Jump to content

Valg av optikk på småviltrifle. Hva har jeg behov for?


KennethA

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal kjøpe en Tikka T3 Lite i .223 som første våpen og det skal brukes på småviltjakt. Surfer rundt for å finne ut hvilken optikk som passer best til denne type jakt. En kamerat som er aktiv jeger mener at gjennomsnittlig avstander på jaktterreng ligger på mellom 50-200 meter. Han har en Bushnell Elite 3200 3-9x50, 1" på en 30.06 og syns denne passer meget bra.

 

Jeg vurderer også en slik, og har funnet en som passer min prisklasse bra, men har 40mm lysåpning istedefor 50mm. Vil dette ha noe praktisk betydning på slik jakt?

 

(Bushnell Elite 3200 3-9x40, 1" 3990,-kr)

 

Er dette en optikk som er god nok for en slik rifle til slik jakt?

 

MVH Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldinger. Virker som en grei optikk for mitt bruk. Ihvertfall til å begynne med.

 

Sako 30-06:

Takk for linkene. Jeg har allerede lest den første og siste før jeg la inn innlegget. Artikkelen om .223 hjalp meg å bestemme meg for hvilket kaliber jeg skal begynne med. En kar på XXL anbefalte Tikka'n for meg.

Link to comment
Share on other sites

sjekk dollarkurs og hva man faktisk sparer på å bestille fra US.

 

På en Leupold VX-3 1.5-5x20:

 

Jakt & Friluft: 4490,- + frakt (100kroner max?) = NOK 4590,- ferdig i kassa.

The Optic Zone: $429.99 + frakt ($20?) = $449.99 = NOK 2980,62 x 1.25 = 3725,- + tollgebyr på 60-70? Si 60 og du er oppe i NOK 3785,-

 

4590-3785 = 805 kroner.

 

Ikke den helt store besparelsen, når varen i utgangspunktet er billig. Eller blir mva også lagt til mine skattepenger når man bor i Finnmark? :wink:

 

Ikke meningen å trampe på tær, men poenget mitt er at om en kjøper et merke som må sendes tilbake til USA for service om det skulle være noe galt så kan besparelsene fort gå til helvete. :)

 

 

Edit: Reformulering.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt enige med dere om å bestille fra utlandet for å spare noen kroner. Men igjen er det også deilig å bare levere varen over en disk hvis optikken mot formodning skulle ryke. Er noe jeg nesten må vurdere litt nærmere før jeg handler.

 

Hva ligger prisnivået på i våre naboland? Kanskje Island har noe på lager?

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere vært mye off-topic i denne tråden, så beklager for det.

 

Vil anbefale å ta en titt på Zeiss Conquest, jeg har hatt noen av disse og har vært veldig fornøyd.

Aldri testet Bushnell, men vil tro Conquest er like bra, eller kanskje litt bedre til og med.

Prismessig er de vel heller ikke så langt unna hverandre.

 

Når det gjelder priser i nabolandene er jeg ikke sikker på om det er så mye å spare. De er vel like avhengig av Dollar og Euro -kurs som Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør vel ikke anbefale en så billig kikkert som "BSA Sweet .223", men jeg har denne i 3-12x40AO og jeg liker den godt. Den ekstra forstørrelsen fra 9-12x gjør stor forskjell på 200m+.

Jeg synes optikken er klar og fin og fokusen fungerer jettebra.

Det at man har utvendige tårn er også greit (disse har også markeringer for kulefall for avstander opp til 400m)

Kjøpt i USA er den veldig rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...