Jump to content

Jaktprøve løshund elg


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Lurte på tidsrammene for når på året det var tillatt med løshund prøver? Skjønner at det ikke er lov i båndtvang tida, men er det lov nå feks?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har ei Laika tispe på 5 år som altid tidligere har vært alt for tøff for elgen. Jaktlyst til 100, men går på for hardt, og støter bare ut elgen.

 

Sist høst fikk jeg skutt for henne etter en halvtimes stålos, og på hvert slipp etter dette har hun stilt elg. Nå sist da gaupejakta startet :lol: , 1. Februar, så tok hun ut elg og loset tilsammen 2 timer. Jeg støtet ut elgen etterhvert, men bikkja hang på ca 1km, så sto de igjen.

 

Hadde vært perfekt med en jaktprøve nå :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jaktprøver er maksimalt til 31.januar. Men å gå prøve nå med en 5 år gammal hund sjølv om det var lov er nå ikke mye verdt. Elgen går jo på laveste guffe på spareblusset og egner seg kun til å kjøre i gang unghunder på. Ei jaktprøve nå vil ikke fortelle noentng om hvor brukbar hunden er i praktisk jakt i lovlig jakttid. Jaktprøvene er jo til for at vi skal kunne utvikle avelen på hundene våre til å bli enda bedre.

Men jeg syns du skal kjøre på nå som bikkja virker å være i en positiv stim og benytte tida til trening, elgen bryr seg ingenting om en hund som står og skjeller den ut nå. Men du bør ikke holde på og støkke, for den går jo som sagt på sparebluss denne tida her. Så får du satse på at bikkja tar lærdom fram mot høsten og melde på prøver da. Terminlister for jaktprøver finner du på elghundforbundets side.

Link to comment
Share on other sites

Men å gå prøve nå med en 5 år gammal hund sjølv om det var lov er nå ikke mye verdt. Elgen går jo på laveste guffe på spareblusset og egner seg kun til å kjøre i gang unghunder på. Ei jaktprøve nå vil ikke fortelle noentng om hvor brukbar hunden er i praktisk jakt i lovlig jakttid. Jaktprøvene er jo til for at vi skal kunne utvikle avelen på hundene våre til å bli enda bedre.

Men jeg syns du skal kjøre på nå som bikkja virker å være i en positiv stim og benytte tida til trening, elgen bryr seg ingenting om en hund som står og skjeller den ut nå. Men du bør ikke holde på og støkke, for den går jo som sagt på sparebluss denne tida her. .

 

Tulling

Synes at du tar helt på vei, når du utaler deg,om at det ikke skulle være noen vits til stille en 5 år gammel hund på laushund prøve i januar. :shock::shock: Pågrunn at at elgen er så spak i disse sparebluss tider,

Må få si at man ikke skulle ha arrangert laushundprøver før etter jakta da . da kanskje vi får hunder som er mer utviklete til avls bruk eller hva ????

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjägaren

Ja, er nok så omtrent slik jeg tenker ja! Men at jeg tar helt på vei er nå dine ord, og jeg har heller ikke snakket om å stille på januarprøve. Men såvidt jeg vet så er vi nå langt ut i februar og jeg mener fullt og helt at ei prøve gått nå er null verdt! En annen ting er at ein hund som ikkje klarer å gå til førstepremie mellom august og desember vil nå jeg verken bruke i avl eller ha valp etter! Januarprøvene burde etter mi meining vore forbeholdt hunder under 2,5 år og at ein ikkje skulle hatt anledning til å telle meir enn ein førstepremie frå januar på championatet.

Men å trene ein hund nå berre for å få den i gang er nå heilt greit for meg.

 

hva meiner du her?

Må få si at man ikke skulle ha arrangert laushundprøver før etter jakta da . da kanskje vi får hunder som er mer utviklete til avls bruk eller hva ???? Her skjønte jeg absolutt ikke ka du meinte, men jeg er nå ein treskalle da :)

Link to comment
Share on other sites

Jaktprøver er maksimalt til 31.januar. Men å gå prøve nå med en 5 år gammal hund sjølv om det var lov er nå ikke mye verdt. Elgen går jo på laveste guffe på spareblusset og egner seg kun til å kjøre i gang unghunder på. .

 

Så du mener at bikkja fungerer pga at elgen er lat :?::?: Eller mener du at det er uforsvalig med tanke på elgens helse nå som den går på "sparebluss"

 

Jeg skjøt for henne midt i elgjakta, og etter det fortsatte hun å stille elg utover høsten og vinteren. Det jeg mente var at det var først nå jeg hadde tålmodighet til å la henne holde på så lenge.

