Jump to content

HK P30 - Dårlig nattesøvn


Think!

Recommended Posts

Njetnjet. Når du trener er det viktig å gjøre nøyaktig slik du skal under konkurranser. Ellers kan du ende som meg, DQ (disket) fordi jeg ikke spente ned hanen på CZ Shadow før den ble hylstra (selv om du ikke skal skyte praktisk nå så er det "rutiner" å følge på felt skyting også). Ettersom jeg bare trente med klikkpatroner så var det "ikke så nøye" å følge alle prosedyrer, det var viktigere å trekke, finne siktebilde, magskift osv osv. Det fikk jeg svi for.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lang dag på Red Appel Open. Fikk brå kaldstart med stage 5, 2 skritt å 2 skiver + 2 små runde stål på 15 meter, her hadde jeg mag bytte å enda noen skudd før jeg ga opp å få ned siste stålet. Glemte å skyte en helt åpen skive ved siden av svinger. Så det begynte dritt (spesielt vedr stål) å fortsatte slik lenge.

 

Stage 6 og 7 går greit. Stage 8 var det litt problem med stål, magskift før midtre luke, før råd om felle popper og så skyte 1 venteskive på 10 m og 2 venteskiver1,5 m unna. Jeg skyter først de 2 nærmeste skivene, popper og banker løs på 2 løpende skiver. Hadde en bom på løpeskivene enda de fikk rikelig påfyll.

 

Lars Hagemann har støpt øreplugger med "talekanal", de funker litt vel godt. På stage 11 sier ROI stage ready, jeg hører make ready, så i det RO sier load and make ready så har jeg våpenet alt ut av hylster. Det tror jeg er en DQ men det fikk passere, RO bare bemerket tørt at jeg var litt tidlig ute. Så da startet stagen og etterhvert ser jeg hull i en NS, men heldigvis er 1 stål ikke satt opp, Så jeg får reshoot med en gang, bare bytte magasiner. Å det går riktig så bra, med stål og de hele.

 

Stage 12 går rimelig greit, får tilsnakk for at jeg har finger på avtrekkerbøylen. En skal aldri si aldri men jeg hadde magskift der og utløser er på avtrekkerbøyle. Stage 12 gikk tålelig greit.

 

Stage 13 er jeg filmet på og jeg har filme øvrige, første jeg filmet der sprang jeg mellom shooter og RO å fikk tilsnakk av ROI. Stage 3 var bare små IPSC skiver på bl.a 2 svingere, jeg hadde bra treff og tida innbiller jeg meg ikke er så gærn.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg har bursdag så har det vært en drittdag på Red Appel Open.

 

Stage 1 var dagens første. Det flyter bra men når jeg er ferdig tar RO meg med å viser popper med tydelig god treff men som fortsatt står (stål i midten rett frem). Får valget miss på stålet eller kalibreringsskudd, står popper fortsatt så er det reshoot. Først sier jeg vel at jeg tar missen, jeg vet jo at har god treff for den å uansett så kjemper jeg om plasseringer på den nedre halvdel. Men etter litt frem og tilbake ber jeg om kalibreringsskudd, popper står etter kalibreringsskudd. På reshoot skal jeg "selvfølgelig" skyte "bedre" enn på første forsøk. Jeg vet ikke scoore på første forsøk men dette var trolig langt dårligere. RO var fornøyd med våpenføring.

 

Stage 2 gikk bra med stålet, men tok ikke mag skift før ved høyre hjørne = trangt men ellers greit nok.

 

Stage 3 gikk dritt, tror dette sammen med stage 5 og 1 er mine dårligste. Det ble litt diskusjon mellom RO og andre skyttere å det tok vekk litt fokus. Det var en relativt lett stage med NS tett på skivene å da holdt jeg litt for langt unna NS'ene = mye bom.

 

Stage 4 var jeg fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg vært å trent i Moss, bokstavelig talt en merkedag, skjøt opp siste rest av ammo som er merket slik at tennål låses fast. Nå ligger slieden i diesel for siste gang i mitt eie å tennål kanal skal få en grundig puss.

