Jump to content

Skistaver for fjellbruk.


Polardego

Recommended Posts

Må investere i nye staver og lurer litt på hvilke erfaringer dere har. Jeg vil ha en relativt lett stav med store trinser. Har sett på to modeller fra Swix.

 

Swix Extreme Composite

Liker måten man kan variere "lengda" på. Fint med en kortere stav når man skal trekke pulk. Den ekstra lengda kan feks. brukes til støtte for kikkert og kamera. Minuset er selvfølgelig prisen.

 

Swix Mountain

Standardstaven til Swix. Er usikker på vekt, men den ser i alle fall grei ut.

 

Hvilke andre staver passer til mitt bruk? Vil ikke ha teleskopisk pga. vekta.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med disse stavene:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=76125

 

På disse kan du justere trinsen med å skru på en ekstra kappe. Slik kan du justere etter behov. Men det som solgte denne til meg var at den har hanske-løkke (i manglel på bedre ord) som du kan ta av. På den måten slipper du å styre med en løkke. Skal du stoppe, så trykker du på knappen og drar løkken opp og ut. Og hvis du vil kjøre fort så kan du få ut litt ekstra kraft ved å slippe staven bak. Trinsen er nok litt mindre enn på Swix sine staver, så det er kanskje ikke aktuelt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også forsvarets staver utenfor løypa. De er dønn solide, og har gode trinser. Høyden passer meg bra, men så er jeg ikke riktig så høytravende som visse hadelendinger, da... Ihvertfall en glimrende "spareløsning". Dessuten er den eneste "downside'n" med tunge staver, at du risikerer å bli sterkere i armene :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Pyse! :lol: Klarer du ikke å gå på ski med forsvarets staver, har du ihvertfall ikke noe ute med hagle å gjøre :mrgreen:.

 

Men fra spøk til revolver... Ser ut til at du har gjort deg noen formeninger og sett på hva som finnes. Ut fra dine kriterier, tipper jeg du blir fornøyd, uansett hvilke av de du nevner du ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

Det fineste med forsvarets billig-staver, er at jeg kan slå totalt i fillebiter hele paret når jeg blir sint nok. Også har jeg et par til på låven.....hihi......når jeg kommer hjem.

Spør "mor" om jeg har tendens til å bli litt sint på bakglatte ski.... :oops::roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Pyse! :lol: Klarer du ikke å gå på ski med forsvarets staver, har du ihvertfall ikke noe ute med hagle å gjøre :mrgreen:.

 

Kanskje derfor jeg går med rifle :wink:

 

Det fineste med forsvarets billig-staver, er at jeg kan slå totalt i fillebiter hele paret når jeg blir sint nok. Også har jeg et par til på låven.....hihi......når jeg kommer hjem.

Spør "mor" om jeg har tendens til å bli litt sint på bakglatte ski.... :oops::roll::wink:

 

Fint med skifeller på jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Holder med deg 100% at det er fast-lengde staver som gjelder.

Synes ikke Mountain-stavene til Swix er hva de engang var... Dårlig matriale trinse og ekstremt bløte pigger.

Hva gjelder carbonstaver så er de vel svært lette og sterke på sitt felt, men sårbar for slag-skader f.eks mot en bjørkelegg? Har aldri prøvd slike, prisen har skremt meg bort.

Desidert sterkeste staver jeg har vært borti er Leki-staver beregnet på telemark-/alpin-bruk. Har hatt to par, mener det første het "Thunder Stick" eller noe i den gaten. Kjøpte deretter et par "Euro Cup" som var nesten identiske. Meget bra grep, solid trinse (2-sesongers) og utrolig sterke runde carbid-spisser. Har lenge vært et "hull" i Leki-sortementet der, men ser nå at de er kommet med en modell de kaller "Vertical Extreme" (spenstige modell-navn de har 8). Holder den samme nivå som forgjengerne er det den du skal ha!

Link to comment
Share on other sites

Swix mountain duger godt i de fleste forhold. Godt grep og gode robuste trinser.

 

Men jeg liker best mine Gripon teleskopstaver (selv om du ikke vil ha det).

