Jump to content

HK P30 - Dårlig nattesøvn


Think!

Recommended Posts

Da har jeg trent praktisk med nyervervelsen for første gang. Etter dagens vel 300 skudd har våpnet gått 550 skudd. Dagens trening avslørte imidlertid noen problemer som ikke kan forbli uløste:

 

1. Jeg skjøt til våpnet var tomt og våpnet stoppet på sleidstoppen. Når jeg satt i nytt magasin "i fart" så slapp sleidstoppen ca 50 % av gangene. Det ble kamret patron. Jeg var etterhvert nøye med å ikke komme borti sleidstopp så jeg vet at ikke det var problemet. Jeg vet at noen våpen skal slippe frem sleiden ved isetting av nytt magasin, men det skal ikke HK P30.

 

2. Jeg hadde klikk på en håndfull første patron i våpnet. Ettersom det det alltid var første patron ved lading av våpnet så er den mest åpenbare feilkilde brukeren. Men jeg ble etterhvert meget nøye med å dra sleiden helt tilbake før jeg slapp (ikke førte) sleiden fremover. For å prøve droppet jeg magasin, tok jeg ladegrep, så ikke anslag, la samme patron i magasin og kamret på nytt, det hente jeg da fikk samme klikk, jeg tok da nytt avtrekk (DA), det smalt alltid på DA avtrekk. Andre feilkilder er at jeg har smurt våpnet etter "amerikansk" oppskrift lastet ned fra HK-USA. Forskjellen er at i amerika skal "låsingen" i utkaster åpningen smøres, dette står det ikke noe om i tysk/engelsk utgave. Kan ikke se at dette med smøring skal ha noe å si for klikk men fra nå av følger jeg tysk/engelsk utgave. Hovedteorien er imidlertid følgende:

 

Jeg har merket 3000 fabrikkpatroner (idag ble det i hovedsak brukt forsvarets ammo) med rød hylsebunn (10 mm Penol tusj) med hvit strek over. Denne merkinga legger seg på sluttstykket og på tenn-nål, det er rød avskalling over alt på pistolen. På sluttstykke og utdrager sitter det så godt at olje og tannbørste ikke har sjans, måtte "skrape" det av med pussefille og binders. Jeg tror avskallinger ligger inne i tenn-nål kanalen. Så jeg frykter jeg må skyte 3000 skudd å så sende våpnet til rens.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei. Har skutt ganske mye med våpenet. I opplæringsøyemed til jobb, og da kan du jo gjette selv. Har vel etter hvert skutt ca 2700-3000 skudd, uten noen form for feilfunksjonering eller klikk. Skyter Glock 34 "privat", synes jo at Glocken er bedre på alle måter, men i forhold til de gamle "Smith'ene" så er jo P30 som å komme til himmelen. Har heller ikke pusset nevneverdig, og har faktisk ikke lagt merke til om tennhettemerkingen kleber/smitter av.

Som et apropos til det du nevner om å sette inn magasin i "fart", når sleiden henger på stoppen, så ble det innlæringsvis forklart oss at dette er slik det skal være, og en måte å speede opp omladningen??? Kjører du magasinet inn med en viss kraft, detter sleiden av stoppen i 100% av mine omladninger.

Link to comment
Share on other sites

:!: Sleidestopperen er vel ganske enkel å tilpasse med fil hvis du må ha den til å henge?

Klikkene dine er vel (siden det er første skuddet) litt for svak slagfjær?

Hva er vitsen med å merke 9mm patroner ut over orginalmerkingen? Håper du ikke 'krangler' med andre om tomhylser? :mrgreen:

Uansett bør du holde deg unna den nye miljøammoen! Du finner mer info om den hvis du søker. Ikke egnet som føde i private våpen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

håper ikke du får dårlig nattesøvn av at "dere" har kjøpt en pistol som ikke er gjennomtesta før anskaffelsen . det ervel ofte sånn det er, å ting går seg til.

men den pistolen fungerer sikkert tilfredsstillende.