 

Skytingen begynte bra men ble bare verre og verre ettersom farta økte. Hadde glemt riggen så jeg skjøt med pistol og magasiner på bord.

 

Litt julaften var det også, de 2 eneste CZ Chechmate (i prinsippet CZ shadow til bruk i open og standard klassen i et og samme våpen) som har kommet til landet har Winge våpen fått kloa i. Rino (ansatt) har fått kloa i den ene og den andre er det en annen norsk topp skytter som skal ha. Vi fikk prøve våpenet i open konfigurasjon, å det funka faktisk med harde fabrikk ladninger og min konkurranse ladning som på kongsvinger open målte 126,7 i faktor. Det er flere og flere som går over til å bruke 9 mm i open pga pris/tilgjengelighet på billig treningsammo og tomhylser. Problemet er å få disse "racerbilene" til å funke med minorladninger i området 125 til 135, men CZ'en funka i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent i moss igjen. Først skjøt jeg på 4 poppere og 1 skive, det gikk ikke så verst til meg å være.

 

Så var det laget en stage på 16 skudd som var veldig god trening for meg, det innebar springing, start/stopp og ikke minst skyting mens enn går. Konklusjonen er helt klart at gå-skyting behersker jeg ikke.

 

Det ble snakk om å gå sammen å "trene seriøst" å dermed satse litt mere målrettet med personlige treningsmål. Det ble vel litt snakk om å dra til VM på Rhodos okt 2011, det er luftet hjemme å det er vel åpning for det, familieferie er tanken. For egen del må jeg få kjøpt en 9 mm Production pang laget for konkurranse med avtrekk og sikter egnet for konkurranse og ikke først og fremst "tjeneste".

 

Nå er standard boksen i hula så neste tur er STI'en med.

 

Fikk litt tyn for mine skriverier om shadow'en og mere var i vente 8)

 

Chechmaten er ettertraktet å prøve å mange prøver "sine" 9 mm ladninger i den. Det ser ut til å funke bra.

Link to comment
Share on other sites

De var spente i hula i Moss hva som ble dagen skriverier. Jeg unnlater dog å skrive alt som ble sagt for ikke å komme på kant med moderatorer, det er tross alt et forum for også mindreårige.

 

Samme pingla som kjøpte beltet i str 36" kjøpte STI skjorta i str L.

 

Gunnar hadde åpent verksted, fila å testskjøt. De som hadde behov for justeringer innsmigret seg hos verksmesteren (på Nederlansk heter det å "slime", etter mitt skjønn et mere dekkende uttrykk for hva som skjer).

 

Det gikk dritt med gå å skyte forrige trening, på det verste hadde jeg ingen treff på 4 skiver på 8 - 10 meter avstand. Tida var riktignok bra 8) . Så idag har jeg trent i hovedsak trekk og skyting under gange.

 

Trekk og skyte 2 poppere, tiden varierte mellom 1,59 og 1,89 på første skudd, avstanden var 12 - 15 meter. Slet med å skyte skiva lengst bort til høyre. Det er mørkere i den kroken, kan det ha noe å si, jeg skjøt konskekvent høyt i skiva.

 

Den treningen jeg likte best var 2 poppere på 20 meter. I det jeg startet timer (forsinkelsen er mellom 1 og 5 sec) trakk jeg våpnet, begynte å gå fremove fant siktebilde, å skjøt på pip DERSOM det passet med gangen (skyter ikke når foten settes ned).

 

Feilen jeg gjorde ved forrige trening var for lange steg for å rekke frem til siste mål når det var klar til å skytes.

 

 

I alt ble jeg kvitt 260 skudd og trommelen går.

Link to comment
Share on other sites

Hentet 4000 kuler og vært hos Winge våpen å klådd på S&W M&P9 Pro (helt ny å ubesuddlet, med oljepapir over) samt Tanfoglio Stock 2. Det er fortsatt Pro som er aktuelt å fikk bra pris på en pakke med 6 mag å Double alpha hylster. Det har omsider sunket inn at jeg har blandet navn å ansikter = det er ikke en skytter i norgeseliten som skal ha den andre CZ Chezhmaten, men ordinær moss skytter. Så han var litt blek om nebbet på mandag i Moss, må ha vært forventningspresset.