De er bedre å holde i og er vesentlig mer robuste (les: de har fått gjennomgå mye uten at de har tatt skade av det!). Men det er VELDIG viktig å velge teleskopstaver med sidelås / hengslet lås, ikke de der skrugreiene som ikke holder og som fryser i tide og helst utide.

 

Forsikret meg om at mine trinser aldri skulle forsvinne av ved å dreie en hylse som tres på istedet for låseringen. Hylsen og staven får så et fint lite hull som du setter en splitt - splint i for låsing. Fungerer utrolig bra!!

 

Jeg har som sagt begge typer staver, men går med Gripon og låner bort Swix, konsekvent!

Men lykke til med valget uansett!

Link to comment
Share on other sites

Har Swix Mountain. Har ikke hatt problemer med dem. Solide og gode. Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg likevel valgt justerbare. Jeg går med feller og bruker bare staver unntaksvis. Hadde vært fint å kunne gjøre dem kortere før jeg festet dem til sekken. Slik ville det vært mindre problemer med at de hekter seg opp når jeg går i kratt og busker som det er mye av der jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både Swix Mountain og ett annet par av ett annet merke som jeg ikke husker navnet på(østerrisk tror jeg). Begge de parene knakk jeg!

Sitter nå på et par Åsnes staver som jeg desverre ikke har fått prøvd ut enda, men butikken skrøt dem opp i skyene etter egen erfaring fra selger.

Er ganske lette staver med relativt store trinser!

Link to comment
Share on other sites

Som du vet har jeg vært innbitt skihater og trugemann...

Men da jeg kom over et par aasnes ski her om året + skifeller til "gi bort pris" så måtte jeg jo kjøpe! Og ski uten staver er upraktisk så.... i høst kjøpte jeg ett par Swix mountain, og kan vel ikke klage!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også swix mountain, og er meget fornøyd. Eneste minus med mine, er de tykke lærreimene, som gnager ved bruk av bare never eller tynne hansker (gml mod med lærgrep). Nåværende modell har korkhåndtak og nylonremmer, så dette problemet bør være løst. Ellers ville jeg sjekket ut disse, hvis det er aktuelt å bestille fra nett:

www.oslosportslager.no

www.sportsnett.no

Begge har godt utvalg i skiutstyr, og er greie på pris!

Link to comment
Share on other sites

At kvaliteten er blitt dårligere kan jeg bekrefte :wink: Bedriften flagget ut stavproduksjonen til Kina for flere år siden..... :evil:

Ser man forskjell på Kinaproduserte og norskproduserte Mountain-staver? Og hvori ligger kvalitetsforskjellen? Jeg har to par, ett som ble kjøpt en gang på åttitallet og ett som ble kjøpt for en fem-åtte år siden, og de skiller seg egentlig bare på fargen. De gamle er lysegrå med svart trykk og lærhåndtak, mens de nye er mørkegrå/svarte med gulbrunt trykk og lærhåndtak. Jeg kan ikke merke noen forskjell på disse, borsett fra at plasthylsa med piggen løsna på de gamle en gang. Ei ny plasthylse og en passende dose blå Araldit fiksa den biffen...

 

Ellers mener jeg at man en gang tilbake i riktig gamle dager (femti-sekstitallet?) kunne få kjøpt "stavtruger", en slags ekstratrinser med stor diameter som kunne festes på de vanlige trinsene. Er det noen som har sett noe slikt i handelen i dag? Det hadde vært perrfekt å montere på teleskop-toppturstavene mine...

Link to comment
Share on other sites

Husker de utenpå-trinsene, ja. Men har ikke sett dem på lenge jeg heller.

Kjøpte noen veldig solide "basket-trinser" fra Kompredell, nå i høst. (5 dollar)

Som før nevnt: synes Swix sin trinse og holk er altfor "chicken-skin". Nedre del av opphenget til trinsa, tynne plaststrimler som strekker seg og slites av.... Og spissen latterlig bløt. Kanskje fikk de for mange klager på spisser som brakk da disse var i hardmetall, men likevel... Å bruke nesten 300,-kr på veldlikehold hver sesong av stavene? Nei takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...