Jump to content

Liten test av 5,56 Nato


Kjell Olav

Recommended Posts

Fikk for en stund siden tilbud om å teste ammo i 5,56 Nato av Giron her på forumet. Fikk også med en del skudd av den gamle 5,56 Natotypen for å ha noe og sammenligne med. Takk for ammoen Giron. :D

 

Det var den gode gamle Remington LTR'n som fikk jobben, denne har twist i pipa på 1:9 og bør derfor være brukandes til disse patronene.

 

Test556Nato005Small.jpg

 

Demonterte et par patroner for å se hva disse inneholdt. :wink:

 

Patronen til venstre på bildet er den nye blyfrie ammoen. Den inneholdt 25,2 grains av et krutt som ser ut til å være i nærheten av et "ballpowder" i fasong, kruttet er sølvfarget. Kula veier 60,9 grains og er 25,4 mm lang. Hylsa har berdanhette og er derfor lite egnet til lading. :(

 

Til høyre er den gamle typen 5,56 Nato. Den inneholdt 26,2 grains krutt av tilnærmet samme type som den nye ammoen. Kula veier 62,0 grains og er 25,4 mm lang. Hylsa har bokserhette. :D

 

Test556Nato010Small.jpg?t=1202571974

 

Test556Nato009Small.jpg?t=1202572479

 

All skyting gjort er gjort på 100 meter. Blinkene er 100 meter BR skiver.

 

Første serien var med den gamle Natoammoen. Skøyt tre serier og presisjonen var skuffende. Bildet viser en normal serie med denne ammoen i rifla. Gruppa måler 42mm. Ved nærmere studie av skiva kan det nesten se ut til at kula er på kanten av ustabilitet og "logrer med halen". Men den nye blyfrie kula som er ennå lengre ser ut til å oppføre seg normalt. Merkelig. :?:

 

Test556Nato001Small.jpg?t=1202572640

 

Så den nye Nato'n. Her ble det også skutt tre serier. Denne var like skuffende som den gamle typen Nato. Bildet viser en normal serie med denne ammoen i rifla. Gruppa er 43mm. Kan ikke se noen tegn til ustabilitet her.

 

Test556Nato002Small.jpg?t=1202573102

 

Jeg begynte nesten å lure på om det var noe galt med rifla eller skytinga jeg levererte. Fylte derfor magasinet med 5 skudd hjemmeladd 40 V-Max. Da skinte plutselig sola igjen. :lol::mrgreen: Gruppa målte 8,8 mm.

 

Test556Nato007Small.jpg?t=1202573247

 

Alle tre linet opp ved siden av hverandre.

 

Test556Nato008Small.jpg?t=1202573500

 

Jeg må si Nato,n skuffet, i hverfall i rifla mi. Hadde vært interessant å høre hvis noen har testet den i en raskere twist en det rifla mi har.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hmm! Dårlig presisjon.. Berdanhetter.. Gode nyheter for oss DFS skyttere med andre ord. :lol:

 

Hehe, mulig det kan være boxerhetter i andre versjoner av den nye Nato'n da :?:D

 

Fikk lyst til å legge ut et bilde til av en gruppe skutt med samme rifla men med Partizan 75 HPBT på 200m.

Hjemmeladd.

Partizan75HPBTMatch006Medium.jpg

 

14,5mm er ikke så helt galt, så rifla går med tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jepp den der kan jeg drømme om, jeg får lade med disse kulene i Tikkaen. Og så får jeg vel overtale noen som kan å skyte (Terje338 må jo kunne brukes til noe fornuftigt :wink: ) til å skyte presisjonstesten for meg.

 

P.s Kjel Olav, Hvilket krutt bruker du til 75grs kulene, og hvilken hastighet har du på de?

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren:

 

Jeg bruker denne ladningen:

 

Lapua hylse.

Partizan 75 HPBT Match.

Vihtavuori 62 hette.

N135 - 22,0 grn.

COL 58,5mm = 1mm friflukt.

Kronografert til 818 m/s.

 

Har nå kjøpt inn en boks med N540 som skal være det beste kruttet til 223 med tyngre kuler. Ammoen er også ferdig ladet i "stiger" så da gjenstår det bare å få tid til å skyte. :D

 

PS. Bruk data på eget ansvar, sjekk med en manual først.

Link to comment
Share on other sites

Har du testet med det oppsettet som vises på første bilde? Altså frontstøtte og baksekk.

Det har kanskje ikke så mye å si for ammunisjon som har en slik presisjon, men kan likevel gi mer misvisende resultater enn man skulle tro. Tru meg. :shock:

Likevel, du har sikkert lignende tester å vise til slik at du vet hva som gir jevnest testresultater.

Bare en tanke..

Link to comment
Share on other sites

Hot eller ikke, det funker sikkert veldig bra. Jeg tenkte mer på selve oppsettet, hvordan børsa sto.

Men siden samlingene krymper og ser ut til å oppføre seg skikkelig med hjemmeladet ammo, er det sikkert ikke et reelt problem.

Link to comment
Share on other sites

OK. Joda jeg prøver å "sikte" inn frontstøtta og baksekk så godt det lar seg gjøre slik at jeg slipper å "presse" rifla noen vei for å ligge i målet. Prøver også å få anlegg og rekylmottak så likt som mulig fra skudd til skudd. Men det er ikke like lett hele tiden :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Det var da noe dritt med tanke på hjemmelading. :roll:

Den gamle 5,56 Nato'n jeg har er stemplet LC i bunnen, står dette for Lake City? Hylsene virker til å være av meget god kvalitet men er muligens noe tyngre en sivile hylser.

 

det er nok amerkansk ammo ja, Lake City som du selv sier.

 

den nye norske miljø ammne er merket med CG og er svensk og med 2 hull ala berdanhetter.(selv om hetta er boxer er det ikke senterhull)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og fin skyting, når du endelig fekk funne fram de "riktige" ammoen.

 

Har ikkje fått testa den 5.56 Nato ammoen i rifla mi, men derimot den engelske har eg fått testa litt. Tilstrekkelig nok til å fått opplevd at twisten i pipa mi ikkje holder til den. Den spytta rundt kulene på ein standard skive på 100 metern... Spredninga var formidabel, og minst 100 cm i alle forskjellige retninger.

 

Men eg veit ikkje kva hastigheit dei engleske patronene har. Den passer definitivt ikkje til ein Star Baikal IJ-18, som har 1:12 i twist... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...