Jump to content

HK P30 - Dårlig nattesøvn


Think!

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det blir en mere inngående video som må deles opp i flere episoder. Tanken var å vente til vinteren når jeg hadde solid bruker erfaring men nå ser det ut til at den blir solgt, byttet inn eller nedgraderes til trofast reservevåpen. Det avhenger hva våpenkontoret sier til 2 våpen i samme kaliber (jeg eier ikke andre håndvåpen), bruker de hue så bør jeg få ha to i 9 mm ettersom jeg er måteholden med tanke på totalt antall våpen. Så jeg tror det blir filminnspilling i helga.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen idag å der var det absolutt ikke noe smell fra HK P30'en, tennål hadde limt seg fast igjen.

 

Låsesmed var banevakt så vi fikk "dirka" den opp (satt veldig godt fast) og rikelig med WD40 i et hull som leder til tennålkanal og ned mot magasin (trolig for å avlede kruttgass i tilfelle hettepunktering). Pistolen ble pusset etter SNO2009, men hadde mandag gått 450 skudd i Moss hula samt 190 skudd i Råde på onsdag.

 

Idag har jeg skutt 300 skudd på IPSC skiver, Nå har de satt fram stativ og skiver så nå kan IPSC skyttere få trent litt basic.

 

Tatt ut tennål og pusset og oljet. Har ca 1000 skudd igjen av "feil" merka ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på banen å testa ammo. Lot en 12/13 år gammel gutt prøve gunnern i 3 serier å 5 skudd. På første serie fikk han 3 x FTF + at den varslet ikke. Han ble da gitt opplæring hvordan man holder våpen og fikk etter det ikke FTF men den varslet fortsatt ikke. Jeg er rimelig sikker på at feilene skyldes Limp wrist.

 

Forøvrig så har jeg lagt merke til at de 4 "studs" på ramma som sleiden glir på er helt tørr når man har skutt litt. Det sikkert som det skal være for et tjeneste våpen som skal rulle rundt i sand, men jeg liker det ikke, unødig slitasje. Så jeg har kjøpt Remington gun grease på XXL og det funker utmerket. Resten av gunnern smøres med våpenolje iht instruksjonsboka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble plukket ut til kontroll på Kongsvinger Open 2009 (De trodde nok jeg var en kandidat for tetskiktet :lol: )

 

Spesifikasjonene på avtrekket er 20 pund i nedspent modus og 4,5 til 5,5 pund i spent modus. Måling av avtrekk viste 11 pund i spent modus (det er det som måles). På forespørsel målte de avtrekk i nedspent modus og det ble 30 pund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da er HK'en lagt ut for salg. Jeg har fått PM med spørsmål om hvorfor den skal selges. Hovedgrunnen er at jeg tidvis skyter dårlig med den, men andre ganger er det rikelig med Alfa. Svingere er den store skrekken = jeg har forsøkt å droppe popperen først (som utløser svinger slik at den får roet seg litt til det blir dens tur) = det blir lange hold og første skudd etter trekk, men det har ofte gått kjempebra. Problemet har vært mange skiver tett, skiver med NS som nabo, for ikke å snakke om stål. Jeg stoler rett og slett ikke på meg selv fordi jeg vet at jeg skyter tidvis dårlig, da hjelper det ikke at jeg tidvis skyter bra.

 

På 25 m banen starter jeg ofte dagens skyting med å spre skuddene veldig, men utover kvelden blir bare samlingene bedre og bedre. (Men de har ikke vært i nærheten av hva jeg klarer med CZ Shadow'en). Så den manglende presisjonen i mine hender er ikke pistolens skyld, men manglende skyteferdigheter hos meg. Dette løser jeg enkelt med å ta i bruk CZ Shadow, den er tung og har fjærlett SA avtrekk som er med på å skjule manglende skyteferdigheter. (Politiet har vistnok kjøpt inn lykt (muligens med laser) for å få opp vekta på pistolen og dermed gjøre den mere brukervennlig).

 

I tillegg er magutløser ubrukelig til praktisk skyting særlig når mag kapasiteten bare er 15. Du MÅ bytte grep for å skifte magasin å det er ikke ideelt. Med hjelp fra Eric Grauffel har jeg innsett at det rette for meg med mine små hender er å løse ut magasin med venstre hånd før den henter nytt magasin. På den måten unngår jeg å ødelegge grepet ved hvert mag skift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Merkelig dag på banen.

 

Ettersom jeg skulle kjøpe Sig P226 Blackwater Tactical hadde jeg masse "rester" for kronografering i denne pistolen som tidligere var kronografert i HK'en og CZ'en. Så kom IPSC med 15-skudds regel og vips var mye av vitsen med Sig'en borte. Denne ammoen har jeg skutt opp idag ettersom jeg skal beholde både HK'en og CZ'en.