 

politiet har fiocchi 9mm merket GFL med rød ring rundt hylsebunnen å 124grs FMJ kule som er ganske flat i fronten. den er annerledes enn forsvarets GFL(fiocchi) som har grønn ring og 115grs FMJ kule som er spissere i fronten.

 

miljøammoen til forsvaret er ikke GFL.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere at P30 skal slippe sleiden når nytt magasin smekkes på plass ??? Tøft. Jeg skal dobbelsjekke bruksanvisningen i morgen. Den slipper ikke sleiden ved vanlig magasin isetting.

 

Er det ikke nylig forsvaret har begynt med miljøammo. Jeg hadde en eske fra 2000 (merket 00 på hylsebunnen), resten fra 1995 og 1996 (merket hhv 95 og 96 på hylsebunnen), alle er Fiocchi (GFL merkede hylser). 2 praktisk kvelder til så er det slutt på forsvarets ammo, da har jeg bare 2000 magtech igjen. Håper Winge får inn ammo snart.

Link to comment
Share on other sites

:!: Sleidestopperen er vel ganske enkel å tilpasse med fil hvis du må ha den til å henge?

Klikkene dine er vel (siden det er første skuddet) litt for svak slagfjær?

Hva er vitsen med å merke 9mm patroner ut over orginalmerkingen? Håper du ikke 'krangler' med andre om tomhylser? :mrgreen:

Uansett bør du holde deg unna den nye miljøammoen! Du finner mer info om den hvis du søker. Ikke egnet som føde i private våpen... :wink:

 

Pistolen skal brukes i praktisk prodction = ingen fil.

Merker tomhylsene så jeg får "mine" hylser tilbake. Betyr ikke så mye ved første gangs skyting, men etterhvert må jeg holde regnskap med antall omladinger. Dessuten er jeg snart ferdig å fjerne hettekrymp på 2000 magtech (CBC merkede hylser), hodeløs prioritering av tid men jeg fikk dem billig av en som ikke skulle lade mere, klarer ikke si nei til kollega som spør. Folk i Horten er ganske siviliserte når det gjelder 9 mm tomhylser. Men utenfor Horten skal en passe godt på PMC .45 hylser, skal si de fikk bein å gå på. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tøft noen gidder å prøve ny pistoler i stedet for å høre påoss eldre grinebitere med våre sære fetisher!

 

Jeg har SIG P250 som skjermsparer :wink:

 

Den står ikke på aproved lista ennå, men det er jo et ekte tjenestevåpen så jeg ser ingen grunn til at den ikke skal havne der (Lang utgaven er forøvrig slanket fra 20 til 17 patroner (9mm) nå når den endelig har nådd markede).

Link to comment
Share on other sites

Lakkforsgling i tennkanalen på USP, som gir klikk er ikke noe nytt.

Sett dette før ved bruk av god gammel FFV ammo.

Må være aldeles genialt å velge en tjenestepistol som ikke tåler lakkforseglet tjeneste ammo.

Dette lar seg ikke fjerne ved feltmessig adskillelse av våpenet heller..

 

HK er ikke hva det en gang var, det er sikkert. Jamnfør HK sine siste kreasjoner på riflefronten...er tragisk

Link to comment
Share on other sites

Blir veldig ot detta men.

Forskjefter som løsner, gassblokker som justerer seg selv. Funksjonering...

Og ikke minst, en lager et våpen på en AR15 platform som ikke er AR15 kompatibelt, dvs omtrent ikke en del som går om hverandre.

Moderne magasiner til AR passer ikke, osv

Link to comment
Share on other sites

fortsatt ot:

416 ser ut som en ar15 fordi den er lettere å selge til Us army (som er den største kunden) når e slipper å trene mannskapene på et nytt våpen.

 

det er jo selvsagt at de ikke lager et våpen der delene går om hverandre med konkurrentens våpen. Hvor mange magasin og reservedeler får de solgt da?

