Jump to content

"Scout-kikkert"å baksikte-motasje på Mauser.Noen erfaringer?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjöpt en kikkert-montasje, til min 7.92 Mauser. Har ikke betalt, så jeg har ikke fått den enda.

 

Ifölge selger, så trenger man ikke å gjöre noen modifikasjoner på våpenet.

 

 

Jeg stoler på selger, men må man gjöre noen modifikasjoner på sluttstykke-armen, dersom man skal ha et "vanlig" kikkertsikte?

 

Dersom man må smi om hevarmen, så kjöper jeg et Scout Sikte. Noen som har erfaringer om disse?

 

Fordeler? Ulemper? :roll:

 

Må sluttsykke-armen smies om, ved bruk av vanlig kikkert?

 

Det er en slik montasje:

 

kikk1.jpg

 

kikk2.jpg

 

kikk3.jpg

 

kikk4.jpg

 

(Montasjen på bildet er ikke den jeg har kjöpt, men det er en identisk)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du må vel både drille i kassa for å få montasjen på plass (om den er vanlig) og smi om hevarmen. Jeg har et 2x leupold EER på "dødens mauser" og er fornøyd med et, overaskende hvor mye det hjelper på 200 meters hold og IPSC skiver.

Link to comment
Share on other sites

Linken din virker ikke...

 

Uten at jeg får sett hva du prøver å vise, vil jeg på generelt grunnlag si at du trenger enten ett scout eller ett pistolsikte hvis den saken du har kjøpt skal erstatter baksiktet på Mauseren. Ingen av de montasjene jeg har sett som omtales som scout montasje, vil være brukbare med ett normalt kikkertsikte...

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg så den der på QXL;)

Fristet til å by selv også.. er en rimelig smal sak å fjerne baksiktet, så tror det er noe man normalt kan fikse selv. Som nevnt bør du ta en titt etter pistol sikter.

 

Kom gjerne med en tilbakemelding på hvordan det gikk montere dette! Om du anbefaler det, så skal jeg prøve å krafse til meg noe sånnt jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kommer vel kanskje litt an på hva du tenker å bruke riflen til...

 

Synes den langt bakover varianten så noe lite stabil ut, sett i forhold til kraft*arm prinsippet til at jeg ville ha brukt den til noe annen enn baneskyting, i tillegg må du legge på en masse i høyden for å få til noe som ligner på kinnstøtte... Rent personlig står jeg over, men det kan hende det funker for deg, og det er din børse... :D

Link to comment
Share on other sites

Her er min montasje fra S&K, 39 dollar, det samme for ringene. Kan også fåes med base for Weaver ringer, men S&K's egne ringer har mulighet for sideveis justering for bakerste ringen. Dessuten blir disse litt lavere enn Weaver.

 

scout800x600.jpg

 

Prøveoppstilling med en 2x pistolkikkert, har faktisk tilnærmet full kinnkontakt, men tror jeg må opp til 3X eller 4X forstørrelse. Kun skutt kun 3 skudd, så det er for tidlig å si noe om stabiliteten.

Link to comment
Share on other sites

Tja, fordeler og ulemper med scoutkikkert. Scoutkikkerten gir deg bedre oversikt rundt kikkerten og lar deg skyte med begge øynene åpne, noe som kan være en fordel på korte hold. En konvensjonell kikkert gir et større bilde inne i kikkerten, noe som burde være en fordel på litt lengre hold. Scouten montert på Mauseren gir deg mulighet til å bruke ladeskinner hvis det du driver med fordrer hurtige omladninger, og krever ingen ombygging av sikring og hevarm. For meg fungerer scoutkikkert i 2x utmerket til Ipsc, men blir noe snau på Dfs- feltskyting. Jaktmessig har jeg ikke prøvet scouten.

Link to comment
Share on other sites

Scoutkikkerten gir deg bedre oversikt rundt kikkerten og lar deg skyte med begge øynene åpne, noe som kan være en fordel på korte hold

 

Det er jeg ikke enig i. Et kikkertsikte som begynner på 1x kan man godt skyte med begge øyne åpne. Og de beste slike er det knapt noe som skygger, slik at oversikten rundt ikke på noen måte er dårligere enn scoutkikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...