 

Det pussige var at jeg skjøt mye bedre med HK'en enn tuna CZ (competition hammer) med enhånd på 25 meter. poengmessig var de 2 beste seriene 2 tiere og 3 åttere samt 1 tier 2 niere og 2 åttere. Jeg hadde noen bedre samlinger enn dette men på feil sted på skiva.

 

Men 2 hånds hurtigskyting så var CZ'en langt bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hold dere fast, jeg har vært på banen å skutt praktisk. Helt basic med trekk, skivebytte og passe på å ikke skyte før jeg har siktet. Sist jeg var på banen var 4 januar og praktisk har jeg vel ikke skutt siden september. Målet er deltagelse på Kongsvinger open, Classifier match om vel en uke.

 

Som ventet ikke noe problem å rapportere.

Link to comment
Share on other sites

Blade-tech DOH (Drop Offseth Holster). Da får du et problem med å få det lovlig fordi skjefte er lengere bort fra kroppen enn 5 cm. Jeg har løst det ved å sette en mutter mellom feste og hylster = det er lovlig. Veldig god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

forresten, hva er bra med P30 pistolen som ikke en anna tjenestepistol som feks glock har?

 

Mye bedre grep, spesielt for små hender.

Grepet kan tilpasses bruker.

Bedre avtrekk.

Bedre sikter i stål (nattsikter av tysk type = må belyses før du går i kamp (tritium er ulovlig i tyskland).

Picatiny rail.

kan betjenes med hansker.

 

Glemte å få med 100 % ambi (et fett om du er høyre eller venstre hendt)

Hane (Når du hylstrer, hold tommel på den nedspente (den er nedspent når du slipper avtrekker) hanen = du vet helt sikkert at ikke noe strikk med stramming ol har rotet seg inn i avtrekkerbøylen og medfører avtrekk. Ulempen med hane er at kanalen samler dritt/lo = mere puss).

Link to comment
Share on other sites

CZ 75 SP-01 Shadow er lagt ut for salg, våpnet passer ikke mine hender.

 

Dermed er HK P30'en mitt praktisk våpen inntil videre. Har trent på siktebilder, tørrtrent og riktig grep. Har etterhvert lært meg å ligge unna sleidstoppen når jeg ligger i sofaen. Var i hula i Moss å trente, i praksis får jeg til grepet men dytter enten sleidstoppen på eller av. Jeg forstår nå hvorfor politiet har kortere sleidstopp på sine våpen. Presisjonen er helt ok, men skytehastigheten er lav. Skjøt ikke mer enn nøyaktig 135 skudd før alt låste seg, hadde torsdagen før skutt ca 370 skudd praktisk trening i Horten. Det var tennåla som er tilgriset så mye at den ikke ville gli nok tilbake for nytt anslag fra hane. Så jeg har lagt sleiden til bløtt 10t i diesel og pusset tennålskanal og denne gangen tok jeg også av utdrager, fy f.. så mye dritt det var bak utdrager. Nå er alt skinnende rent, smørt opp og klar for kongsvinger open.

 

Men ettersom jeg ikke blir venn med sleidstoppen blir jeg trolig å selge denne også.

 

Fikk låne S&W M&P9 pro fra Rino/Winge våpen, skjøt ca 250 skudd og var så fornøyd at jeg i morgen trolig leverer søknad hos politiet på en slik eller M&P9L. Dette blir i første omgang erstatning for CZ'en men HK P30 lever også farlig å blir muligens byttet ut mot en 1911 i 9 mm noe senere (leverer alle søknader nå for å spare penger).

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Kongsvinger Open 2010, kom på 5 siste plass, men jeg har aldri skutt så bra, det er tida som er problemet. 173 Alfa, 44 charley, 12 Delta, 13 mike og en Penalty target. Svingere har "skylda" for mange av bommene, men det bedret seg, link til film kommmer trolig i løpet av uka (bare filmet på 1 stage).

 

På flere stager hadde jeg slide stopp nedtrykt (dekativert) men det hadde ikke noen konsekvenser. Snakket med politimann og deres slide stopp er vel 1 cm kortere og stikker ikke så mye ut fra sleiden. Fra annet hold har jeg fått greie på at politiets sikter er anerledes og de har en annen løpsprofil enn sivile våpen.

 

Square deal pressa funker, jeg ble crona til 129, 130 og 129 fot/sec noe som ga en faktor på 126,7. I følge egne målinger skulle faktor vært ca 133 :shock: Alle ammo ble sjekket :P , production våpen fikk avtrekkssjekk, og standard våpen måtte i boksen (ny SVI på squaden ble sendt over i open divisjon).