 

At våpen har barnesykdommer er da ingen verdens sensasjon. Se på hvordan Ar riflene fungerte i begynnelsen :lol:

 

Det nyskapende er at ikke mekanismen blir blåst fullt av kruttslam for hvert skudd. tøm et par magasiner med begge deler å puss så skal du se forskjell :wink:

 

Beklager Ot :oops:

Link to comment
Share on other sites

Faksen, åssen var pistolen ellers å skyte med? Var dette en ålreit "production pistol", om man ser bort ifra innkjøringsproblemene? Hvor kjøpte du tyskeren? Pris?

 

Den er langt bedre å holde enn mitt tidligere våpen SW5906TSW, jeg liker at den har likt avtrekk hver gang (bortsett fra klikk, da kan du ta en DA avtrekk (Glock må du dra i sleiden før nytt avtrekk)). I sofen er det ikke noe problem å slippe ut avtrekker til "reset", i prasis var det verre = jeg slapp ut avtrekker for langt, jeg tok meg i å slippe opp avtrekker helt, men klarte ikke å finne "reset" punktet = treningssak. Den har tydelig trykkpunkt avtrekk. Det er også behagelig å slippe å spenne ned våpnet. Magskift går nå greit, merket ikke at langfinger var i veien = bare et sofaskytter problem.

 

Production pistol - Kan ikke anbefale et våpen jeg ikke har skutt noe særlig med. At magasin skift med litt kraft medfører at sleiden dropper er et + synes jeg. Jeg har hjemme trent trekk og magskift med tomt våpen å da har sleiden aldri sluppet. Regner med at det er en sikkerhets foranstaltning slik at du ikke skal kunne sette i tomt magasin å tro våpnet er ladd. Men så lenge den klikker så er den ubrukelig som seriøs konkurranse maskin = jeg må skyte opp merket ammo å sende den til kompetent person som kan pusse tenn nål kanalen (jeg har lagt en slagplan, skal stryke over sluttstykke med en oljet finger i håp om at oljefilmen hindrer farven å feste seg. Tusj på tenn nål får jeg ikke gjort noe med).

 

Våpnet ble før jul kjøpt hos Winge Våpen i Moss for den nette sum av kr 8.400 (tror jeg det var) = ikke et øre i rabbat (Winge er importør av S&W så jeg antar at du må kjøpe "deres" merke for å få rabbat, Da jeg kjøpte S&W fikke jeg ikke rabbat i kr men i magasiner). De bestillte 4 magasiner til meg gjennom Midway til den nette sum av kr 495 pr stk (røfflig kr 200 billigere enn prisen hos importør http://www.jevnagent.no/ )

 

CR Speed belte (meget god kvalitet og gjennomtenkt (fiskekrokene i velkro er på ytterbelte = løkkene er på innerbelte. Noen andre produsenter har det tvert om = du går med armene rett ut eller festet i borrelåsen)) og magholdere (må modifiseres til HK og S&W) kjøpte jeg av importør http://www.sportsvapen.no/. Sporthylster ville jeg ikke ha pga den utsatte magasin knappen så det kjøpte søster for meg i USA hos http://www.blade-tech.com/DOH-Dropped-Offset-Holster-w-Tek-Lok-pr-1167.html. De har ikke til HK P30 men velg modellen HK45, det kostet $55 i frakt men da tok det kun 1 uke rett på døra (denne gangen uten mva). Dette er en helt annen kvalitet enn f.eks Fobus. Winge skal føre dette merket men tok ikke inn til min HK P30.

Link to comment
Share on other sites

De problemene du beskriver tror jeg ikke er verre enn at en oppegående børsis fikser. Blir spennende følge med videre på hva du synes om dette skytejernet. Denne pistolen er jo i likhet med Military & Police (som jeg har bestemt meg for å kjøpe hos Rino på Winge) helt ny på markedet. Hold oss oppdatert. Virker spennende denne HKèn.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, har opplevd noen få funksjonsproblemer pga dårlig ammo men aldri klikk uten anslag. Jeg tror du kan være på rett spor, enten er det dritt i tennstempelkanalen eller så er det kanskje noe feil med tennstempelsperren. Har du forsøkt å ta funksjonstest av tennstempelet med våpenet adskilt? Hold sleiden opp ned, og trykk tennstempelsperren nesten (men ikke helt) i bunn. Det skal da gå an å skyve tennstempelet fram slik at nåla kommer ut. Er det motstand her eller nåla ikke kommer langt nok ut, så er det noe feil. Har du kanskje sauset inn sleiden med olje slik at tennstempelet er fullt av olje? Dette kan bremse tennstempelet en del, det bør nok være tørt der.