 

Skutt på 25 metern i Horten. Begynte med 2 utenfor poengsonen å 3 dårlige poeng. Neste serie var 2 åttere, 1 nier og 2 yttertiere, dagens beste serie. Fikk skutt M&P9 også, bedre sikter, dårligere grep, avtrekket er anerledes men med kortere reset. Det ble litt morro skyting med fulle magasiner og full fart, de aller fleste havnet i svarten. Det er ikke umulig at noen Horten skyttere tar IPSC kurs i Moss, kanskje vi kan få IPSC treninger i Horten også.

Link to comment
Share on other sites

Var for sliten til å skrive i går kveld. Planleggingsdag i barnehagen = far måtte innvie 5 og snart 3 åring i turlivets gleder. Etter å ha gått 2 km tråkket vi i jordvepsebol. Minstemann hadde jeg i hånda å var grei å få vekk. Eldstemann ble stående litt lenge før han endelig begynte å bevege seg bort. Han hadde vepse inni skjorte og caps til og med. Så det var 1 time begrunnet hyl fra eldstemann og sosialhyling fra minstemann. Men jeg dro til Moss for å skyte selv om beina sa de hadde fått nok, nyåpnet Sushi restaurant lokket.

 

Verksmester vil ha endring i prislista, det er ikke nok å "slime", det koster også 1 fl Cognac, XO må vite. Jeg så han hadde STI med behov av å tilpasse magasiner i blikket da han tittet på meg.

 

Tanfoglio-hater slengte med leppa av gammel vane da jeg dro i sleiden etter mag skift, men HK'en har tikket å gått nærmere 8000 skudd. Det var ikke nødvendig å dra i sleiden men jeg var kommet ut av telling etter å ha brukt ekstra skudd, så for sikkerhets skyld dro jeg i sleiden. Tilbakemeldingen er at jeg omsider har fått ræva i gear, men førsterunden min var 6,24 sec treigere enn Rino med Tanfoglio Stock 2.

 

Rino nekter for å ha gjort noe annet med Chezmaten enn å redusere sikkringsfløyen samt justert "innslagspunktet" på sikkringen. De fleste liker gunnern men den hadde noen feilslag i løpet av kvelden. 1 gang hang tomhylsa i utdrager og i mitt tilfelle nektet den å mate første fra magasinet (jeg hadde samme problem med min CZ Shadow). Men etter å ha tatt ut øverste patron, satt den inn igjen og dreid litt på den så gikk det. Jeg var vistnok for hard med gunnern når jeg dro sleiden bakover. Det var forøvrig flere som hadde problem med lånt våpen, mens eier ikke hadde problemer.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å få med litt endringer i "oppsett":

 

1. Jeg har litt problemer med å se godt med linser og dårlig lys. Nå har jeg kjøpt værnebriller til å ha utenpå ordinære briller. Det ble litt skinn fra lysrør i disse brillene men neste trening skal jeg ha caps på.

 

2. Sesongen 2010 har jeg brukt en snekkerbukse med "løs" lomme, i denne har jeg hatt et barney (aka stripper mag = magasin for å legge patron nr 16 i kammer). Problemet er at deler av dette magasinet er foran hoftebeinet. Dermed skulle jeg ha hatt tilsnakk av RO og nektet jeg å etterkomme kravet skulle jeg vært sendt over i Open. Alt iflg skriverier på Global Village - forum for IPSC medlemmer. Så fra nå av er det rullen med lapper i denne lomma og barney magasinet er i baklomma (= forbudt å bruke til annet enn å lade før startsignal). Det blir en fordel med S&W M&P9 Pro, da kan jeg legge inn patron 16 i magasinet før jeg går inn på stage å lader opp.

