Jump to content

375H&H.... hva kan den bli til


Finnlight 338WM

Recommended Posts

- Hva ellers går dette uhellet ut på? Hva er pipa skrudd fast i?

 

Det finnes bare et merke. :lol:

 

Sako 75, gått 200skudd. Får se hva det blir til, om jeg beholder den som den er, eller om jeg kamrer om. Synes liksom 375 blir for nært 338, som jeg aldri kommer til å bytte ut.

 

Om 375 blir for kjedelig, så mulig jeg vil prøve å få byttet den ut med noe 416rigby/rem.

Planen er ei hardtslående hundebørse med gode åpne sikter,kanskje i verste fall en Aimpoint.

Link to comment
Share on other sites

Hei Finnlight,

Er ikke spørsmålet ditt i tråd-tittelen din feil? Her har du .375H&H - klassikeren over alle klassikere - patronen som skapte det britiske imperium(!) - og kåret på Sluttstykket.com som den vakreste av alle patroner. Er det ikke da den andre børsa di, for den vesle cowboypatronen, du bør kamre om?!

 

Hilsen Kristoffer

(med Sako i .375H&H)

Link to comment
Share on other sites

- Spitfire er inne på noe.. Hvis det hadde vært meg ville jeg tenkt som så:

Hundeførerbørse: Kort, lett, korte hold/åpne sikter, hardtslående. Dette i betraktning - ikke et rekylmonster som også krever lang pipe. Bytte pipe i 338'n, til f.eks. .416 Taylor -ett eller annet Improved (Acley?) ..og så ville jeg beholde .375'n som den er - vokte den som gull og bruke den til alt det andre som .338'brukes til i dag...

Noen bedre allrounder enn .375 H&H finnes jo ikke på denne jord...

Link to comment
Share on other sites

- Spitfire er inne på noe.. Hvis det hadde vært meg ville jeg tenkt som så:

Hundeførerbørse: Kort, lett, korte hold/åpne sikter, hardtslående. Dette i betraktning - ikke et rekylmonster som også krever lang pipe. Bytte pipe i 338'n, til f.eks. .416 Taylor -ett eller annet Improved (Acley?) ..og så ville jeg beholde .375'n som den er - vokte den som gull og bruke den til alt det andre som .338'brukes til i dag...

Noen bedre allrounder enn .375 H&H finnes jo ikke på denne jord...

 

 

Mine 338wm rifler blir ALDRI byttet ut. Det er de for gode til. Finnlight i 338wm er ei ypperlig posteringsbørse til alt av jakt jeg driver med.

 

Dette 375 "uhellet" var bare for å prøve noe annet.

 

Men er det noen som har erfaring med løps kapping av 375 da? Om jeg kapper til 47 og bruker den som hunde børse. Trenger 375 langt løp for å yte det den skal?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er 375H&H meed feks 47cm løp da?

 

Ræva. det blir som å prøve å ta av med en 747 på et hangarskip.

Når 81 grains med N-550 skal forbrennes trengs det vel litt løpslengde.

 

Jeg har en utslitt Rem sportsman i 308W som du sikkert kan bytte likt med 375`n din :D den er grei med stutt pipe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har selv en med 51 cm løp. Synes den fungerer helt ok.
Alt er relativt, gamlingen har jo bra med hylsevolum og kan da hente en del ved tregere krutt og lengre løp(mindre smell og glimt).

 

Ellers syns jeg ikke en 338Win er noen grunn til ikke å bruke 375HH, har selv en 340Wby som går bra, men det er da mere svong over 375'n da, the queen of medium bores.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ærlig talt at vi ikke skal komme med noen hjelp til denne karen, ser dere ikke hva han skal bruke den til. :(

 

 

[quote="Finnlight 338WM

Planen er ei hardtslående hundebørse med gode åpne sikter.

 

Han har nevnt "hundebørse" 2 ganger i tråden sin, og jeg kan ikke bare la dette passere.

 

Hilsen hundeeier med angst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ærlig talt at vi ikke skal komme med noen hjelp til denne karen, ser dere ikke hva han skal bruke den til. :(

 

 

[quote name='"Finnlight 338WM

Planen er ei hardtslående hundebørse med gode åpne sikter.

 

Han har nevnt "hundebørse" 2 ganger i tråden sin' date=' og jeg kan ikke bare la dette passere.

 

Hilsen hundeeier med angst.[/quote']

 

:?::?: så du mener 375 er uegnet til dette?

Link to comment
Share on other sites

så du mener 375 er uegnet til dette?

 

375H&H rekyl er nok i kraftigste laget for de fleste hunderaser ja... kan bli skuddredd vet du :wink: !

 

Jeg tror nok Makkieboy mente, i en spøkefull tone, at trådstarter skulle bruke børsa til bikkjer siden han skrev hundebørse og ikke hundeførerbørse. Evt at trådstarter skulle jakte på bikkjer. Hvilket forklarer hvorfor Makkieboy antyder at man ikke skal hjelpe trådstarter.

 

Uansett så burde jo dette kunne bli en ypperlig hundeførerbørse. Hastighetstap spiller kanskje mindre rolle da bruk av åpne sikter antyder korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt litteratur lesing, spørs det om ikke denne børsa blir kappet på 47cm, og påmontert en medium Hausken, for å ta det værste smellen for bikkja. Så da spørs det om de åpne siktene må vike for en Aimpoint eller en dugandes kikkert med lav forstørrelse. Er litt svak for kikkerter i 2-8x eller 2,5-10 klassen. Får liksom litt i både pose og sekk da. 40-42 lysåpning er mere en nok på denne.

Link to comment
Share on other sites

- Har ikke lest J. Liens artikkel om korte piper, men jeg er kanske sikker på at .375 H&H vil gi en h... munningsblåst og munningsflamme + smell med pipelengder på 50 cm eller under. Enda verre for hunden...

En mulighet kan være å korte inn pipa i begge ender og kamre den om til .375/338. Da får en ihvertfall et mer moderat hylsevolum å håndtere. Men jeg antar at matinga må justeres en smule.

Kanskje slipper du da lyddemperen, som gjør den lette, korte rifla påde lengre og tyngre...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to børser i 375 H&H. En Brno og en Remington. Forskjellen på de er at Rem`n er kappa og lagd lett og hendig. Ikke noe problem med hastighets tap. Den gir 50 ms mindre enn den lange Brno`n. Tipper det er over 10 cm løpsforksjell på de to. Munnings flamme derimot er det en del mer forskjell på. Når det gjelder 375 mot 338 vil jeg si at 375 er overlegen. Rett og slett fordi du kan lade helt opp til 380 grs kuler. Jeg har ladd 380 grs Rhino til 745 ms. Jeg sier ikke ladningen her uten at noen ber om det. Ikke alle kasser tåler den støyten. Ikke brukt den ladningen i Remington børsa. Tror helt sikkert det går bra. Og jeg har ladd, var det 210 grs Barnes til 910ms. Den kaliberen er rett og slett fantastisk allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...