 

Jeg ville forsøkt å blåse ren kanalen med litt trykkluft, det er en del hull som leder inn til tennstempelkanalen og det kan være verdt et forsøk å sette en blåsepistol borttil disse hullene.

 

Hva gjelder sleidestopp og magbytte, så smekker sleiden fram av seg selv hvis man smekker i et fullt magasin med en viss kraft. Det smekker omtrent aldri i hvis man smekker i et tomt magasin fordi sleidestoppen da blir aktivert av tilbringeren. Med halvfulle magasiner skjer det ikke hver gang, det må en viss masse og en viss kraft til. Jeg har så langt aldri behøvd å slippe seiden fram manuelt ved magasinbytte.

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke "vi" miljøammo da????? Har aldri tenkt over. (123grs Fiocchi)?

 

Annen type "miljøammo". Den vi bruker er "blyfri" i den forstand at det er blyfrie tennhetter og at kjernen i kula er kapslet inn i messing slik at ikke blydamp skal slippe ut og gi helseproblemer på innendørs skytebaner. Jeg er ikke helt sikker på hva som er i kjernen, men mener det er bly. Uansett så er våre prosjektiler myke nok til å ikke skade løpet, problemet med forsvarets ammo var vel at kulene var steinharde.

Link to comment
Share on other sites

Vargen. Jeg kan selvfølgelig blåse rent og teste ditt og datt. Men til syvende og sist VET jeg ikke om alt er i orden. Det er nok best å sende den til en fagmann, vet dere foresten om en HK fagmann i Norge ??? Før den sendes videre skal jeg skyte opp 3000 skudd som er merket med rød hylsebunn.

Link to comment
Share on other sites

Problembarnet ditt ble vel kjøpt hos Winge Våpen før jul... Anbefaler at du tar en prat med dem slik at de kan ta ansvar for å fikse pangen. Det må jo bli billigste og beste løsning ettersom du har en garanti på nytt våpen.

 

I denne saken er det jeg som har "driti på draget" = kan ikke forvente at Winge skal fikse problemet, garanti gjelder normalt ikke når kunden er "skyld" i problemet.

 

Jeg har hatt 2 reklamasjons saker med Winge tidligere og begge ahr blitt løst til min tilfredshet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagens første besøk på banen holdt på ødelegge nattesøvnen totalt, Klikk og ikke antydning til anslag. Skuffet dro jeg hjem og fant frem HKPRO.COM, der var det en detaljstripp av HK USP. Hmmmm splintene i sleiden for feste av utdrager og tennål erl like på USP og P30 - frem med 3 mm dor. Håndkle under og mildt kakk med håndbakken, splinten ute så lett som bare det, forøvrig ingen hendelser. Trykker litt her og litt der, ingen ting skjer, tennål beveger seg ikke. Stikker inn binder i der tennål gjør anslag, pjong så spretter en metallbit med liten fjær (Disconnector ?????), tennål kommer glidende ut. Slik så det ut (ca 550 skudd) sammen med 2 patroner uten anslag:

 

P3050691.jpg

 

Litt vidunder middel i tennålskanalen og "gørr" renner ut, hei her kommer tennåls fjæra også. Bruker tennål og trykkluft på boks til å pusse kanalen. Monterer pistolen, min vurdering er at delene er laget slik at De er idiotsikre = bare en måte og montere de på.