Link to comment
Share on other sites

 

Stage 6: Klikket på slutten var fordi våpnet var tomt og ingen varsling pga jeg holdt nede sleide stoppen. Men jeg hadde 16 treff så det var ikke nødvendig å lappe (Om jeg hadde brukt hode så burde jeg husket at stagen var på 16 skudd = pistol tom - Think!). De 2 første skuddene er på skiva lengst bort, rundt 25 meter, 2 Charly rett over hverandre midt i skiva (i høyde).

 

Stage 7: Skulle vært forbud mot så mange ulike svingere på en match. Dette er matchens siste stage = har fått litt trening på svingere. Tror jeg har bommet på svinger i midten, skyter svinger til høyre, lapper på svinger til venstre fordi jeg har glemt at det var svinger i midten - Think! (svinger til venstre har 3 alfa tett midt i). Eneste bom var i midt svinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg googla på noen bilder av HKP30. Skjønner godt problemet mtp sleidestopp; den er jo en enda lang "fløy" som stikker godt ut fra sleiden. Skal nok ikke mye til for å komme borti og aktivere den, nei.

 

På m&p er sleidestoppen en liten dært som nesten ligger flush med ramme/sleide, og den krever litt kraft for å få engasjert. Men det vet du nok antakelig.. 8)

 

BTW.. hva er vekten på HK P30?

Link to comment
Share on other sites

Vekta er bare 740 gram med tomt mag.

 

Vært i moss å skutt en stage 8 ganger, forbedre tiden med 4 sec, vi telte ikke treff så nøye men inntrykket var ikke så ille. Viktig trening så jeg får greie på hvor raskt jeg kan skyte uten å treffe i vildens sky. Standard skytter skjøt rundt 1,4 sec bedre enn meg uten å bomme noe mer og open skyter dro i sleiden.

 

Oljet tennål gjennom hull til gass utblåsning slik at tennål ikke limes fast (olje og tennål er egentlig fyfy men eneste mulighet for at tennål ikke skal limes fast).

 

Solgt belte som fulgte med STI rigg, 36" er ikke til min kropp, men den passet perfekt til en pingle i Moss.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag var jeg på feltskyting for første gang, klubbstevne i Horten, jeg var vistnok ikke sist da jeg dro. NÅ er det offisielt, leide stopp er for lang, selv på feltskyting (=god tid og ikke trekking) er ikke sleid-stopp og tommler kompatible.

 

For første gang skjøt jeg på 50 meter, siktet i overkant og traff ganske høyt, så nå vet jeg det til neste gang.

 

Pga helsa ble det full stopp i kjeller-rydding og ammo-fabrikken før jul. Men idag ble det tatt et "røkk". Kjeller ryddet, laderom ferdig innredet, og siste rest av konkurranse ammo ble produsert. Deilig å bli ferdig med en lott, nå har jeg ca 3500 patroner av konkurranse kvalitet. Har bare komponenter til 200 patroner til, det går til slumseammo for trening, da har jeg ca 1000 treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Vært i moss og trent praktisk. Hadde bare med "vrak" ammo = ammo som ikke passet i ammo-tolken. Hatt min første stove-pipe - hylse på tur ut henger i utkasteråpningen samtidig som ny er på tur inn i kammeret. Det kan enten skyldes ammo, at tommlene presser sleide stopp opp i sleiden eller tommler bremser sleiden.

 

For vondt i beina til å løpe rundt men trente litt på trekk, få opp skuddhastighet og skyte mens enn går frem og tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Da er sleiden og tennål grundig pusset. Skal bare ta noen prøveskudd i morgen så er jeg klar for Gøteborg Open til helga.

 

Laget 115 dummy patroner (uten tennhette og krutt) til å trene på mag skift. Lærte på kurs at skulle en trene magskift så skulle det skje med magasiner som hadde riktig vekt og balanse. Nå er jeg helt tom for kuler, var å kjøpte 10.000 CCI hetter hos jaktdepoet igår (bra pris kr 0,19 pr stk ved kjøp av 10.000). Så på litt Kimber også men de får ikke inn 9 mm før sen høst. Det ble litt 1911 prat også, fikk en grundig innføring i hva jeg skulle passe på dersom jeg skulle få utført mitt eget 1911 prosjekt. Jeg nikka og sa ja og ha men overlater jobben til Baker'n så da skulle det være i de beste hender. (Forøvrig er de raske å ta telefonen på jaktdepoet).

 

Skattepenger til høsten og ikke i juni rammer også ansatte i skatteetaten. Nå blir det neppe S&W M&P9 Pro i juni men i oktober, feriepengene må brukes på ferie siden ikke skattepengene kommer i juni :evil: Dermed må HK P30'en gjøre tjeneste ennå noen måneder, den har rundet 5778 skudd.

