det ny SVINET i boj. den er tøff og passe stygg hehe, bra det skjer noe nytt rundt dette.

Jeg vet at bland anna svinet skal benyttes hvis det blir noe av jaktfelt stevnet i den nye foreninge jeg vurderer og melde meg inn i. Her skal vi legge en flid i og få til ei variert løype som alle burde bli fornøyd med. hold mella 40-200+m med større fig og mindre inner treff og poeng inndelt på 2-3 fig som vil telle inn på "rovvilten"

Link to comment
Share on other sites

Dersom figurene ikke trykkes på papp som tåler fuktighet er de ubrukbare på vestlandet, vi kan ikke planlegge et stevne med skiver som går i oppløsning bare det er dårlig værmelding.

Det er fremdeles bare Dagfinrud som trykker på brukbar papp så vidt jeg vet, eller har andre kommet med nytt materiale?

Link to comment
Share on other sites

Det har nok noe med pris og gjøre også. Dagfinrud skivene er jo vesetlig dyrere, hvis en tenker på de litt større skivene. Men ja de er i bedre kvalitet og holder mye bedre under fuktige forhold. Syntes boj skivene er fine og skyte på god kontrast i de, spesielt de svart hvite, litt værre med rådyret og hjorten. BEO skivene er jo desidert de flotteste :D.

Link to comment
Share on other sites

BEO skivene er jo desidert de flotteste :D.

 

Der er jeg ikke enig med deg. Det er flotte og naturtro bilder på BEO, og de er pene å se på, men de egner seg etter min mening ikke som skiver i konkurransesammenheng. Det er mulig at disse treffområdene på disse skivene er mer realistiske ift. virkeligheten, men jeg mener at innetreffet med poengskiver bør være litt mer sentrert ift. yttertreffet. Jeg mener at det bør ikke straffes hardere å treffe 1 cm under ytterteffet enn en cm over yttertreffet f.eks, dette er tilfellet på bla. BEO-bjørnen. Treffer du 1-2 cm under innetreffet så mister du 5 p, treffer du 1-2 cm over innertreffet, så mister du bare 2. Stiller meg kritisk til om dette er riktig i konkurransesammenheng, selv om kanksje dette stemmer med treff på levende vilt. Forskjellen er ikke så stor på dette området på hverken BOJ-skivene eller Dagfinnrud-skivene. Disse er etter min mening mye bedre til konkurransebruk, da disse er mer symetriske i treffområdene og det slik sett ikke spiller så stor rolle hvor det dårlige skuddet sitter. Flakselementet får dermed mindre betydning enn på BEO-skivene, og konkurransen blir dermed mer rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke da skyte på ring-skiver, der yttertreff er eksakt like langt unna bestemt innertreff hele tiden?

Synes dette går over alle grenser. JAKTfelt skal da vel være JAKTfelt, og det må være viktigere at blinkene er plassert anatomisk riktig enn at man risikerer å miste ett poeng dersom man drar ut i "feil" retning...

 

Igjen, som jeg har påpekt mange ganger før, synes jeg at konkurranse aspektet for altfor stort fokus..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev flottest :D.Sniper-Arne. Er nokså enig med deg når det gjelder innerblinkene. Se også på jerven. Der er det også forsvinnende lite yttertreff. Men de er naturtro og morro å skyte på, hvis en ikke tenker konkuranse. Det er ikke hele tiden en tenker det :D. Pappen tåler også lite fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, som jeg har påpekt mange ganger før, synes jeg at konkurranse aspektet for altfor stort fokus..

 

Mvh Dagl

 

Kommer ann på hvordan man ser det, vettu. Noen tar konkurransen alvorligere enn andre. Noen drar jo kun for å komme bort fra kjærringa en stund, og andre skyter for å få 150 p, hver gang. Slik vil det alltid være så lenge det er en konkurranse, og med respekt for de som tar sporten seriøst bør det være så rettferdige forhold som mulig, som kårer en så verdig vinner som mulig.

Link to comment
Share on other sites

bare se på beo bjørn, den liker jeg ikke hehe, der straffes du hardt . men figura skal vel godkjennes med tanke på anatomi, men det er vel slik det er vi har vel alle favoritter og skyte på. Figurer altså. noe jeg heller ikke er så glad i med beo er hvis det er sol på figuren så får du fort gjenskinn og du ser dårlig ringer osv. 8):shock:

Link to comment
Share on other sites

Sniper-Arne og pettern:

Vi møtes iblandt på stevner, skyter de samme stevnene og i noen tilfeller i samme klasse.

Allikevel er vi grunnleggende uenige. Det kan vi ihvertfall være enige om.

 

Jeg mener jaktfelt er til for at jegere skal bli bedre skytter. NJFF er en jeger-organisasjon. Ikke en sportskytter-organisasjon. Jaktfelt bør tilrettelegges for at flest mulig skal skyte bedre for å bli bedre skyttere på vilt i skogen. Dette igjen for å bidra til mindre skadeskyting. Og da må det være viktigere at blinken er anatomisk korrekt plassert. Ikke at noen har marginene på sin side eller ikke. Begynner man å ta til ordre for å plasser blinkene skytemessig korrekt, og ikke anatomisk korrekt, da er det bedre å gå over til rund skive, der alle ringene er like store.

At noen ikke liker enkelte skiver fordi man ikke ser ringene er på samme vis. Man ser da ikke ringer på viltet i skogen?