Link to comment
Share on other sites

Trent i Horten. Kjøpt små IPSC skiver, de er vistnok 2/3 deler av vanlig IPSC skive (på meg ser det mere ut som halvparten). Satte skiva opp på 25 meter, det skulle utgjøre ca 33 meters avstand med vanlig IPSC skive. Beste enhånds var 4 Alfa og 1 Charley med ganske rask skyting. Beste 2 hånds var 15 i skiva (alle) men spredd over hele skiva, skjøt så raskt jeg hadde siktebilde. Dette var god trening og vil bli gjentatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Mitt beste ressultat på en stage i level 3 match, ikke fordi jeg skjøt så veldig bra men fordi mange skjøt dårligere enn vanlig. Alle papp skiver var av den små typen, dvs 2/3 del av full størrelse (=en av disse satt på 15 meter utgjør 22 meter med fulle skiver).

 

Fotografen og familien Skog (pappa med småjentene) kan ta kontakt pr PM så skal de få tilsendt dvd (evt jeg legger det ut på youtube).

 

Edit: endret familiens navn fra Strand til Skog, det begynte med S i allefall.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vært på trening i Moss etter 3 ukers skytefravær grunnet sykdom.

 

Jeg hadde håpet at mitt eierskap av HK P30'en skulle være feilfritt. Det har det vært så langt, da teller jeg ikke med brukerfeil som at jeg holder nede evt dytter sleidstopp opp i sleiden. Jeg teller heller ikke 1 FTE når jeg skyter ammo som er sortert bort fordi den ikke passer i patrontolken. Denne gangen var det rimelig tydelig at patron nr 2 i magasinet lå for langt fremme i magasinet = tomhylsa koliderte i patron nr 2 = utdrager slapp taket = jeg måtte dra ut magasinet å da falt tommhylsa ut. Denne feilen skjedde ved ca 7850 skudd å våpnet har nå passert 8000 skudd. Hadde bare dette ene problemet så jeg krysser fingrene. Til helga er det klubbmesterskap i Horten i praktisk skyting.

 

Men noe Tanfoglio er det ikke, har forbud mot å si noe mere, må bare vekke nyskjerrigheten hos verksmesteren. Han hadde lovet tyn pga skriverier om Shadow, det har det vært lite av i grunnen. Men idag fikk jeg tyn for å bruke Uplula magasin lader å han fikk de andre med seg.

 

Chezmaten nr 2 er tatt i bruk, dette var vistnok 2 gang på banen. Funka feilfritt med minor ammo ladet for Shadow.

 

Egen skyting varierte litt. Begynte overraskende bra til ikke å ha holdt i våpenet på flere uker. Forsøkete å sette opp tempo å dermed ble det dårlig med treff. Men på slutten traff jeg til og med svinger selv om jeg skjøt raskt, dårlige treff riktig nok men dog. Kondisen var ikke bra før jeg ble sjuk å absolutt ro i 3 uker har ikke hjulpet på. Pusta som et blåsebelg og svetten randt bare av patching og hylseplukk. Dermed dugget briller og ikke minst beskyttelsesbriller = jeg går tilbake til linser. Når det er mørkt er det vanskelig å se siktene ordtlig, jeg gleder meg til å få sikter med mere luft på sidene.

 

De første tegn på at Moss skal få til en mere seriøs satsning viser seg. Vi forsøker å være mere effektive, de som har ledig tid samler hylser. Dermed kan en slutte når enn vil og grafse med seg sin andel. Torsdagstreningene kommer igang til uka. Det ble gitt konstruktive tilbakemeldinger på løsning, feil mv. For egen del så må jeg helt klart få bedre kondis, jeg har begynt med romaskin og spinningsykkel men ble som vanlig syk. Det hadde ikke skadet å gå ned noen kilo heller. Jeg har gått 30% sykemeldt siden april så før jul skal jeg på 3 ukers treningsleir på Vikersund kurbad i et forsøk på å få kroppen igang igjen (brokkoli-leir som mor har forklart ungene, det er den verste grønnsaken for barna).

Link to comment
Share on other sites

Nok en trening i Moss. Gunnar hadde det travelt på verkstedet. Det var møte/opplæring så jeg skjøt alene. Etterhvert koste Rino seg med å skyte likt med open gutta med sin Tanfoglio Stock 2, gjett om han gliste.

