Jump to content

antall bommer i rifleløp, hvorfor?


høggern

Recommended Posts

satt nettopp å bladde i mitt nyervervede eksemplar av "Hatchers notebook" å der sto det litt om løp til springfield'03 og enfield 1917 rifler.

til springfield ble det laget løp med 2 og 4 bommer (2 bommer for å forenkle produksjonen under WW2) og til enfield ble det i utgangspunktet laget løp med 5 bommer (senere fikk slike rifler løp med både 4 og 2 bommer).

 

i dag vet jeg at det lages løp til rifler med både 3,4,5,6 og kansje fler bommer. (endel salongrifler har jo mange bommer i løpet.) men vi holder oss til std rifleløp. det som i dag er mest vanlig er vel 4 bommer kan det virke som.

men har noen spørsmål:

1) hva er fordelene med løp med færre eller flere bommer enn feks 4?

2) de løpene de lagde med 2 bommer under krigen, var de like presise som vanlige løp med 4?

3) hvordan er slitestyrken på løp med flere bommer(feks 6) har hørt rykter om at heym 6 bommers løp til DFS skyting holder færre skudd enn vanlige 4 bommers løp

4) hva med trykk, vil antall bommer i løpet gi endret trykk og hastighet?

5) presisjonen, hva med den?

 

 

det er nemlig mye rart man kan belaste spekulatoren med......

Link to comment
Share on other sites

men om det ikke er forskjell. har jeg flere spørsmål.

siden det ikke er forskjell, hvorfor lages ikke løp med 2 bommer i dag siden det var enklere å produsere? å hvorfor lager samme produsent løp i samme kaliber med feks både 3,4 og 5 bommer? må jo være fordyrende å ha utstyr for 3 forskjellige oppsett?

Link to comment
Share on other sites

Høggern det er fordi kundene vil ha det. Noen fabrikanter lager jo alle stigninger, alle antall OG flere forskjellige fasonger på bommene, f.eks. sk. ratchet eller canted lands. Noen lager tom. "gain twist" :roll:

 

K

forskjellige riflestigninger har en grunn jeg vet om. det er å stabilisere forskjellige lengder av kuler i det kaliberet. det er en nødvendighet for presisjon osv.

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig mye rart og her kommer mer!

 

Jeg ”har hørt” at 4 riflede gir bedre presisjon enn 6 riflede, mens 6 riflede gir litt lengre levetid.

 

Videre ”nekter” Nygård i Haltdalen å selge 6 riflede løp til sine ”venner”, men insisterer på 5 rifler.

 

2 riflede Lee Enfield (Metford?) skøt like bra som 4 riflede den gang, men den gang det var da og man får ingen løpsprodusent til å lage 2 riflede i dag.

 

Ellers, er det noen av dokker som veit noe, eller mener dere bare at dere veit noe – syns noe?

 

 

P.S. Om jeg får velge fra øverste hylle, vil jeg ha 3 bommer med kvasse kanter. Geometrien forøvrig er nesten uinteressant, men de bør ikke være særlig brede og heller ikke særlig høye.

Link to comment
Share on other sites

Flere bommer = større friksjon = høgere trykk = større slitasje :roll:

:mrgreen:

 

Jeg vet ikke helt dette med hvorfor det skal bli høyere trykk.

På Kongsberg produsert 6,5x55 piper med 4 rifler er nom. mål. 6,48 mens det på 6 riflede er 6,52.

Det er hele tiden flatemålet som må beregnes.

Hvis pipa skal ha 6 rifler må jo godset i de 2 ekstra bommene føre til at diameter på pipa blir større eller så vil trykket i pipa gå opp.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest litt rundt omkring kan jeg ikke si å ha blitt så mye klokere egentlig. Mange av diskusjonene jeg har sett går i samme gate som "hva er best av sako og sauer" og "den beste bilen i verden er den jeg har nå".

 

Et par utdrag kan jeg likevel sakse inn i tråden her:

 

"In a nutshell it was thought that the 3 groove barrels with wider lands would dissipate more heat before eroding over more thinner lands like in a 6 groove barrel."