Link to comment
Share on other sites

På tide å skrive om flere tabber på bloggen idag.

 

Var på banen for testskyting etter demontering av sleide før stevne i Gøteborg til helga.

 

Får ikke første skudd til å gå, tennhetta er så vidt pirka på, tennål henger ute og hindrer mating av ny patron. Fieldstripper og dytter tennål inn, virker som den henger på tennålsikkring. Det blir snakk om at tennålsikkring er noe av det første som demonteres på våpen, det skaper bare problemer. Hjem i en viss fart (forøvrig fartskontroll med stopp post ved innkjøring til banen), demonterer sleiden, hvor i h...... er tennåls fjæra. Den har ikke skutt ut av tennålskanal fordi tennål kommer pent og pyntelig ut. Febrilsk leting, den ligger i pledd som er underlag ved demontering/puss, faller på hulvet når pledd ristes.

 

Det er bare 5 deler å passe på vedr tennål (tennål med fjær, tennål sikkring med fjær samt splinten som holder alt sammen), så jeg liker å tro at tennål fjæra har falt av idet jeg skulle skyve tennål inn i kanalen. Jeg har ikke finstudert HK P30 mekanismen, men det er ikke umulig at pistolen hadde gått på fullauto dersom ikke tennålsikkringen hadde vært der. :shock:

 

Dro tilbake til samme fartskontroll og skytebane og skjøt bare 35 skudd med en hånd, beste serie var 10, 9, 9 og 2x6.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Gøteborg Open. Utfra mine forutsettninger har noen stager gått bra, andre har gått ræva (den værste blir forhåpentligsvis strøket - stage 1). Jeg har vært på en Norsk Production supersquad å dermed sett hvordan det kan gjøres. De løser ikke stagene så forskjellig fra hva jeg ville gjort, de gjør også tullefeil, men de skyter presist og raskt.

 

Jeg hadde bestemt meg for å trekke raskere og skyte reaskere ( i moss har jeg forbedret trekket med 0,5 sec og skytetiden med 1 tidel pr skudd). Så på stage 1 ble det satset, noe anspent for å trekke raskt = jeg bare rota, begynte i feil ende å skyte og bom på første skudd. Stage 2 rota jeg også, glemte å dra i sleiden for å kammre en patron, kom på det i det jeg hadde siktebilde og glemte magskift før jeg grep etter koffert, kom på det før jeg startet til sone B, skytingen gikk greit med en hånd og tung koffert. Stage 3 var en "full" stage som fløt helt etter planen og greit med treff. Stage 4 begynte bra men før siste luke droppet jeg magasinet uten at det var nødvendig, dermed ble det panikk mag skift som også feilet. (alle magskift ble gjennomført dårlig, jeg griper magasinet om bunnen = vanskelig å treffe mag åpning. Men det er noe jeg vet jeg må trene på men har ikke hatt tid fordi jeg må posjonere ut treningen for ikke å få smerter i fingrene).

 

Forts.

Link to comment
Share on other sites

Stage 5. Bommer på 2 av de 3 letteste skiver, gjennomføringen var bra i følge dansk "proff" som hadde fulgt med på meg. Stage 6, 2 bom er bra til meg å være når jeg henger på utsiden av vegg å holder i håndtak for å løfte frem 1 skive og samtidig skjule en annen, 6 skudd med en hånd høyre og venstre hånd. Stage 7 og 8 var hot range. Stage 7 var det 3 svingere, jeg skyter i "riktig" rekkefølge og treffer i alle svingere men bommer på venteskive, vanskelig å skyte venteskive samtidig som en skal følge med på når siste skive dukker opp (den til høyre). Stage 8, 5 små stål hvorav 4 detter lett, resten gikk bra. slutt for dagen.

 

Lars Hagemann støper øreplugger til meg, 10 min forarbeid og støping, 20 min venting og så 15 min etterarbeid. Jeg har fått inn "talekanal med sperre" så jeg hører tale bedre. Ute funker de neste for bra, du hører lite av hva folk sier rundt deg, om de står rett ved å snakker til deg går det bra. Det kommer til å bli helt topp i hula i moss, der er elektroniske hørselvern et plage. Jeg hater å gå med hørselvern en hel dag i strålende solskinn, svett og ekkel. Det koster DKK 1000, jeg betalte 1100 NOK.