 

Begynte bra til og med på litt vriene svingere (den ene måtte skytes der den hadde høyest hastighet = mitt i svingradiusen). Men så ble det bare værre å værre ettersom skyte hastigheten økte. Prøvde å ta det med ro men klokka og treffene fortalte noe annet.

 

En annen observasjon som jeg også har hatt tidligere. Skiver som står i "mørke" skyter enn høyt på. En teori er at pga mørket så har enn fremsikte høyere opp for å se det bedre.

 

FTE denne gangen også, samme som sist, tomhylse på tur ut kolliderte med fersk patron som var dratt frem i magasinet. Denne gangen så langt frem at jeg ikke fikk ut magasinet, dro bak sleiden og brukte negel i rim på tomhylse å fikk den ut lett, da var det bare å slippe frem sleiden. Nærmere undersøkelse viste at tomhylsa hadde levd et hardt liv, det var skarpe kanter og burr på rimen. Min teori er at disse skarpe kantene tar tak i patron 2 i magasinet og drar denne frem, det har hittil bare skjedd under lading. Prøveskjøt samme magasin 3 ganger uten problem.

Link to comment
Share on other sites

I går var det trening til sene kvelden, søkkvåt og utslitt hjem kl 23.45.

 

Kafferommet opptatt av røykere så jeg trente litt alene. Så heiv jeg meg med på bill-drill, trekk og 4 skudd i en skive, trekk mellom hver skive. Igjen var det skytehastigheten som var problemet, jeg skjøt tidvis like raskt som trente open skyttere. Dermed varierte treffene til for mange bom til helt greit med poeng/hastighet. Men det som var hensikten var å skyte alfa så vurdert utfra det så gikk det elendig. Selv om jeg selv mente jeg skjøt sakte så gikk det for fort. "Trenern" skal ta med fluesmekker neste gang å fike til meg om jeg ikke gjør det riktig, spent på om det blir gammeldags eller sånn elektrisk sak.

 

Ingen problemer med våpen og ammo. skjøt ca 350 skudd har dermed passert 8500 skudd. Ryddet etter kurs skyting i helga = har masse hylser. Mye av det er .45 og .38 super så det blir med til respektive eiere (trolig verksmester og roger). men likefullt et kjærkomment bidrag til 9 mm treningshylser.

 

Hadde ambisiøse planer om å finne drømmeladninger til H&N kuler, STI edge osv osv men innser nå at jeg må strekke to-do lista ut i tid. Håper til neste mandag å ha startladninger til STI Edgen klare, vil konsentrere meg om å få den til å funke og ladninger som med margin holder faktor og er presise. HK P30 vil jo fom oktober bli degradert til reservevåpen og evt salgsobjekt = jeg kommer ikke til å legge ned masse jobb på å utvikle ladninger til denne. Det irriterer dog at H&N 125 grs HP gikk på tvers i skiva så her skal jeg lage noen milde ladninger å gjøre nye forsøk. Funker ikke det så er det bare å slå fast at H&N 125 grs HP kule, N320 krutt og HK P30 ikke vil samarbeide.

Link to comment
Share on other sites

I dag har det vært en strålende dag på banen. Skjøt mye av det samme som mandag men denne gangen hadde jeg bra med alfaer, litt dårligere tid. Som vanlig treffer jeg høyt og dårlig på skiver som står i "mørke", jeg forsøker å ta meg bedre tid på disse skivene men til ingen nytte så langt.

 

Hadde for anledningen ladet opp ca 150 skudd med Archipelago 124 grs TC kule, denne kula er det en del våpen som ikke vil kamre. Derfor er det ikke så mange som kjøper disse, de foretrekker RN kulene. Jeg ladet med "min" standard ladning 4,2 grs N320, COL 28,8. Ingen problemer = jeg har fortsatt tilgang på relativt rimelige kuler.

 

Fikk fikle med ny Glock 17 med Warren Tactical sikter. Fy f.. for noen gode sikter, det var noe helt annet enn originale HK sikter. Prototyp til HK P30 er til utprøving hos Pistol-training.com men produksjon har ikke kommet igang ennå.

