Jump to content

223 REM til hjort


nix cabriolix

Recommended Posts

har lite tro på at 223 skal klare kravet for hjort. skal de senke anslagsenergikravet på noen av hjortedyra vil jeg tro de gjør det på rein før hjort. men det jaktes mye hjort i skottland med både 22-250, og 243, så det er jo mulig. men tviler på at forvaltningen i norge går den veien med anslagsenergikrav. det må eventuelt bli at de senker kravet på kystsel, men det er en annen debatt.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at 223 rem blir lovlig til storviltjakt i Norge.

Holder ikke 9 grams karvet på kulen.

 

Her lest i ulike tidskrift fra USA at de bruker 223 på ulike hjortedyr tilsvarende norsk storviltjakt. Kombinasjonen 223 rem og AR-15 :shock: er en klassiker i en del stater. Ulike state har ulike krav og ulike regelverk i forhold til våpenkrav.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Her lest i ulike tidskrift fra USA at de bruker 223 på ulike hjortedyr tilsvarende norsk storviltjakt. Kombinasjonen 223 rem og AR-15 :shock: er en klassiker i en del stater. Ulike state har ulike krav og ulike regelverk i forhold til våpenkrav.

 

Ok hva er det som egentlig som skal gjøre at AR15 ikke gjør seg på jakt :evil: Det er et godt våpen med god presisjon, bruker vennlig og pålitlig.

Bare det at det er "sort og ondt" er et sinnsykt tåplig argument :evil:

 

sorry for OT men måtte bare få det ut

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg sirKandal, men et sted må man sette en grense. Lovverket som vi nå forholder seg til er litt utdatert. "Forbudet" mot militære våpen til jakt forstår jeg selv om jeg ikke er enig, og vi har jo nå fått sivile utgaver av disse våpnene. En AG3 er like egnet til elgjakt som en Tikka 3 eller Sauer i 308win.

 

Noe av begrunnelsen for å ikke tillate militære våpen var at disse ikke hadde tilfredsstillende sikter. Litt vagt argument spør du meg. Vi må nok egentlig gå helt tilbake til tidlig på 1900 tallet for å finne logikken. Den første våpenloven ble gitt for å ha kontroll over våpen slik at ikke det skulle bli vepnet opprør i folket. Å gi folk flest militære våpen er nok fortsatt sett på som en trussel selv om vi lovlydige jegere og skyttere ikke representerer den trusselen.

 

Drømmen er å kjøpe en jakthytte i Montana, USA. Den eneste "frie" staten som er igjen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok hva er det som egentlig som skal gjøre at AR15 ikke gjør seg på jakt :evil: Det er et godt våpen med god presisjon, bruker vennlig og pålitlig.

Bare det at det er "sort og ondt" er et sinnsykt tåplig argument :evil:

 

sorry for OT men måtte bare få det ut

 

Ikke noe gale med AR 15.

Synes selv at AR-15, R15, SL-8 burde vere tilgjenelig på småviltjakt,

det er ikke utsende som teller, men presisjon og pålitlighet.

Bare litt spesielt å se AR-15 med 20 skuddsmagasin på hjortejakt, blir litt mer hjortekrig enn jakt :wink: .

Link to comment
Share on other sites

inuittene skyter jo isbjørn med .243, så det er sikkert tilstrekkelig nok med 22 kaliber til hjortejakt. Men regler er regler, og det er jo bedre med et litt for kraftig våpen, enn et som er for veikt. Blir jo i praksis mindre skateskyting, da..

Link to comment
Share on other sites

inuittene skyter jo isbjørn med .243, så det er sikkert tilstrekkelig nok med 22 kaliber til hjortejakt. Men regler er regler, og det er jo bedre med et litt for kraftig våpen, enn et som er for veikt. Blir jo i praksis mindre skateskyting, da..

 

222 rem er inuitternes fortrukne våben til sel rensdyr og der bliver også skudt en del isbjørne med den :wink:

 

da jeg var i alaska var jeg oppe ved en gammel pelsjeger og han brugte sin 243 win til rensdyr og sortbjørn og elg hvis der kom en forbi :wink:

 

til grissly bjørn brugte han 30 06 eller 7mm rem :wink:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Brukt .243 på hjort i Skottland. Ganske vanlig på hind og kalv sesongen, men til bukkejakta brukes det normalt grovere skyts. De proffesjonelle bruker normalt små-mellomkaliber på all hjort der borte, men med grøvere hylse og større fart (25-06 og 270 win for det meste).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...