 

forts

Link to comment
Share on other sites

Stage 9 er dagens første med 2 svingere, jeg har 1 bom i hver, roter litt med rekkefølgen på slutten men det har lite å si for sluttressultatet. RO er av den stressa og dermed rotete sorten, han er alene på stage uten hjelpere, han kan ikke betjene timer, jeg står leeeeennnngggge å venter på bipp. Dette hadde neppe noe å si for ressultatet. Stage 10, må skyte 2 i en popper men resten flyter flott og jeg følger planen, sammen med stage 3 tror dette er mine beste. Stage 11 er en vegg taptsert med 9 skiver og 8 NS innimellom, 1 skudd i hver skive, av gammel vane skyter jeg 2 skudd i første skive men så flyter det bra på, ingen bom eller NS kun Alfa og charley. Stage 12, Lapper 2 skudd = tom idet jeg legger meg ned for ås kyte 1 skive og 2 stål, klikker 2 ganger før jeg skjønner at kammeret er tomt og dermed drar i sleiden (eneste gangen jeg har "problem" med at jeg holder nede sleidstopp).

 

Jeg må begynne å trene mag skift og skyte stager i moss ikke bare trene basic.

 

Tittet på Haupner & shuemann racing hylster til M&P9, den holder pistolen svært godt og passer CR-speed belte, men låsen MÅ sitte på helt til du trekker våpenet , løsner låsen når du griper pistolen, pris 1200 svenske.

 

Fått holde i Sig P226 med det nye E2 grepet, mye bedre å holde i men hjelper dessverre ikke noe særlig når mag utløser skal nås når du har høyt grep.

Link to comment
Share on other sites

Tittet på Haupner & shuemann racing hylster til M&P9, den holder pistolen svært godt og passer CR-speed belte, men låsen MÅ sitte på helt til du trekker våpenet , løsner låsen når du griper pistolen, pris 1200 svenske.

 

 

Bare ett tips. Saul Kirsch skal vel ha klar en ny blokk til M&P til hans nye hylster i løpet av en mnd eller to. Det kan også være verdt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bestemt meg for å trekke raskere og skyte reaskere ( i moss har jeg forbedret trekket med 0,5 sec og skytetiden med 1 tidel pr skudd). Så på stage 1 ble det satset, noe anspent for å trekke raskt = jeg bare rota, begynte i feil ende å skyte og bom på første skudd. Stage 2 rota jeg også, glemte å dra i sleiden for å kammre en patron, kom på det i det jeg hadde siktebilde og glemte magskift før jeg grep etter koffert, kom på det før jeg startet til sone B, skytingen gikk greit med en hånd og tung koffert. Stage 3 var en "full" stage som fløt helt etter planen og greit med treff. Stage 4 begynte bra men før siste luke droppet jeg magasinet uten at det var nødvendig, dermed ble det panikk mag skift som også feilet. (alle magskift ble gjennomført dårlig, jeg griper magasinet om bunnen = vanskelig å treffe mag åpning. Men det er noe jeg vet jeg må trene på men har ikke hatt tid fordi jeg må posjonere ut treningen for ikke å få smerter i fingrene).

 

Forts.

 

79 fullførte i Production divisjon og jeg ble totalt nr 62 av 79, med 49,08% av bestemann. En økning på 5% fra kongsvinger.

 

Stage 1 strøket - feilkonstruert. Jippii :D

 

Stage 2 - nr 71 av 79 fullførte og 32,73 %.

 

Stage 3 - Nr 40 og 65,72%. Jeg visste at det fløt bra, men det var langt å sspringe med mye bevegelse å det er ikke min sterkeste side for tiden, så jeg er strålende fornøyd.

 

Stage 4 - nr 51 og 54,52 % var overraskende når jeg tenker på 5 sec mag skift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stage 5. Bommer på 2 av de 3 letteste skiver, gjennomføringen var bra i følge dansk "proff" som hadde fulgt med på meg. Stage 6, 2 bom er bra til meg å være når jeg henger på utsiden av vegg å holder i håndtak for å løfte frem 1 skive og samtidig skjule en annen, 6 skudd med en hånd høyre og venstre hånd. Stage 7 og 8 var hot range. Stage 7 var det 3 svingere, jeg skyter i "riktig" rekkefølge og treffer i alle svingere men bommer på venteskive, vanskelig å skyte venteskive samtidig som en skal følge med på når siste skive dukker opp (den til høyre). Stage 8, 5 små stål hvorav 4 detter lett, resten gikk bra. slutt for dagen.

 

Stage 5 - nr 75 og 33,49%, med 3 bom på de letteste skivene var det ikke annet å forvente.

 

Stage 6 - nr 68 og 33,22%, greit ressultat utfra mitt ferdighetsnivå, strekke seg utover en vegg med pistolen i en hånd skyte 2 skiver, dra i håndtak som tar bort en skive og bringer frem en ny skive, så det samme med venstre hånd. RO tillot at en kunne støtte seg til veggen med ledig hånd når en skjøt, ekspertene sa at dette ikke var iht regelverket så jeg lot det være. Stagen var ikke 100 % symetrisk så på venstre side kunne enn skyte 2 av skivene tohånds, jeg skjøt alle 3 med svak hånd. Så denne stagen er det nok mange varianter av gjennomføring og ikke alle er innenfor regelverket.