 

Må samtidig få si, at dette ikke var til plage for elgen med tanke på snøforhold og snømengde. Det var skareføre, og både elg og hund gikk oppå skaren, slik at elgen ikke ble holdt tilbake av den grunn. Jeg vet faktisk bedre en å jage elg i 2meter snø. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, eg meiner nok at det er lettere for hunden nå ja, pga at elgen er lat. Men eg sier ikkje at det er nødvendigvis slik at den ikkje fungerer når det er sesong for det. Men ei jaktprøve som var gått nå vil eg påstå at ikkje sier mye om kor dyktig hunden er.

Men viss hunden har fungert godt etter at du skaut for han må du jo ha tenkt tanken om jaktprøve litt før? Tolmodighet for å la hunden holde på? Jeg syns nå det er mye mer stas å la den holde på enn å få den inn og gå hjemm jeg da :D

 

Nei, elgen trur jeg ikke plages nevneverdig, ser ikke ut til å bry seg serleg mye om at den blir skjelt ut.

Jada, er januarjakt fleire stader i sverige, men sier ikkje noko meir om kor dyktig hunden er det?

 

Tulling

Link to comment
Share on other sites

Å få unghunden jaktpremiert må være et mål for alle elghundeiere. Det er på jaktprøve en kan få dokumentert hundens jaktegenskaper og verdi. Resultatene fra jaktprøver brukes også til å velge ut framtidige avlshunder.

 

Når er hunden moden for å kunne starte på prøve? Om hunden søker etter elg når den blir sluppet og den har elglos som normalt varer over en halvtime er det gode muligheter for at den kan bli premiert. Se ellers jaktprøvereglene for løshund.

 

Båndtvangsperioden: For prøver med løs hund i perioden fra 1/4 til og med 20/8 og ved utvidet båndtvang, tas det forbehold om at arrangør har fått innvilget dispensasjon fra regelen om båndtvang. (Hundeloven av 1/1-04).

 

 

http://www.elghundforbundet.no/?side=1038

 

Meld hunden på jaktprøve!

Link to comment
Share on other sites

Har grunneiers tilatelse til å trene hunden, men fikk i helga dritkjeft etter at hundene hadde stått i los i 3,5 time, pga at enkelte mente elgen tok skade av det.. Tispa og unghunden, (14mnd) sto sammen på ku kalv og okse. Elgen så ikke til å bry seg, sto bare å spiste bjørk.

 

Så jeg må spørre igjen, hva mener dere der ute. Er det uforsvarlig overfor elgen å trene nå?

Snømengden var ikke noe problem hverken for hund eller elg.

 

Stressnivået kan bli så høyt at evt drektige kyr kan kaste kalven osv. osv.

 

Bør jeg umidelbart avslutte treninga for i år?

Link to comment
Share on other sites

Har ett lite spm som egentlig ikke omhandler det som blir diskutert her, men siden tråden heter Jaktprøve løshund elg, så prøver jeg!

 

Jeg har ei tispe (Norsk elghund grå). Etter min mening fungerer bikkja bra på jakt, har blitt skutt mange elger for henne. Så har vurdert å stille på jaktprøve. MEN, til tider kan jeg ha problemer med å få kalt inn henne, noen ganger henger hun på vel mye (34 timer er det værste je har hatt av los) Og etter min mening er dette ALTDFOR mye. Mens andre ganger så går det greit å rope henne inn. Det jeg lurer på er hvor mye som blir trekt hvis det ikke går å kalle inn bikkja, er det i det heletatt noe vits i å stille på en prøve?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg må spørre igjen, hva mener dere der ute. Er det uforsvarlig overfor elgen å trene nå?

Snømengden var ikke noe problem hverken for hund eller elg.

Er det mye snø er det da farligere for hunden, for elgen er det jo bare en liten iritasjon(et spark og vekk me'n). Er vel heller uvidenhet eller misunnelse, du kan jo få bedre bikker enn dem som ikke trener.

 

 

Jeger88, innkalling har lavt vekttall så du kan vel få helt oppi 95 poeng uten å kunne plystre den av los, hvis alt annet klaffer da selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

har noen spørsmål ang jaktprøve :!: må hunden være gammel for å stille til prøve :?: og korr tile på høsten kan jeg begynne å slippe i forhold til elg kalvene? :?:
Fersksporprøve etter 9mnd alder, når den er tatt tror jeg det bare er å starte.

Når båndtvangen slutter ca 21/8, kan man slippe, men jeg har brent meg på unghund og elg med kalv, så jeg sporet elg og når jeg var sikker på at det var enslig dyr og at vi hadde støkket den litt slapp jeg. Dette var litt over et år siden og i januar i år fikk hunden, litt over 1,5år, 1.premie.

Link to comment
Share on other sites

har noen spørsmål ang jaktprøve :!: må hunden være gammel for å stille til prøve :?: og korr tile på høsten kan jeg begynne å slippe i forhold til elg kalvene? :?:
Fersksporprøve etter 9mnd alder, når den er tatt tror jeg det bare er å starte.

