Jump to content

Rå film om lydighet


jaktlykke

Recommended Posts

Hva er lydighet? Filmen kan se imponerende ut.

 

Derimot i forbindelse med jakt kreves det atskillig mer av hundene. I ringen handler det om å drille hunden i kjente og forutsigbare oppgaver. Det får mange godt til. På jakt kreves det så utrolig mye mer mellom ørene på hunden, ikke minst når det gjelder arbeid etter skuddet. Her må hunden selv ta de riktige avgjørelser på egen hånd uten å henge i puppen på "mor". Jeg husker en av mine strihår som fulgte etter og apporterte ei rype som flakset nedover fjellet og langt ned i skogen. Jeg var så heldig at jeg fikk se situasjonen fra oven og det var en formidabel opplevelse. Hunden var i djup snø ute på minst en kilometers avstand og apporterte den rypa.

Når det gjelder dressur og trening av allsidige jakthunder har vi her i landet mye å lære av tyskerne og dressur og trening opp mot deres allbruksprøve. Les Carl Tabels utmerkede bok: Jakthundebogen.

 

Lykke til med dressuren.

Link to comment
Share on other sites

Les Carl Tabels utmerkede bok: Jakthundebogen.

 

Hehe, ville likt å sett noen få til dette ved å følge den boken. Bra bok, men ikke akkurat boken for lydighetsprøver.

 

Fantastisk oppvisning, men noe robotaktig for min del. I lydighetsringen er dette absolutt noe streve mot, men utenfor må det være litt rampestreker for å gjøre livet interessant, noe jeg ikke tviler på at også denne hunden gjør innenfor husets fire vegger :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...