(Edit: et annet forhold var at pekevinklene var tight på venstre side både i høyde og side så jeg byttet hånd på høyre side og førte våpenet lavt = ville ikke begynne å rote med 2 hånds grep med venstre avtrekksfinger evt skifte tilbake til høyre hånd.)

 

Stage 7 - nr 67 og elendige 13,12%, bra tid men mye bom, men vi er mange skyttere på 10 til 30 % :lol:

 

Stage 8 - nr 58 og bare 39,1%. Det var nok de små ståla som var problemet for mange.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stage 9 er dagens første med 2 svingere, jeg har 1 bom i hver, roter litt med rekkefølgen på slutten men det har lite å si for sluttressultatet. RO er av den stressa og dermed rotete sorten, han er alene på stage uten hjelpere, han kan ikke betjene timer, jeg står leeeeennnngggge å venter på bipp. Dette hadde neppe noe å si for ressultatet. Stage 10, må skyte 2 i en popper men resten flyter flott og jeg følger planen, sammen med stage 3 tror dette er mine beste. Stage 11 er en vegg taptsert med 9 skiver og 8 NS innimellom, 1 skudd i hver skive, av gammel vane skyter jeg 2 skudd i første skive men så flyter det bra på, ingen bom eller NS kun Alfa og charley. Stage 12, Lapper 2 skudd = tom idet jeg legger meg ned for ås kyte 1 skive og 2 stål, klikker 2 ganger før jeg skjønner at kammeret er tomt og dermed drar i sleiden (eneste gangen jeg har "problem" med at jeg holder nede sleidstopp).

 

Stage 9 - nr 62 og 48,01 %. 1 bom i hver av svingerne, men jeg skyter i riktig rekkefølge. Skal en treffe på svingere må en være raskt til å skyte ellers må en skyte 1 skudd og vente på neste sving for skudd 2.

 

Stage 10 - 45 og 56,58%, solide poeng men skjøt for sakte, jeg stoppet i 5 posisjoner og ild og bevegelse på 3 skiver i enden. De beste hadde ild og bevegelse på alt unntatt i starten.

 

Stage 11 - nr 46 og 48,84, en gledelig overraskelse, kastet sikkert bort et halv sec på ekstra skudd, 1 sec på at jeg ikke har trent på å plukke pistol fra bord å lade, og 2 av skivene var bare ca 15 cm av toppen synlig (resten dekket av NS) på å der hadde jeg to gode alfa.

 

Stage 12 - nr 57 og 41,69%, her lot mange seg falle ned i siste luka som var en markkryper, søndagen var det "tørt" her (jeg skjøt på søndagen) men mandagen var det en solid sølepytt her :lol: så det kan jo ha hatt endel å si for ressultatet. Ikke alle er så elegante og raske idet vi skal ned å så lave luker så her burde jeg filmet :lol:

Link to comment
Share on other sites

noen som veit om noen butikker på østlandsområdet som har HK P30/P30L i butikken

veit at sandnes-arms har den i nettbutikken men er blitt anbefalt å prøve å holde våpnet å se åssen det passer i hånden

å funker kansje ikke å dra til nærmeste politi stasjon be om å teste et av deres våpen

Link to comment
Share on other sites

noen som veit om noen butikker på østlandsområdet som har HK P30/P30L i butikken

veit at sandnes-arms har den i nettbutikken men er blitt anbefalt å prøve å holde våpnet å se åssen det passer i hånden

å funker kansje ikke å dra til nærmeste politi stasjon be om å teste et av deres våpen

 

Det er en pent brukt på Finn idag i sandefjord. Utfra den lille infoen som er på finn så har den V3 avtrekk, dvs SA/DA avtrekk med nedspenner. Fordelen med dette avtrekket er at reset er 7 mm mot 14 mm på alle de andre avtrekksgruppene.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig stor etterspørsmål på HK P30/L nå om dagen. Jevnaker Agentur som er HK leverandør i Norge venter neste forsendelse med ledige våpen i august/september.

 

Den P30L som Think henviste til på finn.no er allerede solgt, under et døgn etter den var lagt ut.

Link to comment
Share on other sites

Var i Moss å trente igår. Fikk beskjed om at jeg skjøt som de i supersquaden, ble innledningsvis veldig glad over slik rosende omtale men det viste seg å gjelde skuddtakt og ikke poeng. Fikk beskjed om å skyte saktere og heller få ræva i gear. Så treningen ble lagt om til poengskyting.