 

Glock skytterne likte P30 grepet. Har du glock med rtf grep så trenger du ikke grip tape.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært å kronografert ladninger til STI Edge'en men slengte avgårde noen ladninger med Archipelago 124 grs TC kule, 4,2 grs N320 krutt, COL 28,8 mm, CCI hetter, hummer å kanari hylser.

 

Laveste hastighet 1010 og høyeste hastighet 1066 med snitt av 4 skudd er 1034 = Faktor 128,21.

 

Det var en HK USP expert i hula, måtte la han prøve P30'en. Han synes det var et merkelig avtrekk. Jeg skjøt med experten, glemte å se ressultatet men han sa det ikke var så værst. Han fersket meg som "faksen".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Ser jo at dette er et gammelt innlegg og går derfor ut i fra at du har fått svar.

Men du får et alikevel.

 

HK P30 skal i aller høyeste grad slå sleiden frem ved noenlunde hardt isetting av magasin.

Sleiden går ikke frem ved isetting av tomt magasin men ved ladet magasin gjør den det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har kronografert div. fabrikkladninger i "min" HK P 30 og STI Targetmaster 6" - og STI`en gir i snitt omtrent 35 fps høyere hastighet.

Uansett kulevekt.

 

Altså - ikke noe å skrive hjem om :lol:

 

Forøvrig synes jeg det er et meget bra våpen - med unntak av at jeg kunne tenkt meg mindre resetlengde - og selvsagt et lettere avtrekk.

 

Funksjoneringsfeil har jeg faktisk ikke hatt på dette våpenet - og har ihvertfall skutt 20 000 skudd med det.

Noen klikk har jeg hatt - men det har skyldtes ammoen.

 

Pistolen fyller (i mitt hode :roll: ) den tiltenkte oppgaven (tjenestepistol).

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du har det som tjenestevåpen går jeg ut fra at du har P30L (=lengre siktelinje), så vet jeg du har andre sikter = du har "forbedret" 2 av mine klagepunkter.

 

Avtrekket er ikke så ille når en har brukt våpnet en stund (i underkant av 9000 skudd), M&P9 avtrekket er ikke noe bedre (men så har jeg bare skutt 600 skudd med pistolen). "Reset" (14 mm) er helt umulig til konkurransebruk, men for politi som står til ansvar for hvert eneste skudd er det trolig en god ting.

 

I det hele tatt er HK P30 smekkfull av detaljer ment for "taktiske" situasjoner så den fortjener trolig sitt "premium" rykte og pris.

 

Nå har jeg knapt brukt M&P'en men jeg kan alt nå si at magasinene til denne når ikke HK magasinene til knærne. Stålet er tykkere, supre magfjærer og god finish på HK magasinene. M&P magasinene er av tynnere stål, finish begynner å bli slitt selv om våpnet knapt er brukt, å droppet på betong så titter av og til gjennværende patroner ut 90 grader av riktig laderettning (rett opp).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fra nå av er jeg ikke HK P30 eier lengre. :cry:

 

Til konkurranse var nok ikke det det beste valget. Men kvaliteten og fealingen er litt sånn "mercedes" (ikke noe aktiv elektronikk, mulig det er en sånn dere hundebrikke bakt inn i plasten).

 

Virker som våpnet får et bedre hjem med bruk som ligger nærmere sitt design. Kjøper har militær bakgrunn å har midlertidig levert inn tjenestevåpenet, Glock 17. Han hadde prøvd politiets våpen og prøvd DA/SA varianten i butikk, han ville ha samme avtrekk som politiet.

 

Han syntes at prisen på kr 5000 var fair, så det betalte han.

 

Kjøper kjente til denne tråden og "meg".

 

Så da legger jeg ned denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Mitt enkle syn på våpenet - er at det har god presisjon, fungerer 100%, grep som lett tilpasses - men har et ekstremt dårlig avtrekk - med bl.a. en reset-lengde som er altfor "bestrebende" :?

 

Ihvertfall i forhold til hva jeg vil ha som avtrekk på en feltpistol i sivilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...