 

At skivene er blanke å kan gi generende skinn i spesielt lys, er en annen sak. Vilt vil aldri blende deg i skogen....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dagl: Vi er vel enig om mangt men etter mitt syn er jaktfelt først og fremst en sport. Dette er absolutt forenlig med å trene på jaktsituasjoner for jegere som vil bli bedre i skogen, så dette bør ikke være noe problem å kombinere selv om treffsonene blir så "konkuransevennlige" som mulig. Avviket fra virkeligheten vil ikke bli større enn andre faktorer ved denne skytegrenen sørger for. Jeg ser heller ikke på det som noe stort problem at ting er som de er i dag, men denne tråden er vel til for å belyse forskjellige synspunketr fra flere sider?

Link to comment
Share on other sites

Sniper-Arne og pettern:

Vi møtes iblandt på stevner, skyter de samme stevnene og i noen tilfeller i samme klasse.

Allikevel er vi grunnleggende uenige. Det kan vi ihvertfall være enige om.

 

Jeg mener jaktfelt er til for at jegere skal bli bedre skytter. NJFF er en jeger-organisasjon. Ikke en sportskytter-organisasjon. Jaktfelt bør tilrettelegges for at flest mulig skal skyte bedre for å bli bedre skyttere på vilt i skogen. Dette igjen for å bidra til mindre skadeskyting. Og da må det være viktigere at blinken er anatomisk korrekt plassert. Ikke at noen har marginene på sin side eller ikke. Begynner man å ta til ordre for å plasser blinkene skytemessig korrekt, og ikke anatomisk korrekt, da er det bedre å gå over til rund skive, der alle ringene er like store.

At noen ikke liker enkelte skiver fordi man ikke ser ringene er på samme vis. Man ser da ikke ringer på viltet i skogen?

 

At skivene er blanke å kan gi generende skinn i spesielt lys, er en annen sak. Vilt vil aldri blende deg i skogen....

 

Mvh Dagl

er enig med at anatomien og senter treff må stemme i utgangs puntektet, men vis jaktfelt utelukkene skal være jakttrening så må jammen det forandres på en del av hold og figurer. tror egntlig jaktfelten blir mye mer krevende vis vi skal ha kun konkrete "jaktsitvasjoner ".

vi kan nok konkludere med at vi er uenige om noe når det gjelder satsing og forminga for jaktfelten fram over, Da er vel jaktfelten bra slik den driftes pr dato. NJFF må gå inn og forandre på tia for og få godkjent skytterprøva, så KANSJE vi ser flere jegere, men jeg er skeptisk ang dette. :P

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel denne saken flere sider. At utgangspunktet for jaktfelt var et tilbud til jegere å forbedre jaktskytinga er sikkert riktig, og det er det fremdeles. Noe av problemet er at enkelte av oss synes konkurranse er morsomt, og dess mer du skyter og trener, jo bedre blir du, og jo høyere krav setter du til sporten. Selv om NJFF ikke er et sportskytterforbund så arrangerer de konkurranser og derved tiltrekkes konkurransemennesker. Så enkelt og så vanskelig er det egentlig. Selv om jeg også liker å skyte på dyrefigurer med anatomisk riktig treffsone, så tror jeg nok skytingen i seg selv mer enn noe annet gjør meg til en bedre skytter, også jaktskytter.

Link to comment
Share on other sites

bra skrevi ole. jaktfelt er en konkuranse, og alle konkuranser blir det en vinner. men jaktfelten er jo en veldig bredde "gren" det er alt fra han/hun som skyter et stevne til den som skyter alt som er i flere grener noe som er bra for sporten våres egentlig. når det blir besluttet at det skal kåres norgesmester for begge klasser så blir det enda bedre

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg er enig i at der det arrangeres konkurranser, dit tiltrekkes konkurranse mennesker også. Men min mening er at NJFF ikke bør sørge for disse i første hånd. Disse dukker opp allikevel.

 

For en vanlig jeger med jaktgevær er det mer inspirerende å skyte på viltfigurer. Det gir mer mening enn å skyte på ringskiver på en DFS-bane. Eller på små svart prikker på en DFS - feltløype. De som dukker opp på en jaktfelt kun fordi det er morsommere og mere realistisk med viltfigurer enn ringskiver, bør man sørge for å beholde.

 

Å lage figurer som gjør konkurransen viktigere enn at anatomien på skivene stemmer går i feil retning etter mitt skjønn. Til slutt vil da viltfiguren bare bli en bakgrunn der sentrum er plassert i midten. Se på vill-svin figuren, som er utviklet for konkurranseskyting på høyt plan (gammel OL-øvelse). Å skyte ett skudd innen for 1-ringen her, er neppe det samme som å avgi ett dødelig skudd på ett villsvin? Skiva har ingenting med realisme å gjøre, derimot er den svært konkurranse vennlig. Det faktum at jaktfelt figurene har ulikt utseende, ulike blinker, ulike plasseringer.. etc. Alt dette er nettopp det som utgjør sjarmen med jaktfelt. Skal man gjøre om skivene slik at de blir uniforme med lik avstand mellom ringene, mister jaktfelten sin sjel.

 

Jeg er enig i at en setting med skytelag, skytetider, skiverammer etc. gjør at situasjonen er svært ulik jakt allikevel. Men det rettferdiggjør ikke at man legger enda en ting til for å fjerne seg fra jakt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...