 

Oljet tennål kanal slik at tennål ikke skal limes, har igjen 450 treningsammo som er "feil" merket. Skal trene litt magskift denne uka, fordi det gikk stort sett dritt i Moss.

 

Har planer om å kjøre til Vepsestikket på søndag som trening.

 

I Moss "dissa" en SVI open skytter tanfoglio open skyttere. Dere skulle sett glisene da SVI'en måtte ha hjelp med sleiden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra Vepsestikket. Skuffende dårlig oppmøte, det var fint vær, skikkelige stager og betjeneing på 5 av 6 stager til enhver tid = det gikk lynraskt å gjennomkjøre.

 

Begynte på stage 6, en startet på bakken å skjøt 4 skiver hvor av 2 var "trange", sprang noen meter før 2 nye skiver og mag skift og trapp opp stilas, her var det 2 luker, 4 skiver i stående luke og 2 skiver i knestående luke. Jeg hadde ikke fått beskejd om sikkerhetsvinkel i høyde så jeg pekte meg vistnok ut men "slapp" straff. Jeg hadde 14 Alfa, 8 Charley og 2 miss (skutt gjennom/snittet hard cover = fikk ikke godkjent treffene). Jeg hadde bra tid i følge dem men tiden er ikke skrevet på min kvitering. Litt skummelt å klatre opp stige med pistol, men ellers greit.

 

Stage 1. Poppet tippet opp en skive, trykk på knapp å elektrisk motor dro frem 2 skiver som kunne skytes i 4 åpninger, skivene returnerte samme vei tilbake. Slagplanen var å felle popper, skyte skive som kom frem, trykke på knappen og skyte 1 skudd i hver av skivene i første åpning og så gjøre det samme i neste åpning. Det gikk dritt med planen for skyting av bevegelig mål i de 2 første åpningene, så først på returen fikk jeg skutt den siste skiva. Hadde 4 Alfa og 1 Charley, tid 16,61. Riktig fremgangsmåte hadde vært å først trykke på knappen, skyte popper, skive som dukket opp ble da "venteskive" å så skyte beveglige skiver i de 2 nærmeste åpningene.

 

forts

Link to comment
Share on other sites

Stage 2. Stepp til høyre, skyte 2 skiver, springe mot venstre fremover og skyte en skive i forbifarten (lappet 1 skudd = hadde 3 alfa), springer til vegg på venstre side (lapper nok et skudd = tom - men det har ikke hjernen registrert), så når jeg kommer til andre enden av veggen så blir det klikk. 21 Alfa og 5 Charley, tida står ikke på kvitteringen.

 

Stage 3. Popper rett frem, springe frem, skyte skive til høyre, skive til venstre et steg frem og 2 nye skiver til venstre, vende å 1 skive til høyre, 2 skritt ny skive til høyre og en skive til venstre. Ble litt feil med hvilken fot som var frem og bak men ellers greit, 14 Alfa, 1 Charley tid 16.97.

 

Stage 4. En springer på toppen av 5 sandhauger å skyter 5 skiver, 10 Alfa og tid 12,22. Tror dette var beste stage.

 

Stage 5. Trekk 2 skiver, springe mot høyre opp på en plattform rett frem som bestod av 2,5 paller opphengt i hvert hjørne = beveget seg MYE, 2 skiver måtte skytes på denne plattformen. Mag skift å så skyte 2 skiver som dukket opp til høyre etterhvert som en gikk fremover, skjøt 2 til høyre, deretter 2 rett frem til venstre før jeg returnerte å skjøt de 2 siste til høyre. Trent på å gå å skyte, å det har gått rimelig greit på slett betong i hula i Moss. Ute i det virkelige liv var det litt værre, 15 Alfa, 2 Charley, 1 delta, 2 miss, tid 18.55. Lærdom; jeg er ikke kapabel til å gå å skyte sikkert i friluft.

 

OBS, Jeg ahr skrevet "dagbok/Blogg" i feil tråd

Link to comment
Share on other sites

Vært i Moss å trent, 270 skudd nøyaktig og passert 6500 skudd totalt.

 

Trente først trekk og skjøt på 2 poppere = får umiddelbar tilbakemelding på om jeg treffer. Trekker på ca 1,7 til 2 sec (mellom pip og første skudd) ca 10 m fra poppere. Klarer å trekke og skyte på rundt 1,5 sec men det blir krampeaktig.

 

Trener så på å gå fremover fra ca 15 m og beskyte 2 poppere til de faller. Det går dårlig gitt så jeg begynner å skyte på skiver så jeg ser hvor jeg treffer. Etter litt fundering kommer jeg til at jeg skyter i det jeg setter ned foten, i å for seg naturlig ettersom en da står støtt, men helt feil i følge lærdom. Så etter å ha koordinert armer og bein å skyte når foten sparker fra er i lufta går det adskillig bedre.