.

 

:shock: er dette et krav for å starte jaktprøve? Ikke at det er et problem, begge hundene er offentlig godkjente ettersøkshunder, men viste ikke at det var et krav om ferskspor prøve før jaktprøve......

Link to comment
Share on other sites

:shock: er dette et krav for å starte jaktprøve? Ikke at det er et problem, begge hundene er offentlig godkjente ettersøkshunder, men viste ikke at det var et krav om ferskspor prøve før jaktprøve......

 

Det er vel ikke et krav om fersksporprøve ved jaktprøve start,men ved en todagersprøve vel ? :?:

Har gått jaktprøve,med premiering uten fersksporprøve jeg i 2007. :mrgreen:

Flere hunder blir stilt på prøve ved at man ,ikke krever fersksporprøve før jaktprøvestart.

Jeg er nå så dum at jeg tror det i allefall !!!! :!::!:

Da blir det jo økt aktivitet ved elghundklubbene å ! :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er krav om godkjent fersksporprøve før du får starte på jaktprøve. Det bør jo være en kurant sak da det vel bare er å spore elgen en halv time mener jeg.

 

Når det gjelder når det er forsvarlig å trene tenker ihvertfall jeg kun på båndtvang og når jeg synes det er for mye snø i forhold til hunden. 30-40 cm snø bremser ikke en elg men hunden bremses litt av det og treffer du rektig elg kan det være gjort. Ser jo hvor nære det kan være på barmark så da er det jo bare å tenke selv. Sprengkulde er vel kanskje heller ikke tingen men hvor mye det gjør vet jeg ikke. Det er vel kanskje ikke så godt verken for elg, hund eller eier.

 

Lykke til med hunden ihvertfall. :)

Link to comment
Share on other sites

Lodjursjægern

 

Du har helt rett. Slik lyder det i skriften:

7.2. DELTAKELSE

Hunder.

Hunden skal prøves alene.

Hunden må være premiert på terminfestet utstilling arrangert av NKK eller samarbeidende klubb/forening.

En hund som tidligere har 1. premie skal alltid bedømmes av annen dommer. Samme hund kan ikke bedømmes flere ganger samme høst i et terreng hvor den har oppnådd premie.

For å delta på 2-dagers prøve må hunden ha:

• Karakteren ”godkjent” på annonsert godkjenningsprøve eller minst 7. poeng på terminfestet fersksporprøve, ved sporing på elg eller hjort.

• 1 premie på 1-dags prøve.

Er hunden jaktchampion bør den ikke delta på ordinær 2-dagers prøve.

 

Jeg var bare helt sikker på at jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha både premie på utstilling og fersksporprøve da jeg skulle gå med min hund for noen år siden. Vet ikke om dette ble forandret i 2005 eller så ble jeg bare feilinformert fra forbundet sin side, eller jeg har missforstått. Kjekt å vite dette uansett nå. :)

Link to comment
Share on other sites

har noen spørsmål ang jaktprøve :!: må hunden være gammel for å stille til prøve :?: og korr tile på høsten kan jeg begynne å slippe i forhold til elg kalvene? :?:
Fersksporprøve etter 9mnd alder, når den er tatt tror jeg det bare er å starte.

Når båndtvangen slutter ca 21/8, kan man slippe, men jeg har brent meg på unghund og elg med kalv, så jeg sporet elg og når jeg var sikker på at det var enslig dyr og at vi hadde støkket den litt slapp jeg. Dette var litt over et år siden og i januar i år fikk hunden, litt over 1,5år, 1.premie.

 

du skriver du sporer og støkker elgen før du slipper hunden :?: er det da ikke vere for at elgen står for hunden :?:

Link to comment
Share on other sites

du skriver du sporer og støkker elgen før du slipper hunden :?: er det da ikke vere for at elgen står for hunden :?:
Det øker vanskelighets graden noe, men hunden får god trening i finne igjen elgen. Det er den jo rimelig giret på etter å ha sporet til sporet ble rimelig ferskt, før slipp. Sånn til å begynne med holder det jo at unghunden blir skikkelig opptatt av å bruke nesen og jobbe med å finne elgen. Så legger man et godt grunnlag for å finne og lose senere.
Link to comment
Share on other sites

er litt spent på første møte med elgen ja :!: hun var vell i rund 4.5 mnd da hun første gangen fikk ferten av elg, elgen hørte oss sikkert lenge før den tok laus, på grunn av skaren :!: men hun dro no etter og var vell borte i et lite 5 min. og virket veldig gira da vi sporet på det etter på :D håper på å få stilt på prøve med henne en gang i fremtiden viss hun blir sånn nånn lunne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...