 

Tilbake på banen, lader 1 skudd, det går fint. Lader 2 skudd, ingen helautomatisk ildgivning. Skyter ialt 60 skudd å da ser pistolen slik ut:

 

P3050696.jpg

P3050699.jpg

P3050700.jpg

 

Nå har jeg lært å pusse tennål kanal og det blir det mye av fremover ettersom jeg har ca 3000 skudd merket på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

"Merkelig, har opplevd noen få funksjonsproblemer pga dårlig ammo men aldri klikk uten anslag"

 

Og det skal vel tegne for funksjonalitet :D

 

Jeg vet ikke hvor mange tusen skudd min er gått - men har kun hatt èn funksjonsfeil - og da var den ikke pusset de siste 6000 skuddene.

 

Når det er sagt - synes jeg at våpenet har god presisjon, og grei rekyl (for å være "plastvåpen").

Imidlertid er avtrekkets reset - etter min mening - helt phyton.

Avtrekket forøvrig er heller ikke "all-verdens".

 

Ser av tidligere tråder at noen vurderer kjøpe denne eller CZ SP- modellen.

P 30 er ikke den jeg ville "gått" for :wink:

 

Men det går sikkert an å "modifisere" den - hvis man har/bruker den i privat regi :?:

Link to comment
Share on other sites

Er P30 å få kjøpt for oss vanlig dødlige , og evt hvor (pris) ?

 

Winge våpen tok inn enn til meg fra jevnagent.no for kr 8500 (husker ikke helt). Så har jeg kjøpt ekstra originale magasiner hos Winge for kr 495 pr stk (jevnagent.no tar vel nesten 700).

Link to comment
Share on other sites

Hva i all verden er det du har merket disse med, som griser til så mye? Ha skutt mye ammo med lakkforseglede tennhetter uten problem...

 

Rød Penol 1000 + hvit tusj strek = ingen andre som har slik merking.

 

Jeg skal ALDRI mer merke mine hylser slik, problemet er at jeg har vel igjen ca 2700 som er merket slik.

Link to comment
Share on other sites

Merker hylsene mine med grønn Penol-tusj selv (så ligg unna 45-hylser med grønne hetter!) men 1911 lager ikke noe krøll av den grunn. Men det ligger endel grønn gugge i boringen for tennåla når jeg en sjelden gang plukker sund og kjører den en omgang i oppvaskmaskinen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange tusen skudd min er gått - men har kun hatt èn funksjonsfeil - og da var den ikke pusset de siste 6000 skuddene.

 

P 30 er ikke den jeg ville "gått" for :wink:

 

Vi kan bytte ammo; Du får 1000 magtech 115/124 grain ferdig merket, du gir meg tilsvarende umerket = så skyter du dette i CZ'en uten puss å poster ressultatet 8)

 

Alternativt så kan jeg legge i posten tusjene helt gratis, bare send adressen som PM. Eneste forpliktelse er at du merker 1000 skudd tilsvarende mine, skyter praktisk (=mange skudd over kort tid = varmgang og dermed limes tennål fast) å poster ressultatet av prøveskytingen.

 

Nå var ikke P 30 mitt førstevalg, men det var det enkleste valget som ikke "alle" andre har. Førstevalget var Sig P226 SCT og amerikansk Sig P250 som en god nr 2. Ingen av disse selges i europa = egen import = pris rundt 15.000 for SCT'en. Var forøvrig på våpenkontoret igår å det kunne la seg gjøre å få kjøpetillatelse på kjøpt av en til 9 mm under forutsettning av at en av dem selges en tid etter kjøpet. Men jeg har kjøpt sykkel idag, hus snart, hagemøbler, grill ............ osv = det blir neppe noe av.

Link to comment
Share on other sites

forresten, hva er bra med P30 pistolen som ikke en anna tjenestepistol som feks glock har?

 

Mye bedre grep, spesielt for små hender.

Grepet kan tilpasses bruker.

Bedre avtrekk.

Bedre sikter i stål (nattsikter av tysk type = må belyses før du går i kamp (tritium er ulovlig i tyskland).

Picatiny rail.

kan betjenes med hansker.

Link to comment
Share on other sites

Amatørbørsemakeren har fundert seg frem til følgende:

 

Tennål var helt tørr, nå er den oljet = jeg håper gørret skal sitte mindre fast.