 

Komplett sleid er lagt i diesel, så i morgen blir det våpenpuss. Pakket baggen til Red Appel til helga. Hylsetrummel går så det blir vel lading av slumsehylser til trening i løpet av uka. Har igjen ca 150 skudd som er feil merket (limer tennstiften) = en trening i moss.

 

Har ikke trent magskift å det går generelt dritt når jeg utfører det, det er et moment jeg skal trene på etter ferie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er både HOPK og MPK mann, hylser mottas med takk så lenge det ikke er S&B.

 

Plukket sleiden fra hverandre, pusset diesel vekk og oljet, testskjøt med kulepenn i løpet, pipa rett opp og avtrekk - kulepenn flyr i taket = tennål gjør jobben og vel så det (det er jo tjenestevåpen laget for krig og ufred).

 

Ladet skinnende blanke slumsehylser, men kassert S&B hylser, de er for ujevne i hettelomme og ikke mulig å se hvem som er "dårlige" før de er i sizedie.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så ille det, det er STOR etterspørsel etter magasiner mv i USA. Enkelte leverandører har bare levert med 1 magasin til pistolene mens det tidligere har vært levert med 2 magasiner. HK magasinene er VELDIG GODE, spesielt fjærene, de første mnd hadde jeg alltid ladde magasiner.

 

Rino på Winge våpen ringte, han hadde pakket opp en pall med pistoler, bla S&W M&P9 pro som jeg har kjøpetillatelse på. Så var det den skatteetaten som har rotet bort skattepengene mine, jeg får dem ikke før 26 oktober :evil:

 

Planen er å kjøpe Dillon Square deal presse i .40sw, kjøpe hylser og starte opp .40 fabrikken slik at jeg kan begynne å trene med STI'en fra høsten av.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det så kan det ikke exporteres magasiner fra USA med mer enn 10 skudd og total ordre av våpendeler på mer enn 100$. Skal enn over disse grensene må en ha div tillatelser, noe som koster tid og penger. Men deler kan eksporteres, f.eks magasiner i deler. Du kan prøve å sende melding til denne mannen. Han jobber ikke gratis så jeg tror ikke det er så mye å spare, så jeg tror du havner hos midway.no. Jeg har nettopp bestillt litt ladeutstyr der til .40sw, en spesiel die som helpresser hylsa med bunnen først og hylsa kommer ut på toppen. Dette fordi det dessverre finnes endel Glock skyttere som bruker .40sw :( Kan de ikke holde seg til 9 mm.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner... Jeg vet ihvertfall at det er noen stater som bare tillater 10 skudds magasin og andre stater som tillater 15 skudds magasin.

Det er vel ikke mange magasin man trenger til grov felt/militær felt? Praktisk får vente litt...

 

Er forøvrig høvelig ny med P30L. Holder enda på med tilvenning til pistolen, satser på at man blir vant med rekylen i pistolen osv. og får stabile og fine samlinger snart. Som sagt, satser på å få skutt en del skudd i tilvenningsfasen. Kanskje man må finne seg en litt avsides plass for å plaffe litt på egen hånd..

Link to comment
Share on other sites

Dra for gardinene og ta siktebilder og klikk masse. Drar du ikke for gardninene er det mulig du ser inn i feil ende av P30'en 8) Hvilken avtrekksgruppe har du på din ?

 

Når det gjelder export så er det føderale regler som gjelder i USA = 10 skudd eller mindre er ok å eksportere uten en spesiell tillatelse så lenge kjøpesummen er under $100.

Link to comment
Share on other sites

Har V3. Jepp, litt tørravtrekk skal trenes på.

Blir vel ny tur på banen i begynnelsen av neste uke. Sist gang følte jeg at jeg lot pistolen vippe for mye av rekylen, konse litt på dette neste gang samt fokus på avtrekk.

Skal prøve meg litt frem med forskjellige størrelser på grepet også, litt usikker om man skal gå for S eller M.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo fordel med å kjøpe den hos Winge, de har noen originale deler som de bytter dersom avtrekksvekten ikke er 5 pund eller mere. Jeg ahr lest innleggene på global village. Ettersom jeg er å trener i moss så regner jeg med at Rino sjekker vekta før konkurranser.

 

I følge spesifikasjonene på HK P30 så er avtrekksvekta mellom 4,5 og 5,5 pund. Men da det ble målt i KO2009 så viste vekta 11 pund = plenty. Jeg har jo nå klikket og skutt en god del mere siden da men jeg var ikke spesielt nervøs da 5 pund vekt ble hekta på under KO2010.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...