 

"I have shot them all and getting them put on straight is more important than anything else in my opinion."

 

"I agree that 3, 4, 5, 6, 7 etc. can all win matches. I will say that my 3-grooves clean up easier than anything else I have. 3 grooves have fewer 90-deg angles to collect crud, and also the lands on a 3-groove are shallower."

 

"when you get a good barrel, you get a good barrel. It does not matter which. "

 

 

Det virker som det som fremheves oftest er at riflinger type 5R og 3 samler lite dritt, ikke så mye mer konkret å vise til ut fra det jeg har snappet opp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette kommer mye av produksjonsteknikken.

Er pipa skåret eller trekt med knapp har den en mye ruere overflate en en hamret pipe.

 

En hamret pipe blir produsert ved at du hamrer (smir) rundt en dor som har bommene innfrest i hamredoren.

Når du banker med 750 tonn rundt utvendig på pipa endrer strukturen i stålet seg og overflaten innvendig i pipa blir like blank som hamredoren er.

Link to comment
Share on other sites

Det ble endel spørsmål etter mitt noe korte innlegg i morges.

Mentor har allerede nevnt det viktigste, arealet av løpet. Kulen er stort sett 0,2 mm større enn kaliberet og er normalt lik bunndiameter i riflene. Det betyr at noe metall må forskyves når kulen entrer riflingen. Hvordan denne forskyvning av metall foregår og hva som er beste rifleprofil har vært diskutert i snart 150 år.

Med flere rifler var teorien at forskyvingen ble mindre enn med få. Med bare to rifler ville kulen bli nærmest oval i tverrsnitt, ville få dårlig presisjon og kast i banen samt føre til at melken surnet i kjøleskapet. Det var teorien. I praksis viste det seg at to rifler hadde like bra presisjon som flere. Grunnen til at det ikke brukes av forsvaret er at projektiler med stålkjerne brukes militært. De gir oftest forhøyet trykk med så få rifler.

 

Sivilt er det nok produksjonstekniske årsaker og overtro blant kjøpere som er årsak til variasjoner.

Dersom vi ser på løpsproduksjon så skal det fra et rør "fjernes" en viss mengde metall i spiralform fra innsiden. Produsentene velger den metode der de får det beste resultat rimeligs mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

etter erfaring, så er filosofien enkel; flere bommer kan tåle sterkere ammo. Hvis du dermed skyter med ''vanlig'' svak ammo i et flerbommet løp, så blir slitasjen minimal i forhold til med sterk ammo. det beste tipset jeg kan gi til skyttere med flerbommede løp f.eks opp til 6 bommer, så er det å pusse våpenet ofte...

Link to comment
Share on other sites

men om det ikke er forskjell. har jeg flere spørsmål.

siden det ikke er forskjell, hvorfor lages ikke løp med 2 bommer i dag siden det var enklere å produsere? å hvorfor lager samme produsent løp i samme kaliber med feks både 3,4 og 5 bommer? må jo være fordyrende å ha utstyr for 3 forskjellige oppsett?

 

Det er nok fordyrende, men det er enda dyrere å ikke ha kunder fordi man mangler oppsettet de gjerne vil ha... .

 

Etter å ha lest et utall antall diskusjoner på diverse benchrestfora tror jeg man kan konkludere med at konsensus er "we do not really know". Har man skutt bra med et type oppsett er det lett å holde seg til det også i fremtiden, men folk vinner matcher med alt fra 3-x bommer i løpet. Det nyeste er jo, som nevnt, gain-twist-løp men igjen er det mange sterke meninger rundt det hele men ingen vet helt sikkert om det er det bedre eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

@høggern. Under siste krig ble de fleste løp trukket, da lages en rifle i løpet av gangen. Da blir det billigere å bare lage 2.

I dag lages de fleste løp ved button rifling eller de trekkes med brotsj som tar alle riflene samtidig. Da er det ingen prisforskjell i produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...