 

Er det for å unngå slikt at tennål til Glock (driftssikkerheten selv) er V formet ?

Link to comment
Share on other sites

Det vet ikke mor noe om tenker jeg.

 

 

 

Hun vet om at jeg pusser våpen i oppvaskmaskinen, jeg har derimot ikke nevnt for henne at det også går å vaske motordeler i den maskinen...

 

Før dere nå løper ut og hiver kortpangen til vask; når den kommer ut, nyvasket og fin, må den tørkes og oljes med en gang for å unngå rust!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har vært i et forferdelig dårlig humør etter SNO2009, plass 24 av 26 fullførte, bare 44 % av bestemann. Men slik går det når eneste praktisk treningsgrunnlag er 340 skudd i hula + Flekkesmellen 2009 (100 skudd). Så ettersom HOPK ikke har IPSC skiver engang måtte jeg dra til Moss. Der var jeg hjertelig velkommen, fikk min egen krok med 3 IPSC skiver på rundt 8 m avstand, stakk jeg hode ut av den kroken ble jeg skutt :lol:

 

Her lekte jeg meg med 450 skudd og fikk min første forkiling (på i underkant av 2000 skudd). Jeg eksperimenterte med forskjellige grep og vips skjøv svak hånd sterk hånds tommel opp i sleidstoppen = sleiden gikk tregt = dårlig utkast og hylsa satt fastkilt mellom løp og støtbunn. (Norsk Politi har valgt en kortere sleidstopp på sine pistoler).

 

Gunnar Roos var til stede og han slaktet valget av HK P30 (han er rimelig klar i sin tale). Han skrøt av CZ Shadow, bare man filte 3 drag på utkastern var alle problemer løst (det var vistnok innenfor reglemanget til production, han bør vel ha greie på det). Men etter å ha opplevd en masse driftsproblemer med CZ Shadow på Flekkesmellen og SNO2009 var jeg vanskelig å overbevise. Men så fikk jeg prøve en optimal production pistol av CZ Shadow, på ca 15 m skjøt jeg 12 skudd mot "firkløver skiver" så raskt jeg klarte, jeg er sikker på at alle 12 ville vært i A sonen på IPSC skive. Å det med et våpen jeg aldri har holdt i tidligere, imponert. Mulig jeg må godsnakke med Rino i morgen. Kona er på glid, hun ville ikke ha mere pottesur mann.

Link to comment
Share on other sites

:oops:

Søknad levert idag med bønn om å få ha 2 stk 9mm (jeg har ikke andre håndvåpen). Tanken er å ha HK P30'en å bruke den om/når CZ jævles inntil den er reparert mv.

 

Det er vekta som spiller mest rolle. Jeg skjøt bedre med min SW5906TSW enn jeg gjør med HK P30'en. Jeg har også prøvd Beretta 92 og Tanfoglio og jeg skjøt umiddelbart bedre med disse enn min HK P30.

Link to comment
Share on other sites

forresten, hva er bra med P30 pistolen som ikke en anna tjenestepistol som feks glock har?

 

Mye bedre grep, spesielt for små hender.

Grepet kan tilpasses bruker.

Bedre avtrekk.

Bedre sikter i stål (nattsikter av tysk type = må belyses før du går i kamp (tritium er ulovlig i tyskland).

Picatiny rail.

kan betjenes med hansker.

 

Dette stiller jeg meg bak, som jeg skulle sagt det selv. Har skutt mye med P30 med hansker, både vanlige skinnhansker og vinterforede Hatch skytehansker, og det er ikke noe problem. Både selve skytinga, alle ildhåndgrep og magbytte går som smurt.

 

Avtrekket synes jeg er helt flott til å være en slik type pistol, men det jeg liker aller best med den er grepet. Det passer mine små femihender helt optimalt, tror jeg. Jeg har jo til gode å prøveskyte alle våpen i verden, så helt bastant skal man jo aldri være. :)

 

Har hatt en vanlig USP 9mm også, den var for så vidt helt ok, men P30 er mange hakk bedre, på alle måter. Synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...